Vad är det klumpigaste

Sv: Vad är det klumpigaste

Detta var nog den mest extrema tråd jag har läst på hela bukefalos. Det klumpigaste jag har gjort var att glömma att fästa fast ena tömmen. Det är ju bara att gissa hur det gick. //bonny
 
Sv: Vad är det klumpigaste

n är jag tömkörde min foderhäst i början så var vi i skogen o skulle galoppera då orkar inte hästen vara kvar på den volten jag satt ut (mellan alla träd) så han tar i full fart o springer på andra sidan ett träd så jagh flyger dom en vante efter o får stop på han efter ett par meter.. då var man glad att ingen stod o skrattade för f**n vad jag skämdes...
 
Sv: Vad är det klumpigaste

Eller som vi skulle ha sagt på jobbet, var inga ädlare delar som blivit förstörda... Hahaha
 
Sv: Vad är det klumpigaste

Husses ødesdag

Vi hade kørt med Skjøldur, som då var sex år och inte så rutinerad.
Det var en strålade kall och vacker dag mellan jul och nyår och han
hade varit vældigt pigg och glad. Jag hakade loss grejorna och husse
hade rullat ihop tømmarna før att fæsta dom -men då stack hæstskrællet! Han ville till hagen, och han stod mitt på stallplanen.
Husse blev tværisk och tænkte att så lætt ska han inte få slippa undan! Han hængde sig i tømmarna och åkte på rumpan...
Han se att han hade ett skevt tag, mer åt vænster liksom så det gjorde sækert extra ont i munnen på Skjøldur. Pang så sparkade han
bakut och træffade husse illa så att han segnade ned, medvetsløs.
Jag sprang fram och drog honom øver i framstupa sidolæge. Blodet
forsade och han rosslade. Sprang till huset och larmade och tillbaks.
Då vaknade han men yrade. Ambulansen kom i full fart. På sjukhuset
konstanterades komlicerad fraktur på høger sida av underkæken,
ett jack næra ørat som hade skadat ansiktsnerven, blodførlust ca 2
liter, svår hjærnskakning. En lækare som sjælv har en hel flock med Islænningar kom flængande och undrade vad hænde? Islænningar sparkas inte!!! Men aldrig sæg aldrig, Skjøldur hade ju orsak.
Det blev nyttårshelg med fixerade kækar,
operation och sedan ett par månader hemma på soffan med først
flytande och sedan långsamt fastare føda.
Skjøldur sjælv klarade sig utan skador och har aldrig vare sig førr eller
senare skadat vare sig folk eller fæ.
Summa sumarium, se till att unghæsten inte kan sticka då du ska spænna ifrån!
 
Sv: Vad är det klumpigaste

Oførsiktig vid frånspænning.

En gnistrande kall och vacker vinterdag då Skjøldur var 6 år så hænde det værsta jag varit med om. Vi hade kørt och skulle spænna ifrån. Vi stod fritt, mitt på stallplanen. Husse skulle fæsta tømmarna vid selbågen då pållen stack! Han ville till hagen. Husse blev tværilsk
och hængde sig i tømmarna, datt på rumpan och åkte med...
Pang så sparkade Skjøldur pga det gjorde ont i munnen. Han var broddad och træffade husses høgra underkæke och slet upp ett djupt jack nedanfør ørat. Han segnade ned medvetsløs.
Jag la honom i sidolæge och larmade. På sjukhuset konstanterades:
komplicerat kækbrott, ca 2 l blodførlust, skadad ansiktsnerv och kraftig hjærnskakning. Efter en vecka dær kom han hem och så blev det två månader på soffan med ælsklingskissen som bæsta trøst.
Æn idag så kan han inte knapra morøtter...
Skjøldur klarades sig utan men och den dag som ær idag så har han inte skadat någon igen, varken folk eller fæ.
 
Sv: Vad är det klumpigaste

Jag har ramlat ur vagnen en gång. :o Travade på i lugn takt och jag slappnade av, lite för mkt dessutom. Shettisen tvärnitar och jag ramlar fram och hälsar på vid baken lite. Hästen gick iväg och ett jul körde över mitt ben. Armen blev lite uppskrapad och ingen hjälm hade jag. :D
 
Sv: Vad är det klumpigaste

det är nästan så jag skäms för mycket för att skriva det här

för två år sen hade jag varit ute och vänt hö med min underbare ardennervallack. Vi hade nog varit ute i två - tre timmar på förmiddan och det var dags för lunch innan vi skulle pressa på efetrmiddan. Pappa var på andar sidan huset och strängade åkrarna där med tanterna. Jag backade in vänadrn lite prydligt bakom en massa skit, ved, virke, brunnar, skrot m.m. för att den inte skulle vara i vägen.
Problemet med vändaren var att skaklarna var inte anpassade till linorna utan allt satt väldigt tight. Man var helt enkelt tvungen att lossa skakeln innan linan för att få loss skiten. vet att detta är absolut förbjudet men det är helt enkelt ända sättet att få loss hästen med just denna maskin.

jag hade suttit av, rullat upp tömmen och småpratat lite med bengtsson när jag skulle spänna ifrån. Han stod och sov och allt var lugnt och skönt. jag hade fått loss ena sidan och skulle släppa linnan på sida två (var då tvungen att släppa ut selpinnslåset men behövde inte ta loss själva skakeln. Precis då kom en broms av storlek gigantum och bet bengt på insidan av låret. han gjorde världens kospark vilket resulterade i att han fick den lösa skakeln i rumpan fick en chock och sprang.

jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv. han hoppade över allt vi krånglat oss igenom och sprang för allt vad han var värd upp mot sin hage - ångrade sig och gav sig ut på vägen.

vändarn hamnade upp och ner, skaklarna gick av. i och med att dessa var gjorda i rundjärn blev det som knivar, han fick en i ljumsken och en på framfoten innan allt lossnade.

han sprang 200 meter innan han vände ock kom tillbaka - i skritt och stoppade huvudet i famnen på mig.

han var lite försiktig vid frånspänningen i fortsättningen men han har märkligt nog inte blivit det minsta bakskygg efteråt. Ljumsken var inget problem men flugorna gick illa åt såret han hade där. hoven var värre. Han hade fått en skåra djupt ner i ballen och det var svårt att läka. Hna fick ha bandage på foten i en vecka och sen börjad evi arbeta honom igen. Han hade bandagerad fot i arbetet i ca tre veckor för att inte få stubbstrån i såret.

fast det värsta enligt honom var nog att han var tvungen att gå med tanterna i hagen i två veckor tills hoven läkt såpass att han fick gå tillbaka till unghästkompisarna!

jag har aldrig kunnat förlåta mig själv för detta och har blivit löjligt försiktig vid för och frånspänning

//en skamsen kajsa
 
Sv: Vad är det klumpigaste

Förlåt, jag trodde du skrev till Snigelfarmor!
 

Liknande trådar

Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 405
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag behöver hjälp: Hästen min fick en rejäl låsning i hagen och fastnade med höger bakben rakt ut i luften. Den försökte komma ur...
Svar
11
· Visningar
2 973
Hästhantering hej skulle kunna behöva lite hjälp! nu är det så att jag har en 4 årig d-ponny hingst. jag har haft han lite mer än 1 år! jag ska...
Svar
8
· Visningar
1 951
Senast: sanio
·
Trav Var och körde avelsmärren för motions skull i Fredags. Hon lullade på så lugnt och fint. Sedan vänder jag vid hundklubben och möter en...
Svar
12
· Visningar
1 384
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp