Vaccinationer

Linn-Nora

Trådstartare
Den senaste tidens utbrott i Göteborg av mässlingen har fått mig att fundera över vaccinering.

Jag bör vara vaccinerad då jag faller inom den åldersgrupp då det allmänna vaccinprogrammet avseende mpr hade startat.
Jag är inte helt hundra dock. 99% säker kan jag säga att jag är på att jag fått alla doser då jag förlagt mitt vaccinationskort.

Nu är jag gravid och skall göra ultraljud på det drabbade sjukhuset. Bör jag vara orolig om det är så att jag inte fått alla doser? Vad kan hända med ett foster om jag får mässlingen?

Vidare är jag väldigt frustrerad över de som av medicinska skäl inte har någon anledning att inte vaccinera sig eller sina barn men avstår på grund av nån foliehattsteori. Att utsätta andra människor som inte kan vaccinera sig för detta är obeskrivligt egoistiskt.
Jag förstår att man är skeptisk mot nya och framförallt snabbframtagna vaccin såsom för svininfluensan. Men vaccin som funnits och brukats i över 30 år och som bevisligen har hjälpt mänskligheten såpass mycket, varför förnekar man sina medmänniskor det skyddet?
 
Den senaste tidens utbrott i Göteborg av mässlingen har fått mig att fundera över vaccinering.

Jag bör vara vaccinerad då jag faller inom den åldersgrupp då det allmänna vaccinprogrammet avseende mpr hade startat.
Jag är inte helt hundra dock. 99% säker kan jag säga att jag är på att jag fått alla doser då jag förlagt mitt vaccinationskort.

Nu är jag gravid och skall göra ultraljud på det drabbade sjukhuset. Bör jag vara orolig om det är så att jag inte fått alla doser? Vad kan hända med ett foster om jag får mässlingen?

Vidare är jag väldigt frustrerad över de som av medicinska skäl inte har någon anledning att inte vaccinera sig eller sina barn men avstår på grund av nån foliehattsteori. Att utsätta andra människor som inte kan vaccinera sig för detta är obeskrivligt egoistiskt.
Jag förstår att man är skeptisk mot nya och framförallt snabbframtagna vaccin såsom för svininfluensan. Men vaccin som funnits och brukats i över 30 år och som bevisligen har hjälpt mänskligheten såpass mycket, varför förnekar man sina medmänniskor det skyddet?
Ja, alltså, antivaccarnas egoism i detta är så frustrerande att jag låter bli att ens tänka på det. Jag tycker så jäkla synd om alla dessa nyförlösta och säkert ändå rätt oroliga, förvirrade och sköra föräldrar som nu också ska oroas över mässlingen på sina alldeles nykläckta barn. Vidrigt, när det nu går att undvika.

Vad gäller din fråga så ring dem och fråga tycker jag! En del journaler går ju att rota fram, men är du orolig kan de säkert hjälpa dig, antingen med lugnande besked eller kanske någon form av booster.
 
Den senaste tidens utbrott i Göteborg av mässlingen har fått mig att fundera över vaccinering.

Jag bör vara vaccinerad då jag faller inom den åldersgrupp då det allmänna vaccinprogrammet avseende mpr hade startat.
Jag är inte helt hundra dock. 99% säker kan jag säga att jag är på att jag fått alla doser då jag förlagt mitt vaccinationskort.

Nu är jag gravid och skall göra ultraljud på det drabbade sjukhuset. Bör jag vara orolig om det är så att jag inte fått alla doser? Vad kan hända med ett foster om jag får mässlingen?

Vidare är jag väldigt frustrerad över de som av medicinska skäl inte har någon anledning att inte vaccinera sig eller sina barn men avstår på grund av nån foliehattsteori. Att utsätta andra människor som inte kan vaccinera sig för detta är obeskrivligt egoistiskt.
Jag förstår att man är skeptisk mot nya och framförallt snabbframtagna vaccin såsom för svininfluensan. Men vaccin som funnits och brukats i över 30 år och som bevisligen har hjälpt mänskligheten såpass mycket, varför förnekar man sina medmänniskor det skyddet?
Håller med dig fullkomligt! Det är helt sjukt detta som konspirationsteoretikerna har fått med sig vissa människor på.

Angående din egen oro så borde du väl vara fullt vaccinerad om du är inom rätt ålder? Ta kontakt med vården och hör dig för om ifall de ser någon risk med i fall du mot förmodan har missat en spruta (varför skulle du?). Det kanske t o m går att hitta din gamla journal så de kan kolla.

Lycka till!
 
Ja, egentligen finns det ingen anledning till att jag inte skulle vara vaccinerad, men underligare saker har hänt så att säga 100% utan att se vaccinationskortet känns vanskligt. Frågade min mor och hon sa att hon vill minnas att jag fått alla doser, men blev osäker när jag frågade.
Men det är en bra idé att ringa och kolla! Ringde 1177 som i sin tur hänvisade till regionarkivet, så nu får jag förhoppningsvis snart svar :)

Hela antivaccinfrågan har blivit väldigt aktuell för mig sen jag blev gravid. Innan har jag inte funderat så mycket på det, pinsamt nog. Men nu när jag står inför faktum att behöva ta ställning till hur jag skall skydda min avkomma från att bli smittad av vaccinmotståndare och deras barn blev det väldigt verkligt.
Spontant är jag väldigt för ett vaccinationstvång om det inte föreligger medicinska hinder. Syftar då på det beprövade vaccinationsprogrammet och inte influensa i första hand.
 
Vidare är jag väldigt frustrerad över de som av medicinska skäl inte har någon anledning att inte vaccinera sig eller sina barn men avstår på grund av nån foliehattsteori. Att utsätta andra människor som inte kan vaccinera sig för detta är obeskrivligt egoistiskt.

Men vaccin som funnits och brukats i över 30 år och som bevisligen har hjälpt mänskligheten såpass mycket, varför förnekar man sina medmänniskor det skyddet?


Jag har klippt lite i ditt inlägg.
Och jag tycker i sak att du har rätt: det är klokt att låta vaccinera mot ett antal sjukdomar; farliga eller väldigt smittsamma.
Både för sin egen och för andras skull.

Men din argumentation tycker jag blir lite jobbig.

Du skyller dem för att vara egoistiska som inte vill vaccinera.
Eftersom deras beslut ökar risken för dig/ditt barn (inte alls egoistiskt från din sida?) att drabbas av sjukdom.

Det är väl något slags egoism från båda sidors håll, menar jag.

Själv låter jag vaccinera mig mot influensa varje år. Visserligen önskar min arbetsgivare att jag gör det, men jag erkänner att det huvudsakliga skälet är att jag själv helst vill slippa att bli sjuk.
 
Jag har klippt lite i ditt inlägg.
Och jag tycker i sak att du har rätt: det är klokt att låta vaccinera mot ett antal sjukdomar; farliga eller väldigt smittsamma.
Både för sin egen och för andras skull.

Men din argumentation tycker jag blir lite jobbig.

Du skyller dem för att vara egoistiska som inte vill vaccinera.
Eftersom deras beslut ökar risken för dig/ditt barn (inte alls egoistiskt från din sida?) att drabbas av sjukdom.

Det är väl något slags egoism från båda sidors håll, menar jag.

Själv låter jag vaccinera mig mot influensa varje år. Visserligen önskar min arbetsgivare att jag gör det, men jag erkänner att det huvudsakliga skälet är att jag själv helst vill slippa att bli sjuk.
Öhh va? Det är väl i högsta grad egotrippat och dessutom korkat att låta bli att vaccinera mot de barnsjukdomar som vi vaccinerat mot i många år och är bevisat ofarligt att göra? Att utsätta nyfödda och även andra utsatta grupper för att man har totalt fått nåt om bakfoten är ju det mest egoistiska jag kan tänka mig.
 
Öhh va? Det är väl i högsta grad egotrippat och dessutom korkat att låta bli att vaccinera mot de barnsjukdomar som vi vaccinerat mot i många år och är bevisat ofarligt att göra? Att utsätta nyfödda och även andra utsatta grupper för att man har totalt fått nåt om bakfoten är ju det mest egoistiska jag kan tänka mig.

Ja men orsaken till att TS tycker att det är egotrippat är att det innebär en risk för TS familj.
Det är lika egotrippat som argument.
Vilket är vad jag försökte påvisa.

Jag skrev att jag håller med i sak om att man bör låta vaccinera - och invände mot TS argumentation, inte innehållet.
Invändningen hade karaktären att egoism var ett lika stort skäl för TS att önska att alla andra låter vaccinera.

Man kan också "dissekera" innehållet i de olika vaccinerna. När det gäller MPR-vaccination, som ges vid 18 månaders ålder i ordinarie vaccinationsprogrammet men där det går att tidigarelägga i vissa fall, så är det ju dels för att skydda individen, men lika mycket för att skydda andra. Påssjukevaccinet handlar mycket om att minska risken för sterilitet hos pojkar/män; Röda hund handlar mycket om att skydda foster till ovaccinerade gravida kvinnor (kan leda till stora fosterskador om en gravid kvinna får primärinfektionen).

När det gäller difteri, stelkramp, Hemofilus influenzae, hepatit B (ingår visserligen inte i allmänna programmet men ges ganska flitigt), rotavirus (ingår sedan typ i förrgår i allmänna programmet), polio, pneumokocker och kikhosta så handlar det ju huvudsakligen om att skydda den enskilda individen; polio och kikhosta möjligen undantagna.
Där är det ju väldigt rimligt med egoistiska skäl till att välja att vaccinera eller att avstå.
Det minskar inte risken för mig att få stelkram för att alla andra människor är vaccinerade.
 
Senast ändrad:
Den senaste tidens utbrott i Göteborg av mässlingen har fått mig att fundera över vaccinering.

Jag bör vara vaccinerad då jag faller inom den åldersgrupp då det allmänna vaccinprogrammet avseende mpr hade startat.
Jag är inte helt hundra dock. 99% säker kan jag säga att jag är på att jag fått alla doser då jag förlagt mitt vaccinationskort.

Nu är jag gravid och skall göra ultraljud på det drabbade sjukhuset. Bör jag vara orolig om det är så att jag inte fått alla doser? Vad kan hända med ett foster om jag får mässlingen?

Vidare är jag väldigt frustrerad över de som av medicinska skäl inte har någon anledning att inte vaccinera sig eller sina barn men avstår på grund av nån foliehattsteori. Att utsätta andra människor som inte kan vaccinera sig för detta är obeskrivligt egoistiskt.
Jag förstår att man är skeptisk mot nya och framförallt snabbframtagna vaccin såsom för svininfluensan. Men vaccin som funnits och brukats i över 30 år och som bevisligen har hjälpt mänskligheten såpass mycket, varför förnekar man sina medmänniskor det skyddet?
alla länder erbjuder inte vaccin. Ska vi få stopp måste vi se till att alla som besöker landet har blivit vaccinerade.
 
Jag är också helt egoistisk i frågan om vaccination.
Vår pojke kommer inte kunna vaccineras förrän tidigast vid 6 månaders ålder. Jag vill inte att han ska bli sjuk i nån sjukdom som det faktiskt finns beprövade vaccin mot.

Många motståndare tycks ha svårt att förstå att det är tack vare vårt vaccinationsprogram i landet många sjukdomar försvunnit. Har själv en bekant på fb som gång efter annan lägger upp diverse artiklar om hur farligt det är med vaccination. Försökte ett tag bemöta men det var som att :banghead: så till sist tog jag bort henne ur mitt flöde.
 
J
Jag har klippt lite i ditt inlägg.
Och jag tycker i sak att du har rätt: det är klokt att låta vaccinera mot ett antal sjukdomar; farliga eller väldigt smittsamma.
Både för sin egen och för andras skull.

Men din argumentation tycker jag blir lite jobbig.

Du skyller dem för att vara egoistiska som inte vill vaccinera.
Eftersom deras beslut ökar risken för dig/ditt barn (inte alls egoistiskt från din sida?) att drabbas av sjukdom.

Det är väl något slags egoism från båda sidors håll, menar jag.

Själv låter jag vaccinera mig mot influensa varje år. Visserligen önskar min arbetsgivare att jag gör det, men jag erkänner att det huvudsakliga skälet är att jag själv helst vill slippa att bli sjuk.


Ja, jag skall inte förneka att min familj är mig närmast, tror det är ganska normalt. Och det var så jag började tänka på det, jag fick ett nytt perspektiv. Tycker inte det är särskilt egoistiskt faktiskt.
Det är en del i varför jag vill att alla som kan vaccinera sig, enligt beprövat program, skall göra det.
Den andra delen är att det är egoistiskt att avstå om man kan när det finns grupper som inte får vaccineras, såsom spädbarn och sjuka, exempelvis. Dom tänker jag på också och tycker vi har ett solidariskt ansvar.

Tror det är ganska vanligt och normalt att inte tänka på alla problem i samhället hela tiden förrän man får en beröringspunkt.
Dom som gör det är säkert bättre människor än mig, men så var det för mig i denna frågan.
Därmed inte sagt att jag tidigare inte brytt mig, men nu har jag reflekterat och förstått problemet på ett annat plan med att folk som kan vaccinera inte gör det av ideologiska skäl.
 
alla länder erbjuder inte vaccin. Ska vi få stopp måste vi se till att alla som besöker landet har blivit vaccinerade.

Det är nog svårt att helgardera sig i en global världen, men att inte göra det vi inom rimliga gränser har möjlighet till känns dumt
Jag lockas av tanken att ha krav att alla som reser hit skall ha vaccinationsintyg, men förstår att det kan vara problematiskt på många vis. Jag har inte tänkt klart i den frågan så egentligen har jag ingen färdig åsikt.

Det första steget är att se till de medborgare vi har tänker jag. Och utreda frågan om det är okej att avstå vaccin (igen - beprövade sådana), om inte medicinska hinder föreligger.
 
Polio är väl för övrigt ganska smittsamt så där tänker jag att det finns ett allmänintresse att vaccinera? Iofs inte luftburet, men ändå.
Stelkramp känns mer för egen skull, men samtidigt kan jag tänka mig att det kräver en del av vårdapparaten att behandla de som drabbas och då känns vaccin samhällsekonomiskt bättre.

Påssjuka drabbar som jag förstår det pojkar värst vad gäller följdsjukdomar, men samtidigt är det även där ett solidariskt ansvar. Även om flickor/kvinnor inte får samma följdsjukdomar kan vi smitta de som inte kan vaccineras och bör därför vaccinera oss för att hjälpa de som inte kan.
 
utreda frågan om det är okej att avstå vaccin (igen - beprövade sådana), om inte medicinska hinder föreligger.

Det brukar inte vara bra med tvångsåtgärder, i största allmänhet.
I Australien eller Nya Zealand har man ett starkt ekonomiskt incitament för vaccination: de familjer som väljer bort vaccination, får heller inga ekonomiska bidrag från samhället. Tänk bort barnbidrag, tänk bort subventioner för förskoleplats och liknande. Det blir alltså väldigt dyrt att avstå.
Det har funnits en diskussion bland svenska politiker relativt nyligen också, där man kommit fram till att tvång/obligatorium inte är en framkomlig väg.
 
Om man tror att vaccinet i sig själv är farligt, om man verkligen är övertygad, då är det ju idiotiskt att välja att vaccinera? Då går man emot vad man tror på.

Jag har inga barn, kommer inte skaffa några och är nog helt vaccinerad själv, så vad jag tycker spelar ingen roll.

Men, jag skulle inte välja att vaccinera mig mot någon form av influensa och så vidare. Och skulle läsa på ordentligt om farorna med vaccin om jag hade barn att vaccinera.

Jag tror att mer forskning behövs överlag.
 
Polio är väl för övrigt ganska smittsamt så där tänker jag att det finns ett allmänintresse att vaccinera? Iofs inte luftburet, men ändå.
Stelkramp känns mer för egen skull, men samtidigt kan jag tänka mig att det kräver en del av vårdapparaten att behandla de som drabbas och då känns vaccin samhällsekonomiskt bättre.

Påssjuka drabbar som jag förstår det pojkar värst vad gäller följdsjukdomar, men samtidigt är det även där ett solidariskt ansvar. Även om flickor/kvinnor inte får samma följdsjukdomar kan vi smitta de som inte kan vaccineras och bör därför vaccinera oss för att hjälpa de som inte kan.

Det finns självklart samhällsekonomiska aspekter i de flesta vaccinationer.
När det gäller det senaste tillskottet till allmänna barnvaccinationsprogrammet, rotavirus, så handlar det dels om att de mycket små barnen ska slippa en magsjuka, men också om att samhället ska slippa VABande föräldrar och att barnklinikerna ska kunna spara vårdplatser.

Ja, jag håller med om att det är klokt att ta ett solidariskt ansvar för att hindra vissa sjukdomar från att spridas.
Men sjukvården är fortfarande valfri, man har rätt att tacka nej till erbjuden vård. Dit hör även - förstås - vaccinationer.

Det jag har mest emot är egentligen dubbelmoral (och självklart inte enbart när det gäller vaccinationer).
Exempelvis föräldrar som tackar nej till barnvaccinationerna för sina barn, men som själva vill ha full resevaccination för egen del när man reser till Thailand på semester.

Tyvärr är det ju så att känslomässiga argument "biter" mer än sakliga argument. Den där diskussionen med autism och MMR-vaccination fick ju jätterubriker. Sedan när det visade sig vara forskningsfusk så kom det väl någon liten dementi, men stora tidningar som vill sälja lösnummer, och vars löpsedlar hade stort genomslag när man skrev om (den falska) kopplingen, hade inget intresse av att basunera ut dementin.
Så man skrämde upp folk med braskande rubriker, rädsla är en jätteeffektiv emotion när det gäller att få människor att undvika något, men sedan var det inte lika sensationellt eller anslående att se fakta.

Många av dem som väljer att avstå vaccination gör det utifrån en (obefogat stor) rädsla för konserveringsmedel, kvicksilver och vad det nu kan vara. Fakta säger att mängderna är så små att de är försumbara, och fakta säger att vaccinerna använts globalt i väldigt många år utan att det hänt annat än att medellivslängden i stort ökat, och förekomsten av sjukdomarna i fråga minskat.
Men fakta har svårt att tränga igenom emotionerna.
 
Om man tror att vaccinet i sig själv är farligt, om man verkligen är övertygad, då är det ju idiotiskt att välja att vaccinera? Då går man emot vad man tror på.

Jag har inga barn, kommer inte skaffa några och är nog helt vaccinerad själv, så vad jag tycker spelar ingen roll.

Men, jag skulle inte välja att vaccinera mig mot någon form av influensa och så vidare. Och skulle läsa på ordentligt om farorna med vaccin om jag hade barn att vaccinera.

Jag tror att mer forskning behövs överlag.

Du har slagit huvudet på spiken, utom med sista meningen.
Det finns massor av forskning, och enorma mängder erfarenhet, av de "vanliga" vaccinerna. Den sammanlagda vetenskapen berättar att vaccinerna inte är farliga.
"läsa på om farorna med vaccin".
Det finns inte stora faror.

Vad gäller svininfluensavaccinet så var det ett undantag där man i panik tog fram ett vaccin och inte hann prova "bärarsubstanserna".
Emotionella argumentet "epidemi/pandemi" där man såg framför sig att folk skulle dö som flugor, och dessutom inte de typiska riskgrupperna (gamla och sjuka) utan unga och gravida, gav panik. Emotionen skräck blev så stark att man inte hann ta ett djupt andetag och analysera.
Fågelinfluensan var ju också en sådan där skräck-väckare, men om man började tänka siffror och logik så skulle högst en svensk dö av fågelinfluensan (när man utgick från befolkningsstorlek och -täthet och antalet fall).
 
Det brukar inte vara bra med tvångsåtgärder, i största allmänhet.
I Australien eller Nya Zealand har man ett starkt ekonomiskt incitament för vaccination: de familjer som väljer bort vaccination, får heller inga ekonomiska bidrag från samhället. Tänk bort barnbidrag, tänk bort subventioner för förskoleplats och liknande. Det blir alltså väldigt dyrt att avstå.
Det har funnits en diskussion bland svenska politiker relativt nyligen också, där man kommit fram till att tvång/obligatorium inte är en framkomlig väg.
Fantastiskt, så borde det vara här med.
 
Du har slagit huvudet på spiken, utom med sista meningen.
Det finns massor av forskning, och enorma mängder erfarenhet, av de "vanliga" vaccinerna. Den sammanlagda vetenskapen berättar att vaccinerna inte är farliga.
"läsa på om farorna med vaccin".
Det finns inte stora faror.

Vad gäller svininfluensavaccinet så var det ett undantag där man i panik tog fram ett vaccin och inte hann prova "bärarsubstanserna".
Emotionella argumentet "epidemi/pandemi" där man såg framför sig att folk skulle dö som flugor, och dessutom inte de typiska riskgrupperna (gamla och sjuka) utan unga och gravida, gav panik. Emotionen skräck blev så stark att man inte hann ta ett djupt andetag och analysera.
Fågelinfluensan var ju också en sådan där skräck-väckare, men om man började tänka siffror och logik så skulle högst en svensk dö av fågelinfluensan (när man utgick från befolkningsstorlek och -täthet och antalet fall).
Jag är inte jättemycket påläst, det erkänner jag, men jag har ingen anledning att läsa på just nu heller. Men jag håller med dig i allt du skriver.

Med mer forskning så menade jag innan svininfluensan t ex, och innan nya vaccin kommer ut på marknaden, men det kanske världen har lärt sig den hårda vägen. :)
 
Jag är i samma sits som @hemlig dock minus barn och att vara gravid (vi har samma sjukdom och samma typ av medicinering som slår mot vårt immunsystem). Dock tänker jag inte bara på mig själv utan även alla de med små barn som inte hunnit få full vaccinering ännu och de som är som @hemligs son som av diverse skäl inte kan vaccineras enligt normalt schema.

Jag är så elak att jag ser inga som helst problem med tvång vad gäller vaccinering. Väljer föräldrarna ändå bort det så blir det inga bidrag från staten och de får inte välja vilken skola barnen ska gå på (tex som i Italien).

Pga det här utbrottet har jag kollat upp min status (enligt mitt vaccinationskort jag fick med slutbetygsdokumentet i 9:an har jag bara en mässlingsvaccinering, i 6:an och jag är född -73). Jag väntar nu på att min behandlande mottagning ska ringa tillbaka för att få veta om jag behöver en till spruta. Eventuellt har det ju spridit sig till Ö-vik och jag är på väg på jobb i Västerbotten. Och nej, jag har inte bacillskräck eller är speciellt orolig egentligen. Det är bara det att något som en normal person klarar rätt bra kan i absolut värsta fall döda mig. Det är för sent att göra något åt det då.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp