Vad anser ni om Back On Track på unghäst?

Positivehorsepeople

Trådstartare
Vad anser ni om märket back on track på unghäst på 1,5-3 åringar? Jag själv har använt bot täcke osv på en av mina gamlare hästar pga dålig muskulatur och det fungerat super och har märkt en stor skillnad. Undrar bara om unghästar skulle påverkas annorlunda av det hästar i allmänhet mår bra av pga för stark effekt eller något liknande om ni förstår?
Min ena unghäst i fråga 2,5 år har blivit stel åt ena hållit vid hantering och fast jag stretchat och masserat så verkar det inte bli riktigt bra någongång så funderar på bot produkter vid träning och täcken.
Någon som har erfarenhet av det här?:)
 
Jag ser ingen skillnad på en unghäst och en äldre häst i detta fallet. Så länge man vänjer in försiktigt så gör det ju lika mycket nytta oavsett hästens ålder. Tänk på att invänjningstiden kan vara väldigt kort. Ibland så kort som en halvtimma. Blodgenomströmningen ökar avsevärt och det är ju inte meningen att hästen ska få mer ont. När jag vänjer in på mig själv eller på hästarna så tar jag på en halvtimme några gånger per dag för att sedan öka tiden sakta. Jag som är van bot användare och alltid har på mig minst ett armbågsskydd och alltid sover på bot måste ändå vänja in nya skydd även om det är ett nytt armbågsskydd. En gammal produkt tappar ju effekt så därför måste jag vänja in en ny även om jag har haft samma produkt på samma ställe tidigare.
 
Om hästen plötsligt blivit stel åt ena hållet skulle jag ta ut en fysioterapeut/ET.
Sedan underhålla med massage, stretching och bot.
 
Tinywiny hur länge håller deras produkter? Man bör passa sig för att köpa begagnat då?
Tack för svar
 
Om hästen plötsligt blivit stel åt ena hållet skulle jag ta ut en fysioterapeut/ET.
Sedan underhålla med massage, stretching och bot.

Jag har haft utbildad hästmassör och veterinär att känna egenom hästen när de varit till gården, de rekomenderade endast salva vid behov och att jag skulle träna hästen osv mer åt det sjuka hållet så skulle det bli bättre, vilket jag gjort. Söker bara hjälpmedel därför funderade jag på bot:)
 
Tinywiny hur länge håller deras produkter? Man bör passa sig för att köpa begagnat då?
Tack för svar

De håller sig länge. Jag använder alltid armbågsskyddet och efter ungefär 2 år med användning dygnet runt så brukar de börja tappa i effekt och någonstans efter 3 års användning så brukar jag byta ut det. Jag har alltid två parallellt så att jag kan tvätta det ena så säg 1,5-2 års tid kanske där man använder samma skydd dygnet runt och alltid så hamnar man nog ganska rätt. Sedan får man tänka på att om jag skulle tagit på ett av mina avlagda armbågsskydd på den andra armbågen för att jag fick tillfälligt ont där så skulle det ju hjälpt. Det är ju just när man använder produkten på en viss kroppsdel jämt som det kanske behöver vara lite mer effekt för att kroppsdelen vänjer sig. Det är ju också så att armbågsskyddet är elastiskt och elastiken blir sämre efter några år och då sitter det inte lika tajt som det ska och då kanar det omkring, blir obekvämt och det hjälper inte heller lika bra då eftersom bot produkterna ska sitta mot huden och inte en massa luft emellan som det blir då. Min andra bot produkter har jag haft mellan 7-9 år och använder dem då och då och de ger samma effekt fortfarande. Bäddmadrassen brukar jag byta ut vart 4-5 år ungefär. Pga sjukdom så ligger jag ganska mycket i sängen och då byts den för att den är utlegad också, inte bara för att den börjar ge sämre effekt. Vanligtvis använder man kanske inte produkterna dygnet runt så som jag gör på en häst utan man kanske använder det lite då och då när hästen visar att hen har problem någonstans. Iallafall har jag använt det så på mina hästar. Mitt bot täcke är 8 år gammalt och mycket använt men det ger ändå bra effekt fortfarande. Men visst ska man fråga hur gammal produkten är och hur mycket använd den är om man vill köpa begagnat.
 
BoT täcket kommer inte få bort att hästen blivit stel åt ena hållet. Antingen har hästen kommit i en växtfas som påverkar eller så har det hänt något annat.
Det mest rättvisa bedömningen kommer du med största sannolikhet få från en veterinär.
 
Vad anser ni om märket back on track på unghäst på 1,5-3 åringar? Jag själv har använt bot täcke osv på en av mina gamlare hästar pga dålig muskulatur och det fungerat super och har märkt en stor skillnad. Undrar bara om unghästar skulle påverkas annorlunda av det hästar i allmänhet mår bra av pga för stark effekt eller något liknande om ni förstår?
Min ena unghäst i fråga 2,5 år har blivit stel åt ena hållit vid hantering och fast jag stretchat och masserat så verkar det inte bli riktigt bra någongång så funderar på bot produkter vid träning och täcken.
Någon som har erfarenhet av det här?:)

Tycker att användning av BoT kan ske på vilken häst som helst. Jag använder det för det mesta just bara i förebyggande syfte/att det inte förvärrar något vid användning iaf.

Är hästen uppenbart stel skulle jag dock ta den till undersökning och kanske är det så att massage eller et-behandling skulle vara nåt för just snedhet tror jag inte BoT kan rätta till.
Mycket troligt att hästen växer i detta fallet även som påverkar.

Åtgärder som kan funka: träning/rehab, stretching, massage, laser, kiropraktik för att råda bot på snedhet.
Sen även kolla igenom skoning/verkning, utrustning, för hästar som rids kolla hur ryttare sitter (är ryttaren sned blir hästen sannolikt lite sned också).
Benställning samt övr kroppshållning på hästen?

Sen finns det individer som är sneda utan att det gör något, som vi tex liite kortare i en muskel som man får rätta till så gott det går genom träning etc. De allra flesta hästar brukar ha en sida som är lite mer "jobbig" än den andra, precis som vi är det mycket få som är alldeles spikraka och jämna i kroppen till 100%
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Samtliga dessa märken har liknande funktioner vad jag kan läsa mig till. Har tidigare använt, och använder fortfarande, Back on Track...
Svar
16
· Visningar
1 382
Senast: CFrisk
·
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
885
Senast: Scata
·
Utrustning Man blir ju gärna lite shoppningbenägen när man har en häst med problem som man tror sig kunna förbättra på så sätt, men jag vet att det...
Svar
12
· Visningar
2 020
Senast: Linda_A
·
Utrustning Jag funderar på att köpa ett fleecetäcke från Back on Track. Såg att de har en Silver Line som var lite billigare (ja, jag tycker...
Svar
0
· Visningar
690
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp