Vad är era Måste ha till hästen/stallet/dej?

Positivehorsepeople

Trådstartare
Jag och några i stallet började tala om våra måsten och kom fram till många saker man inte tänkt på som skulke vara helt super att ha omkring sig, till hästen och till sig själv i hästsamnanhang.

Skicka gärna era måsten ni också:)
 
Jag och några i stallet började tala om våra måsten och kom fram till många saker man inte tänkt på som skulke vara helt super att ha omkring sig, till hästen och till sig själv i hästsamnanhang.

Skicka gärna era måsten ni också:)

menar du saker som man vill ha, t ex en mekanisk mockare eller jätte stor päls magnet som suger upp all fäll päls direkt från hästen ;). eller saker man har och inte kan leva utan?
 
Det beror ju helt vad jag och hästen behöver för utrustning.

#Men jag skulle inte vilja vara utan mina nya ridhandskar. Mina händer älskar dom.
#Micklemträns är ett måste för min häst.
#Hästen måste ha en vattenhink i sin box och jag behöver en liten lätt skottkärra när jag mockar.
#Hästen skydd han använder i transporten är ett måste eftersom han gillar att dansa där inne.
#Hjälm är ju ett måste.

Jag skulle däremot klara mig utan tusen schabrak, miljoner lindor i matchande färg till schabraken, spö är inte heller så viktigt och sporrar använder jag inte alls. Jag behöver väl egentligen ingen longerlina heller för jag använder den aldrig. Det räcker väl med ett svettäcke med.
 
Vad jag inte klarar mig utan utav det vi har är:
Sadeln
Specialpaddar
Ett av tränsen
Nåt speciellt schabrak
Benskydden
Tömkörnings kittet
Grimma + grimskaft
Täckena
Min stallplats
Hjälmen
Sporrarna och ett spö
Hästapoteket
Borstarna

Vad jag skulle behöva:
Inte mkt egentligen. Ev mer tid och ork. Är ett måste enligt mig som jag behöver.
Skogen och ett ridhus hade inte varit fel att ha.
 
Absolut basic saker som behövs

Sadel + träns
Grimma + grimskaft
Benskydd till bakbenen (hon stryker sig)
Ryktgrejer (ryktborste, gummiskrapa, rotborste, hovkrats)
Stalltäcke + utegångstäcke eftersom hon är frysen av sig
Två hinkar
En skottkärra + grep
Hjälmen

Sen ha rman ju såklaer en massa saker som man vill ha och som undelättar hästlivet.
 
Oj: Måste ha.

Hästen!
Bomlös sadel.
Bettlöst träns.
Dressyrsadel.
träns med bett.
Körsele.
Borstar,
hovkrats.
Skottkärra,grep.
stallsop.
hjälm.
hinkar.
grimskaft.
grimma.
grimskaft.
fleece/ull/combitäcke.
stall apotek
benskydd.
vojlock/schabrak
stallplats med stor hage!
 
Jag och några i stallet började tala om våra måsten och kom fram till många saker man inte tänkt på som skulke vara helt super att ha omkring sig, till hästen och till sig själv i hästsamnanhang.

Skicka gärna era måsten ni också:)
de jag inte kan leva utan är,
magic brush, förstår inte hur jag klarade av att ryckta hästen innan Magic brush borsten kom in i mitt liv :rofl:.
spångrepen är omöjligt att mocka med halmgrep och skyffel.
pessoa Magic betten hästen trivs bäst på dessa och får lätt skav i mungipan av andra bett.
hopp gjorden den är helt :love: perfekt passform till hästen, lagom mjuk, lagom stabil, fin färg :),
hoppsadeln bates, är den enda jag kunnat ha året runt på hästen då hon ändrar väldigt mycket i formen sommar/vinter.
dressyr gjorden Wintec cair, väldigt bra passform och hästen tycker också om den :).
shire och protector täcken bäst passform på hästarna.

Allt annat jag har är utbytbart, men detta är mina måsten som jag inte vill byta ut övht.
Sen det jag måste ha är ju egentligen allt som man verkligen använder dagligen, som hovkrats, grimma, hjälm m, m.
 
Det hästarna absolut vill ha är ligghallen, de älskar sin ligghall :love: och thermobaren. Och mat så klart. Resten bryr de sig inte ett dugg om ;). Det jag behöver är bra skor och vantar. Att bli blöt och frusen om händer och fötter förstör hela min dag.
 
Jag och några i stallet började tala om våra måsten och kom fram till många saker man inte tänkt på som skulke vara helt super att ha omkring sig, till hästen och till sig själv i hästsamnanhang.

Skicka gärna era måsten ni också:)

Många måsten, men min värld skulle "rasa" utan:

Dressyrsadeln måttad efter hästen och mig
ELT gjorden - livet innan den var oerhört spännande (sadelgjordstvång deluxe)
Königsstövlar flaxande skänklar är ett minne blott ;)
Sopkvasten från Borstiq Farm stor och täcker mycket yta vilket är behövligt när man sopar så ofta som jag!
Rambotäckena finns inga täcken som slår den passformen på min häst
Animalintex har man en gång haft lymfangit så behövs det inte mycket, bästa omslaget :)
Magic Brush och sprayflaska med vatten eftersom jag är allergisk mot både pälsdjur och damm så är dessa i kombo en gudagåva till mig! :D
 
Jag och några i stallet började tala om våra måsten och kom fram till många saker man inte tänkt på som skulke vara helt super att ha omkring sig, till hästen och till sig själv i hästsamnanhang.

Skicka gärna era måsten ni också:)

Hästen
Skön sadel
Träns
Tränsbett
Grimma
Rep
Hink
Stallapotek
Borste
Hovkrats
Sax
Kniv
Lite hovprylar för att kunna dra sko, raspa, slå på tappsko

BB Sprengers stigbyglar
Lättviktshjälm i rätt balans
Döberts dressyrspö
Bra handskar
El-sulor
Halsduk
Mössa
Sport-bh
Bra lädervårdskit
Påsar a la Ikea-påsar
Uhip-kjolen

Mina tränare och min vet.
Och en massa pengar att betala för allt med. ;)
 
Mina/ våra måsten är stora hagar, hö, vatten, saltsten, halm, ligghall, hjälm, ridskor, handskar, borste, hovkrats, träns, sadel, grimma grimskaft, sårtvätt/sprej och telefonnummer till hovslagare och vet.

Det är mina absoluta måsten, för att ha häst.
Allt det andra är bara kul att ha.
 
menar du saker som man vill ha, t ex en mekanisk mockare eller jätte stor päls magnet som suger upp all fäll päls direkt från hästen ;). eller saker man har och inte kan leva utan?

Det jag mest menade var de sakerna som gör stallivet/hästlivet lite enklare:)
Jag själv har hugobagen, perfect heel som jag magiskt får bättre sits i som jag har på när jag rider dressyr, alltid köper vaddade träns vid nacken för att många av mina hästar verkat vara spända annars, alltid köper en extra hästko till bak/framben när hästarna går i leriga hagar, Bot lindor som extra isåfall någon häst blir svullen osv:) mycket mer men lärorikt att höra vad andra har för saker de inte klara sig utan heller!
 
Jag vill inte vara utan min rullvagn (3 våningar trådkorg, 99kr på Jula). På översta våningen står en cykelkorg med borstar (superbra att lyfta ur och hänga på boxdörr), på andra våningen står salvor, på nedersta reflexer och benskydd.

Ergonomiskt, prydligt, lätt att bära ut allt ur sadelkammaren och luftig hållbar förvaring. Noll mögelrisk!

Jag uppfann den efter förra hösten, då borstarna möglade i ryktlådan....
 
Orkar inte rabbla upp alla för mig "självklara" saker i utrustnings väg..men det jag inte överlever utan i ett stall är:

Silvertejp
Plasthandskar engångs (hatar att få tex putsmedel eller annat klegg på händerna)
Bra broddverktyg, spärrskaft m hylsa, vass gängtap
Lättare skoverktyg som sömtång, hovtång, rasp att åtgärda det mest akuta med
En bra lampa med magnet på baksidan att kunna ha ute tex i hagen
Bra höpåsar som rymmer mycket, lätta att fylla och tömma (använder postensäckar jag fått, älskar dem)
25-liters vattendunkar (avskyr att bära vatten till hagar utan vill köra i skottkärra och slippa gå många gånger)
Bra fungerande bädd i boxen (började m bädd för ca 2 år sedan, det bästa jag gjort)
Pumptvål, handduk (ofräscht att inte tvätta händer före man åker hem/sätter sig i bilen)
Pälsglans (underlättar mycket..)

och säkert mera jag inte kommer på nu
 
Det jag mest menade var de sakerna som gör stallivet/hästlivet lite enklare:)
Jag själv har hugobagen, perfect heel som jag magiskt får bättre sits i som jag har på när jag rider dressyr, alltid köper vaddade träns vid nacken för att många av mina hästar verkat vara spända annars, alltid köper en extra hästko till bak/framben när hästarna går i leriga hagar, Bot lindor som extra isåfall någon häst blir svullen osv:) mycket mer men lärorikt att höra vad andra har för saker de inte klara sig utan heller!
Det som gör stall/hästlivet enklare roligare för mig är min ridbana ( älskar) och en lite golfbil jag använder när jag sladdar ridbanan med EU pall. Golfbilen är också bra att köra vatten i dunkar till beteshagarna. Jag gillar också min tamburmajor jag har i stallgången (bred gång) på den kan jag hänga upp det mesta utan en massa krokar på väggarna och väggarna håller sig då vita och fina.

En rullvagn va det någon som nämnde, det låter praktiskt, ska se mig efter en sådan.
 
Sverigegrepen att mocka med. Den är underbar! Sen saknar jag gruvligt den superba Borstiqsopen som stallägaren har rationaliserat bort:(.

Även min lilla svängda Borstiqborste gillar jag riktigt mycket och använder flitigt:). Sen är mina Sprengerbett favoriter.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 259
Senast: SiZo
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 140
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 070
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 429
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp