Vad är egentligen särbegåvning hos barn/unga? Hur tar det sig i uttryck?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Satt och diskuterade det just, då många genom åren har kommit att kalla mig för just det.
Men vad är egentligen särbegåvning? Hur ska det egentligen korrekt beskrivas?

Om jag bara utgår från mig. Otaligt antal personer, såväl klasskompisar som lärare och andra vuxna i min närhet, har oändligt många gånger kallat mig för just det (eller synonymer till det). Men jag har alltid varit lika oförstående till det.
Om jag ska ta det från början: Jag lärde mig att läsa när jag var 3.5 år gammal. Läste böcker för "yngre ungdomar" (typ 12-15 år) när jag gick i förskoleklass, och kunde läsa undertexten på TV som 7 åring. Kunde multiplikationstabellerna när jag var typ 6-7 år gammal också.

Har alltid haft extremt enkelt för mig i skolan, och har alltid tyckt att lektionerna varit dötrista - för att jag redan kunnat allting. Minns när jag gick i kanske 2-3an, och vi hade någon längre mattelektion/"matte-eftermiddag", blev jag så frustrerad av tristessen att jag räknade ut hela resterande matteboken - vilket var 3 kapitel.... När jag mådde som allra värst med alla skolbyten i högstadiet så hamnade väl detta lite i skymundan, och jag var mest glad att inte behövde göra läxor och sådär. Men annars har jag liksom alltid tyckt skolan varit tråkigt, typ inte gjort en läxa i mitt liv (iaf inte läxor av typen "lär dig dessa glosor utantill" eller "ta reda på vad x heter/betyder" etc. för det har jag redan kunnat).

Allra "värst" var det väl egentligen på gymnasiet. Det året jag gick på vanligt gymnasium blev jag t.om. uttryckligen befriad från både läxor och utvecklingssamtal, samt fick 2 veckors extra sommarlov (när resten hade restupphämtning/komplettering) - "för att jag redan kunde allt". Seriös skola det där. Not. :grin:Varför jag även slutade där.
Så började jag läsa på distans istället och insåg att man kunde få typ B - A (och i ytterst enstaka fall "bara" C) bara genom att "plugga" 2-3 h/vecka. Vad jag rent uttryckligen (inte) gjorde var att jag aldrig öppnade en enda lärobok, bara läste rubriken till proven och ändå fick max 1 fel, gjorde 2-4 sidors inlämningar som "normalt" skulle ta flera dagar, på max 1 h - med som sagt oftast typ B ("VG+/MVG-") i betyg. Och det var liksom inte i ett ämne, utan det var i stort sett alla. Oavsett om det var svenska, samhällskunskap, ekonomi, juridik, naturvetenskap eller vad som.

Jag har alltid resonerat som att det varit skolan som varit för enkel, inte jag som varit särskilt smart. "Särbegåvad" för mig har varit folk som kan lösa rubiks kub på 1 min och typ rabbla 80 decimaler på Pi, inte någon aldrig gjort en läxa i sitt liv och gör det andra gjort på flera dagar, på 1 h.
Men så nu när jag satt och diskuterade det började det liksom lite försiktigt gå upp för mig - om nu skolan verkligen var så superlätt, varför gjorde andra människor läxorna, gjorde saker i normal hastighet etc? Var det verkligen skolan, eller var det jag?

Så, nu undrar jag lite nyfiket; Vad är din definition av särbegåvning? Är jag verkligen särbegåvad?
 
Jag brukar nog inte tänka särbegåvning utan snarare att man har olika lätt för olika saker.
Hade en tjej i gymnasiet som var grym i teoretiska ämnen men när det kom till praktiska ämnen var hon bland de sämsta. Hon var helt enkelt överjäklig på det teoretiska, insåg det själv (trotts att hon älskade djur och ville bli djursjukskötare), läste vidare och forskar inom etologi nu.

Sällan man är bra på allt, gäller bara att hitta det man är/kan bli bra på.

Ingen kritik mot dig dock, beklagligt att skolan inte utmanat dig dock :down:
 
Om lärare och vuxna kallat dig särbegåvad och du inte förstått vad de menat, varför frågade du dem inte?

Alltså, jag har ju rent faktiskt förstått så. Men jag har liksom tänkt att "särbegåvad" är någon som är duktig på typ rubikskub eller PI eller något sådant, snarare än mig. Som jag skrev ovan.
 
Jag brukar nog inte tänka särbegåvning utan snarare att man har olika lätt för olika saker.
Hade en tjej i gymnasiet som var grym i teoretiska ämnen men när det kom till praktiska ämnen var hon bland de sämsta. Hon var helt enkelt överjäklig på det teoretiska, insåg det själv (trotts att hon älskade djur och ville bli djursjukskötare), läste vidare och forskar inom etologi nu.

Sällan man är bra på allt, gäller bara att hitta det man är/kan bli bra på.

Ingen kritik mot dig dock, beklagligt att skolan inte utmanat dig dock :down:

Precis! Det är så jag snarare tänkt också. Tyckte begreppet "särbegåvning" kändes lite lätt främmande på något sätt liksom.
 
Är vi tvillingsjälar @Dressyrtjejen_97 :p?

Nästan allt du skrivit stämmer på mig med, dock tröttnade jag på skolan i 4de klass men fick fortfarande VG, tills högstadiet då jag blev mobbad och slutade gå till skolan gneom halva åttan men fick fortfarande ta test och fick iallfall godkänt :)

Skolan ha alltid arit extremt lätt, och tråkig. Jag fick vänta på resten av klassen.
 
Det vanligaste tror jag är att man säger de fem procent av befolkningen som har högst IQ.

Att man upplever skolan som att man bara sitter av tiden och vara uttråkad/sysslolös/understimulerad är väl ett typiskt tecken på det.
Sen beror det ju på ens övriga sociala miljö och erfarenheter hur begåvningen kommer till uttryck, så vad det konkret innebär i vardagen varierar för olika personer.

https://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.235994!/1_2_begavade_barn_ACCESSIBLE.pdf
 
Är vi tvillingsjälar @Dressyrtjejen_97 :p?

Nästan allt du skrivit stämmer på mig med, dock tröttnade jag på skolan i 4de klass men fick fortfarande VG, tills högstadiet då jag blev mobbad och slutade gå till skolan gneom halva åttan men fick fortfarande ta test och fick iallfall godkänt :)

Skolan ha alltid arit extremt lätt, och tråkig. Jag fick vänta på resten av klassen.

Haha, uppenbarligen! :p

Tråkigt att du blev mobbad såpass att du inte ens ville gå till skolan längre :(

Kan bara skriva under på det där!
 
Sverige verkar i allmänhet vara mycket alla ska vara på samma nivå samtidigt istället för att skaffa svårare arbete för de som uppenbarligen klarar av det, varför?
Att de normalbegåvade inte ska känna sig kränkta när de inte klarar av det svårare arbetet?
 
Sverige verkar i allmänhet vara mycket alla ska vara på samma nivå samtidigt istället för att skaffa svårare arbete för de som uppenbarligen klarar av det, varför?
Att de normalbegåvade inte ska känna sig kränkta när de inte klarar av det svårare arbetet?
Men det tycker jag inte alls faktiskt. Min son som ska börja 2:an tillhör de där 5 % med högst iq men han har andra svårigheter på det sociala planet i stället. Han har fått en annan mattebok som är svårare och läseböckerna är också uppdelade så det finns olika svårighetsgrad. Han ska också delta i ett speciellt matteprojekt för de elever som gillar matte. Så jag tycker nog hans kommunala skola är bra på att se alla elevers behov faktiskt.
 
Men det tycker jag inte alls faktiskt. Min son som ska börja 2:an tillhör de där 5 % med högst iq men han har andra svårigheter på det sociala planet i stället. Han har fått en annan mattebok som är svårare och läseböckerna är också uppdelade så det finns olika svårighetsgrad. Han ska också delta i ett speciellt matteprojekt för de elever som gillar matte. Så jag tycker nog hans kommunala skola är bra på att se alla elevers behov faktiskt.

Önskar att det fanns fler kommuner som eran! Och att det fanns för 10 år sedan....
 
Sverige verkar i allmänhet vara mycket alla ska vara på samma nivå samtidigt istället för att skaffa svårare arbete för de som uppenbarligen klarar av det, varför?
Att de normalbegåvade inte ska känna sig kränkta när de inte klarar av det svårare arbetet?
Jag fick flytta upp en klass när skolarbetet var "för enkelt" (hoppade över 5an). Det blev genast större utmaning och roligare, så personligen upplever jag att skolan såg min situation och hittade en bra lösning.
 
Det finns skalor för intelligenskvoter, som kan ifrågasättas på många vis, men under en viss siffra (olika beroende på vilken skala) räknas som under normal intelligens. Över en viss siffra räknas som särbegåvad, vilket nu beskrivs som något som kan vara lika problematiskt (i skolvärlden) som att ligga under normalsnittet just för att det kan vara svårt att hitta en nivå som passar undervisningsmässigt.
Utifrån egen erfaranhet som lärare är vi ganska duktiga på att anpassa och göra undervisningen mer lättbegriplig och tillgänglig till skillnad frånatt utmana och försvåra.
 
Det låter som jag :p Gjorde typ inte en läxa förrän i högstadiet, mest för att mina föräldrar tjatade. Har dessutom fotografiskt minne. Gick ut min utbildning för sex år sen med diplom och utmärkelsen bästa student, trots att jag satt väldigt få timmar och pluggade. Har dock aldrig hört att någon kallat mig särbegåvad. Däremot hade jag en klasskamrat i gymnasiet som läst matte A-E på högstadiet och gick till universitetet för att plugga in matte diskret och vad de nu hette istället för att sitta med oss andra. Det skulle jag vilja kalla särbegåvning.
 
Hittade det här, som väl är ett ganska bra svar på "vad det är"...
Inte bara IQ, mer specifikt den del som handlar om analys och abstraktion m.m.

Begreppet särbegåvning myntades 1997 av professor Roland S Persson i avhandlingen Annorlunda land. Enligt definitionen är iq en viktig faktor, men det går att ha hög iq utan att vara särbegåvad – att ha en fantastisk förmåga att minnas och återupprepa information ger också högt utslag på iq-test. För att vara särbegåvad krävs också att man kan föra ett högre abstrakt resonemang än jämnåriga, vara duktig på att dra egna slutsatser, göra egna kopplingar och skapa nytt.

http://specialpedagogik.se/sarbegavade-barn-har-spring-i-huvudet/
 
Apropå Rubiks kub - nu vet jag vad definitionen på särbegåvning är. En synnerligen begåvad och kompetent semestervikarie berättade just hur han löste kuben - som sexåring. Han pillade loss klisterlapparna och satte tillbaka dem igen, på rätt sida. Alla gick på det. DET kallar jag kreativitet och särbegåvning. :laugh:
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 988
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 973
Senast: mars
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 327
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 648
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Damn you autocorrect!
  • Köpa billig bil?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp