Vad är det som doftar?

Problematisk

Trådstartare
Jag vet inte hur jag ska skriva det här utan att låta helt dum i huvudet :o Det kanske kan låta fördomsfullt är jag rädd för, det är ABSOLUT INTE min mening, det är bara mina iakttagelser/uppfattningar.

Hursomhelst, till saken. Lite då och då stöter jag på människor som doftar på ett speciellt sätt. Jag kan tyvärr inte beskriva doften alls, är jättedålig på sånt. Men om jag ska göra ett försök så luktar det typ lite kryddigt och "varmt"? Men inte starkt kryddigt liksom. Kan verkligen inte beskriva så jag förstår att det nog är rätt omöjligt att hjälpa mig :o
När jag känner doften känner jag igen den direkt och får en mysig och hemtrevlig känsla i kroppen :p
Grejen är att alla människor jag träffat på som doftar så har varit mörkhyade. Skulle jag gissa vilt så skulle jag kanske gissa på att de ursprungligen är från nånstans i centrala eller östra afrika, men som sagt, jag kan vara HELT ute och cykla.

Så på den här usla beskrivningen, kan nån hjälpa mig klura på vad det kan vara för doft?
Jag är ju inte så dum att jag tror att alla använder samma parfym/lotion/sköljmedel, utan det måste nästan vara nån krydda som är vanlig i deras kultur eller liknande? Eller om det är vanligt med någon doft i hemmet? Nån som har nån aning?

Det luktar SÅ gott och jag vill veta vad det är :love: men jag vågar inte gå fram och fråga :o
 
Nar vi bodde i Mellan Ostern upptackte vi att maten gor mycket till hur manniskor luktar och manniskor fran samma omrade darfor ofta har en liknande kropps lukt. Den doft du beskriver beror med all sannorlikhet pa att de ater liknande mat eller kryddar pa liknande satt.
 
Nar vi bodde i Mellan Ostern upptackte vi att maten gor mycket till hur manniskor luktar och manniskor fran samma omrade darfor ofta har en liknande kropps lukt. Den doft du beskriver beror med all sannorlikhet pa att de ater liknande mat eller kryddar pa liknande satt.

Ja, jag tänker att det ju är rimligast att det är nåt sånt. Har du nån aning om vad det kan vara för krydda/or?
 
Jag har googlat lite och hittat (på wikipedia :p) att i det somaliska köket är kummin, kardemumma, kryddnejlika, kanel och kryddsalvia vanliga kryddor i olika risrätter. Det är allt jag hittar där om kryddning.
Wikipedia lärde mig också att i etiopiska och eritreanska köken är det vanligt med en kryddblandning som heter berbere och som tydligen innehåller ett helt gäng kryddor: ingefära, kryddpeppar, kardemumma, korianderfrö, bockhornsklöver, muskot, kryddnejlika, ajovan, spiskummin, paprika, chili, peppar och salt.

Så det känns ju som att "min" doft kanske finns där nånstans. Jag har luktat mig igenom kryddburkarna här hemma och det är INTE kryddnejlika, kanel, kardemumma, spiskummin, paprika, chili eller ajovan, om det påminner om timjan vilket jag också läste nånstans. Och inte salt eller peppar såklart :p
Finns det nån kryddkunnig här som kan säga om nån av de andra kryddorna, eller en kombination, kan vara rätt?
Jag funderar lite på om det kan vara berbere, men på vissa ställen står det att det ofta är en väldigt stark kryddblandning och då borde det ge en starkare lukt tycker jag.
 
Ett långskott, men kan det vara kokos?
Tänk lukten av kokosbodylotion. Den är rätt varm och kryddig.

Nej, kokos är det inte. Den doften älskar jag så den hade jag känt igen direkt :)

Jag hittade en burk kryddpeppar också som jag provluktade, och det KAN vara kryddpeppar i vad-det-nu-är-som-doftar-om-människorna :p Men inte bara kryddpeppar, utan isåfall med något annat.
 
Nej, det luktade inte "rätt". Kryddpeppar är det enda som varit på rätt väg, men jag kan ju prova kryddpeppar och kardemumma tillsammans. Kardemumma har den där "varma" lukten iallafall, tycker jag.

Dofter påverkar varandra i allra högsta grad. Jag har fuskat lite med aromaterapi åt mig själv och blandade mina egna parfymer ett tag. Två eller flera oljor tillsammans kan verkligen ge en väldigt annorlunda doft än vad de har var för sig och utmaningen när man blandar dem är att få till en balans i doften. En väldigt rolig och svindyr hobby, oljor av bra kvalité är vansinnigt dyra :D
 
Det är inte en parfym med myskolja? Är inte så vanligt här i kalla norden. Jag hittade en liiiten flaska för 5 kr på ICA för hundra år sedan.
Det luktade godare än någon annan parfym jag någonsin luktat på vare sig före och efter. Ingen vass blommig doft utan bara mjukt och varmt.
Har letat men aldrig hittat något liknande. Ska faktiskt kolla nu igen. Det var före internets tid jag letade sist.
 
Muskot? Väldigt vanlig i de maträtter jag lärt mig laga av mina centralafrikanska vänner. I komination med spiskummin, cayenne, kardemumma, råsocker och kryddpeppar b la.

Det finns massor av hårprodukter specifikt för afrohår, en del av dem luktar nog lite "kryddigt" tycker jag.
 
Det är inte en parfym med myskolja? Är inte så vanligt här i kalla norden. Jag hittade en liiiten flaska för 5 kr på ICA för hundra år sedan.
Det luktade godare än någon annan parfym jag någonsin luktat på vare sig före och efter. Ingen vass blommig doft utan bara mjukt och varmt.
Har letat men aldrig hittat något liknande. Ska faktiskt kolla nu igen. Det var före internets tid jag letade sist.

Jag vet inte, men nu när du säger det så minns jag att jag för typ 5-10 år sedan hade ett doftljus som skulle dofta mysk och nånting annat, och det var också en doft jag verkligen älskade. Så det kanske är värt en chansning att leta rätt på myskolja och provlukta!
 
Muskot? Väldigt vanlig i de maträtter jag lärt mig laga av mina centralafrikanska vänner. I komination med spiskummin, cayenne, kardemumma, råsocker och kryddpeppar b la.

Det finns massor av hårprodukter specifikt för afrohår, en del av dem luktar nog lite "kryddigt" tycker jag.

Ingen aning, går det att beskriva hur muskot luktar? Tror aldrig jag luktat på det :o
 
Ingen aning, går det att beskriva hur muskot luktar? Tror aldrig jag luktat på det :o

Muskot har (enligt min mening) en kryddig och varm doft men med ett lite syrligt sting i sig (det är skitsvårt att beskriva dofter!). Den eteriska oljan ska behandlas med respekt, den har en narkotisk verkan vid inandning. Man kan bli hög av överdriven konsumtion av nötterna också, samt få sabbade njurar :meh: Men den är ofarlig om man använder den med måtta som krydda.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp