Vad är det för tema på din hästs namn?

Min ena har dels ena delen av pappans dubbel'namn'. Det är det flera/många avkommor som har. Gillar att det är en röd linje.

Andra delen är motsvarande Ängel.
I dagsläget passar det oftast bra :love:, förr inte överhuvudtaget :angel: Snarare motsatsen :p
 
Jag misstänker att min förra häst var döpt efter ett sopranos avsnitt :P det är det enda jag hittat med det namnet och någon direkt betydelse har det inte
 
Jag vet att det är Polen mitt inlägg var mer en reflektion ur verkligheten att det alltså inte är ovanligt med en förälders namn och en bokstav som skiljer
Men i mitt fall eller rättare min sagt hästs fall stämmer inte ens det du skrev om. Men men, det spelar väl egentligen mindre roll. Hon har ett namn i alla fall. :up:
 
Min hästs namn är väl en kombination av far och morfars namn. Vilket är vanligt inom AQHA. Genom namnet på hästen är det oftast rätt lätt att se vad det är för pappa till exempel :)
 
Bland araberna är det vanligt att fölet får ett namn som börjar på samma bokstav som mammans.
Det får inte finnas två araber med samma namn, därför har många uppfödare till ett prefix, det blir liksom lättare då.... fantasin tar lätt slut efter x antal hästar på P eller K.....
Jag har prefixet KE. Så jag har t ex KE Patrycja och KE Pasja undan min Plannja (hästen på min bild).
 
Min tant heter Daikas Soraya. Hennes dotter heter Isolde. Hade ett jäkla aber innan jag kom på vad hon skulle heta. Hade bestämt mej för ett namn men sen när jag såg min lille häst så förstod jag att det heter hon inte alls. Så det blev att spåna på nytt. Satt och såg på Tristan och Isolde när jag kom på vad hon skulle heta. Kände direkt att det var hennes namn. Hennes föl i framtiden kommer också få namn efter nån drottning/prinsessa/kung/prins ur verklighet eller saga. Bestämde mej för det när jag kom på att även Soraya är en prinsessa.

Isolde kallas till vardags för Hontas. Som en förkortning på Pocahontas. Så där har vi prinsessnamnet igen. Jag fick heta Pocahontas ett tag för jag färgade hårt svart och hade flätor samt chaps med fransar. Sen blev det Hontas för det blev för långt att säga Pocahontas. Och när min fölunge kom så blev det bestämt att hon skulle heta Hontas. Hade typ inget att säga till om. Så jag satte Isolde i papperna och så fick det bli Hontas till vardags för jag ville hon skulle heta nått fint när vi är ute och tävlar. Nu kan jag inte se något annat än en Hontas när jag ser på hästen. Hon ser ut som en Hontas.
Så mitt tips är att inte dela stall med era bröder och brorsbarn om ni inte vill ha knäppa konstiga namn på er eller era hästar
 
Ariel heter så för att hennes uppfödare ville ha ett namn på A, då Ariels mamma heter Andra (för hon är mormor Ailas andra stoföl). Jag ville byta namn när jag köpte henne (papperen inte inskickade) till Aurora, men det ville inte uppfödaren. Idag är jag nöjd med Ariel. :)

Eftersom hon både är en känd person och en fantasifigur (mina vänner kan delas upp mellan de som utbrast "åh, är hon döpt efter Ariel Sharon" och "åh, lilla sjöjungfrun!") ville jag ha något liknande för hennes föl. Valet föll på Rikardo, som är en fiktiv person. Dock lite internt, då det var en låtsasperson jag och min kusin hade. Fullständigt namn var Rikardo Plommonberg, men det tyckte jag blev för långt, så jag nöjde mig med Rikardo.

Sunny tror jag har ett felstavat namn, hon heter Sunrice... ;) Hennes mamma heter Saffran, mormor Sunshine, mormors mor Seed, mormors mormor Sunflower och mormors mormors mor Sweet Pea.

Storm heter egentligen Sunstorm, helt enkelt för att pappa heter Last Storm och mamma Sunrice. :)
Jag tror det är en medveten ordlek. Du har saffran, säd, ärta och solros . Så jag tror att de medvetet ist för sunrise skrivit solris Jag kan inte storyn kring namnet på alla mina utan flera har begynnelsebokstav som fadern. Gabrielle där har alla G som begynnelsebokstav vilket jag fortsatt med.
 
När man läser "föl-namns-trådarna" inser man ju verkligen kreativiteten hos uppfödarna när det kommer till namnvalen. Det är Disneyfigurer, Fantasty-personligher, konstnärsnamn, kombinationer av föräldrarnas namn och gud vet allt.

Men vad är det för tema på just din hästs namn? Om det ens finns något tema? Är din häst egentligen Disneyfigur? Eller konstnär? :D Finns det någon koppling mellan din hästs namn och denne föräldrars namn?
(Nej, du behöver inte skriva ut namnet om du inte vill!)

Jag som TS har väl i vanlig ordning äran att början:
Min H.H har blivit omdöpt en gång dock. Men hursom.
Födelsenamn: *Stuteriprefix* + Whiskey sort
Omdöpt till: *Sagan om ringen on dyslexi* typ... *Påhittat prefix* (ur Sagan om Ringen tror jag? Dock felstavat isf) + samma som ovan fast felstavat.

Hans födelsenamn har irländskt tema. Han föddes mörkfux, så därför passar faktiskt whiskey-temat riktigt bra. Namnet är också i rakt ordagrant betydelse rätt så "gulligt" och passar honom och hans personlighet väldigt bra. Stuteriprefixet kommer av att han är född på ett mindre stuteri. Och även om han inte fullt ut (iaf bara till 50%) är den ras som stuteriet födde upp, fick han ändå prefixet. Namnet har dock ingen koppling till föräldrarnas namn. Pappan vet jag av förklarliga skäl inte vad han heter (:angel:) men mammans namn är helt orelaterat.

Hans "nya" namn vet jag inte vad jag ska säga om egentligen. För mig som är rätt så "petig" med språket skär det i ögonen med alla felstavningar. :arghh: Men annars är det rätt likt födelsenamnet...


Häst nr 1: Denna är en import och har ett namn på sitt hemspråk som beskriver den rätt så bra. Anspelar ej på pappan eller mammans namn.
Häst nr 2: Inspirerat av sin pappa, inga likheter med mammans namn alls. Man kan gissa lätt vem pappan är utifrån namnet.
Häst nr 3: Samma här, denna häst har samma pappa som häst nr 2 och man kan anspela på pappans namn. Ingen likhet med mammans namn.
Häst nr 4: Ihopplock av mamman och pappans namn.
Häst nr 5: Verkar varit som om en unge döpt hästen helt random, kallar aldrig hästen för detta namnet och den har aldrig lystrat till det heller.
Häst nr 6: Också sammansatt namn av mamma och pappa.
 
Jag tror det är en medveten ordlek. Du har saffran, säd, ärta och solros . Så jag tror att de medvetet ist för sunrise skrivit solris Jag kan inte storyn kring namnet på alla mina utan flera har begynnelsebokstav som fadern. Gabrielle där har alla G som begynnelsebokstav vilket jag fortsatt med.

Kanske är det så. Men innan hon fått passet hette hon Sunrise när uppfödaren skrev om henne.
 
Min häst skulle döpas efter Ariels syster i Lilla sjöjungfrun. Nu tappades en bokstav bort så istället för Arista blev det Arita. Vilket Skara djursjukhus lyckades få till Anita eftersom matte skrev lite slarvigt....
 
Min häst skulle döpas efter Ariels syster i Lilla sjöjungfrun. Nu tappades en bokstav bort så istället för Arista blev det Arita. Vilket Skara djursjukhus lyckades få till Anita eftersom matte skrev lite slarvigt....

Vi hade en gång en holländsk importponny på tillridning, den hette Agneta i passet. :D

Min heter Alva, hennes mamma Alfa och mormor Aila (samma som @Habina s Ariel). Även om jag förmodligen inte kommer låta betäcka henne, har jag givetvis redan drömt ihop diverse fölnamn på samma begynnelsebokstav...
 
Min ena har suffixet som uppfödaren använt på sina uppfödningar av en annan ras, annars ett fristående namn. Den andra har samma första bokstav som mamman, i övrigt är namnet en del av pappans.
 
Fellino är e Feliciano så det är rätt givet varifrån uppfödaren fått inspiration till det namnet.

Eskers Blue Wickid kommer från Eskers som är typ som Munsboro om jag förstått det rätt. De köper in hästar, ger dem prefixet och säljer vidare.
Blue av färgen och wickid tänker jag är inspirerat av wicked vilket passar rätt bra :angel:
 
Men i mitt fall eller rättare min sagt hästs fall stämmer inte ens det du skrev om. Men men, det spelar väl egentligen mindre roll. Hon har ett namn i alla fall. :up:
Men jag har inte gjort anspråk på att veta ngt om din hästs namn det var en reflektion på vad du skrev om en ändrad bokstav/stavning på en förälders namn
 
Men jag har inte gjort anspråk på att veta ngt om din hästs namn det var en reflektion på vad du skrev om en ändrad bokstav/stavning på en förälders namn
Nu vet jag inte riktigt hur du läser.... kan sammanfatta alla min svar här så kanske du ser den röda tråden:
Däremot har jag märkt på de föl, som min häst fått har de namn som är väldigt lika sin mor, bara lite annan stavning. Det är lite intressant, att det blev så, tror det var samma uppfödare till min häst som till hennes föl, finns säkert någon anledning. :p

[[Jättevanligt i Holland, fölen (ffa stofölen) får 'samma' namn som mamman fast sitt års begynnelsebokstav.

Typ: Dolana, Folana, Golana, Jolana]]

Nä det stämmer inte ens in på mammans namn till min häst, sen är det Polen och inte Holland. :)

[[Men i mitt fall eller rättare min sagt hästs fall stämmer inte ens det du skrev om. Men men, det spelar väl egentligen mindre roll. Hon har ett namn i alla fall. :up:]]

Men i mitt fall eller rättare min sagt hästs fall stämmer inte ens det du skrev om. Men men, det spelar väl egentligen mindre roll. Hon har ett namn i alla fall. :up:

[[inlägget jag citerat i detta inlägg]]

--
Hänger du inte med på vad det var vi diskuterade eller diskuterade du något helt annat än mig??
Jag har bara pratat om MIN egen häst hela tiden, inget annat.
 
Av mina 8 hästar så är det bara de jag har fött upp som har ett tema.
De hästar som jag föder upp ges namn efter saker i naturen.
Jag har två uppfödningar kvar hemma.
Fairy pool KGL är döpt efter en källa i Skottland.
Ama Dablam KGL är döpt efter ett berg i Himalaya.

De två uppfödningar som jag har sålt heter Smugglers notch KGL och är döpt efter ett bergspass i Vermont och den andra heter Y Draconis KGL och är döpt efter en förmörkelsevariabel i stjärnbilden Draken.

Tycker om att ha ett tema på mina uppfödningar och jag ger dem namn som ingen annan häst har.
 
Min hästs uppfödare använder thailändska ord som innehåller bokstaven y. Min heter Soay, som betyder vacker , eller numera gör hon det, tidigare var det vilket ord som helst bara Y fanns med. Vildy, Tiry, Rally mfl
 
Jag har döpt mina uppfödningar efter det som är ätbart. Mamman heter Out of Reach, avkommorna heter Out of... och något man äter eller dricker på samna bokstav som hingsten. Jag har hittills Out of... Chocolate, Lemonade, Daim och Wasabi. Vet inte hur jag ska lösa det när det blir en hingst..
 
Min första ponny, hans syskon, hans mamma, mammans syskon och hans mormor (tror även mormors mor men med ett stuterinamn före) hade namn på samma bokstav. Min var näst yngst i en syskonskara på nio föl, så snacka om fantasi för att hitta på namn på samma bokstav till alla. Men jag gillar tanken.

Ponnyn jag har nu har världens tråkigaste namn. Jag hatar det. Köpte henne av uppfödaren, som även har fött upp hennes mor, och samtliga av de övriga avkommorna har snygga, långa, engelska namn (new forestponnyer, så den engelska kopplingen finns även där), som dessutom har minst en koppling till mammans, och i förlängningen mormorns, namn. Utom min då, som är döpt efter en bil från 70-talet. Den var inte ens snygg. Dessutom är namnet om möjligt ännu fulare med vår dialekt, där r-ljuden skorras fram nere i halsen och bokstaven o uttalas som å, och det går inte att göra ett vettigt smeknamn av heller. Jag har försökt i sex år... :rofl: Ponnyn är föl nummer tre, de två första har jättefina namn, och de två som föddes efter henne har också fina namn, så jag vet inte vad hon hade gjort för ont i ett tidigare liv för att belönas så rikligt. Jag tänkte dock att om hon får föl i framtiden så kör vi på vidare på biltemat, men med amerikanska bilnamn av samma märke, som låter jäkligt mycket snyggare. Har redan en lång lista (jobbar med amerikanska bilar). :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp