Vad är det för tema på din hästs namn?

Du kallar honom ju också för det? För övrigt trot jag inte att det är en felstavning från LoTR, om man googlar första delen av namnet är det ju något helt annat :) Samma med avslutningen. Jag tror knappast det är felstavningar som gjorts av misstag :D

Gammal ovana :p
Jasså, det visste jag faktiskt inte! :eek:
För jag har nämligen fått höra att det *påhittade prefixet* var från LoTR, och då jag aldrig själv sett/läst dito så antog jag att det stämde...
Fast sista ordet är ju de facto felstavat, det stavas ju EE och inte EA ;)
 
Gammal ovana :p
Jasså, det visste jag faktiskt inte! :eek:
För jag har nämligen fått höra att det *påhittade prefixet* var från LoTR, och då jag aldrig själv sett/läst dito så antog jag att det stämde...
Fast sista ordet är ju de facto felstavat, det stavas ju EE och inte EA ;)

Menar du att du aldrig varit nyfiken nog att googla? :p Jag har ju ingen aning om det stämmer eller inte, bara att det finns något med den stavningen också. Sen vad som åsyftades när H.H. fick sitt namn har jag ingen aning om. Sista ordet finns också resultat på när man googlar med EA. Och som jag skrev; "Jag tror knappast det är felstavningar som gjorts av misstag".
 
Min har ju ett ganska oansenligt namn, men det har varit lätt att googla i alla fall (om det inte vore för att han är så gammal då, mycket finns inte dokumenterat på nätet). Inga syskon har samma prefix, ingen koppling alls till föräldrarnas namn.
 
Senast ändrad:
Min häst heter Epona och det är tydligen tydligen en hästgudinna av keltiskt ursprung. I verkligheten är hon ett ganska ordinärt brunt halvblod e. Cortez ue. Strong Statement xx så det finns ingen koppling till föräldrarnas namn.
 
Menar du att du aldrig varit nyfiken nog att googla? :p Jag har ju ingen aning om det stämmer eller inte, bara att det finns något med den stavningen också. Sen vad som åsyftades när H.H. fick sitt namn har jag ingen aning om. Sista ordet finns också resultat på när man googlar med EA. Och som jag skrev; "Jag tror knappast det är felstavningar som gjorts av misstag".

Nej :p
Intressant, det visste jag faktiskt inte!
Sorry, jag läser som en blind kratta :meh:
 
Min hästs namn är i 4 delar. Först ett "familjenamn" som även pappan och farfar mfl har. Sedan en enkel bokstav som är samma som uppfödarens efternamn börjar på och så ett "eget namn" som är helt orelaterat till något egentligen men som passar min häst väldigt bra för hon är en söt/fin tjej. ;)
 
Oj, vilken av hästarna ska vi prata om? :p

Mina uppfödningar följer alfabetet, sedan mitt första shetlandsföl föddes. Eller rättare sagt, ponnyfölen följer det men de stora som är födda här har varierat lite mer.
Sen finns det en tanke bakom varje namn, på alla mina ca 35 uppfödningar (tänk, jag räknar dem då och då men minns ändå aldrig den exakta siffran - hur svårt kan det vara liksom?? :cautious:)
Vissa år har jag fått 2-3 föl och de flesta av de gångerna har namnen haft någon form av samband. Som t.ex Balthasar och Blimunda, som föddes året efter att Nobelpriset i litteratur tilldelats författaren till en bok som hette så. Eller HocusPocus och Hia-Hia, som båda har med trolleri att göra på nåt sätt.
 
Memento är döpt efter begynnelsebokstaven i hans pappas namn.
Qlerence är döpt efter att uppfödaren var på Q i alfabetet året han föddes.
Zilla är döpt efter sin mamma Zally som fick samma begynnelsebokstav som sin mamma. Så här i efterhand skulle jag kanske döpt Zilla till något annat, då folk har en tendens att blanda ihop deras namn.
 
Min häst heter stuteriprefix + kändisgolfspelare. Kallas för förnamnet med svenskt uttal. Smeknamnet passar honom bra. Det fullständiga namnet är lite bittert när hela släkten har superfina irländska namn... Han var fölet som männen i uppfödarfamiljerna fick döpa helt enkelt, det är förklaringen :D
 
Kan ju börja med Luff E. Sindarve Tuff U Lindie.
Nuvarande Ardenner; Primus - fantastiskt fantasifullt.
Och så min Ardenner/Pre; E. PRE Selecto U. Gumman. Passnamn May Weed (Maj ogräs?). Vardagsnamn Balder.
Enda fölet som fötts på gården; Nock`s Pamina e.Pablo men döpt efter en rollfigur i Trollflöjten - makens favoritopera. Nocks är makens släktnamn förkortat.
Jag fattar inte hur folk tänker när dom döper djur.
Speciellt när dom inte ens stavar halvrätt.
Och man borde väl ha lite koll på vad som är ett stuteriprefix eller ett rasbundet namn.
Jag jobbade i ett stall där en häst vid namn Neapolitano Piruette stod och kallades naturligtvis för Piruette då lipizzaners första namn är ett släktnamn, han såldes och nästa ägare - en ung tjej - kallade honom Napp-le-tano.

Mayweed är växten kamomillkulla, även kallad "surkulla". ;)
 
Min ena är döpt efter en traktor, Ferguson. Han beter sig ungefär som en så det passar bra :p

Den andra har "ärvt" moderns namn i princip. Hattrick Geena fick en Hattrick Noreena.
 
Mamman till min var uppfödd av en som hade Astrid Lindgrentema. Namnen var: Lukas, Mio, Madicken och Ronja. Kändes kul att fortsätta traditionen men ville ha ett ovanligare namn så därför blev det Nangijala. Fast i efterhand har jag insett att namnet Vildvittra hade passat bättre till ponnyns temperament :p
 
Mina hästar är döpta från floran. Det var en fix idé jag fick när Novan väntade sitt första föl. Jag gjorde iordning en lista på några alternativa namn och så blev det tillslut en Alliaria. Det handlade inte om blommans utseende utan jag bara älskade hur det lät. (Alternativen var Aconitum, Allysum, Alliaria och Jakaranda)
När nästa föl var på gång så var listan på 3 namn Aconitum för hingst, Convalaria för skimmelsto och Consolida för färgat sto. Det bidde en Aconitum.
Alliaria låter rätt egensinnigt tycker jag och är perfekt för den envetna märren. Aconitum är kanske lite väl giftig för min snälle valack men han är snygg att se på och det stämmer ju bra överens med blomman.
 
Mina heter på Ce. Cezanne är efter Ceylon och undan Cecilia så hennes uppfödare ville att hon skulle ha ett namn med samma begynnelsebokstäver som föräldrarna. Jag gillar det och har döpt hennes avkommor till det också. Har kvar yngsta Celia som är dräktig. Hennes avkommor ska följa samma tema och ett sto ska heta Cecily vilket är engelska varianten av Cecilia. Cecilias helsysyster hette Madame Celine så där finns också en variant. Ett hingstföl ska heta Cellini, som bl a var skulptör. Celias farfar hette Bellini. Hon är dräktig med Sibelius som var kompositör. Dessutom var Paul Cezanne målare. Flera olika sorters konstnärer. Det känns därför som det perfekta namnet :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp