Vad använder du för sporrar?

EmmaBovary

Trådstartare
Efter att nästan bara ha använt ett par ponnysporrar som jag fick när jag var 11-12 (måste varit okej kvalitet, för de hänger med än!) måste jag se mig om efter ett par att variera med till dressyrpass. Jag har inte en frisk kropp, och varierande ork i benen, så ett par längre sporrar behövs. Men eftersom att jag aldrig köpt sporrar så är jag nyfiken på om det lönar sig att köpa ett par dyrare, eller om det går typ lika bra med budgetvarianter? Och nu tänker jag mest på passform och känsla mot foten.
 
Efter att nästan bara ha använt ett par ponnysporrar som jag fick när jag var 11-12 (måste varit okej kvalitet, för de hänger med än!) måste jag se mig om efter ett par att variera med till dressyrpass. Jag har inte en frisk kropp, och varierande ork i benen, så ett par längre sporrar behövs. Men eftersom att jag aldrig köpt sporrar så är jag nyfiken på om det lönar sig att köpa ett par dyrare, eller om det går typ lika bra med budgetvarianter? Och nu tänker jag mest på passform och känsla mot foten.
Jag tycker det är stor skillnad på de lite dyrare och de allra billigaste. En favorit är stübbens kulsporrar med roterande kula, snälla men fungerar bra för att få lite mindre diffusa hjälper. De är dessutom gummiklädda.
 
Jag tycker det är stor skillnad på de lite dyrare och de allra billigaste. En favorit är stübbens kulsporrar med roterande kula, snälla men fungerar bra för att få lite mindre diffusa hjälper. De är dessutom gummiklädda.

Stübben alltså, jag trodde det var Sprenger som gällde när det kom till sporrar :)
 
Antar att du menar "engelsk-sporrar" men jag har dessa :D:idea::laugh:

cCn2ZiPfBSeETR6zv9nENQjK7bWp0wA6VSJfoCBcz0Zx5cG_8WR6AEDih6xVck6MncKKM_cAE5bCn4vNTTnyB_4Kg11dVCbha7Bp0Fj4tyyaDI52vRzyo7wFmC6J6pr9nnpRk2CQGU1gLvB4zKRqQvXiJYH32HvJtDjOsvcUMOZV5pNTaMFM4ocPfbaLBo58nXcEaIkWruFZww=w300-h300-nc
 
Jag är vek i kroppen och behöver ibland ha sporrar, helst kulsporrar, men alla lite bredare känns också ok.

Sjärnsporrar ska ju vara de mildaste som finns och de sticker ju ut en bit så det kan nog funka. :)
 
Använder de som hästen fungerar bäst på ...
Alla hästar reagerar ju olika på olika sporrar...

Men det som funkar bäst nu är stjärnsporrar... Har både "vassa" långa och korta lite trubbiga... Just nu är det de korta trubbiga som används... men förra hästen va de de långa mer vassa som gällde...
Min hopphäst rids med de där "trubbiga runda gummikule"sporrarna... Hon tycker inte om några sporrar men dessa funkar...
 
Jag kör med dessa sedan några månader, liknande egenskaper, passar mig och hästen perfekt. Det blir som en litet mer markerad häl helt enkelt, och minimal risk att göra något man inte avsett.
257713.jpg
Läst dock i TR att kamsporrar tydligen inte är tillåtna att tävla med, i och för sig tävlar inte jag själv för tillfället, men ändå.
Jag tycker det känns som om en kamsporre borde gör mer nytta än en vanlig, för det jag har hört de som kan sin sak säga, är att den vanliga sporren är egentligen bara en prydnad. Då de menar på att man inte ska ha hälen in mot hästen utan bakåt och att man skänklar med låren/benen istället för fötterna.
Själv vet jag inte riktigt, låter förvisso rimligt med tanke på vad jag hört från min egen tränare, men om det nu är så, varför rider då så många med vanliga sporrar egentligen?
 
Jag har endera kulsporrar eller "helt vanliga" med snedskuren kant men som är avrundade.

Kan inte säga jag märkt skillnad på dyra vs billiga mer än att de dyra ibland sitter bättre på foten.
 
Jag har endera kulsporrar eller "helt vanliga" med snedskuren kant men som är avrundade.

Kan inte säga jag märkt skillnad på dyra vs billiga mer än att de dyra ibland sitter bättre på foten.

Det var just sitta på foten delen som jag ändå var intresserad av, jag har rätt små fötter och barnsporrar hade ju passat bättre om det inte vore så att de av naturliga skäl är kortare.
 
Det var just sitta på foten delen som jag ändå var intresserad av, jag har rätt små fötter och barnsporrar hade ju passat bättre om det inte vore så att de av naturliga skäl är kortare.

Jag har också små fötter. Jag har böjt till nuvarande.

Ville ha ett par, kan det varit metalab, som var svart/blå men det gick inte, alldeles för små fötter :/
 
Läst dock i TR att kamsporrar tydligen inte är tillåtna att tävla med, i och för sig tävlar inte jag själv för tillfället, men ändå.
Jag tycker det känns som om en kamsporre borde gör mer nytta än en vanlig, för det jag har hört de som kan sin sak säga, är att den vanliga sporren är egentligen bara en prydnad. Då de menar på att man inte ska ha hälen in mot hästen utan bakåt och att man skänklar med låren/benen istället för fötterna.
Själv vet jag inte riktigt, låter förvisso rimligt med tanke på vad jag hört från min egen tränare, men om det nu är så, varför rider då så många med vanliga sporrar egentligen?

Det är ju just det som är grejen med vanliga sporrar. Man vill ju inte sitta och nöta med sporren hela tiden, utan använda den när det behövs. Så när du driver "som vanligt" så använder du den inte och när du vill använda den så vinklar du bara underskänkeln lite mer.
 
Läst dock i TR att kamsporrar tydligen inte är tillåtna att tävla med, i och för sig tävlar inte jag själv för tillfället, men ändå.
Jag tycker det känns som om en kamsporre borde gör mer nytta än en vanlig, för det jag har hört de som kan sin sak säga, är att den vanliga sporren är egentligen bara en prydnad. Då de menar på att man inte ska ha hälen in mot hästen utan bakåt och att man skänklar med låren/benen istället för fötterna.
Själv vet jag inte riktigt, låter förvisso rimligt med tanke på vad jag hört från min egen tränare, men om det nu är så, varför rider då så många med vanliga sporrar egentligen?

Nej, en vanlig sporre är inte bara en prydnad. Självklart så blir hjälpen med precis och förstärkt om du lägger till en sporre än bara skänkeln? Sen ska den såklart inte ligga intill hela tiden.
 
Jag köpte nyligen nya sporrar på hööks, tycker de sitter bra på foten. Har också ganska små fötter och mina ridstövlar är rätt så nätta i modellen.
Mina kriterier var - inte för "breda", ska vara gummiklädda och så ville jag den här gången ha en lite mellanlång sporre som inte var rundad. Är nöjd!

Heter "Dressyrsporrar" på hööks, kostar 199 kr.
Jag är bara medryttare och rider 3 dagar i veckan, kände inte för att köpa någon av de dyrare varianterna men har heller inte jämfört dem så kan inte säga hur stor skillnad det är i passform.

520114-10-00000_1.jpg


Annars varierar jag med en rundad modell av okänt märke (minns inte), och så har jag ett par med trissa också men de är rätt så breda så jag tycker inte de sitter skönt.
 
Jag är inte så rädd för att rida med långa sporrar, tycker jag har bra koll på hur jag använder dem. Just nu använder jag mest den rundade modellen eftersom hästen jag rider lätt får skav nu i fällningstider, men annars gillar jag den nya "kantiga" som jag lade in bild på ovan.
 
Jag köpte nyligen nya sporrar på hööks, tycker de sitter bra på foten. Har också ganska små fötter och mina ridstövlar är rätt så nätta i modellen.
Mina kriterier var - inte för "breda", ska vara gummiklädda och så ville jag den här gången ha en lite mellanlång sporre som inte var rundad. Är nöjd!

Heter "Dressyrsporrar" på hööks, kostar 199 kr.
Jag är bara medryttare och rider 3 dagar i veckan, kände inte för att köpa någon av de dyrare varianterna men har heller inte jämfört dem så kan inte säga hur stor skillnad det är i passform.


Annars varierar jag med en rundad modell av okänt märke (minns inte), och så har jag ett par med trissa också men de är rätt så breda så jag tycker inte de sitter skönt.

Jag har sneglat på just den varianten faktiskt. Jag är också bara medryttare och rider ungefär 3 dagar i veckan, och då känns det ju rimligare med en billigare egentligen. Men vi får se, som jag skrev i ett annat inlägg har jag små fötter, men jag skrev inte att de snarare är breda än nätta (men samtidigt så blir ju 35,5 fötter inte SÅ breda).
 
Jag har sneglat på just den varianten faktiskt. Jag är också bara medryttare och rider ungefär 3 dagar i veckan, och då känns det ju rimligare med en billigare egentligen. Men vi får se, som jag skrev i ett annat inlägg har jag små fötter, men jag skrev inte att de snarare är breda än nätta (men samtidigt så blir ju 35,5 fötter inte SÅ breda).

Åtminstone billiga sporrar går att böja ut/in i skänklarna runt foten.
 
Det är ju just det som är grejen med vanliga sporrar. Man vill ju inte sitta och nöta med sporren hela tiden, utan använda den när det behövs. Så när du driver "som vanligt" så använder du den inte och när du vill använda den så vinklar du bara underskänkeln lite mer.
Fast de som sa att det var en "prydnad" menade på att den inte användes alls, själv rider jag inte med sporrar och har inget behov av det, så lägger mig inte i. Det jag återger är bara sådant jag fått höra av andra, tränare osv.
Själv behöver jag inte bry mig om vilket i och med att jag ändå inte rider med det. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 894
Senast: Yrsel
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 948
Senast: alazzi
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 668
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 456
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp