Vad är detta för litet kryp med "skorpionklor" jag hittade?

Kaki

Trådstartare
Den hade ben och kröp innan jag mosade kroppen på den, den hade "gripklorna" utspärrade också.
Någon som vet vad det är?
Ca 1mm lång kropp och 1mm till med gripklorna. Kanske en bokskorpion? Men de verkar ska vara större? Usch är de farliga? Jag blev lite rädd att de bits eller nyps?

lhybcglebgunyq

http://www.ladda-upp.se/bilder/lhybcglebgunyq/
 
Hittade nu att de även heter Klokrypare, enligt anticimex ofarliga, äter kvalster och sånt och kan vara så små som 1mm. Har kanske kommit in med katten... Hoppas jag inte hittar fler! Lär städa nogrannt ett tag nu!
 
Hittade nu att de även heter Klokrypare, enligt anticimex ofarliga, äter kvalster och sånt och kan vara så små som 1mm. Har kanske kommit in med katten... Hoppas jag inte hittar fler! Lär städa nogrannt ett tag nu!
Men det är ju toppen att de äter kvalster! ;)
 
Ca 1mm lång kropp och 1mm till med gripklorna *snipp* Jag blev lite rädd att de bits eller nyps?

Med tanke på den ringa storleken, hur ska de bita eller nypa en människa i nån större utsträckning? En mygga lär göra större "skada" liksom :D
 
Med tanke på den ringa storleken, hur ska de bita eller nypa en människa i nån större utsträckning? En mygga lär göra större "skada" liksom :D

Fästingar är också riktigt pyttesmå i början. De jag hittat krypande på mig har väl också varit runt 1 mm i storlek och det vet vi ju alla vilka skador de kan skapa.
 
Har haf sådana där i badrummet några gånger (typ 2-3). Hittade infon om att de skulle vara jättenyttiga så de har fått vara kvar :) Vet dock inte var de kommer ifrån.
 
Fast fästingen är ju en parasit. Det är ju inte klokryparen. Den är inte heller benägen att bita människor.

Det va det som va skönast att veta! Att den inte tänker ta sina klor och nypa mig eller min lilla nyfödda bebis! :)
 
Fast fästingen är ju en parasit. Det är ju inte klokryparen. Den är inte heller benägen att bita människor.
Det vet jag, men det var inte det som föranledde mitt svar. Poängen var att storleken inte har någon betydelse ur farlighetssynpunkt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 859
Senast: hundtant
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 124
Senast: __sofia__
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 331
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 160
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp