Vad är det för tema på din hästs namn?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
När man läser "föl-namns-trådarna" inser man ju verkligen kreativiteten hos uppfödarna när det kommer till namnvalen. Det är Disneyfigurer, Fantasty-personligher, konstnärsnamn, kombinationer av föräldrarnas namn och gud vet allt.

Men vad är det för tema på just din hästs namn? Om det ens finns något tema? Är din häst egentligen Disneyfigur? Eller konstnär? :D Finns det någon koppling mellan din hästs namn och denne föräldrars namn?
(Nej, du behöver inte skriva ut namnet om du inte vill!)

Jag som TS har väl i vanlig ordning äran att början:
Min H.H har blivit omdöpt en gång dock. Men hursom.
Födelsenamn: *Stuteriprefix* + Whiskey sort
Omdöpt till: *Sagan om ringen on dyslexi* typ... *Påhittat prefix* (ur Sagan om Ringen tror jag? Dock felstavat isf) + samma som ovan fast felstavat.

Hans födelsenamn har irländskt tema. Han föddes mörkfux, så därför passar faktiskt whiskey-temat riktigt bra. Namnet är också i rakt ordagrant betydelse rätt så "gulligt" och passar honom och hans personlighet väldigt bra. Stuteriprefixet kommer av att han är född på ett mindre stuteri. Och även om han inte fullt ut (iaf bara till 50%) är den ras som stuteriet födde upp, fick han ändå prefixet. Namnet har dock ingen koppling till föräldrarnas namn. Pappan vet jag av förklarliga skäl inte vad han heter (:angel:) men mammans namn är helt orelaterat.

Hans "nya" namn vet jag inte vad jag ska säga om egentligen. För mig som är rätt så "petig" med språket skär det i ögonen med alla felstavningar. :arghh: Men annars är det rätt likt födelsenamnet...
 
Simba är undan ett sto som heter Cinderella och ville att avkomman skulle få ett namn efter en tecknad figur och alla mina hästar kommer vara minna prinsar och prinsessor så det fick bli Simba.

Min andra heter Penny top och tittar man bak på hennes sto linje så har dom 7 av dom 9 närmaste stona Penny i namnet.
Personligen tycker jag att just top hade passat bättre på hennes mor då morfar till min är Top-boot.
 
Min häst heter Markens Tintin, han ser ut som en sån.. Vet faktiskt inte riktigt exakt hur han fick sitt namn även om jag känner uppfödaren. Han är en fjording, pappa heter Kim Hero och mamma Markens Gullstjerna. Den enda koppling jag kan komma på är att Tintin är en seriefigur och Hero är ju Fantomens häst. Mamman och alla hennes syskon heter något som börjar på "Gull" efter mormor Gullviva. :)
 
När man läser "föl-namns-trådarna" inser man ju verkligen kreativiteten hos uppfödarna när det kommer till namnvalen. Det är Disneyfigurer, Fantasty-personligher, konstnärsnamn, kombinationer av föräldrarnas namn och gud vet allt.

Men vad är det för tema på just din hästs namn? Om det ens finns något tema? Är din häst egentligen Disneyfigur? Eller konstnär? :D Finns det någon koppling mellan din hästs namn och denne föräldrars namn?
(Nej, du behöver inte skriva ut namnet om du inte vill!)

Jag som TS har väl i vanlig ordning äran att början:
Min H.H har blivit omdöpt en gång dock. Men hursom.
Födelsenamn: *Stuteriprefix* + Whiskey sort
Omdöpt till: *Sagan om ringen on dyslexi* typ... *Påhittat prefix* (ur Sagan om Ringen tror jag? Dock felstavat isf) + samma som ovan fast felstavat.

Hans födelsenamn har irländskt tema. Han föddes mörkfux, så därför passar faktiskt whiskey-temat riktigt bra. Namnet är också i rakt ordagrant betydelse rätt så "gulligt" och passar honom och hans personlighet väldigt bra. Stuteriprefixet kommer av att han är född på ett mindre stuteri. Och även om han inte fullt ut (iaf bara till 50%) är den ras som stuteriet födde upp, fick han ändå prefixet. Namnet har dock ingen koppling till föräldrarnas namn. Pappan vet jag av förklarliga skäl inte vad han heter (:angel:) men mammans namn är helt orelaterat.

Hans "nya" namn vet jag inte vad jag ska säga om egentligen. För mig som är rätt så "petig" med språket skär det i ögonen med alla felstavningar. :arghh: Men annars är det rätt likt födelsenamnet...
Hästens namn Islandshäst, är baserat på han som går i Tölt. Pålle visade alla tecken på att ha lätt för tölt, dock blev det en helt annan sak när det kom en ryttare uppepå. :angel:
 
Kan ju börja med Luff E. Sindarve Tuff U Lindie.
Nuvarande Ardenner; Primus - fantastiskt fantasifullt.
Och så min Ardenner/Pre; E. PRE Selecto U. Gumman. Passnamn May Weed (Maj ogräs?). Vardagsnamn Balder.
Enda fölet som fötts på gården; Nock`s Pamina e.Pablo men döpt efter en rollfigur i Trollflöjten - makens favoritopera. Nocks är makens släktnamn förkortat.
Jag fattar inte hur folk tänker när dom döper djur.
Speciellt när dom inte ens stavar halvrätt.
Och man borde väl ha lite koll på vad som är ett stuteriprefix eller ett rasbundet namn.
Jag jobbade i ett stall där en häst vid namn Neapolitano Piruette stod och kallades naturligtvis för Piruette då lipizzaners första namn är ett släktnamn, han såldes och nästa ägare - en ung tjej - kallade honom Napp-le-tano.
 
Kan ju börja med Luff E. Sindarve Tuff U Lindie.
Nuvarande Ardenner; Primus - fantastiskt fantasifullt.
Och så min Ardenner/Pre; E. PRE Selecto U. Gumman. Passnamn May Weed (Maj ogräs?). Vardagsnamn Balder.
Enda fölet som fötts på gården; Nock`s Pamina e.Pablo men döpt efter en rollfigur i Trollflöjten - makens favoritopera. Nocks är makens släktnamn förkortat.
Jag fattar inte hur folk tänker när dom döper djur.
Speciellt när dom inte ens stavar halvrätt.
Och man borde väl ha lite koll på vad som är ett stuteriprefix eller ett rasbundet namn.
Jag jobbade i ett stall där en häst vid namn Neapolitano Piruette stod och kallades naturligtvis för Piruette då lipizzaners första namn är ett släktnamn, han såldes och nästa ägare - en ung tjej - kallade honom Napp-le-tano.
Det där kan jag skriva under på så himla mycket!
Som min H.H. Han har kommit att kallas för typ första delen av sitt hittepå-prefix. Och hela hans "nya" namn är bara en orgie av felstavningar. :yuck: :nailbiting:
Om man har problem med stavning - varför låter man inte någon annan korrekturläsa det innan man skickar in papprena liksom?
 
Ariel heter så för att hennes uppfödare ville ha ett namn på A, då Ariels mamma heter Andra (för hon är mormor Ailas andra stoföl). Jag ville byta namn när jag köpte henne (papperen inte inskickade) till Aurora, men det ville inte uppfödaren. Idag är jag nöjd med Ariel. :)

Eftersom hon både är en känd person och en fantasifigur (mina vänner kan delas upp mellan de som utbrast "åh, är hon döpt efter Ariel Sharon" och "åh, lilla sjöjungfrun!") ville jag ha något liknande för hennes föl. Valet föll på Rikardo, som är en fiktiv person. Dock lite internt, då det var en låtsasperson jag och min kusin hade. Fullständigt namn var Rikardo Plommonberg, men det tyckte jag blev för långt, så jag nöjde mig med Rikardo.

Sunny tror jag har ett felstavat namn, hon heter Sunrice... ;) Hennes mamma heter Saffran, mormor Sunshine, mormors mor Seed, mormors mormor Sunflower och mormors mormors mor Sweet Pea.

Storm heter egentligen Sunstorm, helt enkelt för att pappa heter Last Storm och mamma Sunrice. :)
 
Ariel heter så för att hennes uppfödare ville ha ett namn på A, då Ariels mamma heter Andra (för hon är mormor Ailas andra stoföl). Jag ville byta namn när jag köpte henne (papperen inte inskickade) till Aurora, men det ville inte uppfödaren. Idag är jag nöjd med Ariel. :)

Eftersom hon både är en känd person och en fantasifigur (mina vänner kan delas upp mellan de som utbrast "åh, är hon döpt efter Ariel Sharon" och "åh, lilla sjöjungfrun!") ville jag ha något liknande för hennes föl. Valet föll på Rikardo, som är en fiktiv person. Dock lite internt, då det var en låtsasperson jag och min kusin hade. Fullständigt namn var Rikardo Plommonberg, men det tyckte jag blev för långt, så jag nöjde mig med Rikardo.

Sunny tror jag har ett felstavat namn, hon heter Sunrice... ;) Hennes mamma heter Saffran, mormor Sunshine, mormors mor Seed, mormors mormor Sunflower och mormors mormors mor Sweet Pea.
Ja Solris tror jag inte det finns någon växt som heter. Fast man vet inte...
Storm heter egentligen Sunstorm, helt enkelt för att pappa heter Last Storm och mamma Sunrice. :)
 
Men vad är det för tema på just din hästs namn? Om det ens finns något tema? Är din häst egentligen Disneyfigur? Eller konstnär? :D Finns det någon koppling mellan din hästs namn och denne föräldrars namn?
Jag har inte sett något tema med min hästs namn, då hon är polsk import verkar de som de bara tagit något polskt ord och gjort en namn av det, eller så är det ett namn sen tidigare.
 
Jag har inte sett något tema med min hästs namn, då hon är polsk import verkar de som de bara tagit något polskt ord och gjort en namn av det, eller så är det ett namn sen tidigare.
Däremot har jag märkt på de föl, som min häst fått har de namn som är väldigt lika sin mor, bara lite annan stavning. Det är lite intressant, att det blev så, tror det var samma uppfödare till min häst som till hennes föl, finns säkert någon anledning. :p
 
Min Paso Fino heter Ricardo KM, dopt efter uppfodaren's doda son. :cautious: Jag kunde inte tanka mig det sa jag kallar honom for Michico, som pa Spanska (i Mexico i alla fall) ar ett smeknamn som betyder "My little guy".:cool:
 
Däremot har jag märkt på de föl, som min häst fått har de namn som är väldigt lika sin mor, bara lite annan stavning. Det är lite intressant, att det blev så, tror det var samma uppfödare till min häst som till hennes föl, finns säkert någon anledning. :p
Jättevanligt i Holland, fölen (ffa stofölen) får 'samma' namn som mamman fast sitt års begynnelsebokstav.

Typ: Dolana, Folana, Golana, Jolana
 
Min ena häst är döpt efter en fransk konståkare som tog medalj på OS samma år som min häst föddes - ett vackert namn som har intet att göra med namnen på syskonen.

Min andre är döpt efter en öken :D Hans uppfödare gillade nog öknar för han har flera syskon döpta på samma tema. Själv brukar jag tänka att det passar bra eftersom det ofta är som en ökenvandring att rida den hästen - nomen est omen? :angel: :D
 
När man läser "föl-namns-trådarna" inser man ju verkligen kreativiteten hos uppfödarna när det kommer till namnvalen. Det är Disneyfigurer, Fantasty-personligher, konstnärsnamn, kombinationer av föräldrarnas namn och gud vet allt.

Men vad är det för tema på just din hästs namn? Om det ens finns något tema? Är din häst egentligen Disneyfigur? Eller konstnär? :D Finns det någon koppling mellan din hästs namn och denne föräldrars namn?
(Nej, du behöver inte skriva ut namnet om du inte vill!)

Jag som TS har väl i vanlig ordning äran att början:
Min H.H har blivit omdöpt en gång dock. Men hursom.
Födelsenamn: *Stuteriprefix* + Whiskey sort
Omdöpt till: *Sagan om ringen on dyslexi* typ... *Påhittat prefix* (ur Sagan om Ringen tror jag? Dock felstavat isf) + samma som ovan fast felstavat.

Hans födelsenamn har irländskt tema. Han föddes mörkfux, så därför passar faktiskt whiskey-temat riktigt bra. Namnet är också i rakt ordagrant betydelse rätt så "gulligt" och passar honom och hans personlighet väldigt bra. Stuteriprefixet kommer av att han är född på ett mindre stuteri. Och även om han inte fullt ut (iaf bara till 50%) är den ras som stuteriet födde upp, fick han ändå prefixet. Namnet har dock ingen koppling till föräldrarnas namn. Pappan vet jag av förklarliga skäl inte vad han heter (:angel:) men mammans namn är helt orelaterat.

Hans "nya" namn vet jag inte vad jag ska säga om egentligen. För mig som är rätt så "petig" med språket skär det i ögonen med alla felstavningar. :arghh: Men annars är det rätt likt födelsenamnet...

Min är namngiven med tema från faderns namn och att min vän, uppfödaren är halv-latina och hade tillägg för sin gård/stuteris namn.

Det passar honom väl. Han är lite romantisk(tema i faderns linje) dröm ihop med latinska nerver och takt/samlingsförmåga/längningsförmåga i svensk halvblodig form.
Pappa heter Blue Hors Romancier. Min heter Romantino II SEC.
Han tror ju att han är kung och stona brukar tycka det. Så siffror kan kanske passa. ;)
 
Min ena heter Banaher Boy och är från irland. Det finns ett ställe som heter banagher i irland så jag funderar på om hans namn är felstavat. Eller så är det någon helt annan orsak till namnet, verkar även vara ett efternamn.

Min andra heter Attack Rogue. Där har han fått namn av sin pappa (Oki Rogue). Han har en helsyster som heter Balett Rogue, så han var nog hemsk som föl :laugh::D
 
Min 4-åring är döpt efter sångerskan i ett av mina favoritband (Florence Leontine). 1-åringen är döpt efter en Prince-låt (Diamonds and Pearls) eftersom hon föddes samma dag som han dog. Unghästen f.08 döptes efter ett bilmärke (Marlin) liksom sin pappa (Jaguar). Övriga har bara typ påhittade namn utan någon speciell betydelse. :)
 
Det där kan jag skriva under på så himla mycket!
Som min H.H. Han har kommit att kallas för typ första delen av sitt hittepå-prefix. Och hela hans "nya" namn är bara en orgie av felstavningar. :yuck: :nailbiting:
Om man har problem med stavning - varför låter man inte någon annan korrekturläsa det innan man skickar in papprena liksom?

Du kallar honom ju också för det? För övrigt trot jag inte att det är en felstavning från LoTR, om man googlar första delen av namnet är det ju något helt annat :) Samma med avslutningen. Jag tror knappast det är felstavningar som gjorts av misstag :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp