vaccinering

Bregen

Trådstartare
Hur vaccinerar ni era dräktiga ston?
Jag har hört man ska vaccinera 4-6 veckor innan fölning för att fölet ska få skydd, men hur gör man då om stoet går en månad över tiden?

När vaccinerar och avmaskar ni fölen?
 
Hur vaccinerar ni era dräktiga ston?
Jag har hört man ska vaccinera 4-6 veckor innan fölning för att fölet ska få skydd, men hur gör man då om stoet går en månad över tiden?

När vaccinerar och avmaskar ni fölen?
Man stelkrampsvaccinerat stoet och det skyddet förs över även till fölis .
Sen ger jag hästinfluensa samt stelkramp vid ca 5 mån till fölis första sprutan .
 
Det viktiga är egentligen att stoet är vaccinerat, så att hon har antikroppar. Det är de antikropparna stoet har som förs vidare till fölet via råmjölken.
Enligt min veterinär är tidpunkten inte särskilt viktig, utan han anser att det viktiga är att de vaccineras någon gång under tiden de är dräktiga.
 

Liknande trådar

Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 160
Senast: Teilani
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 897
Senast: Karro-Lina
·
Hästvård Jag försöker googla men hittar inte svar på frågan... Efter att hästen fått sin årsvaccination, hur lång tid behöver det gå innan man...
Svar
4
· Visningar
574
Senast: Sirap
·
Småbarn Vi funderar på att låta vaccinera vår 3,5-årig mot vattkoppor. Jag tänkte göra det redan i våras, men såg sedan att FHM skulle utredde...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp