Vad är det för fel?

MonteRose

Trådstartare
Efter en förkylning har jag fått nåt konstigt i munnen. Tandköttet kliar infernaliskt med några små röda prickar och tungspetsen svider. Är det nån form av munsår? Hur får jag det att gå över?
 
För många år sedan när jag hade influensan från helvete fick jag blåsor i munnen. Det gjorde att jag inte kunde äta ordentligt på ca tre veckor plus att det blev en drös med tandäkarbesök eftersom det blev infekterat runt tänderna. Jag fick skölja med Corsodyl som är bakteriedödande. Nu när jag är förkyld brukar jag skölja med Nyodex (med jod), det smakar apa men det känns lite bättre efteråt.

Ring sjukvårdsupplysningen och kolla med dem om det kan vara något att prova.
 
Äh, det var 19 före mig i kön till 1177. Usch, vad du råkade ut! Har inget av det du nämner hemma och inte mycket öppet i dag. Kan det funka med klorhexidin, tro? Är inte jättekul att borsta tänderna, kan jag säga.
 
Corsodyl innehåller klorhexidin men jag har ingen koll på styrkorna munskölj vs sårtvätt så kolla vad det är för koncentration.

Något jag provat när jag haft sår i munnen (har sjukdom och immundämpande medicin) är att skölja med bakteriedödande och sedan skölja med olja. Känns äckligt först men skönt senare. Jag fick idén från de som kör "naturlig" tandrengöring med kokosolja. Kommer aldrig att sluta med fluortandkräm dock.
 
Detf innsgel receptfritt på apoteket mot sår och blåsor i munnen. Jag har en aftagel som jag lägger på de sår jag ofta får i munnen. Tar en del av ev smärta och gör att det läker fortare. Smakar inte illa heller.
 
Tack för tipsen!
Kan meddela att klorhexidinlösning smakar väldigt illa. Har fått låna lite Corsodyl så kör med det i stället tills vidare.
Men vad är det för något? Är det munsår fastän det inte finns några sår?

Kan tillägga att mörk rom svider som f-n initialt men lindrar en hel del efter en stund.
 
Efter en förkylning har jag fått nåt konstigt i munnen. Tandköttet kliar infernaliskt med några små röda prickar och tungspetsen svider. Är det nån form av munsår? Hur får jag det att gå över?
Saxat från hemsida om Herpes Simplex:
"Om man varit infekterad av ett virus kan det hända att en del av dessa kan komma undan immunförsvaret genom att "gömma sig" i nervbanor. Detta är relativ vanligt vad gäller Herpes Simplex som kan slå sig ned i ett nervganglion där de kan ligga lång tid i ett passivt tillstånd. De kan dock då och då aktiveras och vandrar då ned längs nervbanorna fram till läppregionen eller i gommen där de åstadkommer blåsor och sårbildning. De första symptom som uppträder är att det kliar och sticker på det ställe där blåsorna sedan uppträder."
 
Jösses! Ska jag nu förvänta mig sår på alla ställen som det kliar och svider? Ja, ja, man kan ju alltid hoppas att det i alla fall gör så att jag äter lite mindre ett tag.
 
Det du har heter aftös stomatit. Helt ofarligt men kan vara jobbigt. Skölj med bakteriedödande annars bara vänta ut det. Tar några dagar.

Det är inte herpes.
 
Det du har heter aftös stomatit. Helt ofarligt men kan vara jobbigt. Skölj med bakteriedödande annars bara vänta ut det. Tar några dagar.

Det är inte herpes.

Har man krångel med immunförsvaret kan det bli en svampinfektion i de aftösa såren (been there, done that osv :meh:) så tar det lång tid att läka och man har beläggning på tungan som inte försvinner kan det vara värt att ta en tablett Flukonazol (går att köpa en tablett receptfritt numera). Givetvis ska man inte medicinera i onödan men har man varit rejält förkyld så har ju immunförsvaret fått sig en däng så ger sig inte såren kan man ha det i bakhuvudet.
 
När jag hade hela munnen full med sånt fick jag bara nåt bedövande gurgelgel för att jag öht skulle kunna äta. När det slutade funka gjorde det jätteont efter maten så jag började med sugrör och flytande för att maten skulle hamna så långt bak i munnen som möjligt. Det gick över på några dagar och har inte återkommit
 
Nu har jag fått tillbaks skiten i munnen. Tungspetsen är jätteöm och det kliar som sjutton i tandköttet. I dag var en kollega till doktorn med sina konstiga utslag som hon haft ett par veckor som visade sig vara Bältros. Kan detta ha nåt samband?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon här som har rosacea eller väldigt känslig hy i ansiktet som vill dela med sig om vilka hudvårdsprodukter ni använder? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
909
Senast: Tassa
·
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 168
Senast: TinyWiny
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
956
Senast: tanten
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
608

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp