tavla

Trådstartare
Vaccinerade min häst för första gången 19:e december med stelkramp och hästinfluensa,
och återvaccin ska väl vara inom 4-6 v?
Nu kan min vetrinär inte försen 30e januari, detta blir altså sista dagen man kan göra vaccin nr 2?
Dock har de ju jourer och skulle det mycket kanske de inte kommer alls...
Stämmer detta eller har jag räknat fel?
Hur hade ni gjort?




Såhär står det på fass:

ProteqFlu-Te

Dosering

För intramuskulärt bruk.

Använd material som är sterilt och fritt från antiseptiska medel och/eller desinfektionsmedel vid administration av vaccinet. Skaka lätt vaccinet före användning.

Administrera en dos (1 ml) intramuskulärt, helst i nackregionen, enligt följande schema:

Grundvaccination med ProteqFlu-Te: Första injektionen: från 5–6 månaders ålder. Andra injektionen: 4–6 veckor senare.

Revaccination:

5 månader efter grundvaccination med ProteqFlu-Te.

Följt av:

Mot stelkramp: En injektion (en dos) ProteqFlu-Te med ett maximalt intervall om 2 år.

Mot hästinfluensa: En injektion (en dos) årligen, alternativt med ProteqFlu eller ProteqFlu-Te med hänsyn till ett maximalt intervall om 2 år för stelkrampskomponenten.

I händelse av ökad infektionsrisk eller otillräckligt intag av råmjölk kan en extra initial injektion ges vid 4 månaders ålder, följt av det fullständiga vaccinationsprogrammet (grundvaccination från 5-6 månaders ålder, andra injektionen 4-6 veckor senare följt av revaccination
 

Liknande trådar

Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
759
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Jag lyckas inte klura ut om hästen ska ha influensa eller influensa + stelkramp i år. Ni får hjälpa mig. Grundvaccin 13/12-08 -...
Svar
13
· Visningar
1 729
Hästvård Undrar om man efter den 2:a sprutan ska vänta 1 år, el om man ska ge en 3:e efter 5-7 månader? vad gäller om man ska tävla? Detta...
Svar
2
· Visningar
911
Senast: Fibusen
·
H
Hästvård Vilket intervall är det riktiga för detta vaccin? Jag behöver hjälp att tolka texten: Immunitetens insättande: Två veckor efter...
Svar
3
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp