utvecklas araber långsamt?

ChiliWhippet

Trådstartare
Har nog lagt denna på helt fel ställe men, Jag har nyligen köpt en 3 åring med ca 75% arab i sig och jag har också en d ponny i stallet också den 3 år. det senaste halvåret har ponnyn både vuxit och breddat sig och araben står det helt stilla med, jag är ny i arab världen så undrar mest om det är som jag hört, att dom överlag är lite sena? Berätta gärna om era erfarenheter, hade varit kul och höra om araber från 3 år och upp till vuxen ålder! : )
 
Vad jag har hört så växer de till de är 6-7 år. E ju individuellt. Jag köpte en 4 åring för 5 år sedan. De e först de senaste året jag sett att hon börjat stanna av både i växt och huvudet.
Nu har jag köpt en 2 åring och jag kommer att ta det väldigt lugnt me han.
 
Ja, generellt är araber ofta lite senare än engelska fullblod och varmblod men det är naturligtvis alltid individuellt och olika linjer är olika tidiga/sena. När det gäller ponnyer så varierar det mellan raserna och vad som är inkorsat i dessa.

Jag har träffat många hästar av varierande raser som växt avsevärt på höjden betydligt senare än när de varit tre men också sådana som nått sin slutgiltiga storlek (på höjden) som treåringar.
 
Självklart individuellt :) jo jag får allt vänta ngt år till med henne innan inridning! Har ingen brådska, Bara lite intressant hur olika det är, ponnyn ser ju typ färdig ut och känns bra mycket mognare mentalt än araben ☺
 
Tyvärr är det så att det man menar med en "färdig" häst, är en häst som rent muskulärt ser färdig ut i kroppen. Det kan variera mellan olika raser, men skelettets utveckling skiljer sig inte åt, utan där är det 5 ½-6 ½ år som gäller. Så även om en häst ser färdig ut att rida på, borde man egentligen vänta med insittning till fyra års ålder och riktig ridning när de är fem... :-(

Jag fick reda på det här för bara ett år sedan, önskar jag vetat det tidigare. Min nuvarande unghäst kommer jag att köra in och köra ett år innan jag ens funderar på att sitta in honom. Förmodligen blir det insittning när han är fyra år, i alla fall inte tidigare.
 
Förstår precis vad du menar, hade ett fullblod som var löpträning från två års ålder,hans kropp höll inte många år tyvärr! Så tänkte försöka göra allt så "rätt" jag möjligtvis kan nu när jag har min första unghäst☺ långsamt och utan brådska!
 
Så även om en häst ser färdig ut att rida på, borde man egentligen vänta med insittning till fyra års ålder och riktig ridning när de är fem... :-(

Fast detta är inte helt sant, belastning krävs för att få en hållbar häst. Dock ska man inte överbelasta, men det är en annan sak. Skulle aldrig våga köpa en häst som var sent inriden.
 
Fast detta är inte helt sant, belastning krävs för att få en hållbar häst. Dock ska man inte överbelasta, men det är en annan sak. Skulle aldrig våga köpa en häst som var sent inriden.

Ja, belastning krävs, men det är ju därför man börjar vid fyra och inte sex års ålder. Att belasta innan ökar risken för ryggproblem, vilket ju har ökat bland annat hos halvblod... :(

Sedan får alla göra precis som de vill, jag köper alltid föl så jag kan välja själv, bara man är medveten om att en häst som ser mogen ut endast är mogen i musklerna, inte skelettet (dvs kotpelaren, benen är tidigare).
 
Jag känner en gammal häst karl;) som har utbildat hästar hela sitt liv han är närmre 70 år nu och hans filosofi är inte mer än ett par min uppstuttet från fyra års ålder och aldrig mer dagar än hästen är gammal sen öka på med längre pass, upp på ryggen 5 min sen av 15 min å upp igen 5 min varierat på bana och i skog för att då så småningom få i hop detta till "vanliga" pass när hästen närmar sig 7, 8 år! Sen ska ju hästarna köras in först i hans ögon! Tycker det känns vettigt! Dock är min lilla tjej lite bakskygg fortfarande så avvaktar lite innan jag börjar iaf tömköra henne!
 
Jag håller med om att araberna mognar senare, både fysiskt och mentalt. Treåringarna är ofta fortfarande ganska valpiga i kroppen och beter sig som unghästar. Brukar märkas en markant skillnad när de är fyra år.

I gengäld blir de ofta gamla och håller sig fräscha långt upp i åren, om de får vara friska.

Men allt är förstås individuellt!
 
Ja hon är barnslig till tusen och hela världen är hennes lekplats samtidigt som hon är jordnära och trygg i dig själv ☺fnorkar åt det mesta men tar det ändå med ro! är galet kär i min häst!
 
@Habina Forskning på det? :)

Sen finns det ju flera sätt att belasta en häst på än ren ridning, men skelettet och leder BÖR utsättas för belastning för att öka hållbarheten. Att vänta tills allt är färdigväxt innan man börjar träna helt är vansinne, hästen har ingen chans att anpassa sig om skelettet är färdigvuxet.

Militären red väl alltid in remonter som treåringar, t.ex?
 
Enligt försäkringsstatistiken så växer araber, shettis och islänningar längre och anses inte färdiga i hela kroppen förrän vid 8 år. Dessa raser kan livförsäkras längre än andra raser, och de får också behålla sitt livvärde betydligt längre än för övriga raser.
 
@Habina Forskning på det? :)

Sen finns det ju flera sätt att belasta en häst på än ren ridning, men skelettet och leder BÖR utsättas för belastning för att öka hållbarheten. Att vänta tills allt är färdigväxt innan man börjar träna helt är vansinne, hästen har ingen chans att anpassa sig om skelettet är färdigvuxet.

Militären red väl alltid in remonter som treåringar, t.ex?


Ja, de gick på flockbete under sommaren och på hösten, när de var tre och ett halvt år reds de in, lugnt och metodiskt.
 
@Habina Forskning på det? :)

Sen finns det ju flera sätt att belasta en häst på än ren ridning, men skelettet och leder BÖR utsättas för belastning för att öka hållbarheten. Att vänta tills allt är färdigväxt innan man börjar träna helt är vansinne, hästen har ingen chans att anpassa sig om skelettet är färdigvuxet.

Militären red väl alltid in remonter som treåringar, t.ex?

http://www.equinestudies.org/ranger_2008/ranger_piece_2008_pdf1.pdf är den bästa, den förklarar också varför det har blivit så, dvs unghästtävlingar först i galoppvärlden (för att få in pengar) och sedan även inom andra hästraser.

Nä, militären brukade börja senare med remonterna, de var mellan 4-6 år har jag för mig att jag läst i någon historiebok. Men där har jag ingen källa. :)
 
@Habina Nu är vi ju lite från ts fråga men alla håller inte med :)

"However, the method in which the exercise is applied may be of as much importance as the timing of the stimuli. A recent prospective study of both Thoroughbred and Standardbred horses demonstrated that the horses that entered training as 2 year olds had longer and more successful racing careers than those that entered training later in life. It would appear that even the initial stages of training are enough to provide a positive stimulus, as horses first registered with a trainer at 2 years old had the same advantages as those that raced as 2 year olds."

http://www.journalvetbehavior.com/article/S1558-7878(12)00005-6/abstract?cc=y=
 
@Habina Nu är vi ju lite från ts fråga men alla håller inte med :)

"However, the method in which the exercise is applied may be of as much importance as the timing of the stimuli. A recent prospective study of both Thoroughbred and Standardbred horses demonstrated that the horses that entered training as 2 year olds had longer and more successful racing careers than those that entered training later in life. It would appear that even the initial stages of training are enough to provide a positive stimulus, as horses first registered with a trainer at 2 years old had the same advantages as those that raced as 2 year olds."

http://www.journalvetbehavior.com/article/S1558-7878(12)00005-6/abstract?cc=y=
Men det säger väl inte så mycket om hållbarheten?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 210
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 988
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 674
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp