Vad är den värsta domarkommentaren ni fått?

hur ska någon någonsin lära sig något om man inte får rida för svåra saker?

Man lägger in det i träningen hemma och på ett annat sätt i början än rena tävlingslinjer- såklart.
Tävling är inte till för att lära hästen det som ingår i klassen utan en uppvisning på det som hästen redan kan från träningen och det står också i TR- att hästen ska vara väl förberedd.
 
Man lägger in det i träningen hemma och på ett annat sätt i början än rena tävlingslinjer- såklart.
Tävling är inte till för att lära hästen det som ingår i klassen utan en uppvisning på det som hästen redan kan från träningen och det står också i TR- att hästen ska vara väl förberedd.
Jag trodde diskussionen rörde outbildad ryttare på utbildad ponny men jag kanske missförstått?
 
Jag trodde diskussionen rörde outbildad ryttare på utbildad ponny men jag kanske missförstått?
Än viktigare för ryttaren att träna hemma. Där kan denne träna på linjerna för att sen träna på att lägga ihop dem. Inte snubbla runt från ett obalanserat moment och in i nästa. Väldigt OT, men detta är precis det jag ser ofta nu under min tid som bisittare (är domaraspirant), rutinerade ryttare förbereder hästen och stämmer av med halvhalter innan nya moment börjar. Orutinerade flyter runt på halvvolley och ofta går det bra, ibland har de "otur" och hästen snubblar eller vinglar mm för att ryttaren inte förberett den. Den sortens ridning sliter när momenten kommer snabbt.
 
Alltså, jag fått "Saknar tillräcklig samling och bärighet för klassen" eller något liknande också. Sedan kan ju domaren inte veta att vi hade betydligt bättre samling och bärighet ute på framridningen men att hästen hann bli trött och därför inte hade det på banan. Men det tycker jag ändå är en fullt rimlig kommentar eftersom domaren dömer det den ser. Samma sak tänker jag om typ "ej färdig för klassen" eller "behöver spänna bågen mer". Oavsett om hästen är trött för att det är varmt, för att man ridit fram för länge eller för att den inte är fullt igångsatt så är det ju så den visas som den bedöms?
(Mitt exempel var från debuten i MsvB och vi fick trots allt drygt 60% så ingen katastrof)
 
Inte en domarkommentar riktigt, men när jag var typ 11-12 red jag Norrlandsmästerskapen på B-ponny och glömde en ryggning, men domaren blåste inte av. Så när jag var klar red jag fram till domaren och berättade att jag glömt den. -2 och ingen medalj. Pappa sa senare att han kunde inte inte direkt säga till mig att jag inte skulle sagt till, "moral och allt det där", men snacka om noggrann unge!
 
Inte en domarkommentar riktigt, men när jag var typ 11-12 red jag Norrlandsmästerskapen på B-ponny och glömde en ryggning, men domaren blåste inte av. Så när jag var klar red jag fram till domaren och berättade att jag glömt den. -2 och ingen medalj. Pappa sa senare att han kunde inte inte direkt säga till mig att jag inte skulle sagt till, "moral och allt det där", men snacka om noggrann unge!

Jag är lite nyfiken på hur det blir i protokoll när domaren missar. Nu tävlar jag körning, men vid en tävling så var det en tjej som missade en hel punkt i programmet, alltså en egen bedömningspunkt i protokollet, men domaren blåste inte av. Hur kunde hon poängsätta något hon inte såg? (Orutinerad domare). Samma domare gav högre poäng när en tjej körde fel halvt igenom, hon körde den som man rider den i ridhus, men i körning gör man den som en halv snett igenom istället för att det blir trångt inomhus. Men det gav högre poäng eftersom det var svårare.... ;)
 
Jag är lite nyfiken på hur det blir i protokoll när domaren missar. Nu tävlar jag körning, men vid en tävling så var det en tjej som missade en hel punkt i programmet, alltså en egen bedömningspunkt i protokollet, men domaren blåste inte av. Hur kunde hon poängsätta något hon inte såg? (Orutinerad domare). Samma domare gav högre poäng när en tjej körde fel halvt igenom, hon körde den som man rider den i ridhus, men i körning gör man den som en halv snett igenom istället för att det blir trångt inomhus. Men det gav högre poäng eftersom det var svårare.... ;)
Jag har en gång varit med om att domaren ropade fram mig och frågade om jag hade gjort volten vid H. Jag insåg då att det hade jag ju inte. Hon bad mig göra en volt så hon kunde sätta ett betyg, och sen fick jag förstås avdrag för felridning.
Den konstigaste kommentar jag fått var på en skänkelvikning, där det stod "dubbla spår". Jamen självklart? tänkte jag. Gick och frågade domaren efter, naturligtvis var det så att skrivaren råkat skriva kommentaren på fel rad!
 
Jag är lite nyfiken på hur det blir i protokoll när domaren missar.
Jag har hämtat ut ett protokoll där en hel bedömningspunkt saknades. Jag lämnade in det igen och domaren satte ett betyg; kanske mindes hen varför hen velat och inte satt något, eller så satte hen något helt på en höft och utifrån vad jag hade i övrigt, det vet jag inte. Men det var lite slarvigt av räknarna att inte notera det.
 
Jag är lite nyfiken på hur det blir i protokoll när domaren missar. Nu tävlar jag körning, men vid en tävling så var det en tjej som missade en hel punkt i programmet, alltså en egen bedömningspunkt i protokollet, men domaren blåste inte av. Hur kunde hon poängsätta något hon inte såg? (Orutinerad domare). Samma domare gav högre poäng när en tjej körde fel halvt igenom, hon körde den som man rider den i ridhus, men i körning gör man den som en halv snett igenom istället för att det blir trångt inomhus. Men det gav högre poäng eftersom det var svårare.... ;)
jag fick en sexa utan kommentar, det är ganska vanligt när domaren inte varit jätteuppmärksam...
 
Skummaste är nog när jag fick en 7a med kommentar "Utmärkt!" fick en massa andra 7or också, men utan kommentar, så man kan ju undra varför det inte blev högre poäng på något som var utmärkt!?
 
Skummaste är nog när jag fick en 7a med kommentar "Utmärkt!" fick en massa andra 7or också, men utan kommentar, så man kan ju undra varför det inte blev högre poäng på något som var utmärkt!?
Dumt av domaren att skriva så, det ska man helst undvika. Jag fick ett: bra men... för några veckor sen och vet då att det som var bra motsvarade en åtta (för det är vad bra betyder) och sen hade domaren räknat ner pga att jag var lite tidig med min halt osv.

Om det står utmärkt ska det vara 10, vilket det mkt sällan är pga gångarter osv.
 
Jag är lite nyfiken på hur det blir i protokoll när domaren missar.
Vad jag har observerat när jag har skrivit åt domare är att de brukar antingen dra till med ett betyg som matchar resten av uppvisningen, om ekipaget har haft mest 7or så blir det 7 tex, eller sätter de en 6a oavsett hur uppvisningen var (kanske vanligaste varianten om ritten i övrigt var kaos :laugh:).
Vissa domare får man passa på rätt bra när man skriver, så att de verkligen sätter alla betyg.
 
@warg Beroende på vilket program det är innehåller inte alltid bedömningspunkten enbart skänkelvikningen utan även tex en hörnpassering eller annan transportsträcka. Ibland får skrivaren order att då skriva "dubba spår i hörnet", men ibland tappas det bort. Även om det inte fall var kommentar på fel rad.
 
Jag är lite nyfiken på hur det blir i protokoll när domaren missar. Nu tävlar jag körning, men vid en tävling så var det en tjej som missade en hel punkt i programmet, alltså en egen bedömningspunkt i protokollet, men domaren blåste inte av. Hur kunde hon poängsätta något hon inte såg? (Orutinerad domare). Samma domare gav högre poäng när en tjej körde fel halvt igenom, hon körde den som man rider den i ridhus, men i körning gör man den som en halv snett igenom istället för att det blir trångt inomhus. Men det gav högre poäng eftersom det var svårare.... ;)

Domarens bedömning och poängsättning går inte att överklaga.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 525
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
853
Senast: Praefatio
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp