Vad är det farliga i drag?

Cherarriduracell

Trådstartare
Ett isolerat stall, alla hästar har minst ett utetäcke på sig. Vad är det farliga i drag? Jag tänker att frisk luft är viktigt (känns som att gå in i ett växthus på morgonen, fuktigt, varmt, stark lukt av urin) och att hästarna är skyddade iom täcken. Tänker jag fel och om så, vad kan hända om det drar på hästarna under natten?
 
drag är när det blåser fritt från punkt a till punkt b med mer än 0,5 m/s
ställ dig mitt i vinddraget utan att kunna gå därifrån, en hel natt och testa hur du mår efteråt...

Det går utmärkt att ha god luftväxling i stallet utan att det är drag.
Tänk att du har ett långt stall med rak stallgång och boxar på sidorna. Där kan du ha öppet dörrar i båda ändarna av stallgången så att det blir tvärdrag i stallgången. Men i boxarna är det inget drag eftersom de inte är mitt emellan stalldörrarna. Utan där är det bara god luftväxling.
 
Det är stor skillnad på det som avses med snåldrag, och frisk luft pga öppet i stallet i sak .
 
drag är när det blåser fritt från punkt a till punkt b med mer än 0,5 m/s
ställ dig mitt i vinddraget utan att kunna gå därifrån, en hel natt och testa hur du mår efteråt...

Det går utmärkt att ha god luftväxling i stallet utan att det är drag.
Tänk att du har ett långt stall med rak stallgång och boxar på sidorna. Där kan du ha öppet dörrar i båda ändarna av stallgången så att det blir tvärdrag i stallgången. Men i boxarna är det inget drag eftersom de inte är mitt emellan stalldörrarna. Utan där är det bara god luftväxling.
Så det som händer är att det känns kallt och ruggigt och att de ev blir stela?

Får klura på hur det skulle gå att lösa i detta stall, dörrarna är inte placerade som du beskriver utan sitter på långsidorna.
 
Drag är okontrollerad ventilation. Att stå i ständig luftström är inte behagligt. Däremot är det ännu värre med dålig (fuktig och varm) stallmiljö. Detta måste åtgärdas.

Jag har gärna helt öppet stall, det ger inget drag.
 
och/eller sjuka

Hur är stallet konstruerat? En skiss?
Sjuka påvilket sätt?

En dörr placerad i hörnet på kortsidan, en dörr ca 5 m från hörnet på långsidan, en dörr på andra kortsidan. Två boxrader. Öppnar man de två första dörrarna blåser det på hästen i hörnboxen, öppnar man de två sista blåser det snett över en hel boxrad.
 
Fast du måste ha både in- och utluft. Annars sker ingen cirkulation.

Jag hade öppnat alla dörrar och sett vilken väg luften tar. Annars får man ju installera mekanisk ventilation.
 
jag har hellre lätt drag och ett täcke på hästen än ett instängt stall, jag har drag mellan en dörr på kortsidan och ett fönster på långsidan mitt emot boxarna, och ett fönster i en box 1m från dörren.
blir inget större drag genom boxarna och jag kan reglera fönsteröppningarna efter hur mycket det blåser, har också täcke på hästarna om det drar kallt på dem.
 
jag har hellre lätt drag och ett täcke på hästen än ett instängt stall, jag har drag mellan en dörr på kortsidan och ett fönster på långsidan mitt emot boxarna, och ett fönster i en box 1m från dörren.
blir inget större drag genom boxarna och jag kan reglera fönsteröppningarna efter hur mycket det blåser, har också täcke på hästarna om det drar kallt på dem.
jag resonerar som du men tydligen kan hästarna bli sjuka/dåliga ändå trots täcken...?

Vore supergulligt om ngn kunde förklara varför det är så, för jag fattar inte skillnaden mellan drag inne och en heldag ute i "höststorm", varför är draget farligt när 10m/s kan vara ok?
 
jag resonerar som du men tydligen kan hästarna bli sjuka/dåliga ändå trots täcken...?

Vore supergulligt om ngn kunde förklara varför det är så, för jag fattar inte skillnaden mellan drag inne och en heldag ute i "höststorm", varför är draget farligt när 10m/s kan vara ok?

Skillnaden är att när de går fritt ute håller de värmen genom att röra på sig , i en box har de inte den möjligheten.
 
Jag vet inte exakt vad som händer och vad som är skillnaden egentligen, men jag vet att jag iallafall blir alltid väldigt stel av att sitta i drag. Det blir jag inte av att vara ute i blåsten.

Problemet är inte att hästarna fryser, därför spelar inte täcken någon större roll.
 
jag resonerar som du men tydligen kan hästarna bli sjuka/dåliga ändå trots täcken...?

Vore supergulligt om ngn kunde förklara varför det är så, för jag fattar inte skillnaden mellan drag inne och en heldag ute i "höststorm", varför är draget farligt när 10m/s kan vara ok?

Som AndersB skrev så rör hästen sig ute, samt att den kan välja vilket håll den ska stå åt för att få så lite blåst i huvudet som möjligt. Draget i stallet blir konstant på ett ställe när de står i sin box, och kommer inte hästen därifrån så måste den stå i draget.

Ventilation i stall ska som redan skrivit bestå av både inluftsdon och frånluftsdon för att cirkulationen ska fungera. Alla hästar ska få friskluft, det ska inte dra på hästarna och ventilationen ska kunna regleras för min och max enligt svensk standard. I nya stall som förprövas är fönster och dörrar enbart nödventilation, i äldre stall kan fönster och dörrar godkännas som ventilationsdon om man kan visa att dessa kriterier uppfylls.
 
jag resonerar som du men tydligen kan hästarna bli sjuka/dåliga ändå trots täcken...?

Vore supergulligt om ngn kunde förklara varför det är så, för jag fattar inte skillnaden mellan drag inne och en heldag ute i "höststorm", varför är draget farligt när 10m/s kan vara ok?
Vad händer om du sitter i bilen och kör med öppet fönster i drag?
Det hjälper inte att du har jacka på dig,
Du drar lätt på dig infektioner, blir stel och kan få nackspärr.

En tjej fick en ansiktsförlamning när hon körde bil med öppet fönster. (Dom tror att draget orsaken) Hela sidan av ansiktet hängde, det tog lång tid innan hon blev bättre.

Är du ute i blåst, så rör du på dig mer, du känner vart blåsten kommer ifrån och vänder dig från blåsten.
Om du sitter still på en stol i timmar i hård vind och låter vinden blåsa dig rakt i vänster öra då blir du också sjuk
Drag känns inte, därför skyddar man sig inte på samma sätt
 
Och står jag ute i snöstorm, med snö som piskar i ansiktet, så är det skönt att komma in i stallet, även om dörrana står öppna...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 907
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
375
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp