Vaccinera mot botulism?

Såg en intressant diskussion om frågan på ett annat forum, och tänkte därför slänga ut frågan även här.

Vaccinerar ni mot botulism? Varför/varför inte?

Jag gör det inte. H.H har aldrig varit vaccinerad mot det - men mig veterligen ätit hösilage hela sitt snart 16 åriga liv.
Anledningen till att jag inte gör det, är för att det enligt de veterinärer jag frågat, är onödigt. Vaccinet ger långt ifrån ett fullgott skydd, till att börja med. Därtill så ska risken att drabbas vara så gott som obefintlig om man uteslutande använder hösilage av god foderhygienisk kvalité och direkt kasserar balar med döda djur i.
Självklart så vaccinerade jag min häst mot det. Hade aldrig förlåtit mig själv om han skulle fått det, även om risken är liten så finns den att dom får det.
 
Min häst var vaccinerad mot botulism när jag köpte henne första gången, och då underhölls den vaccinationen eftersom den ändå fanns där. Sen sålde jag hästen och när jag för ett par år sen fick tillbaka henne var vaccinationen bruten och hade behövt grundas om. Då rådgjorde jag med min veterinär och valde (inte av ekonomiska skäl) att inte vaccinera. Jag skulle vaccinera om hon fodrades med hösilage, dock - särskilt som fröken "på äldre dagar" verkar ha blivit en nedrans otursfågel :cautious:.
 
Självklart vaccin! Har vaccinerat alla mina hästar och kommer alltid att göra det. En väns häst fick botulism och det var fruktansvärt. Vid det tillfället hade vi köpt hö från samma bonde och då kändes det extra skönt att ha hästarna vaccinerade. (Det var hö med ca 77%ts om jag minns rätt)
 
Det låter som om de flesta i den här tråden tar för givet att det alltid handlar om pengar när man väljer att inte vaccinera. Min häst äter som sagt vanligt hö och vaccineras inte. Anledningen till det är enbart att han är extremt känslig för alla typer av vaccinationer och brukar bli dålig av dem + att han som sagt äter hö och inte hösilage. Om han åt hösilage skulle jag absolut tycka att det var värt att vaccinera, trots risken att han ska bli dålig, men inte så länge han bara äter hö. Så för min del handlar det absolut INTE om pengar - det är ju inte ens dyrt.
Fast frågan är väl mest riktad till de som fodrar regelbundet med hösilage?
 
Det låter som om de flesta i den här tråden tar för givet att det alltid handlar om pengar när man väljer att inte vaccinera. Min häst äter som sagt vanligt hö och vaccineras inte. Anledningen till det är enbart att han är extremt känslig för alla typer av vaccinationer och brukar bli dålig av dem + att han som sagt äter hö och inte hösilage. Om han åt hösilage skulle jag absolut tycka att det var värt att vaccinera, trots risken att han ska bli dålig, men inte så länge han bara äter hö. Så för min del handlar det absolut INTE om pengar - det är ju inte ens dyrt.
Mina äter inget inplastat foder och var inte vaccinerade fören den sommaren jag inte fick in eget hö och det var ett dåligt hö år så visste inte om jag skulle behöva köpa inplastat eller ej, efter grunden var gjord så tyckte jag det inte var någon idé att sluta för vet ju aldrig om det blir en sådan sommar till och jag behöver inte noja mig om jag lånar box på bortaplan.
 
Självklart vaccinerar man mot botulism. Allt annat är oansvarigt. Att dö av botulism är otroligt plågsamt.

Fast det är det antagligen att bli överkörd av en långtradare också. Vi håller våra hästar i hagar, de rymmer ibland. Skulle vi hålla dem helt säkra från trafik skulle de aldrig få gå ut, eller hur? Men då var risken åtminstone noll!

Provocerande jämförelse men jag tycker ändå man ska reflektera lite över vilka risker man utsätter sina djur för och hur man väger för och emot. Jag skulle t ex aldrig hålla häst i liten rasthage av olika skäl (skaderisk, mental hälsa, djuretik etc) men jag anser att var och en får bedöma detta själv - det är ett VAL man gör och en avvägning, som sagt.
 
Fast det är det antagligen att bli överkörd av en långtradare också. Vi håller våra hästar i hagar, de rymmer ibland. Skulle vi hålla dem helt säkra från trafik skulle de aldrig få gå ut, eller hur? Men då var risken åtminstone noll!

Provocerande jämförelse men jag tycker ändå man ska reflektera lite över vilka risker man utsätter sina djur för och hur man väger för och emot. Jag skulle t ex aldrig hålla häst i liten rasthage av olika skäl (skaderisk, mental hälsa, djuretik etc) men jag anser att var och en får bedöma detta själv - det är ett VAL man gör och en avvägning, som sagt.

Jag tycker det var en konstig och lite dum jämförelse. Men för att svara på din fråga så är det på hästägarens ansvar att se till att hästen inte rymmer ur hagen. Dvs hoppar den får man tex göra högra staket. Förmodligen dör hästen direkt om den blir påkörd av en långtradare. Botulism är plågsamt och du kan i princip förhindra det genom en enkel vaccination för några hundralappar.
 
Jag tycker det var en konstig och lite dum jämförelse. Men för att svara på din fråga så är det på hästägarens ansvar att se till att hästen inte rymmer ur hagen. Dvs hoppar den får man tex göra högra staket. Förmodligen dör hästen direkt om den blir påkörd av en långtradare. Botulism är plågsamt och du kan i princip förhindra det genom en enkel vaccination för några hundralappar.

Det var ingen fråga utan ett resonemang om avvägningar utifrån riskbedömning.
 
Fast det är det antagligen att bli överkörd av en långtradare också. Vi håller våra hästar i hagar, de rymmer ibland. Skulle vi hålla dem helt säkra från trafik skulle de aldrig få gå ut, eller hur? Men då var risken åtminstone noll!

Provocerande jämförelse men jag tycker ändå man ska reflektera lite över vilka risker man utsätter sina djur för och hur man väger för och emot. Jag skulle t ex aldrig hålla häst i liten rasthage av olika skäl (skaderisk, mental hälsa, djuretik etc) men jag anser att var och en får bedöma detta själv - det är ett VAL man gör och en avvägning, som sagt.

Lite skillnad i hur lätt/svårt det är att eliminera risken - vilket för mig spelar in. Dvs om en fatal risk kan elimineras, utan negativ effekt för hästen och till ett rimligt pris för mig - då eliminerar jag den även om det statistiskt är liten risk den ska inträffa.
 
Lite skillnad i hur lätt/svårt det är att eliminera risken - vilket för mig spelar in. Dvs om en fatal risk kan elimineras, utan negativ effekt för hästen och till ett rimligt pris för mig - då eliminerar jag den även om det statistiskt är liten risk den ska inträffa.

Absolut. Men det är en intresssant diskussion (tycker jag iaf).
 
Jag tycker ju inte riktigt det blir det när man jämför äpplen oxh päron. Få risker kan elimineras utan större påverkan på livskvalitet eller ekonomi.

Fast för mig med 20 hästar varav 5-6 ska grundas varje år blir det ändå pengar. Nu ska inte den här tråden handla om anledningar att INTE vaccinera men man ska ändå ha det i beaktande. Jag har fodrat med plastat foder i +20 år, you do the math ;).
 
Fast för mig med 20 hästar varav 5-6 ska grundas varje år blir det ändå pengar. Nu ska inte den här tråden handla om anledningar att INTE vaccinera men man ska ändå ha det i beaktande. Jag har fodrat med plastat foder i +20 år, you do the math ;).

Jag resonerar ändå annorlunda. Därmed inte sagt att andra behöver det. Men med tanke på vad allt annat kostar så är under en hundring per månad och häst liksom inte dyrt. Även om räkningen känns dyr. Ställt då mot risken att förlora hästen. Kändes det inte lika hårt - dvs jag t ex hade mindre känslomässig bindning till individen/individerna så skulle jag kanske resonerat annorlunda. Men jag kan vaccinera hela livet utan att vara i närheten av vad det kostar att köpa en ny likvärdig häst så även ekonomiskt känns det för mig värt det utan känsla. Just för det eliminerar risken.

Jag vaccinerad inte under minst tio år och hade nada problem. Men det varken minskar eller ökar risken idag eller imorgon tyvärr. Så jag utgår från det. Andra kan ha andra bevekelsegrunder och det är okej.
 
@athena jag har verkligen full förståelse för att man inte vaccinerar ett helt stuteri osv.

Tycker dock tråden känns lite som att en del känner behov av att försvara sig varför inte helt i onödan/oprovocerat osv ? Tex folket som ger hö ? :confused:

Rent allmänt så oavsett läge tycker jag så gör folk precis som de vill och själva känner är vettigast/de vill riskera/inte riskera osv.
Det känns omotiverat att börja strida om hur/varför etc på individbasis helt enkelt . Eller skuldbelägga folk som väljer att inte vaccinera . Jag tror när folk svarar att ”jag vaccinerar då jag aldrig skulle förlåta mig själv om jag struntat i det” osv svarar kort och gott utifrån hur de själva resonerar .

När någon startar en tråd om folk vaccinerar eller ej så är det ju precis det som efterfrågas varken mer eller mindre : hur folk gör och hur de resonerar :) ? Så tänker jag iallafall .
 
Senast ändrad:
@athena jag har verkligen full förståelse för att man inte vaccinerar ett helt stuteri osv.

Tycker dock tråden känns lite som att en del känner behov av att försvara sig varför inte helt i onödan/oprovocerat osv ? Tex folket som ger hö ? :confused:

Rent allmänt så oavsett läge tycker jag så gör folk precis som de vill och själva känner är vettigast/de vill riskera/inte riskera osv.
Det känns omotiverat att börja strida om hur/varför etc på individbasis helt enkelt . Eller skuldbelägga folk som väljer att inte vaccinera . Jag tror när folk svarar att ”jag vaccinerar då jag aldrig skulle förlåta mig själv om jag struntat i det” osv svarar kort och gott utifrån hur de själva resonerar .

När någon startar en tråd om folk vaccinerar eller ej så är det ju precis det som efterfrågas varken mer eller mindre : hur folk gör och hur de resonerar :) ? Så tänker jag iallafall .

Håller helt med!
 
Jag vaccinerade fö inte i början när vaccinet kom. Hade då två hästar och behövde betala för fem doser (vaccinet fanns bara i 5-dos och behövde användas inom 24 h). Skulle för en grundvacc bli 15 doser. Där var det ekonomiskt över vad jag ansåg rimligt ställt till risk mm och vaccinerade därför inte. När det kom i endos, och kom en fullvacc häst, så tog jag ett nytt annat beslut. Dvs jag har förståelse för olika syn, beslut och anledningar. Det viktiga för mig tycker jag är att man har tänkt efter och valt, baserat på fakta (och inte tex felaktigheter som delvis avhandlats i tråden i vissa inlägg).
 
Jag resonerar ändå annorlunda. Därmed inte sagt att andra behöver det. Men med tanke på vad allt annat kostar så är under en hundring per månad och häst liksom inte dyrt. Även om räkningen känns dyr. Ställt då mot risken att förlora hästen. Kändes det inte lika hårt - dvs jag t ex hade mindre känslomässig bindning till individen/individerna så skulle jag kanske resonerat annorlunda. Men jag kan vaccinera hela livet utan att vara i närheten av vad det kostar att köpa en ny likvärdig häst så även ekonomiskt känns det för mig värt det utan känsla. Just för det eliminerar risken.

Jag vaccinerad inte under minst tio år och hade nada problem. Men det varken minskar eller ökar risken idag eller imorgon tyvärr. Så jag utgår från det. Andra kan ha andra bevekelsegrunder och det är okej.
Det är dyrt med hästar, de flesta vill sina hästar väl men de allra flesta har begränsat med pengar. Det gäller att avgöra vad som är bäst för hästen inom sin budget. Ska man vaccinera för en minimal risk eller förbättra stängsel för att minska en större risk? Eller installera frostfritt vatten eller vaccinera?

Ja man kan tycka att alla borde ha råd med allt, men få har råd med det bästa stängslet, den bästa transporten, det bästa staketet, den bästa maten, det bästa stallet den bästa sadeln osv... Det blir ganska många måsten, man måste ha en bra sadel, hästen måste få bra mat, hästen måste få bra hovvård men efter det kommer många bra och ha.

Man gör det bästa av sin budget utifrån sina förutsättningar och erfarenheter.
 
@athena jag har verkligen full förståelse för att man inte vaccinerar ett helt stuteri osv.

Tycker dock tråden känns lite som att en del känner behov av att försvara sig varför inte helt i onödan/oprovocerat osv ? Tex folket som ger hö ? :confused:

Rent allmänt så oavsett läge tycker jag så gör folk precis som de vill och själva känner är vettigast/de vill riskera/inte riskera osv.
Det känns omotiverat att börja strida om hur/varför etc på individbasis helt enkelt . Eller skuldbelägga folk som väljer att inte vaccinera . Jag tror när folk svarar att ”jag vaccinerar då jag aldrig skulle förlåta mig själv om jag struntat i det” osv svarar kort och gott utifrån hur de själva resonerar .

När någon startar en tråd om folk vaccinerar eller ej så är det ju precis det som efterfrågas varken mer eller mindre : hur folk gör och hur de resonerar :) ? Så tänker jag iallafall .
Behovet av försvar kan bero på mängden inlägg som antyder att man är en dålig hästägare om man inte vaccinerar.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite förvirrad nu angående vaccination mot botulism. Jag har alltid haft mina hästar vaccinerade mot med men nu varande häst är...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 867
Senast: lillaP
·
Hästvård Är så att vi i dagarna börjat ge små mängder hösilage till min häst då höet vi har är väldigt dammigt och orsakat hosta hos flera. Saken...
Svar
3
· Visningar
703
F
Hästvård Hittade en förtorkad, platt mus i mina hästars hösilage idag. Hur stor är risken att de kan drabbas av botulism, då de ej är...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 838
Senast: My Beauty
·
Foder & Strö Okej alla Bukefalister, hjälp mig! Har tänkt börja utfodra min häst med hösilage. Är det nödvändigt att vaccinera mot Botulism? Har...
2
Svar
34
· Visningar
3 250
Senast: Muppo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp