Vad är detta? Bild.

Unafraid

Trådstartare
Kan det här vara värmeutslag? Tycker inte det borde vara foder. Vad säger ni?
IMG_20180403_134718.jpg
 
Hej!

Det ser ut som nån typ av nässelutslag tycker jag. Har pålle sovit i brännässlor kanske? Eller blivit stucken av nåt djur?

/L
 
Nässelutslag brukar ändra form och storlek, ibland kan man nästa se hur de ändrar sig när man tittar på, isåfall är det någon allergisk reaktion.
 
Ser ut som ngt ödemliknande, om än inte på så ”typiskt ställe” för ödem.
Är hästen nyklippt ? Det skulle möjligen kunna vara ngn typ av hårsäcksinflammation ?
 
Håller med @mackan
Det är inte streptotrikos, men jag tycker också utslagen ser för stora ut för nässelutslag.

Jag hade gett det någon dag, det ser ut som någon slags reaktion på något yttre
 
Ser ut som ngt ödemliknande, om än inte på så ”typiskt ställe” för ödem.
Är hästen nyklippt ? Det skulle möjligen kunna vara ngn typ av hårsäcksinflammation ?
Nix, rakad för minst en månad sen, använt samma täcke, avspolad med bara vatten i helgen. Sjukt märkligt.
 
Nässelutslag brukar ändra form och storlek, ibland kan man nästa se hur de ändrar sig när man tittar på, isåfall är det någon allergisk reaktion.

Håller med @mackan
Det är inte streptotrikos, men jag tycker också utslagen ser för stora ut för nässelutslag.

Jag hade gett det någon dag, det ser ut som någon slags reaktion på något yttre

Jag får se hur det ser ut imorgon, jag plockade bort kraftfodret, trots att jag inte tror på det. Det gick att sadla utan att störa, och hon var fullständigt normal vid ridning. Märkligt!
 
En av mina brukar få sådana utslag en gång per år. Jag kan inte härleda det till något särskilt i hans fall tyvärr. De brukar vara borta igen på 4-5 dagar.
 
Min fick så om jag inte hann byta till ett tunnare täcke i tid. Så jag gissar på värmeutslag!
Jag har på något sätt svårt att tro värmeutslag, trots att hon haft det en gång förr. Hon är helrakad och går ned 200gr. På nätterna har vi ca -10 och dagtid max +5. Varmare i solen, men inte bör hon väl stå där så hon blir överhettad? :cautious: är jag hemma när det är sol får hon gå med 100gr.

Idag var bulorna borta men ersatta med en pytteliten skorpa, som var öm men lätt att peta bort (sprayade med en sårspray som jag glömt namnet på).
 
Är det +5 och sol blir det väldigt varmt under ett 200g täcke. Vår helklippta går med 100g eftersom det är kallt (runt -10) vid utsläpp och på dagen är det runt 0 i luften men i solen sitter jag utan jacka.
Vädret är svårt såhär års så jag skulle absolut tro att det kan vara utslag av värme.
 
Jag har på något sätt svårt att tro värmeutslag, trots att hon haft det en gång förr. Hon är helrakad och går ned 200gr. På nätterna har vi ca -10 och dagtid max +5. Varmare i solen, men inte bör hon väl stå där så hon blir överhettad? :cautious: är jag hemma när det är sol får hon gå med 100gr.
Underskatta inte vad solen kan göra på våren med värmen. Många gånger jag fått ta av täcken på hästar i stallet då det blir fruktansvärt varmt under täcken på våren.

På våren måste man helt enkelt ibland antingen byta täcken när solen kommer fram eller låta hästen gå med tunnare täcken från morgonen.
 
Underskatta inte vad solen kan göra på våren med värmen. Många gånger jag fått ta av täcken på hästar i stallet då det blir fruktansvärt varmt under täcken på våren.

På våren måste man helt enkelt ibland antingen byta täcken när solen kommer fram eller låta hästen gå med tunnare täcken från morgonen.
Nä, det är sant. Jag brukar dock vara duktig på att klä av dom. Och har alltid tillgång till skugga i hagen. Men kan absolut vara det, även om det inte var "så" varmt den dagen, var hemma och ute.
 
Underskatta inte vad solen kan göra på våren med värmen. Många gånger jag fått ta av täcken på hästar i stallet då det blir fruktansvärt varmt under täcken på våren.

På våren måste man helt enkelt ibland antingen byta täcken när solen kommer fram eller låta hästen gå med tunnare täcken från morgonen.

Ja precis, vårsolen är en av de varmaste och starkaste solar (som om det fanns fler). :D
Det är ju därför man täcker sina årsgamla granhäckar på våren men de kan stå hela sommaren.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 590
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej alla Har en 3 årig liten Boston jag tycker kliar sig väldigt mycket. Har bytt foder så nu går hon på vetrinärfoder men upplever...
Svar
14
· Visningar
1 101
Senast: Xomymy
·
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
577
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp