Vad används kroken till?

Elanor

Trådstartare
Novis med en till fråga ;)

Vad används den lilla "kroken" till som sitter på däckeln?
(Den i mitten alltså...)
23279974.jpg
 
Sv: Vad används kroken till?

Den användes förr till något som heter stuptygel (om jag har koll på läget). Stuptygeln var väl om jag fattat det rätt till för att ge hästen stöd, ungefär som travets checkup. Idag är den nog mest kvar som prydnad.
 
Sv: Vad används kroken till?

Näpp den är inte till för att alltid håll up huvedet som travets checkup. I kroken ska det fästas en stuptygel som är tillräckligt lång att hästarna inte ska störas av den i arbete men när den går förlågt med huvudet eller tex försöker äta ska den ta i. Lite ludigt kanske ;)
 
Sv: Vad används kroken till?

Det finns en tidigare tråd om detta .stuptygeln gick från bettet upp till sidan på huuuvudlaget ungefär där pannbandet sitter .där satt en ring sen gick det till den lilla kroken .hästen tvingades att bära huvudet högt av egen kraft . Det var för att det skulle vara snyggt . hästarna förstörde ryggen enligt vad jag hört .den omnämdes i bläck beuty i samband med en häst som slängde sig i kull .
 
Sv: Vad används kroken till?

Den användes till mer än att hindra dom att äta... det var snyggare med hästar i hög form. Ni har inte sett tecknade black beauty (tror jag det var..)? haha:D

Nu är det i alla fall bara en prydnad... tradition som det mesta i körningen..
 
Sv: Vad används kroken till?

Stuptygel, tvinga hästen att gå högt med huvudet. Är idag förbjudet i Sverige inom körningen.
 
Sv: Vad används kroken till?

hehe nä det har du ju faktistkt rätt i men det beror på lite på vilken sele det sitter på oxså ;) jag tänkte loksele fast det var en fin däckel ;)
 
Sv: Vad används kroken till?

Jag brukar ha tömmarna där när jag går brevid, då sitter dom fast och inte ramlar ner på marken.
 
Sv: Vad används kroken till?

Jag hänger alltid gjorden där när jag ska sela av/på, så är inte den ivägen :p
 
Sv: Vad används kroken till?

Då kan jag ju haka på med följdfrågan; varför finns de då även på tömkörningsdäckeln? Det kan ju knappast vara ngn mening med stuptygel där:confused:
 
Sv: Vad används kroken till?

Enda anledningen de sitter på däcklar i dag är ju tradition... har aldrig sätt någon använda sej av stuptygel.
 
Sv: Vad används kroken till?

Hur ser den ut då?
Är det möjligt att du har mer som en ring/fyrkant som man kan spänna en svanskappa i?
 
Sv: Vad används kroken till?

Nej, det är en krok liknande den på bilden här i tråden - på andra sidan sitter fästet för svanskappan, så som du beskriver den.
Kroken har jag aldrig begripit mig på, stuptygel kan ju inte vara ngn mening vid tömkörning:confused:
 
Sv: Vad används kroken till?

Nej, det verkar myskofistiskt.
Dekoration?

Är det en gammal gjord du har? För på nyare har jag inte sett någon sådan krok. Tänkte om det liksom är en kvarleva av något slag. Eller att du har en gjord som tillverkats av en tidigare däckel?
 
Sv: Vad används kroken till?

jag har en sprillans ny sele, den är dock från tyskland tror jag och den har oxå en krok, dock lite rejälare än på bilden... jag trodde det var så man kunde hänga upp selen :rofl:
 
Sv: Vad används kroken till?

Nej, det är en helt vanlig och inte så gammal tömkörningsgjord från Chetak.

Den har en hel hoper ringar och andra fästen på själva däckeln också, flera av dem använder jag till olika tömsättningar men där finns faktiskt flera fästen som jag def inte begriper funktionerna för:o

Jag har ju kört trav förr så uppkäk ( ja så kallar vi bonnläppar det:D) det vet jag hur det sitter och vilken funktion det har men på andra selar och gjordar verkar det lite överkurs...
 
Sv: Vad används kroken till?

Säkert bara en sadist tills sadelmakare som hade en massa extra krokar och spännen över.
Och nu sitter och garvar glatt åt stackars folk som inte har en aning om vad det skulle kunna tänkas ha för funktion.:mad:

:rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Vad används kroken till?

:eek:SÅ är det naturligtvis! Sadister var namnet!
 

Liknande trådar

Hemmet Har ett helt nyrenoverat badrum, våtrumsmatta på väggarna. Hyresrätt. Så borrar gör jag imte. Vill sätta upp en korghållare med två...
Svar
4
· Visningar
501
Senast: movi
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
836
Senast: Lyan
·
Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
613
Senast: Corax
·
Övr. Djur Hej! Hoppas på att det finns någon hamsterkunnig här inne, försöker läsa på så mycket som möjligt men min kunskap räcker inte till just...
Svar
4
· Visningar
1 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp