Vad är allmänt känt ang dess hingstar?

Han såldes väl för att han var mer värd som tävlingshäst än som avelshingst? Såldes till en junior eller Young rider, vill jag minnas, så han måtte ju vara rätt snäll. Det i sig är ju inte så konstigt, Flyinge behövde väl pengar, och för de flesta hingstar är ju avelskarriären slut när de är 9-10 år, om inte förr, då har det kommit nya unghingstar som är hetare och som stoägarna väljer istället.
Jag har pratat med en som jobbat med Akribori och enligt hen så var Akribori helt galen. Vissa hingstvisningar när han hade dåliga dagar så fick dom tydligen visa honom för hand för det gick inte att sätta sig på hästen... Kul att höra när man precis köpt sig en avkomma och lite skrämmande att dom kan ge en sådan hingst 10 10 i ridbarhet!!

Jag har träffat på två förutom min egen och dom var lite knäppa och hade tveksam hållbarhet.. Återkommande problem med låga hältor.

Min Akriboriavkomma var jätte trevlig när han mådde bra, den roligaste hästen jag någonsin suttit på, inte världens bästa gångarter men en arbetsmoral utan dess lika. Tyvärr så hade han fel typ överallt så han fick somna in redan när han var 9 år.
 
Angående Akribori;
Det jag har hört är att han ska ha varit väldigt snäll själv, och lämna minst lika snälla avkommor. Samt att han ska lämna smått, och att många blev ponny-lika :p
Har själv bara träffat en, men den var extremt snäll, väldigt ponnylik och kanske 148-150 cm i mkh. Morfadern var någon "gammal och omodern hingst årsmodell tidigt 70-tal", minns dock inte namnet nu. Denna avkomma var också mycket kompetent i dressyr, och var utbildad till ca. MsvA och tävlad MsvB. Den kunde också hoppa upp till ca. 100-110 cm.

Just det; Han skulle vara en mycket god dressyrtalang och förädlare, vad jag också hört.
 
Har haft flera Akribori avkommor på tillridning. Alla har haft dåligt temperament och haft lång skadehistorik innan de kom till mig. Sådana hästar som är för svåra för hobbyryttarna och för dåliga för proffsen.
 
Jag har pratat med en som jobbat med Akribori och enligt hen så var Akribori helt galen. Vissa hingstvisningar när han hade dåliga dagar så fick dom tydligen visa honom för hand för det gick inte att sätta sig på hästen... Kul att höra när man precis köpt sig en avkomma och lite skrämmande att dom kan ge en sådan hingst 10 10 i ridbarhet!!

Jag har träffat på två förutom min egen och dom var lite knäppa och hade tveksam hållbarhet.. Återkommande problem med låga hältor.

Min Akriboriavkomma var jätte trevlig när han mådde bra, den roligaste hästen jag någonsin suttit på, inte världens bästa gångarter men en arbetsmoral utan dess lika. Tyvärr så hade han fel typ överallt så han fick somna in redan när han var 9 år.
Angående Akribori;
Det jag har hört är att han ska ha varit väldigt snäll själv, och lämna minst lika snälla avkommor. Samt att han ska lämna smått, och att många blev ponny-lika :p
Har själv bara träffat en, men den var extremt snäll, väldigt ponnylik och kanske 148-150 cm i mkh. Morfadern var någon "gammal och omodern hingst årsmodell tidigt 70-tal", minns dock inte namnet nu. Denna avkomma var också mycket kompetent i dressyr, och var utbildad till ca. MsvA och tävlad MsvB. Den kunde också hoppa upp till ca. 100-110 cm.

Just det; Han skulle vara en mycket god dressyrtalang och förädlare, vad jag också hört.
Har haft flera Akribori avkommor på tillridning. Alla har haft dåligt temperament och haft lång skadehistorik innan de kom till mig. Sådana hästar som är för svåra för hobbyryttarna och för dåliga för proffsen.

Men snälla ge er nu om Akribori och starta en egen tråd om honom om ni har så mkt att diskutera! Läser ni inte trådstarten?!
 
Har sett en NB avkomma - minus på allt i princip. Ful exteriört, jobbig redan som föl och så har det fortsatt.

Jobbig på vilket sätt?
Har en avkomma efter Red Hot Chili. Otroligt trevlig individ. Lättlärd och hyfsad i huvudet. Mamman till honom är dock rejält het.
Tror dock inte att han blir så stor men det kommer från mammans sida.

Spännande, har sett RHC ett par gr live. Tycker han ser fin ut. Får man fråga vem mamman är efter? Har för mig du har ett D-Day sto?
 
Jobbig på vilket sätt?


Spännande, har sett RHC ett par gr live. Tycker han ser fin ut. Får man fråga vem mamman är efter? Har för mig du har ett D-Day sto?
NB-hästen var otrevlig som föl, sparkade och hade sig. Man kunde inte leda honom utan kedja och longerlina för han bara drog iväg eller stod på bakbenen, totalt hysterisk att lasta och höll på att riva hela transporten, trist att rida p g a noll framåtbjudning etc etc. Krubbitare. Precis som om ingenting är positivt för eller med hästen. Det låter ju som dålig hantering men det är hästvana ägare som har flera andra hästar som inte alls är på detta sätt.
 
Jaguar mail föll mig aldrig på läppen så att säga ( sorry för ev. Trådkap, ts) har för mig att jag fick tips om både honom och alligator fontain när jag ev. Skulle lånat magen på ett Dammen-sto, så jag kollade på alla filmer och bilder jag kunde hitta. Jag, som personligen gillar " små" ( 160-167), spänstiga, med lite ponnyhållning och mycket motor fann inte alls vad jag sökte i ngn av de hingstarna, men är övertygad om att det säkert kan finnas jättefina hästar efter dem.
 
NB-hästen var otrevlig som föl, sparkade och hade sig. Man kunde inte leda honom utan kedja och longerlina för han bara drog iväg eller stod på bakbenen, totalt hysterisk att lasta och höll på att riva hela transporten, trist att rida p g a noll framåtbjudning etc etc. Krubbitare. Precis som om ingenting är positivt för eller med hästen. Det låter ju som dålig hantering men det är hästvana ägare som har flera andra hästar som inte alls är på detta sätt.
Oj, det låter ganska jobbigt. Var mamman likadan och vem var mamman efter i det fallet? Kanske just den kombinationen som inte föll väl ut?
 
Jag minns inte vem mamman är efter och de har inte kvar henne. Kanske det ligger lite från den sidan också. Det var stoets första föl och hon fick tvingas att låta fölet dia de första dygnen - så ja, nog kom det därifrån också. Men stoet fick fler föl som inte var som just denne men de fölen tog hon hand om bättre och det var efter andra hingstar. Så kombinationen + stoets första föl där hon inte hade modersinstinkter naturligt kan säkert bidragit.
 
New Balance är en sån hingst som jag inte riktigt får ihop det runt. Han har en fantastiskt fin hoppstam med fint fullblod på mödernet. Han är själv tävlad dressyr och verkar ge bra dressyravkommor - tänker på nu senast Zernard som går Paralympics - går man på så hög nivå som Paralympics kan jag inte tänka mig annat än att det finns mycket samarbetsvilja hos den individen. Ändå är det en hingst som jag aldrig känt minsta dragning till att använda eller vilja ha en avkomma ifrån (eller ett avelssto efter) - jag kan inte riktigt sätta fingret på det.
 
New Balance är en sån hingst som jag inte riktigt får ihop det runt. Han har en fantastiskt fin hoppstam med fint fullblod på mödernet. Han är själv tävlad dressyr och verkar ge bra dressyravkommor - tänker på nu senast Zernard som går Paralympics - går man på så hög nivå som Paralympics kan jag inte tänka mig annat än att det finns mycket samarbetsvilja hos den individen. Ändå är det en hingst som jag aldrig känt minsta dragning till att använda eller vilja ha en avkomma ifrån (eller ett avelssto efter) - jag kan inte riktigt sätta fingret på det.
Jag har alltid gillar honom men aldrig haft ett passande sto:cool:
 
New Balance är en sån hingst som jag inte riktigt får ihop det runt. Han har en fantastiskt fin hoppstam med fint fullblod på mödernet. Han är själv tävlad dressyr och verkar ge bra dressyravkommor - tänker på nu senast Zernard som går Paralympics - går man på så hög nivå som Paralympics kan jag inte tänka mig annat än att det finns mycket samarbetsvilja hos den individen. Ändå är det en hingst som jag aldrig känt minsta dragning till att använda eller vilja ha en avkomma ifrån (eller ett avelssto efter) - jag kan inte riktigt sätta fingret på det.

Jag håller med dig - han har ju lämnat många fina hopphästar också, men...
 
Har en avkomma efter Red Hot Chilli, född 2015 så han är precis inriden. Han är en otroligt snäll individ och väldigt lugnt temperament. Kan vara själv i stall, hage, transport, helt orädd i trafiken och på nya platser. Nästan så man bara väntar på att snart kommer det... men icke, han är lugnat självt. Tack vare det vågade jag rida in honom själv. Hans mamma är fullblod. Ska satsa på hoppning eller fälttävlan om allt fortsätter gå bra
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp