Vad använder ni för utrustning?

ryttareochhast

Trådstartare
Hej, tänkte skapa en rolig tråd!
Vad använder ni för utrustning vid dressyr, hoppning & utrednining?
Skulle vara roligt att veta vad just ni använder för utrustning!
 
Jag använder sadel och träns :) inget mer än så. Byter schabrak då och då...
nosgrimma och bett varieras :) har både engelsk, remont & achen-nosgrimmor. Har också ett micklemträns :)
i bettväg har jag: rakt nova, tredelat med fasta ringar, tredelat med rörliga ringar, tvådelat bombers fasta ringar , tredelat islandsstång och hackamore. Hackamore & stångbettet används väldigt sällan... nån gång per år bara.

Jag har en islandshäst som jag tränar inför tävling. Rider ute mycket just nu då hon behöver bättre kondition.
Har också träningshästar (inridning, utbildning el. försäljning) som jag också bara har sadel och träns på.
 
Jag använder samma utrustning oavsett om det handlar om dressyr, hoppning eller uteritt. :)
Hoppsadel inkl. alla tillbehör så klart
Dyon the Difference träns med tredelat D-ringsbett
Senskydd fram och bak
Karledsskydd fram och bak
 
Vid dressyrträning använder jag dressyrsadel. Skiftar träns för variation av bett, men brukar bli 3-delat med parerstänger. Har även nova och ett rakt ledar bett.
Oftast benskydd och mjuka boots, ibland lindor och mjuka boots och ibland inget alls på benen. Händer även att jag rider barbacka på vissa dressyrpass.

Vid hoppträning blir det hoppsadel, micklemträns med 3-delat bett. martingal/förbygel (är endast ute efter martingalfunktionen). Senskydd och kotskydd.

Vid uteritt blir det oftast samma utrustning som vid hoppning, men + gummiboots.
 
Jag använder sadel med antingen vojlock eller schabrak under, träns med tre delat bett m fast ringar och skyddsboots fram. Detta oavsett om jag tränar, rider ut eller tävlar :)Det är väl färgen på bootsen och det som ligger under sadeln som skiljer bara.
 
Jag använder dressyrsadel vid dressyrträning, träns med nosgrimma och snokrem. Använder ett tredelat eggbett. Under sadeln har jag ett schabrak och en fårskinnspad. Vanlig dressyrgjord. Antingen damasker eller benlindor.
Hoppsadel vid hoppträningar, rider på samma träns. Har även en martingar. Schabrak och fårskinnspad. Hoppgjord med magplatta. Vanliga benskydd både bak och fram.
Vid uteritter använder jag samma utrustning som vid hoppträningar. :D
 
Jag har sadel med schabrak och antiglidpad under och träns med remontgrimma och ett anatomiskt tredelat EE-bett. Samma oavsett om vi rider ut eller tränar, varierar schabrak bara och kikar på lite nya nosgrimmor att variera med. Har en islandshäst :)
 
Just nu; bara grimma och grimskaft/longerlina. Det är bara för att hon inte ens vet hur man blir longerad så ska ta tag i det. Ska även skaffa ett bett så snart som möjligt så vi kan börja använda träns, och även en sadel är på g att införskaffas.
Stressar inte för mycket eftersom det kommer ta några veckor innan jag ska börja rida. Vill dock börja kolla på bettlösa alternativ/andra bett än det vanliga tredelade eftersom när vi varit och provridit henne så knaprade hon väldigt mycket på det. Men äsch, ska inte tänka för mycket på det nu. En sak i taget. ;)
 
Träns: Micklem Competition
Bett: 3-delat fullcheck samt 3-delat som låser sig o blir rakt...
Förbygel: Omi-Profilin m avtagbar martingal
Sadel: Bates Evolution + Deep seat
Pad: Gelpad
Schabrak: Något...
Benskydd: Oftast Eskadron Flexisoft fram, ej skydd bak.

Vid regn: Skrittäcke från Jackson

Använder denna utrustning mest, men ibland rids hästen på ett remontträns från Treadstone

:)
 

Liknande trådar

Hemmet En anhörig till mig har idag en ca 20 år gammal "dum"-TV och en DVD-spelare med inspelningsbar hårddisk inkopplad via HDMI. Hen streamar...
Svar
3
· Visningar
325
Senast: lytesout95
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 005
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag är ganska usel på att putsa saker. Både i fråga om frekvens och i fråga om hur jag gör, och frekvensen blir ju inte bättre av att...
2
Svar
21
· Visningar
1 358
Senast: kurakosz
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
808

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp