Vad är egentligen rasism?

Varmblod90

Trådstartare
Nu startar jag en väldigt känsligt ämne men jag har på sistone blivit väldigt involverad i detta på alla håll och kanter och känner att jag vill veta andras tankar och åsikter om just detta.
Vad är egentligen rasism?
Vem är rasist?

Jag läser mycket på nätet om folk som bli anklagade för rasister. Jag själv har blivit kallad för värsta rasisten bara för att jag har en åsikt om invandringen, tycker det borde minskas ner. Och att jag ser om mig själv i första hand.
Jag har inget emot varje sig utländska eller mörkhyade, varit ihop med en kille som kom från Brasilien, min syrra är ihop med en utländsk (minns ej vart han kommer ifrån nu) och jag har vänner som är mörkhyade. Har inget emot dem alls och ser dem som vilken människa som helst. Tycker tom många ggr att det är vackert med mörkhyad.
Däremot känner jag en orättvisa mellan oss svenska och invandrare om hur myndigheterna behandlar oss. I byn jag bodde i gick det knappt att hyra en enda lägenhet för det sparades undan till invandrare. Det gjordes en moské av en lägenhet mitt inne i ett område fullt med lägenheter, där dem tillbringade vissa nätter och höll ingen tyst nivå precis. Höll folk vakna till 1-2 på nätterna som bla drabbade min syster som skulle upp tidigt dagen efter på jobb. Men det hjälpte inte att ringa och klaga. Ingenting gjordes.
Jag upplever att dem sätter invandrare i prio ett när det gäller jobb och bostad.
Borde vi inte i första hand se till att vi svenska ha tak över huvudet och arbete till våra ungdomar som gå arbetslösa. Jag menar, ju mer vi plocka in, desto mindre bostäder och arbeten blir det ju.
Absolut att vi ska hjälpa och ta in. Men någon måtta får det väl vara tycker jag. Man kan ju inte hjälpa alla. Snart har vi ju inget Sverige kvar. För det är väl inte rasistiskt? Att man vill att Sverige förbli svenskt, det är ju därför det heter Sverige?
Jag tycker man borde hjälpa mer på plats, för oftast är det ju dem som är kvar som verkligen behöver hjälp, dem som inte ha råd att ta sig därifrån.
Är jag värsta rasisten pga mitt tänk och åsikt?
Jag känner mig inte som en rasist eftersom jag inte ha något emot någon förutom myndigheterna.

Överallt läser jag om rasism och det nu bara de senaste året. Och det gör ont i mig att folk bli anklagade för rasister. För rasist är så hårt ord och rasist för mig är typ som filmen American History X och att man verkligen har emot utländska och mörkhyade.
Nu har tom ordet rasism kommit in i ett häst spel på nätet. Där det nyss gjordes att gubbarna i spelet kunde bli mörkhyade. Innan var dem bara vita. Barnen i spelet tyckte ju såklart att detta va ovanligt och skojade om att någon mörkhyad gubbe såg ut som en apa och undrade om inte denna kunde byta tillbaka till "normala" färgen för det var så konstigt att se denne som mörkhyad.
Detta blev ett ramaskri och personen bakom denna gubben gick ut med att detta är väldigt rasistiskt och så får man inte säga.
Men hallå, det är barn! Barn med livlig fantasi och gubbarna i spelet (man kan välja olika ansiktsformer) ser faktiskt rätt missbildade ut och jag tycker en gubbe ser apliknande ut både i vit och mörkhyad utseende.
Tycker ordet rasistiskt börjar gå för långt, att det missbrukas och upplever det som att folk vill få att allt är rasistiskt. Och det är både less samt och tröttsamt. Och tydligen har mörkhyade blivit kallade för apor i evigheter pga deras färg. Kan dock inte hitta någon källa på det.

Men vad är egentligen rasism?
 
Enligt mig är rasism de som inte vill hjälpa de invandrare som kommer och vill ha hjälp, de som anser att muslimer, judar, islam etc ska utrotas. De som anser att samkönat äktenskap, bi, homo, transsexuella inte är lika mycket värda. De som kränker andra för deras kultur, ursprung, hudfärg, sexliv. Rasister är de som vill tillbaka till kärnfamiljer, sätta kvinnorna i hemmet, inga homosexuella ska få ha barn, gifta sig. Rasister är de som placerar olika människor i rasfack, De som använder ord som blatte etc. De som tycker att någon är mer värd än någon annan (folktyp, folk från vissa länder). jag anser starkt att SD är ett rasistparti och de som röstar på dem är rasister då de röstar på ett parti som tycker allt detta. Att vi ska tillbaka till kärnfamiljer, inga homosexuella får finnas, islam borde förbjudas etc.
Rasism är människorkränkande och raister är de svin som gör detta.
 
Däremot känner jag en orättvisa mellan oss svenska och invandrare om hur myndigheterna behandlar oss. I byn jag bodde i gick det knappt att hyra en enda lägenhet för det sparades undan till invandrare. Det gjordes en moské av en lägenhet mitt inne i ett område fullt med lägenheter, där dem tillbringade vissa nätter och höll ingen tyst nivå precis. Höll folk vakna till 1-2 på nätterna som bla drabbade min syster som skulle upp tidigt dagen efter på jobb. Men det hjälpte inte att ringa och klaga. Ingenting gjordes.
Missar kanske något men alltså hur diskrimineras "svenskar" av att andra religioner än den kristna får lokal och chans att utöva sin religion a la religionsfrihet - finns det ingen kyrka alltså?
 
Rasism är att anse att människor har olika värde grundat på var de kommer ifrån.

Det du har skrivit ovan är i mina ögon inskränkt och rasistiskt. Du skiljer på "de" och "vi". Det spelar ingen roll att du har kompisar som är rasifierade eller att du "inte har något emot dem".

Usch, det var länge sedan jag läste något så unket.
 
Rasism behöver inte vara med "uppsåt" eller i stil med American History X lika lite som sexism behöver vara någon som misshandlar sin fru till döds och medvetet ser ner på alla kvinnor i sin omgivning.

Det kan vara lite subtilare än så, ofta ganska omedvetet.
 
Så varför är det fel av mig att tänka så då? Jag menar ju inget illa mot någon.
Men om jag säger:

"Jag menar inget illa men kvinnor hör hemma i köket."

Är det inte sexism att säga det bara för att jag inte menar något illa? Min poäng här är alltså att både sexism och rasism är förtryckande strukturer som gör att folk förtrycker i vissa fall medvetet men i många fall omedvetet.
 
Så varför är det fel av mig att tänka så då? Jag menar ju inget illa mot någon.
Eftersom du positionerar dig själv på en maktposition utefter var du är född. Du menar att du har mer rätt till ett bra liv för att du hade turen att födas i Sverige, än vad någon som inte är född här har. Och du verkar inte ens kunna se dina egna privilegium.

Vad gör att du anser dig ha rätt till lägenheter, till att utöva din religion, till att få finnas i Sverige? Vad gör att du anser dig ha MER rätt än de du kallar "invandrare"?
 
Rasism är att anse att människor har olika värde grundat på var de kommer ifrån.

Det du har skrivit ovan är i mina ögon inskränkt och rasistiskt. Du skiljer på "de" och "vi". Det spelar ingen roll att du har kompisar som är rasifierade eller att du "inte har något emot dem".

Usch, det var länge sedan jag läste något så unket.

Men jag anser ju inte att någon att mindre värde. Alla har lika värde.
Jag skiljde inte på "de och vi" skrev ju oss :S
 
Men om jag säger:

"Jag menar inget illa men kvinnor hör hemma i köket."

Är det inte sexism att säga det bara för att jag inte menar något illa?

"Jag menar inget illa, jag tycker bara att kvinnor är mer lämpade att ta hand om barn och att det börjar gå lite för långt, det här med jämställdhet. Nog måste vi tänka på BARNEN mer än pk-ism???"
 
Men jag anser ju inte att någon att mindre värde. Alla har lika värde.
Jag skiljde inte på "de och vi" skrev ju oss :S

Du kan ju titta på det fetmarkerade till att börja med.

Däremot känner jag en orättvisa mellan oss svenska och invandrare om hur myndigheterna behandlar oss. I byn jag bodde i gick det knappt att hyra en enda lägenhet för det sparades undan till invandrare. Det gjordes en moské av en lägenhet mitt inne i ett område fullt med lägenheter, där dem tillbringade vissa nätter och höll ingen tyst nivå precis. Höll folk vakna till 1-2 på nätterna som bla drabbade min syster som skulle upp tidigt dagen efter på jobb. Men det hjälpte inte att ringa och klaga. Ingenting gjordes.
Jag upplever att dem sätter invandrare i prio ett när det gäller jobb och bostad.
Borde vi inte i första hand se till att vi svenska ha tak över huvudet och arbete till våra ungdomar som gå arbetslösa. Jag menar, ju mer vi plocka in, desto mindre bostäder och arbeten blir det ju.
Absolut att vi ska hjälpa och ta in. Men någon måtta får det väl vara tycker jag. Man kan ju inte hjälpa alla. Snart har vi ju inget Sverige kvar. För det är väl inte rasistiskt? Att man vill att Sverige förbli svenskt, det är ju därför det heter Sverige?
Jag tycker man borde hjälpa mer på plats, för oftast är det ju dem som är kvar som verkligen behöver hjälp, dem som inte ha råd att ta sig därifrån.
Är jag värsta rasisten pga mitt tänk och åsikt?
Jag känner mig inte som en rasist eftersom jag inte ha något emot någon förutom myndigheterna.
 
Eftersom du positionerar dig själv på en maktposition utefter var du är född. Du menar att du har mer rätt till ett bra liv för att du hade turen att födas i Sverige, än vad någon som inte är född här har. Och du verkar inte ens kunna se dina egna privilegium.

Vad gör att du anser dig ha rätt till lägenheter, till att utöva din religion, till att få finnas i Sverige? Vad gör att du anser dig ha MER rätt än de du kallar "invandrare"?

Jag är ju född i Sverige, det är ju sanning. Men jag menar inte att bara för att man är född i Sverige så har man ett bättre liv.

Jag anser inte att jag har mer rätt till att få lägenhet absolut inte. Men jag anser att alla ska få lika stor chans att få en lägenhet, det får man inte om kommunen spärrar lägenheter till enbart invandrare.
Jag har inte mer rätt än någon. Det jag menade är att jag upplever att invandrare ha prio ett. Ska det inte vara att alla ha lika stor chans?
Tror ni misstolkade mig :)
För dem jag kallade för invandrare? Kallas inte de som flyttar hit det då?
 
Du kan ju titta på det fetmarkerade till att börja med.

Jaha, det blev knasigt skrivet.
"Däremot känner jag en orättvisa mellan oss svenska och invandrare om hur myndigheterna behandlar oss" Menar att svenska och invandrare blir orättvist behandlade från myndigheterna. Det sista oss, var alltså både svenska och invandrare :)
 
Men om jag säger:

"Jag menar inget illa men kvinnor hör hemma i köket."

Är det inte sexism att säga det bara för att jag inte menar något illa? Min poäng här är alltså att både sexism och rasism är förtryckande strukturer som gör att folk förtrycker i vissa fall medvetet men i många fall omedvetet.

Men hör inte kvinnor hemma i köket oftast då ;) Nä skämt åsido.
Förstår dig ändå inte riktigt :/
 
Tilläggas är att jag vill inte få några elaka spydiga kommentarer. Jag vill lära mig mer därav min fråga om rasism och veta andras tankar om det hela.
Ni får ursäkta om jag skriver underligt men jag är asdålig på att förklara vad jag menar :(
 
Jag är ju född i Sverige, det är ju sanning. Men jag menar inte att bara för att man är född i Sverige så har man ett bättre liv.

Jag anser inte att jag har mer rätt till att få lägenhet absolut inte. Men jag anser att alla ska få lika stor chans att få en lägenhet, det får man inte om kommunen spärrar lägenheter till enbart invandrare.
Jag har inte mer rätt än någon. Det jag menade är att jag upplever att invandrare ha prio ett. Ska det inte vara att alla ha lika stor chans?
Tror ni misstolkade mig :)
För dem jag kallade för invandrare? Kallas inte de som flyttar hit det då?

Jag kan lova dig att du har ett bättre liv om du är född i Sverige, sett till privilegier. Vi har rent vatten, mat, fred. Ett fungerande skol- och rättssystem. Det ÄR vansinnigt orättvist, sett ur ett globalt perspektiv. Fantastiskt för oss, ja. Men det är orättvist och det måste man inse.

Du har redan större möjligheter än vad nyanlända har. Du kan det svenska språket, du har socialt och möjligtvis också ekonomiskt kapital och du har en förstående för det svenska samhället som grundlagts redan när du var barn. Alltså är det faktiskt inte rättvist att säga "ställ alla i samma kö". En nyanländ (speciellt någon som kommer hit med begränsade resurser vilket många gör, sett till svenskars begrepp om rikedom) har betydligt sämre chanser än dig att till exempel få en lägenhet. Jag anser därmed att det inte är det minsta konstigt om nyanlända eller andra socialt utsatta grupper får extra stöd (eller "bättre chans"). Deras chans från första början är ju sämre - varför inte använda samhällsfunktioner till att jämna ut chanserna så att människor ändå kan ha liknande möjligheter trots skilda förutsättningar?

Den som flyttar hit och blir svensk medborgare är svensk (om man inte utgår från någon absurditet a la SD). Alltså går det inte att tala om "invandrare" och "svenskar" för att det är inte en dikotomi.
 
Nu startar jag en väldigt känsligt ämne men jag har på sistone blivit väldigt involverad i detta på alla håll och kanter och känner att jag vill veta andras tankar och åsikter om just detta.
Vad är egentligen rasism?
Vem är rasist?

Jag läser mycket på nätet om folk som bli anklagade för rasister. Jag själv har blivit kallad för värsta rasisten bara för att jag har en åsikt om invandringen, tycker det borde minskas ner. Och att jag ser om mig själv i första hand.
Jag har inget emot varje sig utländska eller mörkhyade, varit ihop med en kille som kom från Brasilien, min syrra är ihop med en utländsk (minns ej vart han kommer ifrån nu) och jag har vänner som är mörkhyade. Har inget emot dem alls och ser dem som vilken människa som helst. Tycker tom många ggr att det är vackert med mörkhyad.
Däremot känner jag en orättvisa mellan oss svenska och invandrare om hur myndigheterna behandlar oss. I byn jag bodde i gick det knappt att hyra en enda lägenhet för det sparades undan till invandrare. Det gjordes en moské av en lägenhet mitt inne i ett område fullt med lägenheter, där dem tillbringade vissa nätter och höll ingen tyst nivå precis. Höll folk vakna till 1-2 på nätterna som bla drabbade min syster som skulle upp tidigt dagen efter på jobb. Men det hjälpte inte att ringa och klaga. Ingenting gjordes.
Jag upplever att dem sätter invandrare i prio ett när det gäller jobb och bostad.
Borde vi inte i första hand se till att vi svenska ha tak över huvudet och arbete till våra ungdomar som gå arbetslösa. Jag menar, ju mer vi plocka in, desto mindre bostäder och arbeten blir det ju.
Absolut att vi ska hjälpa och ta in. Men någon måtta får det väl vara tycker jag. Man kan ju inte hjälpa alla. Snart har vi ju inget Sverige kvar. För det är väl inte rasistiskt? Att man vill att Sverige förbli svenskt, det är ju därför det heter Sverige?
Jag tycker man borde hjälpa mer på plats, för oftast är det ju dem som är kvar som verkligen behöver hjälp, dem som inte ha råd att ta sig därifrån.
Är jag värsta rasisten pga mitt tänk och åsikt?
Jag känner mig inte som en rasist eftersom jag inte ha något emot någon förutom myndigheterna.

Överallt läser jag om rasism och det nu bara de senaste året. Och det gör ont i mig att folk bli anklagade för rasister. För rasist är så hårt ord och rasist för mig är typ som filmen American History X och att man verkligen har emot utländska och mörkhyade.
Nu har tom ordet rasism kommit in i ett häst spel på nätet. Där det nyss gjordes att gubbarna i spelet kunde bli mörkhyade. Innan var dem bara vita. Barnen i spelet tyckte ju såklart att detta va ovanligt och skojade om att någon mörkhyad gubbe såg ut som en apa och undrade om inte denna kunde byta tillbaka till "normala" färgen för det var så konstigt att se denne som mörkhyad.
Detta blev ett ramaskri och personen bakom denna gubben gick ut med att detta är väldigt rasistiskt och så får man inte säga.
Men hallå, det är barn! Barn med livlig fantasi och gubbarna i spelet (man kan välja olika ansiktsformer) ser faktiskt rätt missbildade ut och jag tycker en gubbe ser apliknande ut både i vit och mörkhyad utseende.
Tycker ordet rasistiskt börjar gå för långt, att det missbrukas och upplever det som att folk vill få att allt är rasistiskt. Och det är både less samt och tröttsamt. Och tydligen har mörkhyade blivit kallade för apor i evigheter pga deras färg. Kan dock inte hitta någon källa på det.

Men vad är egentligen rasism?
Kort sagt så är rasism för mig när man ser ner på en folkgrupp baserat på deras ursprung och religion. "Du är från plats X. alltså är du dålig och jag är bättre än dig" Jag tror absolut det finns överallt, ljusa ser ner på mörka och vice versa. Det är precis lika illa oavsett.
 
Kort sagt så är rasism för mig när man ser ner på en folkgrupp baserat på deras ursprung och religion. "Du är från plats X. alltså är du dålig och jag är bättre än dig" Jag tror absolut det finns överallt, ljusa ser ner på mörka och vice versa. Det är precis lika illa oavsett.

Nja. Nog för att enskild rasism kan ses som lika illa oavsett vem utövaren är, men hur många samhällen finns det idag där "vita" missgynnas strukturellt? Och där det finns en historia av att strukturellt missgynna en person baserat på att hen kommer från det västerländskt normativt eftersträvansvärda? (puh, vilken mening.)

Jag tycker att man ändå bör ha med historian när man pratar om rasism. På ett personligt plan är det självklart lika illa så fort någon behandlar någon annan illa, men strukturellt bör man se till ett större perspektiv. Tycker jag.
 
"Snart finns det inget Sverige kvar"

Jag undrar så över detta. Har någon tagit ifrån dig Sverige på något sätt? För om man BARA anser att Sverige är tex skolavslutning i kyrkan och den svarta dockan i Kalle anka så kanske man känner sig bestulen på något sätt. Men ingen har någonsin försökt ta något Svenskt ifrån mig, tvärtom verkar de flesta hemskt intresserade av hur Sverige är och vad man gör här. Att man sedan har Moské eller firar andra högtider det betyder INTE att någon tar ifrån DIG jul. Det betyder att man kan ha både och, tänk på det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 363
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 720
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 913
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 312
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp