Vad är det klumpigaste

P

pufffan

ni har gjort med era körhästar? Idag var jag riktigt klumpig. Det kunde slutat illa för Kott och mig.
Vi fart ut och körde på en väg vi ofta kör på. Men nu har det regnt så myck oppifrån så när vi kom där på vägen Kotte och jag så rasade vägen under oss liksom. Vi fastnade med bakre hjulen i ett hål!!! Det vart nog ca 50 cm djupt.Kotte blev lit orolig och började ta i som tusingen. Här är goda tips dyre täkt jag. Jag tog fart och hoppe ur vagn med 1 1/2 ben och fastnar med jack i vagn. Ralmlar på umpan och kravlar mig opp igen. Jag har bare två saker i skallen då.
1 rädde Kotte!
2 får int kissa ned mig nu!.Jag får loss vänstre skackel ska Hoppe runt till vänstre sidan,får sladd lägger mig avlång. Kotte stackarn hopper till och kliv mig på handen. Ja,ja, jag fick loss Kotte. men int vagnen. Hur skulle jag ta mig hem.Jag bruk int ha med reserv bene då jag bare kört i skogen. Så det va bare och hoppe opp på Kotte. Jag har int ridit Kotte på 4 år. Jag är så stolt att jag har en vän som han. Nu har jag lovat Kotte att han ska få en kompis. Han har varit själv med mig sen hans vän Svampen dog.Det börjar att bli kallt att sove i stalle. Men visst det är närmare till dasse. Behövd e bare skriv av mig lite.
 
Sv: Vad är det klumpigaste

Hej!

Vilken dag! :crazy:
Det är svårt att se det realistiska man tror att det är på skoj.
Kan vara för att du skriver som du gör, har du dyselexi (svårt att stava och skriva rätt)? Eller skriver du som man pratar? Kraftig dialekt? Bara undrar, ta inte illa vid dig.
Men det var bra att ni klarade av situationen utan att bli allvarligt skadade!
Vem var "Kottes" kompis "Svampen"?
Varför sover du istallet?
Varför har du inte ridit "Kotte" på 4 år?
Vad är "reserv bene" för något?
Är "Kotte" en blandning mellan Nordsvensk och shettis?

Mvh Lisa
 
Sv: Vad är det klumpigaste

Det klantigaste jag gjort var när jag var ute och tränade voltning med en unghäst. Vi var ute på en åker och skumpade runt och körde åttor mm. Jag skulle bara trava av henne lite på rakt spår och hade då ganska långa tömmar. Hästen får ett tokryck och frar tömmarna ur handen på mig och jag sitter där bakom en skenande 1-åring. Försöker fiska upp tömmarna men det var omöjligt. Får till slut kasta mig ur vagnen i farten och hästen sprang hem och parkerade sig i sin box. *rys* Men som tur var så klarade sig både hästen, vagnen och jag och det gick att köra hästen efter.. men fy vad rädd jag var..
 
Sv: Vad är det klumpigaste

Skönt att gick bra för dig o Kotte :D
Men hur fick du hem din vagn, sitter den kvar i raset? :o
 
Sv: Vad är det klumpigaste

_L_ skrev:
Hej!

Vilken dag! :crazy:
Det är svårt att se det realistiska man tror att det är på skoj.
Kan vara för att du skriver som du gör, har du dyselexi (svårt att stava och skriva rätt)? Eller skriver du som man pratar? Kraftig dialekt? Bara undrar, ta inte illa vid dig.
Men det var bra att ni klarade av situationen utan att bli allvarligt skadade!
Vem var "Kottes" kompis "Svampen"?
Varför sover du istallet?
Varför har du inte ridit "Kotte" på 4 år?
Vad är "reserv bene" för något?
Är "Kotte" en blandning mellan Nordsvensk och shettis?

Mvh Lisa
Hej jo det är på riktig jag är född klumpig.
Ja jag har svårt för att skrive. Blir att men skriver som en prate.
Jo, jag bor med Kotte nu när hans kompis Svampen dog så han slpp och vare själv. Men jag ske lete efter en vän till han. Han gick ett tag med grann damens vackra Welsh men ack vad ilsken ho blev damen då hon komme på att Kotte int va kastrerad.Men jag tyck så mycke om Kotte och vill int ut sätte han för någe lidande.Men de blev ett himla rabalder om det. Jag fick betale för någen spruta så stoet skull till och kaste. Så det blev int någen liten mini Kotte där int.
Jag har int kunnat ride Kotte för jag har tyvärr fått amputere ett halvt ben, det är de jag kaller för reservbene.
Jo, Kotte är korsning med nordsvenk/shettis. Svampen han var lipicanare/och något anne han hade prickar på umpan iallafall. Han va väl int så vacker som en sommar dag kanske, men han vart en vän för oss alle.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är det klumpigaste

Vimsan skrev:
Skönt att gick bra för dig o Kotte :D
Men hur fick du hem din vagn, sitter den kvar i raset? :o

Jo, vagnen sitt kvar i "ravinen". Jag tänkt höre med Valdemar i Hålan om han kan till och hjälp mig med att ta hem den. Vi vart näst en mil bort då dette skedde.Han har en fin traktor och en hö vagn vi kan ta vagnen på.
 
Sv: Vad är det klumpigaste

Jag kan int först varrför jag är så olycks drabbad. Allt sker med mig. Endel säger att jag är lik Sally i tv-serien.Vad vet jag? Jag har int tv längre.
 
Sv: Vad är det klumpigaste

Det klumpigaste jag gjort var utan tvekan en mörk kväll förra vintern.
När jag spänt för och satt mig i vagnen körde jag rakt fram ca 10 m. för att sedan ta till vänster. Putte ville ta till höger. Inte alls likt honom, han är ju alltid så lydig. Jag blev ännu tydligare med vad jag ville och la pisken mot högersidan, tog ett överdriver tydligt tag om vänstertömmen, Putte tvekade lite och började sedan att vända åt HÖGER :confused: . Då började jag inse att ngt var fel. Hästen måste ha blivit senildement! Jag klev ur vagnen för att prata lite med honom och hittade genast felet. Jag hade tömmarna i kors. :o
Jag skäms att erkänna det, men en bikt då och då är väl aldrig fel. :D
 
Sv: Vad är det klumpigaste

Hoppas att du har kommit över det värsta nu. Hur är det med din hand. Hoppas att ni får fler lyckade turer i framtiden om nu Valdemar kan ta hem din vagn. Kör du alltid långturer?
 
Sv: Vad är det klumpigaste

åke skrev:
Hoppas att du har kommit över det värsta nu. Hur är det med din hand. Hoppas att ni får fler lyckade turer i framtiden om nu Valdemar kan ta hem din vagn. Kör du alltid långturer?

Hej. Jo jag har nog komme över det värsta nu. Men det var otäckt ett tag må ni tro. Hande är lite om och blå.
Valdemar vart och hämt vagnen idag. Han är så vänlig Valdemar. Jag tro nog att han är lite förtjust i mig. :angel: Men jag vet int, karlar är jag int så myck för. Jag och Kotte bruker fare ganska långt. Nu finns här så myck bär och svamp att ta till vare på. Vi bruk vare bort hele dagen näst. Jag bruk ta med mig lite fika och morötter och lite hö till Kotte. Så vi klarer en hel dag i skogen.
 
Sv: Vad är det klumpigaste

Lite småklumpig är jag väl från och till :D
När jag nyss börjat köra i skogen var klassikern att trampa in med ena benet i tömmen eller typ snubbla över stocken och ramla pladask över alltihopa.
 
Sv: Vad är det klumpigaste

Jag tömkör shettisarna mycket och har ramlat ganska mycket! :o
Vi är ute i skogen och på åkrar (sist var det knöligare än jag trodde och jag ramla och fick jäklans ont efteråt i låret :( (sträckning, nått sånt ant.)! Annars brukar jag komma undan med blåmärken :smirk:
Jag håller typ koll på ponnyn och vipps så har man trampat i en grop (minst 5 grr) eller ramlat över en sten elr liknande (minst 4 grr), eller halkat i lera, snö eller ändå :o (minst 4 ggr).

Jag har långa tömmar och vid fall brukar jag hänga kvar i slutändan, så shettisarna får lov att stanna o vänta :smirk:. En blev lite rädd men den andra stannade och brydde sig inte alls, tittade snabbt, sen ville han att vi skulle iväg igen (tempot skulle hållas högt då)!

Mvh Lisa
 
Sv: Vad är det klumpigaste

Ja, det är int lätt när allt går emot en. Jag tyck jag både skriv, och beter mig som en kratte. Men det är väl jag. Jag är nog lit bakom flöte som många säger. Det var så skönt när mina brors barn fixade så fint med att jag kunde komma ut här på bukefalos. Dom tyck att jag skull "prate av mig" lite med andre som har häst.Och det är ju jätte trevligt här. Det finns så myck att titte på på alle sidor.
 
Sv: Vad är det klumpigaste

Det är väl ingen fara att du inte kan skriva så bra. Vi fattar ju vad du menar. Jag tycker bara att det blir en skön klang i dina inlägg. Jag tror inte heller att du är bakom flötet. Du är nog en snäll människa. Lite udda kanske.
 
Sv: Vad är det klumpigaste

Hmmm, det lär väl bli förra sommarens upplevelse.

Provade att köra par med min och kompisens häst, tyckte vi borde greja det med varsin lugn häst och sådär...

Slutade med skentur och jag fick sova över på akuten och rejäla skrapsår på kompisen, jag fick inte lika stora men fick istället hjärnskakning och 1 veckas sjukskrivning.

Har inte provat igen, men vi är övertygade om att en dag SKA vi lyckas.
 
Sv: Vad är det klumpigaste

Madelene skrev:
Hmmm, det lär väl bli förra sommarens upplevelse.

Provade att köra par med min och kompisens häst, tyckte vi borde greja det med varsin lugn häst och sådär...

Slutade med skentur och jag fick sova över på akuten och rejäla skrapsår på kompisen, jag fick inte lika stora men fick istället hjärnskakning och 1 veckas sjukskrivning.

Har inte provat igen, men vi är övertygade om att en dag SKA vi lyckas.
Tar man det bara vackert så brukar det gå.
 
Sv: Vad är det klumpigaste

Snälla Pufffan. Nu har jag läst igenom dina trådar.
Man blir orolig för dig.
Måste du köra häst?
Kan du inte ta det lite lungt?
Hoppas att du mår bättre och att Valdemar tittar till dig.
 
Sv: Vad är det klumpigaste

Menar du att du med din ålder RED HEM? Du är inte dålig du Pufffan.
 
Sv: Vad är det klumpigaste

Ja, vad skulle jag ta mig till då?
 
Sv: Vad är det klumpigaste

Det absolut dummaste jag gjort var med min shettis..
Var när vi bodde i djupa skogarna i Småland..
Det var vinter o en massa snö. Var ute o körde Nalle tillsammans med en kompis som red sin nordsvensk.
Det hade varit is på sjön i säkert ett par veckor men just denna dagen stod solen på! O det var sådär vackert med snön hängandes på granarna!

Kom på iden att gena hem.. Över sjön!
Det knakade lite i början men vi fortsatte.. Kom ut på halva snön när jag ficj panik! Kändes inte alls bra att vara på så djupt vatten o vände Nalle o körde tillbaka. Travade lite lätt när jag hörde KNAK
Blev så skraj så jag satte full fart på Nallen min o i mer sken än galopp flydde över isen i ren skräck att den skulle sluka oss!

Väl i land så insåg jag ju att det som knakat var yttre lagret på isen.. Men har fortfarande ångest över att jag satte Nalle i den situationen.. Jag menar vad skulle man gjort OM isen gett vika??? :eek: Med vagn o hela balletten?? :eek:

Uschiamej! Får magknip bara jag tänker på det! :crazy:
 

Liknande trådar

Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 409
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag behöver hjälp: Hästen min fick en rejäl låsning i hagen och fastnade med höger bakben rakt ut i luften. Den försökte komma ur...
Svar
11
· Visningar
2 974
Hästhantering hej skulle kunna behöva lite hjälp! nu är det så att jag har en 4 årig d-ponny hingst. jag har haft han lite mer än 1 år! jag ska...
Svar
8
· Visningar
1 951
Senast: sanio
·
Trav Var och körde avelsmärren för motions skull i Fredags. Hon lullade på så lugnt och fint. Sedan vänder jag vid hundklubben och möter en...
Svar
12
· Visningar
1 384
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp