Vad är den värsta domarkommentaren ni fått?

@kimmis87 Poängen är väl att hästen ska vara förberedd för klassen-dvs kunna utföra alla moment som ingår i programmet på ett önskvärt sätt. Om hästen för dagen inte är tillräckligt igång kanske en bör vänta med tävlingsstart ett tag alternativt acceptera riktigt låga poäng om en nu prompt vill miljöträna.

Vi fick 58% trots att han gick o sov så jag var nöjd på så sätt, jag bara tyckte att kommentaren var onödig.


Jag tycker det är oansvarigt både mot andra framridningsekipage och framförallt mot hästen att börja trav o galopparbetet på en tävlingsbana och dito framridning när hästen enbart är skrittad i 2-3 månader.
Så grejen är den att jag tycker att det behövs mer träning innan än enbart skritt.

Jaha, du tror alltså att det var hästens första trav och galopp i hans liv? Nej det var det inte kan jag tala om då.
För en LC i miljöträningssyfte brukar jag göra så att jag skrittar fram 20-25 min, sedan trav på någon långsida kanske 3-4 ggr och sen är jag nöjd så på den hästen jag har idag. Han är inte stel någonstans, behöver inte jobbas loss på något sätt.
 
Fast det ÄR elakt mot ponnyn att starta LA på den om man som ryttare inte alls är färdig för den klassen. Det är skadligt för ponnyn och det vore ansvarslöst av domaren att låta det passera.
Jag skrev inte heller att det skulle passera utan att man ex kan uttrycka att man vill växla ett par ord med tränare/förälder.
 
Fast det ÄR elakt mot ponnyn att starta LA på den om man som ryttare inte alls är färdig för den klassen. Det är skadligt för ponnyn och det vore ansvarslöst av domaren att låta det passera.
Jag förstår inte hur hästen tar skada av att gå ett halvtaskigt LA-program på tävling jmf med att harva runt hemma med samma ryttare pass efter pass, vecka efter vecka, tränandes halvdana skänkelvikningar? Kan du utveckla hur du menar?
 
Fast det ÄR elakt mot ponnyn att starta LA på den om man som ryttare inte alls är färdig för den klassen. Det är skadligt för ponnyn och det vore ansvarslöst av domaren att låta det passera.

Fast nä - inte i en LA, det är ju inte konstigheter som krävs där, att säga att det är skadligt är väldigt överdrivet tycker jag. Däremot om man försökt sig på att rida GP men inte kan så finns väl risken att det är skadligt
 
Kom på att jag en gång fick en fin blomma ritad på allmänna kommentarer :rofl:

Vann klassen på ganska höga procent och fick typ "mycket fin ritt!" Och så en blomma

Nu minns jag, en gång på allmänna intryck fick jag en stor smiley. Då hade jag tävlat lektionsponny på klubbtävling i flera år och precis kommit på hur man rider en häst i form. Jag var väl tolv eller nåt, och fick tävla min sköthäst och den gick äääntligen som en "riktig" ponny och storvann klassen. Tycker det var så fint, det måste varit kul för domaren (som kände oss) att se det här lilla envetna barnet som kämpat med lika envetna lektionshästar så länge äntligen begripa hur man rider :D
 
@cirkus För ett tag sen hade jag haft samma ståndpunkt som dig angående LA. Tyvärr har jag blivit motbevisad att det faktiskt kan vara mer synd om ponnyn när det prompt ska ridas LA som den öht inte är klar för. Det är möjligt och sorgligt att se.
 
@cirkus För ett tag sen hade jag haft samma ståndpunkt som dig angående LA. Tyvärr har jag blivit motbevisad att det faktiskt kan vara mer synd om ponnyn när det prompt ska ridas LA som den öht inte är klar för. Det är möjligt och sorgligt att se.

Ja precis , för hemma så blir det sällan de linjer som på tävling, alltså: tränas det skänkelvikning så tar ryttaren det mer efter hästens förutsättningar, alltså ex längre linjer o mindre tvärning. På tävling - för att hålla linjerna- och om hästen inte är färdig så blir det för kraftig hjälpgivning och en häst i obalans, vilket är slitsamt.
 
För en LC i miljöträningssyfte brukar jag göra så att jag skrittar fram 20-25 min, sedan trav på någon långsida kanske 3-4 ggr och sen är jag nöjd så på den hästen jag har idag. Han är inte stel någonstans, behöver inte jobbas loss på något sätt.

Fast det är ändå en inhägnad bana på 20 ggr 40 med allt vad det innebär med hörnpasseringar , bågar eller andra mer tvärare svängar än en rak linje på en framridningsbana, så jo, jag tycker att man sätter sin häst i en dålig situation genom att ha förberett enbart med skritt i 2-3 månader.

Hade det varit en vanlig tävling- vilket för hästen det inte spelar någon roll- så hade det inte varit tillåtet enligt TR, om nu det framkommit.
 
Ja precis , för hemma så blir det sällan de linjer som på tävling, alltså: tränas det skänkelvikning så tar ryttaren det mer efter hästens förutsättningar, alltså ex längre linjer o mindre tvärning.

Lägger till: Förhoppningsvis tar ryttaren det mer efter hästen utbildning och förutsättning.
 
Fast det är ändå en inhägnad bana på 20 ggr 40 med allt vad det innebär med hörnpasseringar , bågar eller andra mer tvärare svängar än en rak linje på en framridningsbana, så jo, jag tycker att man sätter sin häst i en dålig situation genom att ha förberett enbart med skritt i 2-3 månader.

Hade det varit en vanlig tävling- vilket för hästen det inte spelar någon roll- så hade det inte varit tillåtet enligt TR, om nu det framkommit.

Man behöver inte göra snygga hörnpasseringar, man behöver inte göra tvära svängar, och man kan anpassa bågarna efter nivån.

Och nej han var inte bara skrittad, men 95% av passen bestod av skritt. Men då var det inte skritt på lång tygel utan han fick jobba som fasen!

Såhär såg han ut månaden innan den "tävlingen"
(Kommentarer om ryttaren underbedes då det är en medryttare som inte är här och kan försvara sig, och jag tror att detta var andra gången hon travade honom).
DSC_0417_zps8hjuljdg.jpg
 
Man behöver inte göra snygga hörnpasseringar, man behöver inte göra tvära svängar, och man kan anpassa bågarna efter nivån.

Jag har inte sagt något om snyggt, men det ska ändå svängas och bågarna är ändå 3- liksom.


Och nej han var inte bara skrittad, men 95% av passen bestod av skritt.

Och hela ditt första inlägg blir bara liksom så märkligt med den diskussion det ger , när det visar sig inte ha varit så som du beskrev , hästen hade inte bara gått i skritt.
 
Jag har inte sagt något om snyggt, men det ska ändå svängas och bågarna är ändå 3- liksom.




Och hela ditt första inlägg blir bara liksom så märkligt med den diskussion det ger , när det visar sig inte ha varit så som du beskrev , hästen hade inte bara gått i skritt.

Du menar den diskussionen du startade? Ja jag håller med fullständigt.

Nu vet inte jag om det är skillnad när man har så smidiga hästar som jag har, (araber) men aldrig att det inte har gått att göra serpentiner.
 
Tillbaka till den ursprungliga frågeställningen då:
Jag har fått kommentaren "Charmig hälsning, 7" på en inridningshalt när min dåvarande häst hade fått för sig att han skulle lyfta hö fram väldigt högt (och långsamt!) medan jag hälsade... :o
 
Fast nä - inte i en LA, det är ju inte konstigheter som krävs där, att säga att det är skadligt är väldigt överdrivet tycker jag. Däremot om man försökt sig på att rida GP men inte kan så finns väl risken att det är skadligt

Så du menar att skänkelvikningar på tvära linjer, förvänd galopp och 10-metersvolter i total obalans inte sliter på hästen? Det gör det, jag lovar.
 
Jag förstår inte hur hästen tar skada av att gå ett halvtaskigt LA-program på tävling jmf med att harva runt hemma med samma ryttare pass efter pass, vecka efter vecka, tränandes halvdana skänkelvikningar? Kan du utveckla hur du menar?[/QUOTE

Den tar ju skada av att harva runt med den ryttaren hemma också naturligtvis, om de gör saker som ryttaren inte alls är färdig för. På vilket sätt skulle det göra det mer okej att slita på den i för höga klasser på tävling också?
 
Så ryttaren sökte upp domaren efteråt, pekade på kommentaren och sa att det var de vita byxornas fel??
Kontra är för mig något som sker direkt och det är ju i detta fallet inte möjligt då den som " kontrade " red och " bred bak" inte verkar falla under de kommentarer/ händelser som gör att en domare håller kvar en ryttare och förklarar vad som menas som kan göras av extremhändelse/ felridning utan avblåsning etc

Nej, kontrade till sin medryttare, efter de garvade gott. Ja, kompisen har bred bak, också.

Givetvis syftade domaren på att hästen endera rörde sig brett bak, eller ställde sig brett.
 
Den tar ju skada av att harva runt med den ryttaren hemma också naturligtvis, om de gör saker som ryttaren inte alls är färdig för. På vilket sätt skulle det göra det mer okej att slita på den i för höga klasser på tävling också?
hur ska någon någonsin lära sig något om man inte får rida för svåra saker?

Jag har bara svårt att se och förstå problemet. är klassen för svår så får man urkassa procent och går hem och tränar mer. Jag har svårt att se hur dåligt man ska rida (på utbildad häst!!!!) för att förtjäna att portas från LA? Det är ju en klass öppen för "alla", som inte kräver kval...?
 
hur ska någon någonsin lära sig något om man inte får rida för svåra saker?

Jag har bara svårt att se och förstå problemet. är klassen för svår så får man urkassa procent och går hem och tränar mer. Jag har svårt att se hur dåligt man ska rida (på utbildad häst!!!!) för att förtjäna att portas från LA? Det är ju en klass öppen för "alla", som inte kräver kval...?
För att det är meningen att man ska träna hemma och komma till tävlingsplatsen väl förberedd. Då blir upplevelsen bäst för alla inblandade.
 
Inte jag som fått kommentaren, men en kompis.
Det var i Tyskland och kommentarerna var oerhört ärliga den dagen, i stil med "Riktigt dålig ökad trav/ Dåliga gångarter. Ingen dressyrhäst". Hästen var oerhört spänd den dagen, skyggade undan för publiken. Litet tyskt halvblod, ca 165, hade svårt att mäta sig med dom riktigt flashiga hästarna i klassen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 677
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 348
Senast: Habina
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
899
Senast: Praefatio
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp