Vad är dominans?

Visade sig att hon är dokumenterad känd som varghonan O-six, gogglade lite och hon är tydligen världskänd så nog är hon ordentligt dokumenterad både i bok och film!Ups;)
Återkom med källa på forskning som stödjer dina påståenden, så svårt kan det väl inte vara?
 
Enligt Hollywood Reporter ska DiCaprios bolag nu göra film av den sanna historien om vargen O-Six, en alfahona i den amerikanska nationalparken Yellowstone. O-Six räknades som ett av världens mest kända vilda djur, när hon 2012 sköts till döds av en jägare strax utanför nationalparken fick hon till och med en dödsruna i New York Times.

Boken ”American wolf” har ännu inte kommit ut på marknaden men fick nyligen stor uppmärksamhet då flera förlag var med i en budgivning om rättigheterna. När filmen kan tänkas bli verklighet är än så länge oklart.
 
Hierarki är en definitiv rangordning som jämställd med militären, företag etc. För att undvika konflikter.
En flytande organisation har ingen hierarki.

Så, för mig finns det en hierarki, eller inte. Jag kan inte se att det finns "någon sorts" hierarki.
Hierarki är inte ett ord som uteslutande används i företag och militären etc utan många använder den om andra sorters grupperingar. Det du syftar på är formell hierarki och det finns givetvis inte i någon mening i en hästflock.

Det stora problemet i diskussionen är att ord används olika av olika personer och framförallt olika inom vetenskap och i det vardagliga språket men även att en del som du här har en helt privat definition och bestämmer att Hierarki endast kan avse formella hierarkier vilket är felaktigt då det även finns informella hierarkier.

Kan man inte se vad någon menar med hierarki i en hästflock/hjord så handlar det mer om vilja skulle jag tro. Däremot så kanske man inte håller med om att det verkligen finns hierarkier.

Ursäkta jag använder dig som exempel, men en diskussion som denna blir totalt meningslös om man inte först enas om vad orden betyder och den biten blir troligen ordentligt svår. Den vetenskapliga betydelsen är inte per automatik korrekt.
 
Hierarki är inte ett ord som uteslutande används i företag och militären etc utan många använder den om andra sorters grupperingar. Det du syftar på är formell hierarki och det finns givetvis inte i någon mening i en hästflock.

Det stora problemet i diskussionen är att ord används olika av olika personer och framförallt olika inom vetenskap och i det vardagliga språket men även att en del som du här har en helt privat definition och bestämmer att Hierarki endast kan avse formella hierarkier vilket är felaktigt då det även finns informella hierarkier.

Kan man inte se vad någon menar med hierarki i en hästflock/hjord så handlar det mer om vilja skulle jag tro. Däremot så kanske man inte håller med om att det verkligen finns hierarkier.

Ursäkta jag använder dig som exempel, men en diskussion som denna blir totalt meningslös om man inte först enas om vad orden betyder och den biten blir troligen ordentligt svår. Den vetenskapliga betydelsen är inte per automatik korrekt.

Jag förstår vad du menar och håller med men när man påtalar hur ordet ska tolkas enligt ordets riktiga betydelse och många ändå hävdar att det ska användas som de tycker eller anser att ordets betydelse ska ändras till, så känns diskussionen ännu mer omöjlig.

Ansvaret för hur saker ska tolkas måste ju ligga hos den som säger/skriver sakerna, inte den som hör/läser.
Det är ju samma med syftningsfel och rena grammatiska felsägningar/felskrivningar. Man kan ju inte hävda "ja, men du vet vad jag menar" där man lägger ansvaret för tolkningen hos den som mottar informationen. Gör om, gör rätt istället.
 
Jag förstår vad du menar och håller med men när man påtalar hur ordet ska tolkas enligt ordets riktiga betydelse och många ändå hävdar att det ska användas som de tycker eller anser att ordets betydelse ska ändras till, så känns diskussionen ännu mer omöjlig.

Ansvaret för hur saker ska tolkas måste ju ligga hos den som säger/skriver sakerna, inte den som hör/läser.
Det är ju samma med syftningsfel och rena grammatiska felsägningar/felskrivningar. Man kan ju inte hävda "ja, men du vet vad jag menar" där man lägger ansvaret för tolkningen hos den som mottar informationen. Gör om, gör rätt istället.
Nu finns det inget rätt eller fel här så gör om gör rätt funkar liksom inte. Det går inte att jämföra med syftningsfel där man faktiskt gjort fel. Här finns det snarare flera olika synsätt som är lika riktiga.

Vetenskaplig definition är inte det samma som riktigt. Däremot är det givetvis fel att påstå att ens tolkning är vetenskaplig om den inte är det.
 
En häst är fortfarande inte detsamma som en människa. Vi har inte samma kropp, därför inte samma språk eller ens samma kognition, även om vi kan lära oss att läsa av dem någorlunda.

Jag håller inte med om att det gamla stoet måste slåss för sin plats, även om det finns en social struktur mellan hästarna i flocken (det säger jag inte emot). Unghästar slåss/leker, osäkra hästar i instabila flockar slåss/jagar bort varandra - framförallt om de måste konkurrera om resurser (mat). Men en stabil flock är väldigt trygg, medlemmarna vet vilka uppgifter de har och de kan bytas av med vaktandet/vilandet, står i kö till vattnet, etc.
Fast jag hade uppfattat det så som att det äldre stoet långsamt förlorar sin position när hon blir lite skraltig. Andra hästar flyttar på henne och hon backar (Jag fick den känslan av min medis 27 åring.).

Om det bara var ålder och inget annat fanns med i ekvationen (dvs att hon förlorar energin att vara vis eller stark eller ngt) skulle hon väl bara behålla platsen tills hon dog?
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 822
Senast: Migo
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 555
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Satte den här under ryttarhälsa i och med att det handlar mer om mig, ägaren, än om hästen. Och måste även börja med att jag vet att jag...
2
Svar
27
· Visningar
3 363
Senast: purity_666
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 730
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp