Vaccinerar ni er katt?

Ja, mot kattpest och kattsnuva var tredje år samt årligen mot kattsnuva. Det gör jag för att minska risken att de ska bli sjuka i de sjukdomarna.
 
Precis som @Sol varje år kattsnuva, var tredje år snuva/pest. Vill minimera risken att Nikita blir sjuk. Även om hon är ensam innekatt så är vi på resande fot ibland och på landstället finns det andra katter + att även om chansen är liten så kan jag eller någon annan dra hem smittan. Nobivax tror jag det är. Rabies däremot struntar jag i eftersom hon inte ska på utställning eller resa utomlands.

Bra att du påminde :up: måste åka in och vaccinera igen snart.
 
Vaccinerar ni er katt mot kattpest och snuva?
Varför/varför inte?

Katten är grundvaccinerad och jag borde ta mig i kragen och få årets vaccintion gjord. Typ ett halvår för sent :angel:. Innekatt. Matte är dessutom veterinär så den enda ursäkten för slarvet är typ, lathet?
 
Ja självklart. Alla djur, hästar, hund och katt vaccineras för det de ska och tandkollas på samma gång hemma i stallet en gång/år. Väldigt väldigt smidigt :) Hästarnas tänder åtgärdas direkt om något behöver åtgärdas och katt och hund får åka till kliniken om något behöver göras vid deras. Hästarnas vaccinationer har jag lyckats foga ihop och turligt nog skulle nya katten vaccineras vid ungefär samma tid förra året och nya hunden ska vaccineras något tidigare i år så vi tidigarelägger så att alla blir samtidigt. Enstaka gånger har vi åkte extra för att sedan, när grunden är klar kunna lägga dem på samma tid som övriga.
 
När vi hade katt (innekatt) vaccinerades han för det veterinären rekommenderade. D.v.s. kattpest och kattsnuva i de intervaller som veterinären rekommenderade. Utan tvekan.
 
Jag vaccinerade mina innekatter (med kontrollerad utevistelse) länge men ledsnade till slut på att veterinären jag gick till ifrågasatte mitt val, hon tyckte det var onödigt så länge dom inte skulle bo på pensionat eller liknande.

Under åren jag vaccinerade var det dessutom jättesvårt att få rent kattsnuvevaccin. På två olika ställen så hände det att jag bokade in det med receptionisten, en gång dessutom dubbelkollade i receptionen när vi kom dit att det bara var kattsnuva och sen när man kliver in hos veterinären så har dom bara kombinationsvaccin för enkelvaccinet måste beställas och det är det ingen som ordnat..
Så övervaccinerat mot kattpest har jag gjort en del, ena stället försökte till och med få mig att betala för den dyrare sprutan :meh:
 
Senast ändrad:
Jag vaccinerar också varje år. Grundvaccinerad 2 gånger också eftersom tidigare ägare slarvade bort papperen. Dels för att han går ut i koppel, reser och träffar andra katter men också för att ha möjligheten att lämna honom på pensionat eller ställa ut honom om jag får för mig det. Här är pensionaten stenhårda med vaccinering, den får inte va försenad en vecka ens. Även om det inte vart alla dem sakerna så hade jag nog vaccinerat ändå för att minimera risken för sjuk katt.
 
Vaccinerar ni er katt mot kattpest och snuva?
Varför/varför inte?
Vi gör. Eftersom de går ut och in som de vill.
Tycker det är bra att man blir kallad när det är dags och då får man ju en hälsokontroll samtidigt.
Brukar få recept på långtidsverkande fästingmedel då med. För de måste ju ändå undersökas innan de skriver ut det, vad jag har förstått.
 
Vaccinerar ni er katt mot kattpest och snuva?
Varför/varför inte?

Vaccinerar årligen enligt schema. För att jag tycker om dem och vill att de ska hålla sig friska, för att kunna ta med dem på resor vid behov, för att jag ska kunna ta med dem på utställning, och kunna lämna in dem på seriösa kattpensionat vid behov.

Det är ingen stor summa för hög utdelning. Jag vaccinerar mig själv också, och hunden.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
32
· Visningar
2 333
Senast: Scata
·
Övr. Katt Hej! Jag har skaffat en Russian Blue-katt. Han är ungefär 4 månader gammal och har blivit vaccinerad två gånger och id-märkt. Nu vill...
Svar
19
· Visningar
935
Senast: Liten
·
Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
425
Senast: Catsu
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 513
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp