Vad är allmänt känt ang dess hingstar?

Kul att du har haft Crelido pållar.
Han är väl rätt gammal nu om jag inte minns fel men anses han vara modern jämtemot "dagens" hingstar?
Såg en Crelido avkomma på instagram som verkar fin och trevlig. Tror den hade Feliciano bakom också.

Crelido är 20 år nu, ja, men fortfarande verksam i avel. Om man jämför honom med vissa av dagens hopphingstar så har nog inte lika spektakulär teknik, och han kunde ha varit lite mer högställd, men jag skulle absolut inte klassa honom som "omodern".

Kanske best att fråga någon annan, som inte är lika "partisk", jag är ju väldigt förtjust i honom. ;)
 
Hasard har lämnat fler ganska stora avkommor, väldigt snygga exteriört. Dock är väl de äldsta tre i år så ridbarheten lär dröja lite innan den kan utvärderas :)
 
Och jag har träffat några stycken Akribori som alla har gemensamt att de är oerhört trevliga men inte speciellt vackra. ;)

Då måste du har träffat alla undantagen. Jag har sett minst 20 avkommor när jag har varit domarsekreterare på treårstest och kvalitet. Gemensamt för dem är att de var vackra men inte särskilt talangfulla om de hade dressyrblod på mödernet. De med hoppblod var lite bättre. Jag minns en eller två som inte var vackra, men det är ju max 10%.
 
Antar att det finns några enstaka som sticker ut på över 600 avkommor. ;) Den jag tänker på främst tävlas med placering på MSV B-nivå och tränas mot svår klass. Kalasbra galopp men mer medioker trav.

Ett annat avelssto är selektionssto med dubbeldiplom från 3-års. Kalasfin märr och jättetrevlig men tror bara hon gått i avelsboxen och lämnat fina ungar.

En tredje såg jag som unghäst, den var liten och var den minst talangfulla av de jag har träffat, men så hade den Alpen Fürst som morfar och det är ingen personlig favorit.
 
Hasard har lämnat fler ganska stora avkommor, väldigt snygga exteriört. Dock är väl de äldsta tre i år så ridbarheten lär dröja lite innan den kan utvärderas :)

Hur stort är stora? :)
Ska bli spännande att se hur hans avkommor utvecklas. Känner du någon som en ?
 
Jag har två just nu :) Båda blir nog över 170 utan att ha några överdrivet stora mammor som båda dessutom var förstföderskor...

Spännande. Hur stora är mammorna? Hoppas de slutar i lagom storlek för dig men det kanske inte spelar någon roll om du inte ska ha dem själv ? :)
 
Har också träffat några Akribori hästar och precis som du säger Mabuse så är de ofta vackra men inte speciellt trevliga individer.
Är Akribori fortfarande i avel? Har för mig man kastrerade honom för han var inte så trevlig att hantera och gav heller inte så trevliga avkommor - eller tänker jag på någon annan?
 
Har sett en NB avkomma - minus på allt i princip. Ful exteriört, jobbig redan som föl och så har det fortsatt.
 
Är Akribori fortfarande i avel? Har för mig man kastrerade honom för han var inte så trevlig att hantera och gav heller inte så trevliga avkommor - eller tänker jag på någon annan?

Du blandar ihop honom med någon annan. Han såldes utomlands. Elaka rykten säger att det var innan han sänktes till V.
 
Har en avkomma efter Red Hot Chili. Otroligt trevlig individ. Lättlärd och hyfsad i huvudet. Mamman till honom är dock rejält het.
Tror dock inte att han blir så stor men det kommer från mammans sida.
 
Akribori står ganska långt norrut i Norge på naturlig betäckning. Men han har inte fått särskilt många ston de senaste åren.
 
Är Akribori fortfarande i avel? Har för mig man kastrerade honom för han var inte så trevlig att hantera och gav heller inte så trevliga avkommor - eller tänker jag på någon annan?

Han såldes väl för att han var mer värd som tävlingshäst än som avelshingst? Såldes till en junior eller Young rider, vill jag minnas, så han måtte ju vara rätt snäll. Det i sig är ju inte så konstigt, Flyinge behövde väl pengar, och för de flesta hingstar är ju avelskarriären slut när de är 9-10 år, om inte förr, då har det kommit nya unghingstar som är hetare och som stoägarna väljer istället.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp