Vad är den värsta domarkommentaren ni fått?

Maoam

Trådstartare
Läste en del hemska kommentarer i en tråd (som egentligen handlade om ngt annat) på Fejan och började fundera. Oftast formulerar sig domarna bra men det händer ju att de inte gör det. Vad har ni fått för dåliga kommentarer? Kommentarer som inte är relevanta? Dåligt formulerade? Inte så konstruktiva? Eller rent av elakt?
 
Till den 12-åriga jag som gjorde sin livs andra dressyrtävling...

"Ta hjälp av instruktör eftersom alla grundförutsättningar mer eller mindre saknas"

Brukar tänka att det blev ganska okej ändå såhär många år senare, trots det ;)
 
Till den 12-åriga jag som gjorde sin livs andra dressyrtävling...

"Ta hjälp av instruktör eftersom alla grundförutsättningar mer eller mindre saknas"

Brukar tänka att det blev ganska okej ändå såhär många år senare, trots det ;)
En liknande kommentar fick en ryttare för några år sedan på en tävling där jag var funktioner. Jag tror inte vi tog dit den domaren igen. Dock så var nog "vår" domare lite snällare än din trots allt.
 
Jag fick en gång "rak inridning, sned nosgrimma". Det var aachenpluppen som hade hamnat lite snett. Kan tycka att det saknade relevans i alla fall för just det betygsmomentet ;)
En annan gång (min favorit) "fint ridet på en för dagen ej helt samarbetsvillig ponny" och "fint ridet i travdelen, synd att hon inte visade NÅGON galopp"
Inte elaka men väldigt roliga :)
 
"Not the Olympics."

Fick den kommentaren på en liten lokal tävling mitt i ingenstans i New Jersey 2008 och jag fattar fortfarande inte vad domaren menade. Det var väl klart att det inte var OS? Vad menades? Var det en komplimang eller förolämpning? :confused:
 
"inte färdig för klassen!"

Inte snällt inte konstruktivt, inte sant.
Även om jag förstår att domaren var trötta på oss i slutet av klassen: det var ingen bra ritt. Trött liten fjording i full vinterpäls på första tävlingen, 25 grader varmt och inomhus. Fullständig soppatorsk.

Tre veckor senare fick vi kommentaren "väl matchat!" i samma klass. Inga kanonsiffror då heller men tydligen en domare som tyckte att vi hade i klassen att göra (kom på plats 13 av 19 startande så det var inte så illa).

En snäll och träffande kommentar jag fått efter en annan katastrof-ritt (dock tävlingspremiär på en femårig fjordhingst som definitivt var mer intresserad av allt annat än klumpen på ryggen) var

"kommer att bli trevlig när den vänjer sig vid tävlingssituationen"
 
Jag skrev för en domare när en ryttare red en ponny i en LA dressyr. Ponnyn var fin och tillräckligt utbildad för klassen men ryttaren var det tyvärr inte och borde helt uppenbart ha startat en LC istället (eller till och med tränat lite till då grundläggande kunskap/färdighet fattades). Den ryttaren fick inga fina kommentarer av domaren :-( Jag förstår domaren till viss del. Vad skriver man när ryttaren inte har någon koll på grundläggande ridning och startar i en LA? Egentligen tycker jag att ritten borde avbrutits och domaren eller överdomaren pratat med ryttaren och hens föräldrar om vikten av att vara tränad för uppgiften och att det inte räcker att ponnyn är det. Men det kanske man inte kan göra? För det protokollet skulle kunna knäcka en ung person och jag hoppas att hen skaffar sig en bra tränare som kan styra in hen på rätt spår och rätt klasser. Efter den ritten var man ledsen. Hade de köpt sig en fin ponny i tron att det räckte? Synd om ryttaren! Jag minns inte exakta formuleringar men i stora drag: lär dig grundridning först innan du tävlar för nu är det synd om ponnyn.
 
Jag skrev för en domare när en ryttare red en ponny i en LA dressyr. Ponnyn var fin och tillräckligt utbildad för klassen men ryttaren var det tyvärr inte och borde helt uppenbart ha startat en LC istället (eller till och med tränat lite till då grundläggande kunskap/färdighet fattades). Den ryttaren fick inga fina kommentarer av domaren :-( Jag förstår domaren till viss del. Vad skriver man när ryttaren inte har någon koll på grundläggande ridning och startar i en LA? Egentligen tycker jag att ritten borde avbrutits och domaren eller överdomaren pratat med ryttaren och hens föräldrar om vikten av att vara tränad för uppgiften och att det inte räcker att ponnyn är det. Men det kanske man inte kan göra? För det protokollet skulle kunna knäcka en ung person och jag hoppas att hen skaffar sig en bra tränare som kan styra in hen på rätt spår och rätt klasser. Efter den ritten var man ledsen. Hade de köpt sig en fin ponny i tron att det räckte? Synd om ryttaren! Jag minns inte exakta formuleringar men i stora drag: lär dig grundridning först innan du tävlar för nu är det synd om ponnyn.

Inte lätt att vara domare i det läget kan jag tänka mig. Det är ju tränare och föräldrars ansvar att barnet startar rätt klass, det kan inte ligga på barnet. Nånstans måste man ju påpeka att det är fel klass för barnet men man vill ju inte rikta för hård kritik mot ett barn heller, det motiverar ju inte till att träna mer precis.
 
Jag blev väldigt fundersam när jag blev framkallad till domaren och
hon sa: Du har en väldigt liten häst.
Jag: Ja? Det är en ponny (samma som på min avatar)

... och sen var det inget mer med det. Jag var inte för stor direkt, och jag vet faktiskt inte vad hon menade mer än att jag inte fick något vidare procent heller.

Sen har jag haft en domare på en programridning som sagt till mig att sälja min egen häst som jag just köpt för att han var för dålig för mig.
 
Inte lätt att vara domare i det läget kan jag tänka mig. Det är ju tränare och föräldrars ansvar att barnet startar rätt klass, det kan inte ligga på barnet. Nånstans måste man ju påpeka att det är fel klass för barnet men man vill ju inte rikta för hård kritik mot ett barn heller, det motiverar ju inte till att träna mer precis.

Nä, det var inte en lätt situation för domaren. Definitivt inte för ryttaren heller. Domaren trodde att de anmält till LA eftersom ponnyn var så fin (nyköpt?) och glömde att ponnyn inte gör det per automatik utan behöver en ryttare som också är redo för klassen. Men jag tyckte så synd om ryttaren!
 
Jag skrev för en domare när en ryttare red en ponny i en LA dressyr. Ponnyn var fin och tillräckligt utbildad för klassen men ryttaren var det tyvärr inte och borde helt uppenbart ha startat en LC istället (eller till och med tränat lite till då grundläggande kunskap/färdighet fattades). Den ryttaren fick inga fina kommentarer av domaren :-( Jag förstår domaren till viss del. Vad skriver man när ryttaren inte har någon koll på grundläggande ridning och startar i en LA? Egentligen tycker jag att ritten borde avbrutits och domaren eller överdomaren pratat med ryttaren och hens föräldrar om vikten av att vara tränad för uppgiften och att det inte räcker att ponnyn är det. Men det kanske man inte kan göra? För det protokollet skulle kunna knäcka en ung person och jag hoppas att hen skaffar sig en bra tränare som kan styra in hen på rätt spår och rätt klasser. Efter den ritten var man ledsen. Hade de köpt sig en fin ponny i tron att det räckte? Synd om ryttaren! Jag minns inte exakta formuleringar men i stora drag: lär dig grundridning först innan du tävlar för nu är det synd om ponnyn.
och skriver man elakheter till ett barn i det läget då ska man bli fråntagen sin licens. Man kan skriva positivt om ponnyn, ngt snällt går väl att finna och sen att man gärna växlar ett par ord med förälder/tränare efter klassen. Alt om inte det är möjligt, rid LC LB för mer träning och lite bättre procent. En vuxen kan få kritikrn direkt men barn är barn och så länge de inte är elaka mot sina ponnyer eller rider farligt så tycker jag att man kan tänka extra på att vara positiv..,
 
och skriver man elakheter till ett barn i det läget då ska man bli fråntagen sin licens. Man kan skriva positivt om ponnyn, ngt snällt går väl att finna och sen att man gärna växlar ett par ord med förälder/tränare efter klassen. Alt om inte det är möjligt, rid LC LB för mer träning och lite bättre procent. En vuxen kan få kritikrn direkt men barn är barn och så länge de inte är elaka mot sina ponnyer eller rider farligt så tycker jag att man kan tänka extra på att vara positiv..,

Jag håller helt med.
 
En gång med min ponny blev jag placerad, och domaren var med på prisutdelningen. När hen kom fram till mig tyckte domaren att jag skulle dra åt nosgrimman hårdare för ponnyn gapade. "Stäng munnen på honom så ser det trevligare ut". Bra grej att säga, speciellt till en ponnyryttare.... :crazy:
Lyckligtvis följde jag inte hens råd...
 
För något år sedan fick jag "lär din häst gå på tygeln så blir poängen högre". Eeeehhh??? För det första gick hästen i en bra lättklassform, dvs något framför lod. För det andra skulle man väl vid åsikter om formen (vissa domare gillar ju när hästen är bakom lod) kunnat formulera det lite mer pedagogiskt!? Typ "behöver komma upp mer med ryggen och jobba mer med bakbenen". Inte "gå på tygeln"...
 
Jag har faktiskt inte fått någon hemsk kommentar ännu.
Fick en "Fin häst! Synd på alla spöken i hörnet" förra året, när vi över huvud taget inte kom nära det ena hörnet i ridhuset efter halva programmet.
Fick det torftigaste protokollet i mitt liv i lördags, det som skrevs var väl i och försig helt relevant, ojämn volt, otydlig övergång, spänd, för snabb i takten, - Hela programmet. Fick ihop 61% så NÅGOT borde ju vara ok, men inget som skrevs i protokollet dock. :banghead:
 
Domaren kan och ska bara bedöma vad hen ser för dagen. Och som i @kryddelydd s fall med långhårig häst i varmt väder som inte orkar sig genom sitt program så tycker inte jag kommentaren "inte klar för klassen" är orimlig på någotvis. För dagen var den inte det inte domarens ögon.

Sen är fallet med barn och att de inte är klara för klassen riktigt ruskigt svårt. Var i en situation som bisittare med just ett sånt exempel och alltså svårt är bara förnamnet.

Samma domare som jag satt med då sa en himla bra sak som jag tycker fler domare borde ha i åtanke. Kommentarerna ska vara som en önskelista vad domaren vill se och därmed måste även det positiva lyftas fram och förstärkas. Det gillar jag som koncept!
 
Ujujuj, har fått många "tragiska! kommentarer i mina dagar....
Minns inte helt ordagrant i huvudet, men typ:
"Bra försök...men totalt misslyckat." (Travlängning - vilket inte är Herr Hästs specialite precis)
"Tappar formen - 3a." (Ridskoleponny, LC:1, i trav-halt övergång, där ponnyn tappade formen lite precis 1-2 steg i övergången, men i både traven hade form och sedan i halten.)
"För otydliga hjälper" :confused: - Genomgående genom ett helt program LC:2. H.H är väldigt känslig för hjälperna, därför kan man inte göra t.ex. "övertydliga" galoppfattningar, avsakningar eller vad det nu är frågan om.

Sen är det en kommentar som möjligen objektivt sett kan uppfattas som en pik, men som faktiskt är den roligaste kommentaren jag fått ever. Har knappast aldrig skrattat så mycket! :rofl:
Först stod det massa konstruktiv och bra i "rutan" längst ner på protokollet. Sedan under den, i nederkant, stod det. "PS. Inofficiell världsmästare i fula knoppar ;) " Grejen var/är att jag är helt fruktansvärt dålig på att knoppa, och allting bara går upp. Så även denna gång. Så istället för fina, jämna, knoppar hade H.Hs luggknopp gått ur helt och hållet, så luggen hängde fritt. Manknopparna hade förvandlats till triffsiga flätor enligt principen var 3:e till höger, var 3e till vänster och var 3e rakt upp :rofl:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 642
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 344
Senast: Habina
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
892
Senast: Praefatio
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp