Utställningstråden 2018

Nu börjar utställningssäsongen ta form.
12/5 Uleåborg (Finland), Nordisk, ställer Tassa och Olivia
(trol inoff 20/5, Piteå, öva Qine)
26/5 Luleå, SDHK, ställer Tassa och Qine
27/5 Piteå, Nat, ställer Tassa och Olivia
16/6 Vännäs, Nat, ställer trol Tassa och Olivia, inte klart än
17/6 Tromsö (Norge), Int, ställer Tassa och Qine (på 9-månadersdagen :) )
23-24/6 Hadeland (Norge), griffonspecial+storcertsutställning. Tassa och Qine, trol även Olivia någon eller båda dagarna.
To be continued... :D


Säsongens mål är FinUch och IntUch med Tassa och gärna något Nordiskt cert, om hon inte blir dräktig. Qine ska helst plocka något cert innan sommaren är slut. *hoppashoppashoppas* :D
 
Nu börjar utställningssäsongen ta form.
12/5 Uleåborg (Finland), Nordisk, ställer Tassa och Olivia
(trol inoff 20/5, Piteå, öva Qine)
26/5 Luleå, SDHK, ställer Tassa och Qine
27/5 Piteå, Nat, ställer Tassa och Olivia
16/6 Vännäs, Nat, ställer trol Tassa och Olivia, inte klart än
17/6 Tromsö (Norge), Int, ställer Tassa och Qine (på 9-månadersdagen :) )
23-24/6 Hadeland (Norge), griffonspecial+storcertsutställning. Tassa och Qine, trol även Olivia någon eller båda dagarna.
To be continued... :D


Säsongens mål är FinUch och IntUch med Tassa och gärna något Nordiskt cert, om hon inte blir dräktig. Qine ska helst plocka något cert innan sommaren är slut. *hoppashoppashoppas* :D
Hörrö det blir några mil i bil för dig 16-17/6 kan man säga :rofl:
 
Inser att jag kommer ställa ut, döma och jobba som ringsekreterare inom loppet av 8 dagar framöver. Känns som ett hattrick jag inte lär göra om i första taget.. *varför finns det ingen smiley som svettas* :D
 
Äntligen har årets utställningssäsong börjat "på riktigt" (vi räknar bort den bedrövliga MyDog-helgen) med årets första boxerspecial. Jag var pessimistisk och nervös innan, mycket beroende på att det nu är år två i öppenklass och målet hade ju varit att ta oss till bruksklass innan han blir lastgammal. Inte blev man gladare av att det bara var en hane i bruksklass... ;P

Det var en ganska stor öppenklass med 12 hundar och vi slutade två efter en lite överraskande etta, inte en av de som jag hade oroat mig för. Alla fyra placerade fick CK och i bästa hane var det nog 12 hundar igen så domaren började direkt att gallra. Han plockade snabbt ut juniorvinnaren, öppenvinnaren och championvinnaren. Sen gick han fram och tillbaka längs raden av hundar flera gånger och jag var övertygad om att det var kört. Men till slut så verkar han ha valt mellan bruksvinnaren och Breeze och det blev Breeze.

Med tanke på hur länge han dividerat blev jag inte förvånad över att vi snabbt placerades som fjärde bästa hane. Vann gjorde öppenvinnaren, två blev junioren och tre championhanen. Typmässigt var de alla grövre än Breeze och i kritiken stod också att han ville ha en grövre benstomme. Så vi slank nog med på huvudet (han gav detaljerade öppen kritik i en del klasser och var väldigt petig med huvudena) trots att kroppstypen inte var hans ideal. Så det kändes faktiskt kul. :)

Nu laddar vi för Atibox nästa. Det börjar visst närma sig 500 boxrar anmälda!

20180501_105356.jpg
 
Äntligen har årets utställningssäsong börjat "på riktigt" (vi räknar bort den bedrövliga MyDog-helgen) med årets första boxerspecial. Jag var pessimistisk och nervös innan, mycket beroende på att det nu är år två i öppenklass och målet hade ju varit att ta oss till bruksklass innan han blir lastgammal. Inte blev man gladare av att det bara var en hane i bruksklass... ;P

Det var en ganska stor öppenklass med 12 hundar och vi slutade två efter en lite överraskande etta, inte en av de som jag hade oroat mig för. Alla fyra placerade fick CK och i bästa hane var det nog 12 hundar igen så domaren började direkt att gallra. Han plockade snabbt ut juniorvinnaren, öppenvinnaren och championvinnaren. Sen gick han fram och tillbaka längs raden av hundar flera gånger och jag var övertygad om att det var kört. Men till slut så verkar han ha valt mellan bruksvinnaren och Breeze och det blev Breeze.

Med tanke på hur länge han dividerat blev jag inte förvånad över att vi snabbt placerades som fjärde bästa hane. Vann gjorde öppenvinnaren, två blev junioren och tre championhanen. Typmässigt var de alla grövre än Breeze och i kritiken stod också att han ville ha en grövre benstomme. Så vi slank nog med på huvudet (han gav detaljerade öppen kritik i en del klasser och var väldigt petig med huvudena) trots att kroppstypen inte var hans ideal. Så det kändes faktiskt kul. :)

Nu laddar vi för Atibox nästa. Det börjar visst närma sig 500 boxrar anmälda!

Visa bifogad fil 14268

Grattis!! Kommer ni till Alvesta med?
Ses kanske nere på Atibox! Det ska bli spännande :nailbiting: Vi skulle haft träning inför den idag men blev för få anmälda så den ställdes in... Tur vi inte ställer förrän på söndagen så jag hinner titta på Lördagen :D
 
Grattis!! Kommer ni till Alvesta med?
Ses kanske nere på Atibox! Det ska bli spännande :nailbiting: Vi skulle haft träning inför den idag men blev för få anmälda så den ställdes in... Tur vi inte ställer förrän på söndagen så jag hinner titta på Lördagen :D

Ja, tanken är att vi ska åka på alla specialerna i år också. :) Atibox blir jättespännande! Håller på att försöka få ihop en lite ringträning i VLO, men det var lite trögt med anmälningarna där också.
 
Stella debuterade i juniorklass i mars i år efter jättefina resultat i valpklass :D Och vilken debut hon gör :cry::love:

Först ut var Whippetklubbens utställning där hon knappt 10mån gammal vinner juniorklassen med Exc. och CK och blir 5e bästa tik samt BIS-junior!

Dagen efter är det Svenska vinthundklubbens utställning där hon vinner juniorklassen igen, med Exc. och CK och blir 2a bästa tik med CERT :love: Hon blev också BIR- och BIS-3junior :D

Efter det var det Västerås i slutet av april, på dagen 11mån gammal. Där vinner hon återigen juniorklassen med Exc. och CK och blir 3e bästa tik med reserv-cert :love:

Så himla glad över det lilla yrvädret!!

IMG_20180507_182527_566.jpg
 
Då har vi klarat av Roskilde för i år! :up:

På fredagen blir hon bästa juniortik med juniorcert! Sen lyckas hon även bli BIM med danskt cert och nordic cert!!! :love: Helt chockad! Min lilla bäbis ju! :heart Troligtvis är hon den första lapphundstiken någonsin som får ett nordic cert! :bump:

zpwVMsD.jpg

d9xQQWI.jpg

3jHTtvD.jpg


På lördagen så lyckas hon bli biten inuti örat av en insekt precis innan hon ska in i ringen! :cry: :arghh: Så hon vill såklart inte alls varken stå eller springa så bra som hon kan. Stackars lilla skruttan! :heart Det resulterar i hennes livs första VG. Men såfort bedömningen var över och nästa grupp var inne så hade det gått över som tur var! Skönt men surt att det skulle hända precis innan.

7C3xva2.jpg


På söndagen var hon tillbaks i toppform igen med massor av energi! Hon lyckas bli bästa juniortik med juniorcert och blir crufts-kvalificerad! :love:

4E0StHp.jpg

fOcAoaR.jpg
 
Vi var också i roskilde men det gick inte riktigt vägen. Reserv-cert på lemmy på fredag och på zeppe lördag och söndag. Men Sid fick juniorcert och blev cruftskvalficerad idag. Och Zeppes dotter blev BIG-4. :)
Nu har vi betat av typ 30 av de 130 milen hem och fortsätter imorgon!
 
Vi ska ställa i Hässleholm på söndag. Känner mig inte ett dugg motiverad eller förberedd :crazy:
Dock va vi på sealyhamträff förra helgen och ALLA tyckte att han var en otroligt snygg hane så man kan väl hoppas att det syns trots att jag är kass på att ställa honom :meh:
 
Grattis @mysboll och @fetange !

Spenderade gårdagen i Uleåborg. Strålande väder (så pass att armarna faktiskt fått färg :) ) och trevligt sällskap.

Olivia tredje bästa tik med reserv-cert. Av tre. Jag skötte mig uselt. Fick henne inte att visa sig alls på bordet. Jag skyller på att bordet stod väldigt konstigt till, antingen fick man ställa upp hunden åt "fel" håll, eller stå snett bakom hunden för att få plats, men i verkligheten handlar det om att vi behöver träna mer. Hon gick dock som en klocka, vilket har varit hennes akilleshäl, och är anledningen till att det är jag och inte mentorn som ställer henne. Så: positivt och negativt. Nästa utställning är om två veckor, jag får ta och låna henne några dagar och intensivträna oss båda :)

Tassa var ensam tik. Trist, men så är det ibland. Ck, cert, Finskt championat, nordiskt cert och BIM mot mentorns virvelvind Boris som charmade alla. En bra dag :D

Allt avslutades med ett dopp för alla fem hundar i Torneälven, då det var ordentligt varmt.
Tassa FinUch 180513.jpg
 
Grattis till alla här som det går så bra för! Ni har kanonfina hundar :).

Vi debuterade idag på officiell utställning (Hässleholm). Jag var supernervös, och lilltjejen var totalt ofokuserad :p. Men vi fick i alla fall Exc. och blev tvåa bland juniortikarna (slog bl a uppfödarens nya stjärna - fast uppfödaren var glad ändå :)).

Och så fick man ju köpa såna där löjligt stora rosetter igen! Borde finnas nån storlek mindre till min lilla plutt!
_20180519_154343.JPG
 
Inoff idag. Hade missat anmäla Qine, så hon fick ”bara” miljöträning, och hon sover så gott i mitt knä nu :)

Ställde Olivia och det gick väl sådär. Det märks att hon är känslig för handlerns känslostämning, och jag var inte precis taggad idag. Jag kommer dra henne eller låta någon annan visa henne framöver om jag är på liknande humör när det är utställningsdags, två deppiga och trötta deltagare i ringen peppar inte varandra så bra.

Dags att ladda om och ta sikte på nästa helg, SDHK i Luleå och SNKK i Piteå. Qine premiär :) förberedelserna inleds med trimning av Tassa imorgon eller på tisdag. Sen är det slappar-vecka med lite koppelträning och så är det dags.
 
Fråga. Hur gammal var er hund första gången ni ställde (valp) och hur kändes det? Skulle ni göra om det igen eller tänkt annorlunda? Vad för typ av utställning var det?

Är sugen på att ställa på My Dog 2019 om jag får valp från kullen jag nu väntar på. Bara det att valpen kommer vara exakt 6 månader (mer eller mindre på dagen, beroende på när de föds) när det är. Kanske är riktigt dumt att köra en utställningsdebut på ett sådan ställe tänker jag? Jag har ju bara ställt vuxen hund och har inte jättestor valperfarenhet så har inte så mycket att förhålla mig till...
 
Fråga. Hur gammal var er hund första gången ni ställde (valp) och hur kändes det? Skulle ni göra om det igen eller tänkt annorlunda? Vad för typ av utställning var det?

Är sugen på att ställa på My Dog 2019 om jag får valp från kullen jag nu väntar på. Bara det att valpen kommer vara exakt 6 månader (mer eller mindre på dagen, beroende på när de föds) när det är. Kanske är riktigt dumt att köra en utställningsdebut på ett sådan ställe tänker jag? Jag har ju bara ställt vuxen hund och har inte jättestor valperfarenhet så har inte så mycket att förhålla mig till...
4 månader, 6 månader, 4 månader, 4 månader. :) Zeppe ställdes på officiell utställning, de andra på inoffar. Jag tror inte att jag hade gjort något annorlunda idag :)
Du får säkert tusen olika svar ang. MyDog men jag vet att grabbarnas uppfödare tycker att just MyDog är stökigt för dom och att man kanske inte ställer en väldigt ung hund där om den verkar lite osäker. Dumt att förstöra något menar hon. Så kanske man kan säga att det beror på hur hunden är :)
 
Fråga. Hur gammal var er hund första gången ni ställde (valp) och hur kändes det? Skulle ni göra om det igen eller tänkt annorlunda? Vad för typ av utställning var det?

Är sugen på att ställa på My Dog 2019 om jag får valp från kullen jag nu väntar på. Bara det att valpen kommer vara exakt 6 månader (mer eller mindre på dagen, beroende på när de föds) när det är. Kanske är riktigt dumt att köra en utställningsdebut på ett sådan ställe tänker jag? Jag har ju bara ställt vuxen hund och har inte jättestor valperfarenhet så har inte så mycket att förhålla mig till...
Min lilla var 3 mån på hennes första utställning i Danmark. Fast hon är iofs världens coolaste. :cool: Kommer garanterat ställa nästa valp så tidigt också om det finns möjlighet!

Jag hade därmot ställt på någon/några inoffs innan my dog. Det är ju en väldigt speciell utställning!
 
Fråga. Hur gammal var er hund första gången ni ställde (valp) och hur kändes det? Skulle ni göra om det igen eller tänkt annorlunda? Vad för typ av utställning var det?

Är sugen på att ställa på My Dog 2019 om jag får valp från kullen jag nu väntar på. Bara det att valpen kommer vara exakt 6 månader (mer eller mindre på dagen, beroende på när de föds) när det är. Kanske är riktigt dumt att köra en utställningsdebut på ett sådan ställe tänker jag? Jag har ju bara ställt vuxen hund och har inte jättestor valperfarenhet så har inte så mycket att förhålla mig till...

Skrev ett långt svar som försvann! Ville bara beklaga mig för detta.

Jag har alltid ställt ut vid 4 månader som träning. Denna gång ska jag dock ringträna vid ett tillfälle där de endast är valpar, sedan en gång till efter det. My dog som första skulle jag inte välja, om inte man väljer att ha det som ren miljöträning och struntar i resultatet. Men då med någon annan innan så att säga. Funderar på om jag orkar ta mig till Göteborg... Jag missar ju Älvsjö mässan med en månad.. 🙄
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 074
Senast: Bulldoozer
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 119
Senast: Stergo
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 664
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp