Vad är bäst?

Nu kommer en läkare som kollar genom hela henne, så att det är inget fysiskt orsak som ligger bakom beteendet. Men det tror jag inte att det är. Idag flyttade jag hennes träning till ridhuset istället. Hon var ju livsrädd för den också från början, hon hade nog aldrig sett något sådant, men idag gick det bra. Hade småtränat henne att vara där innan och idag gick det bra att longera henne där. Först och främst lär jag nog försöka träna henne ensam. Ridskolan håller sig ute fortvarande och då får man chansen att vara ensam med henne, så hon lär sig att vara trygg med mig. Flyttar sedan ridskolan in kan jag flytta ut. Har pratat även med andra som är ägare till hagkompisarna att göra några träningar tillsammans senare, då får min häst att vänja sig att ha flera hästar med i träningen, men då är det hästar hon känner till.
 
@yennork jag reagerade också på ordet "läkare" och hoppas bara på en felskrivning så det inte är nån helare/homeopat/handpåläggare som ska undersöka hästen....
 
Förlåt veterinär menar jag. Svenska är inte mitt moderspråk, därav hittar jag på mina egna ord, det har nog de flesta förstått också, de som orkade läsa hela tråden. :)
 
Jag har inte uppfattat det som att svenska inte var ditt första språk och i hästvärlden finns det många oseriösa versioner på "läkare" för hästar så det kändes bäst att fråga :)
 
Nu har jag hållit mig till ridhuset med henne och det fungerar jätte bra, hon är lugn igen och kontaktbar. Hästarna här går på bete fram till halv sex på kvällen, då brukar hon vara väldigt trött och vill gärna vila några timmar. Då har jag även flyttat träningen mot kvällen istället runt 20 och hon trivs med det. Samt får jag helt enkelt hålla mig borta från andra hästar tills hon blir riktigt van med mig och är beredd att förstå att andra hästar på samma plan betyder inte tävlingar varje gång.
 
Nu har jag hållit mig till ridhuset med henne och det fungerar jätte bra, hon är lugn igen och kontaktbar. Hästarna här går på bete fram till halv sex på kvällen, då brukar hon vara väldigt trött och vill gärna vila några timmar. Då har jag även flyttat träningen mot kvällen istället runt 20 och hon trivs med det. Samt får jag helt enkelt hålla mig borta från andra hästar tills hon blir riktigt van med mig och är beredd att förstå att andra hästar på samma plan betyder inte tävlingar varje gång.
Jag vill bara varna för att longera henne på liten volt, ofta och långa stunder. Det sliter på benen och det är bättre om du kan tömköra henne istället, gärna över bommar så hon måste både se sig för och det stärker även ryggen. :)
 
Tack! :) Jag är medveten om den. Vi kör inte longering varje dag inte heller då hela passet. Ofta springer vi tillsammans. Japp jag behöver också få lite träning. Brukar sätta ut lite bommar här och där och även springa slalom med henne. Om det är nu så det heter. Idag gjorde vi även lite hoppning och hon verkligen älskade det, där däremot fuskade jag och sprang förbi och inte över hindrerna.:) Nu när hon lyssnar på mig igen då märker jag att hon förstår väldigt mycket vad man säger till henne. Hon bodde tidigare hos en gammal man som inte kunde träna henne, men däremot har varit väldigt social.
 
Vad sur man blir. Var idag i ridhuset, sedan bestämde sig ridskolan flytta in. Ok, flyttar ut då. Nej, de ångrar sig och flyttar ut. Då packar jag ihop och avslutar dagen, bara för att se att de hade ändrat sig igen och gick ut till terängen istället. Puhhh... I övrigt så kör vi tömkörning nu och det går kanon, minstone så länge vi är ensamma. Fick henne fint trava i min gåtakt och hon trampade fint under sig. Hon kommer nog att bli en kanonhäst med tiden. Det är bara svårt att få till lugna tider utan andra hästar. Ridhusets schema skulle nog hjälpa också.
 
Nu fick en veterinär åka ut akut istället. Hästen brunstade och det var en valack i hage som hoppade på henne. Han gjorde sönder henne inuti och när hon kom in då blödde hon kraftigt från slidan. Som tur var skadorna mera utliga och hon behövdes inte sys. Det gör man inte om! Fy! Det kunde ha slutat riktigt illa. Han tydligen är lugnt när de inte brunstar, men hoppar på de när de gör det. Har flyttat min till en annan hage tillsammans med en annan sto. Frågan är bara kan hon gå alls i blandat flock och sedan vara i andra hage när hon brunstar, eller blir hon brunstig varje gång man låter henne gå brevid valacker. I vilket fall som helst blev det stopp i träningen nu och hon får vara lugnt en vecka.
 
trots att jag tycker att alla har svarat mycket bra känner jag att jag vill trycka extra på att vara bestämd, konsekvent och att du "bröstar" upp dig. Ta även bort energi rikt foder, Luzern brukar funka, tycker jag, på stirriga hästar. Sen är det ju så att om din dam har tävlat på travet så "kan" hon det där med liv och rörelse. Du måste lära henne rätt, dvs att nu är inte livet en trav tävling längre.
 
Nu har hon dött hon fick en spark i knät av en annan häst och det var brutet. Hon fick somna in på plats.

Som någon skrev tidigare så berodde hennes beteende av maten. Hon hade både mg brist och proteinbrist. Tydligen var mg bristen den som var värsta boven. Efter jag rättade till felet hade jag en helt annnan häst. Innan hon dog så hade hon hunnit lära sig att trava i form, galoppera rätt, vara ensam eller med andra hästar, men allt det där blev förgäves.
Tagen vecka innan hon dog :
image_zpsfwkofulh.jpg
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 986
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 331
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 895
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp