UVI eller vad?

Jag är inte riktigt i ett läge där jag är sugen på att experimentera med fodret, så kul är det inte att operera en hund.

I dag har jag köpt specialfodret. Valde Hills framför RC. Främsta (enda?) proteinkällan är ägg. Hade en lång konversation med personalen på kliniken, vi bollade bland mina alternativ och det känns som att jag har någon slags plan utifrån det.

Nu provar vi det här under tiden det tar att äta upp 5 kilo foder. Sedan får jag utvärdera och se. Jag ska prata med veterinären som opererade Billy under nästa vecka och kolla om vi ska planera något uppföljande urinprov eller kanske till och med en röntgenplåt senare i år.

Prio för mig är att han kan fortsätta träna och tävla agility, alltså att han får fortsätta att göra det han älskar. Han kommer inte kunna acceptera (eller uthärda) ett liv som sjukpensionär än på flera år. Om fodret inte håller måttet ur raketsynpunkt eller om jag märker att han har svårt att fokusera eller liknande (han blir sån på "klent" foder) så kommer jag att byta eller blanda det.

Han har fått provsmaka en portion och äter det med god aptit.
 
Har du förslag på någon med adekvat utbildning som gör recept?

Marie Sallander skriver att om hunden inte gillar maten gör hon ett nytt recept utan kostnad.
Inte på rak arm nej, men med den hundmatsbok jag haft skriven av henne så avstår jag från det mesta som har med hennes hundkäk att göra


Har en bok som är skriven av henne och två till och även om hon är duktig på näringslära, så förespråkar hon vissa saker jag inte ställer mig bakom. Därför gillar jag inte henne.
Vitlökspulver, färsk vitlök, hårda rörben osv är inget jag vill ge - inte heller massor socker i "hundkakor".....
 
Jag är inte riktigt i ett läge där jag är sugen på att experimentera med fodret, så kul är det inte att operera en hund.

I dag har jag köpt specialfodret. Valde Hills framför RC. Främsta (enda?) proteinkällan är ägg. Hade en lång konversation med personalen på kliniken, vi bollade bland mina alternativ och det känns som att jag har någon slags plan utifrån det.

Nu provar vi det här under tiden det tar att äta upp 5 kilo foder. Sedan får jag utvärdera och se. Jag ska prata med veterinären som opererade Billy under nästa vecka och kolla om vi ska planera något uppföljande urinprov eller kanske till och med en röntgenplåt senare i år.

Prio för mig är att han kan fortsätta träna och tävla agility, alltså att han får fortsätta att göra det han älskar. Han kommer inte kunna acceptera (eller uthärda) ett liv som sjukpensionär än på flera år. Om fodret inte håller måttet ur raketsynpunkt eller om jag märker att han har svårt att fokusera eller liknande (han blir sån på "klent" foder) så kommer jag att byta eller blanda det.

Han har fått provsmaka en portion och äter det med god aptit.

Håller tummarna för att det fungerar! Om det är aktuellt att fortsätta med fodret längre fram brukar det finnas billigare att köpa på nätet, typ zooplus.
 
Inte på rak arm nej, men med den hundmatsbok jag haft skriven av henne så avstår jag från det mesta som har med hennes hundkäk att göra


Har en bok som är skriven av henne och två till och även om hon är duktig på näringslära, så förespråkar hon vissa saker jag inte ställer mig bakom. Därför gillar jag inte henne.
Vitlökspulver, färsk vitlök, hårda rörben osv är inget jag vill ge - inte heller massor socker i "hundkakor".....

Rekommenderar dom saker som är giftiga så skulle jag inte heller lita på personens kunskaper om hundmat. Jag bojkottar även fodertillverkare som använder sig av sådant.
 
Jag uppdaterar lite. :)

2 maj har jag bokat in en tid för ett uppföljande samtal med veterinären och en ny röntgenplåt, på eget initiativ. Det är inom självriskperioden, så om det visar sig att stenarna har återbildats kan vi ta det direkt. Tydligen kan det vara rysligt snabb återbildning av cystinstenar.

Jag vill prata med veterinären eftersom hen inte hade så mycket kunskap och jag känner att jag betydligt mer kött på benen och att det är viktigt att informationen kommer fram.

Just nu är Billy väldigt pigg och glad, ärret syns knappt och vardagen är precis som vanligt. Han äter specialfodret, men jag har fortfarande belöningsgodis av annan sort, till exempel. Billy är lite tjockare och lite hungrigare än förut, men fodret består som sagt bara av 10 % protein och ägg är enda proteinkällan - så det är inte så konstigt. Han får vara lite tjockare och hungrigare så länge han kraft och fokus och är glad.

Min utgångspunkt är fortfarande att det har betydligt högre prioritet att han är glad och sportig och kanske får ett kortare liv, än att han blir sjukpensionär och lever några år längre. Funkar det inte med specialfodret kommer jag att ge honom annat foder, och så länge han inte får några stora/täta besvär eller försäkringsreservationer kan jag tänka mig att operera både en och två gånger till – men sen är det nog.
 
Jag uppdaterar lite. :)

2 maj har jag bokat in en tid för ett uppföljande samtal med veterinären och en ny röntgenplåt, på eget initiativ. Det är inom självriskperioden, så om det visar sig att stenarna har återbildats kan vi ta det direkt. Tydligen kan det vara rysligt snabb återbildning av cystinstenar.

Jag vill prata med veterinären eftersom hen inte hade så mycket kunskap och jag känner att jag betydligt mer kött på benen och att det är viktigt att informationen kommer fram.

Just nu är Billy väldigt pigg och glad, ärret syns knappt och vardagen är precis som vanligt. Han äter specialfodret, men jag har fortfarande belöningsgodis av annan sort, till exempel. Billy är lite tjockare och lite hungrigare än förut, men fodret består som sagt bara av 10 % protein och ägg är enda proteinkällan - så det är inte så konstigt. Han får vara lite tjockare och hungrigare så länge han kraft och fokus och är glad.

Min utgångspunkt är fortfarande att det har betydligt högre prioritet att han är glad och sportig och kanske får ett kortare liv, än att han blir sjukpensionär och lever några år längre. Funkar det inte med specialfodret kommer jag att ge honom annat foder, och så länge han inte får några stora/täta besvär eller försäkringsreservationer kan jag tänka mig att operera både en och två gånger till – men sen är det nog.
Jag tycker att du resonerar väldigt klokt. Hoppas att det ser bra ut på röntgen nästa gång!
 
Jag uppdaterar lite. :)

2 maj har jag bokat in en tid för ett uppföljande samtal med veterinären och en ny röntgenplåt, på eget initiativ. Det är inom självriskperioden, så om det visar sig att stenarna har återbildats kan vi ta det direkt. Tydligen kan det vara rysligt snabb återbildning av cystinstenar.

Jag vill prata med veterinären eftersom hen inte hade så mycket kunskap och jag känner att jag betydligt mer kött på benen och att det är viktigt att informationen kommer fram.

Just nu är Billy väldigt pigg och glad, ärret syns knappt och vardagen är precis som vanligt. Han äter specialfodret, men jag har fortfarande belöningsgodis av annan sort, till exempel. Billy är lite tjockare och lite hungrigare än förut, men fodret består som sagt bara av 10 % protein och ägg är enda proteinkällan - så det är inte så konstigt. Han får vara lite tjockare och hungrigare så länge han kraft och fokus och är glad.

Min utgångspunkt är fortfarande att det har betydligt högre prioritet att han är glad och sportig och kanske får ett kortare liv, än att han blir sjukpensionär och lever några år längre. Funkar det inte med specialfodret kommer jag att ge honom annat foder, och så länge han inte får några stora/täta besvär eller försäkringsreservationer kan jag tänka mig att operera både en och två gånger till – men sen är det nog.

Skulle han få tillbaka stenarna på så kort tid är det ju defintivt en indikation för medicinering. Så glöm inte att prata med veterinären även om det.
 
I går var vi på återbesök, och det syntes inga spår efter nya stenar på röntgenplåten.
SKÖNT!

Veterinären berättade också att benägenheten för bildning av nya stenar minskar med åldern. Jag har väl ALDRIG förr varit så glad för att han är 8 år och grå om hakan. Jag tänker att vi tar en ny plåt om ett år ungefär :)

18268362_10156107970928761_5806618739326333484_n.jpg
 
Hej, jag har en ettårig fransk bulldog som precis blivit diagnosticerad med cystinuri (cystinsten). Det hittades än så länge endast kristaller i urinblåsan (men stenarna kan tydligen ibland vara svåra att se på ultraljud). Vi har fått rådet att börja med hills u/d direkt men eftersom han inte tål majs så vill jag undersöka vad det finns för alternativ. Jag skulle gärna komma i kontakt med några hundägare som har erfarenhet av det här, verkar väldigt ovanligt och jag hittar inte så mycket. Alla råd och tips välkomna!
 
Hej, jag har en ettårig fransk bulldog som precis blivit diagnosticerad med cystinuri (cystinsten). Det hittades än så länge endast kristaller i urinblåsan (men stenarna kan tydligen ibland vara svåra att se på ultraljud). Vi har fått rådet att börja med hills u/d direkt men eftersom han inte tål majs så vill jag undersöka vad det finns för alternativ. Jag skulle gärna komma i kontakt med några hundägare som har erfarenhet av det här, verkar väldigt ovanligt och jag hittar inte så mycket. Alla råd och tips välkomna!

Jag vet inte riktigt vad det finns för alternativ, det verkar bara vara royal canin och hills som har sånt här specialfoder.

Beroende på hur allergin artar sig så hade jag nog ändå övervägt fodret. Det är inte kul att operera sin hund, och med tanke på hur ung din hund är så är risken för (snabb) återbildning hög. Utan foder kan du alltså behöva operera flera gånger om året, eftersom stenarna kan återbildas på ett par månader. :(
 
Tack för snabbt svar! Hur går det för er? Har stenarna kommit tillbaka eller håller de sig borta? Hoppas han mår bra!
Jag ska prova fodret och se hur det funkar. Funderar annars på att göra egen mat, har mailat sallander om recept men inte fått svar än. Tycker det känns läskigt att göra egen mat men om det är det enda som funkar så måste jag testa.
Den veterinär vi träffat har inte så mkt erfarenhet av cystinsten/kristaller så jag har inte fått svar på mina frågor ang prognos. Vad sa den veterinär ni var hos? Och vilken var det? Letar efter njurexperter...
 
Tack för snabbt svar! Hur går det för er? Har stenarna kommit tillbaka eller håller de sig borta? Hoppas han mår bra!
Jag ska prova fodret och se hur det funkar. Funderar annars på att göra egen mat, har mailat sallander om recept men inte fått svar än. Tycker det känns läskigt att göra egen mat men om det är det enda som funkar så måste jag testa.
Den veterinär vi träffat har inte så mkt erfarenhet av cystinsten/kristaller så jag har inte fått svar på mina frågor ang prognos. Vad sa den veterinär ni var hos? Och vilken var det? Letar efter njurexperter...
Googla BARF. Inte många som komponerar egen hundmat som är ense med Sallander. Titta in på http://pets.groups.yahoo.com/group/K9Kitchen/ o http://www.monicasegal.com/
 
Tack för snabbt svar! Hur går det för er? Har stenarna kommit tillbaka eller håller de sig borta? Hoppas han mår bra!
Jag ska prova fodret och se hur det funkar. Funderar annars på att göra egen mat, har mailat sallander om recept men inte fått svar än. Tycker det känns läskigt att göra egen mat men om det är det enda som funkar så måste jag testa.
Den veterinär vi träffat har inte så mkt erfarenhet av cystinsten/kristaller så jag har inte fått svar på mina frågor ang prognos. Vad sa den veterinär ni var hos? Och vilken var det? Letar efter njurexperter...

Vi tog en ny röntgenplåt efter tre månader (inom försäkringsperioden) och då hade det inte kommit några nya, så han ska inte röntgas igen förrän våren 2018.

Eftersom min hund är såpass gammal (född 2009) så är risken för återbildning liten.

Cystinstenar är ovanligt, så det är inte särskilt många veterinärer som har mycket kunskap om dem.

Jag tror INTE på att göra egen mat. U/D-fodret har ju en väldigt speciell sammansättning, där ett av ämnena jobbar proaktivt med att "slå sönder" kristallerna innan de kan bilda stenar. Det är inget du enkelt kan koka ihop på egen hand.
 
Vad skönt, håller tummarna att stenarna inte kommer tillbaka!
Jag tycker inte heller det känns optimalt att göra egen men om han inte tål hilld u/d så jag inget val.
Sa de veterinärer du pratade med något om medicinering? Som jag förstått det så finns det en medicin som heter thiola men som ger mycket biverkningar.
 
Tack för svar! Jag har barfat honom men pga cystinurin måste han nu äta kost med extremt låg proteinhalt.

Vi ser en ökning av cystinstenarr på mitt jobb de senaste åren. Samtliga hundar står på barf/färskfoder eller foder med väldigt högt proteininnehåll som Orijen.
Kan såklart vara tillfälligheter, eller så finns där ett samband.
Åtminstone skulle jag vara försiktigt med en sådan utfodring framöver om nu inte hunden tål de medicinska fodrena.
Skulle vara intressant med en studie på ämnet.
 
Tack för snabbt svar! Hur går det för er? Har stenarna kommit tillbaka eller håller de sig borta? Hoppas han mår bra!
Jag ska prova fodret och se hur det funkar. Funderar annars på att göra egen mat, har mailat sallander om recept men inte fått svar än. Tycker det känns läskigt att göra egen mat men om det är det enda som funkar så måste jag testa.
Den veterinär vi träffat har inte så mkt erfarenhet av cystinsten/kristaller så jag har inte fått svar på mina frågor ang prognos. Vad sa den veterinär ni var hos? Och vilken var det? Letar efter njurexperter...

Om du söker efter en expert på njurar så kan du vända dig till Lena Pelandee på SLU.
Men det låter som om det är själva foderfrågan du behöver klura ut och då är hon nog inte rätt person att fråga. Hon håller främst på med njursjukdomar och inte urinsten.
 
Vad skönt, håller tummarna att stenarna inte kommer tillbaka!
Jag tycker inte heller det känns optimalt att göra egen men om han inte tål hilld u/d så jag inget val.
Sa de veterinärer du pratade med något om medicinering? Som jag förstått det så finns det en medicin som heter thiola men som ger mycket biverkningar.

Ja, jag har valt att avstå medicinering. Både på grund av biverkningar (ej kul lista) men också att det kosta cirka 3000 kronor i månaden för min hund (han väger 7,5 kg).

Jag har hellre en hund som lever några glada år kortare än en begränsad sjukpensionär.
 
Hej igen, uppdaterar här så att folk som söker på cystinuri ska hitta det.
Vi var hos ytterligare en veterinär efter diagnosen för en second opinion. Då hade jag läst på extremt mycket och hittat en hel del amerikansk och brittisk forskning (ingen svensk alls). Den forskningen pekade på att det finns tre typer av cystinuri och att olika raser (ofta) får olika typer. Bulldoggar får oftast typ tre och den botas med kastrering eftersom den beror på att testestoron påverkar njurarnas förmåga att ta hand om protein. Jag bad veterinären kolla upp detta eftersom det är svårt med källkritik om man inte är insatt. Hon kollade upp detta och källorna var pålitliga.
Det verkar också vara så att kostråden men ger för att motverka cystinsten är mycket omdiskuterade och det finns inte så mycket bevis på att det fungerar utan att det handlar om att få i dem vatten så att blåsan sköljs ur och urinen aldrig hinner bli koncentrerad. Kan tillägga att min hund blev jättesjuk av hills u/d (han fick diarré i två veckor trots prokolin och fortifloratillskott, den maten är ett gift) och det slutade med att jag lagade mat till honom själv. Vi fick tid för operation 1/9 och då skulle han både plocka ut de kristaller som fanns i urinblåsan + spola den och dessutom kastreras. Som tur var behövde de inte öppna honom och spola urnblåsan eftersom han hade kissat ut alla kristaller utom en (helt otroligt!!!). Maten och att jag fått i honom ordentligt med vatten hade gjort att han kissade ut allt. Han är nu kastrerad, mår bra och enligt veterinären så ska cystinstenen inte komma tillbaka (om han har typ tre alltså). Vi kommer att ta urinprov en gång per månad i två-tre månader och sedan en gång i halvåret första året för att se så det inte kommer tillbaka.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp