Bukefalos 28 år!

Vaccinationsregler.

S

shampiz

Det har ju blivit en del ändringar när det gäller vaccinationer. Vet någon om det blivit några ändringar i TR, vad det står om hur grundvaccinationerna och påföljande vaccinationer ska se ut?
/Monica
 
Sv: Vaccinationsregler.

Hästen ska ha två grundvaccinationer med minst 21 dagar i mellan, sedan ska hästen ha en vaccination varje år. Missar man vaccineringen en gång får man göra om grundvaccineringen också. När du har grundvaccinerat kan du ju fråga veterinären om när den ska vaccineras nästa gång.
 
Sv: Vaccinationsregler.

Minst 21 dagar, vet jag men max?
Hörde en veterinär som sa andra sprutan inom 5 månader. Jag har nämligen aldrig hört det tidigare, det är därför jag mest undrar om det blivit några ändringar i TR om den saken.
Jag tror inte att veterinärerna vet så mycket vad som står i TR utan dom vet mer när det ska vaccineras för att hästarna ska ha ett bra skydd.
 
Sv: Vaccinationsregler.

nej det är samma som förut, bortsett från de nya reglerna med Id-märkning och pass..
 
Sv: Vaccinationsregler.

Nej, ingen ändring i TR, grunden är fortfarande 2 sprutor med 21-92 dagars mellanrum och därefter inom 12 månader varje år.
Däremot så står det på förbundets hemsida att internationellt så gäller numera 6 månader (istället för 12).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Ullmerkott
·
Utrustning Mitt dilemma: Hööks träns Lingus är tillåtet att tävla WE på och jag gillar modellen men inte kvaliteten på lädret. Jag "gjorde" därför...
Svar
4
· Visningar
749
Senast: Emiro
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 495
Senast: Sootie
·
Samhälle Den 16e november röstar riksdagen om att ändra yttrandefriheten och tryckfriheten...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 482
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp