Vad är den värsta domarkommentaren ni fått?

Det var alltså inte en tävling. Så nej jag plumpade mig inte utan visste precis vad jag gjorde. Miljöträning kallas det.

Jag inbillar mig att man ser att en häst inte orkar mer än så just då, men vad vet jag, det kanske bara är jag som kan se sånt?

Uppenbarligen fattar du inte att för hästens del spelar det ingen roll om du rider LC på tävling eller om det är en pay & ride, bara skrittat i 2-3 mån och sedan går in och rider ett program, det är inte " miljöträning", det kallar jag att sätta sin häst i en riktig fulsituation.:(:crazy::mad:
Så jävla dåligt, alltså. Och sedan menar du att du visste precis vad du gjorde- ännu värre.
 
Jag fick en under omständigheterna rätt knepig kommentar när jag red ponny.
Ponnyn som normalt aldrig blev rädd skvätte till inne på banan, och jag blev överraskad och hoppade till själv i sadeln. Vi red resten av programmet utan problem i alla fall. I protokollet fick jag en ganska syrlig kommentar om att inte hugga ponnyn med sporrarna. Jag kan absolut förstå om det såg ut så, jag vet ju att jag blev överraskad och hoppade till så det är möjligt att jag drog upp hälarna mot ponnyn. Jag tog rätt illa vid mig som barn, jag hade ju inte medvetet varit på ponnyn med sporrarna, så den syrliga kommentaren högg rätt djupt. Men såhär som vuxen tänker jag att om man som domare ser ett barn hugga sin ponny med sporrarna, borde man inte prata med föräldrar eller överdomaren? Eller åtminstone ge dåliga poäng, jag fick en femma för momentet när ponnyn hoppade till och blev placerad i klassen.
 
"inte färdig för klassen!"

Inte snällt inte konstruktivt, inte sant.
Även om jag förstår att domaren var trötta på oss i slutet av klassen: det var ingen bra ritt. Trött liten fjording i full vinterpäls på första tävlingen, 25 grader varmt och inomhus. Fullständig soppatorsk.

Tre veckor senare fick vi kommentaren "väl matchat!" i samma klass. Inga kanonsiffror då heller men tydligen en domare som tyckte att vi hade i klassen att göra (kom på plats 13 av 19 startande så det var inte så illa).

En snäll och träffande kommentar jag fått efter en annan katastrof-ritt (dock tävlingspremiär på en femårig fjordhingst som definitivt var mer intresserad av allt annat än klumpen på ryggen) var

"kommer att bli trevlig när den vänjer sig vid tävlingssituationen"

"Inte färdig för klassen" är väl en standardfras om man får låga procent?
Jag läser inte in mer i den frasen än att ekipaget inte var i form att prestera ett okej resultat den dagen. Och det verkar ju stämma?
 
Snarare en rolig kommentar som min kompis fick för många år sedan.

Hästen var väldigt grön och rädd för i princip allt utanför banan så den gick konstant 2-3 m innanför spåret. Gick inte att missa då den blåste upp sig och tittade hela tiden utåt. Min kompis kämpade på och lyckades trots allt lotsa hästen någotsånär genom programmet och hamnade till slut på runt 52% eller så.

Kommentaren hon fick var "Du måste rida ut mer i hörnen och inte ha hästen utåtställd hela tiden" :D
 
"Inte färdig för klassen" är väl en standardfras om man får låga procent?
Jag läser inte in mer i den frasen än att ekipaget inte var i form att prestera ett okej resultat den dagen. Och det verkar ju stämma?

För mig är också det en standardkommentar och inget elakt. Ett protokoll innehåller ju, och ska innehålla, kritik och det som ska bedömas är det som domaren ser just den dagen. Det kan ju vara så att hästen är färdig för klassen men att just idag så gick det inte så bra och det gav intrycket av att den inte var färdig. Då måste ju domaren skriva det, hen vet ju inte vad hästen gjorde igår liksom. För mig är inte det en elak kommentar.
Däremot som du skrev att du fick anmärkning på "hackande sporrar" kanske kunde formulerats lite mer pedagogiskt? I och för sig så kunde ju domaren inte veta om du gjorde det med vilje eller ej men när det är barn så är det viktigt att formulera sig på ett bra sätt.
 
För mig är också det en standardkommentar och inget elakt. Ett protokoll innehåller ju, och ska innehålla, kritik och det som ska bedömas är det som domaren ser just den dagen. Det kan ju vara så att hästen är färdig för klassen men att just idag så gick det inte så bra och det gav intrycket av att den inte var färdig. Då måste ju domaren skriva det, hen vet ju inte vad hästen gjorde igår liksom. För mig är inte det en elak kommentar.
Däremot som du skrev att du fick anmärkning på "hackande sporrar" kanske kunde formulerats lite mer pedagogiskt? I och för sig så kunde ju domaren inte veta om du gjorde det med vilje eller ej men när det är barn så är det viktigt att formulera sig på ett bra sätt.

Domaren formulerade sig som om hen trodde att jag gjorde det med vilje. Men det blir konstigt för mig om man tycker att ryttaren hackar sin häst med sporrarna och sedan ändå ger en femma och totalt närmare 70%. Hade domaren haft rätt och jag hade hackat min ponny med sporrarna medvetet borde det ha blivit betydligt mer konsekvenser än en syrlig kommentar tänker jag. Ett snack om hur man behandlar sin ponny är ju det allra minsta tycker jag.
 
Domaren formulerade sig som om hen trodde att jag gjorde det med vilje. Men det blir konstigt för mig om man tycker att ryttaren hackar sin häst med sporrarna och sedan ändå ger en femma och totalt närmare 70%. Hade domaren haft rätt och jag hade hackat min ponny med sporrarna medvetet borde det ha blivit betydligt mer konsekvenser än en syrlig kommentar tänker jag. Ett snack om hur man behandlar sin ponny är ju det allra minsta tycker jag.

Nja ETT hack tror jag knappast leder till annat än som du fick. Särskilt då det var när ponnyn hoppade till.

Och en femma är inte särskilt bra? Särskilt inte om övriga poäng var bra nog att nå 70%. Så nog blev du neddömd med på momentet.
 
Nja ETT hack tror jag knappast leder till annat än som du fick. Särskilt då det var när ponnyn hoppade till.

Och en femma är inte särskilt bra? Särskilt inte om övriga poäng var bra nog att nå 70%. Så nog blev du neddömd med på momentet.

På kommentaren fick jag intrycket av att domaren trodde att jag hackade till ponnyn så att den hoppade, inte att jag råkade hacka till ponnyn när den hoppade till.
 
Snarare en rolig kommentar som min kompis fick för många år sedan.

Hästen var väldigt grön och rädd för i princip allt utanför banan så den gick konstant 2-3 m innanför spåret. Gick inte att missa då den blåste upp sig och tittade hela tiden utåt. Min kompis kämpade på och lyckades trots allt lotsa hästen någotsånär genom programmet och hamnade till slut på runt 52% eller så.

Kommentaren hon fick var "Du måste rida ut mer i hörnen och inte ha hästen utåtställd hela tiden" :D

Jag var med om något liknande. Min häst var så jädra fin på framridningen, men när vi in kom banan så stod ett gäng mördarsolrosor runt domarbordet... Utan att överdriva så gick det inte att komma närmare domaren än ungefär till mitten av ridbanan. Domarens slutkommentar var "dåliga hörnpasseringar" och det var ju en väldigt snäll kommentar för hörnpasseringar existerade inte. :D
 
Domaren formulerade sig som om hen trodde att jag gjorde det med vilje. Men det blir konstigt för mig om man tycker att ryttaren hackar sin häst med sporrarna och sedan ändå ger en femma och totalt närmare 70%. Hade domaren haft rätt och jag hade hackat min ponny med sporrarna medvetet borde det ha blivit betydligt mer konsekvenser än en syrlig kommentar tänker jag. Ett snack om hur man behandlar sin ponny är ju det allra minsta tycker jag.

Jag tänker att du överreagerar rejält .
Det var kommentaren du fick och du fick en femma på momentet . Jag förstår nog inte hur du känt att det öht blev en grej för dig med det isolerade "hoppet" och utifrån det domarkommentaren och 5:an ?

Om du fått kommentaren på allmänna slutkritiken hade det däremot varit ett stort problem med anledning att gravt fundera .
 
Senast ändrad:
Inte häst, men hund.
En granne lyckades övertala mig att följa med på stora Stockholm o ställa ut dåvarande border collie.
Han fick en tvåa o kommentaren päls ej av utställningskvalité. Den engelska domaren hade tydligen inte läst på. Tiken som vann var väldigt fluffig (engelsk) bc teckning silver o vit. Vägde nog 30 kg utan att vara fet, men det var en massa päls.
V1280_90.jpg
 
Jag är mest förundrad över att folk inte verkar fatta att det är tävling det handlar om och bedöms därefter O_o

Eller hur, blir lite skumt när det antyds att domaren ska skriva peppande och positiva kommentarer på dåligt förberedda hästar som kanske för dagen inte skulle startat och se förbi det som visas.

KL Jag har fått en varning för otrevligt beteende( i denna tråd), försvinner jag är det ofrivilligt.;)
 
Jag var med om något liknande. Min häst var så jädra fin på framridningen, men när vi in kom banan så stod ett gäng mördarsolrosor runt domarbordet... Utan att överdriva så gick det inte att komma närmare domaren än ungefär till mitten av ridbanan. Domarens slutkommentar var "dåliga hörnpasseringar" och det var ju en väldigt snäll kommentar för hörnpasseringar existerade inte. :D
Ha ha Ha! För det är ju så du brukar rida dina hörnpasseringar, flera meter innanför spåret. En seriös kommentar på en så absurd hörnpassering :D
 
På en bruksridningstävling fick jag kommentaren "är det någon ras på den?" :D
Det tyckte jag var rätt kul. Hästen i fråga är en fjord/islandkorsning så någon ras var det ju inte.
 
Uppenbarligen fattar du inte att för hästens del spelar det ingen roll om du rider LC på tävling eller om det är en pay & ride, bara skrittat i 2-3 mån och sedan går in och rider ett program, det är inte " miljöträning", det kallar jag att sätta sin häst i en riktig fulsituation.:(:crazy::mad:
Så jävla dåligt, alltså. Och sedan menar du att du visste precis vad du gjorde- ännu värre.

Att ta en galopp o varje varv och trava 2 min, menar du att det behövs massor träning för ett genomförande då?

Menar du att man måste ha tränat flera år för att starta en LC eller vad är grejen?
Han har inga gamla skador att ta hänsyn till utan hade stått pga min sjukdom. Sprang en hel del i hagen och uppvaktade damer och såg synnerligen välmusklad ut.

Nej jag tycker faktiskt inte att det behövs speciellt mkt träning för en sådan sak. Poängen var inte att göra det snyggt eller att få urbra poäng. Utan han skulle få komma ut, springa runt lite inför åskådare. Vilket han skötte sig super med! Inklusive med applåder och tjoande efter avslutad ritt!

Hade jag känt under ritten att nej han orkar inte så hade jag avbrutit och tackat för mig. Istället la jag det på en nivå som passade.
 
Har nog inte fått så "dåliga" domarkommentarer, mer än när det var befogat antar jag ;).

På min första tävling med mammas halvblod fick jag 53% och den ganska snälla kommentaren "Med mer rutin så blir det bättre!" Det syntes nog att varken jag eller hästen hade varit på dressyrtävling förut. 12-årig unge med Graningestövlar, gula handskar, för stor kavaj och tittig häst med spretiga knoppar :rofl:. (Bildbevis)

Och tur att man inte var så känslig när man började tävla fälttävlan på ponnyn. Jag fick 49% och kommentarerna i slutet "Oengagerad, ej på tygeln, aktivera hästen, rakställ". Säkert allt sant men något uppmuntrande hade kanske varit roligt. Men vi kämpade på och några av de sista gångerna vi startade i samma program hade vi 75% för samma domare och 79,5% som allra högsta notering :up:.

Det som jag irriterat mig mest på var nog en LC:2 jag red på min systers ponny som hade hade börjat "stänga av" så fort hon kom in på banan. Så nej, det såg nog inte så trevligt ut och fick kommentaren "sparkskänkel" på flera ställen :o. Men även "visar ingen längning" på en diagonal där det bara skulle vara arbetsgalopp :meh:.

Har även fått "TITTA INTE NER!!". Vanligt förekommande runt 2008-2010 i mina protokoll men den här domaren var den första som använde både versaler och utropstecken :angel:.
 
@kimmis87 Poängen är väl att hästen ska vara förberedd för klassen-dvs kunna utföra alla moment som ingår i programmet på ett önskvärt sätt. Om hästen för dagen inte är tillräckligt igång kanske en bör vänta med tävlingsstart ett tag alternativt acceptera riktigt låga poäng om en nu prompt vill miljöträna.
 
Att ta en galopp o varje varv och trava 2 min, menar du att det behövs massor träning för ett genomförande då?

Menar du att man måste ha tränat flera år för att starta en LC eller vad är grejen?

Jag tycker det är oansvarigt både mot andra framridningsekipage och framförallt mot hästen att börja trav o galopparbetet på en tävlingsbana och dito framridning när hästen enbart är skrittad i 2-3 månader.
Så grejen är den att jag tycker att det behövs mer träning innan än enbart skritt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 525
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
853
Senast: Praefatio
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp