Bukefalos 28 år!

Vad är...

TACK! Precsi det jag undrat flera år men inte haft orak att fråga om/ta reda på.

Nå, ingen som vet?

Får jag svara bara genom att titta på bilden så skulle jag vilja säga att den effektivast av redskapen alla stänger igen munnen. Eftersom jag inte sett den IRL vet jag inte hur den påverkar tänderna, kan vara någon lösning för att slippa tryck på överkkäkens tandrad men det är ytterst tveksamt. Borde vara skarp, dvs hästen behöver inte öpnna munnen mkt för att den ska ge kraftigt utslag även om den sitter löst (vilket den nog inte ska göra, undrar hur stadigt det blir?).

Ok, detta är vard jag TROR och just nu är jag lite "miljöskadad" och känner mig som en djurplågare om jag sätter min remontgrimma hårdare än två fingrar löst och jag rider ENDAST på den m stort ludd så, jag hade nog tyckt illa om en pullargrimma i detta läget oxå ;)

(tycker fö att pullargrimman är den enda nosgrimman som behöver finns om man nu m å s t e stänga munnen)
 
jag vet att det är en del islandhästar som brukar ha sån.. och sen så har Toni Hassmann eller vad han heter hoppryttaren en sådan..

men varför vet jag inte
 
Ingen som vet vad det är för något???? Nu tycker jag att vi har undrat länge nog ;)
 
Nej, en spärrgrimma ser ut som en vanlig engelsk nosgrimma men det sitter ringar fastsydda där nackstycket och nosremmen möts.
 
Har funderat över detta sedan jag såg bild på en spärrgrimma: är den stadig nog att använda som ett enkelt side-pull-träns?
 
Jag har läst någonstans att en sådan nosgrimma inte är ivägen för bettet, dvs att det inte kan fastna i nosgrimman. :)
 
Ja, det är iaf. många som använder den så. Med tanke på att den bla. är tillverkad för att fästa sidostång eller springremmen i så tror jag inte att den är för vek.
 
Jag använder en spärrgrimma som ridkapson. Funkar bra, men den är ju inte förstärkt över nosen som en riktig kapson är. Men den funkar bra att rida med! :)
 
Bygelnosgrimman - eller Bygelhalter,, som den mera populärt kallas - används för att ge hästen lite mer frihet för bettet. Används mycket på hästar som "skevar" med munnen (förstår nu hur jag menar? För underkäken åt höger och överkäken åt vänster t.ex.).
Kan åxå vara bra på hästar som "fixar" mycket med bettet.

/Malin
 
:bow:

Äntligen någon som visste! Typ då vi "extrem engelska" använder pullargrimma dårå..

Har du använt den själv? Hur ligger den mot tänderna/överkäken? Måste den spännas hårt?
 

Liknande trådar

Utrustning Har en gammal sadel. Med märkning. Vet inget om den. Men verkar vara helt komplett. Märkning: En krona, o bokstäver O B
Svar
4
· Visningar
573
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Jag har använt denna hårgele från Moroccanoil i flera år, men nu har de slutat tillverka den😫😫😫 Behöver tips på ersättningsprodukt! Jag...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hur tar ni hand om era läderridstövlar? Har ett bar Clifton från CRW, som jag putsar av efter varje ridpass, samt har stövelbockar till...
Svar
19
· Visningar
732
Senast: warg
·
Svar
29
· Visningar
2 100
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp