Vad är ett bra avelssto?

Vem avlar ni för? Er själva? Till försäljning? Är ert mål att få fram en häst för hobbyryttaren, MsvB-ryttaren, eliten?

Delvis för mig själv, delvis för att sälja. Är och kommer inte vara i behov av att sälja. Vill hitta en bra ryttare som kan tävla när och om det blir dags.
Målet är att få fram en hopphäst som i alla fall minst kommer att gå msv hoppning.
 
Jag har avlat dressyrhäst till mig själv som jag aldrig klickade med så hon är såld.
Hopphästen som definitivt kan hoppa är väldigt speciell, reaktionssnabb, nervig och helt o hållet min häst så hon är kvar men tävlas i hoppning av annan ryttare (jag är för feg). Helt underbart att jag har mål med min ridning som innebär att min häst ska kunna gå vidare upp i klasserna med annan ryttare och det funkar så bra!
Nästa avkomma blir en dressyravkomma som är tänkt till mig (mammahäst är dubbeltalang med precis under diplom både som hopp o dressyrhäst, med mormor linjeavlad på Gaspari) och sen en hopphäst som är tänkt att sälja.
 
Förutom det som nämnts här är hållbarhet viktigt. Hästen måste tålas att tränas, ha en balans och temperament som gör att den inte skadar sig så fort den är utanför boxen. En skadad häst blir aldrig en stjärna oavsett stam, exteriör eller vilja.
 
Mina ston har bra exteriör, riktigt bra hoppförmåga, bra grundgångarter, är trevliga och enkla vid vardaglig hantering, har haft föl förut utan komplikationer eller svårigheter. Och förståss bra stam med flertalet prestationshästar.

Mitt avelsmål är att ta fram hästar som kan gå minimum MsvA inom en eller två grenar. Hittils så har jag avlat främst för mig själv, vilket jag nog kommer göra tills jag tycker att jag har tillräckligt med hästar (:angel:) men försöker tänka att fölen även skal vara säljbara till duktiga tävlingsryttare.
 
Nästa avkomma blir en dressyravkomma som är tänkt till mig (mammahäst är dubbeltalang med precis under diplom både som hopp o dressyrhäst, med mormor linjeavlad på Gaspari) och sen en hopphäst som är tänkt att sälja.

Så underbart med nån som skriver dubbeltalang istället för multitalang.
Har alltid stört mig på att en del hästar beskrivs som multitalang, när de bara gått dressyr o hoppning.
Multi är väl nån som är riktigt bra på ytterligare några grenar, tex körning, western, voltige, distans eller nåt annat av alla grenar som finns att tävla i.
 
För mig är ett bra sto resultatet hon gör i avelsboxen. Jag avlar tävlingshästar och vill med mitt avelsmål ha ston med bra möderne som lämnar bra tävlingshästar. Men ser jag i det stora hela så är även ett sto som lämnar trevliga hobbyhästar bra. De ska vara bra på att lämna bra avkommor i det man har som mål oavsett om man elitsatsar eller avlar hobbyhästar då båda sorterna behövs.
 
Nu har jag ett fullblodssto som jag har valt att betäcka med en halvblodshingst. Valde att avla på henne eftersom att hon har god exteriör, tre trevliga gångarter samt ett gott psyke. Dessutom har hon iaf på galoppbanan visat på en mycket god hållbarhet då hon gått många löp i många år. Gillar fullblod så vill gärna ha en sporthäst med mycket fullblodsinslag. :)
 
Värderar du egna tävlingsmeriter eller är stam och stolinje viktigare?

Vi köpte våra avelston i Tyskland hos en duktig uppfödare. Hon berättade att de bästa stona sätter de alltid i avel direkt. Rids in, visas för att bli premierade och sedan avel. Så de jobbar helt efter stolinje och stam. Har visat sig fungera bra då de lyckats producera fram riktigt bra avkommor!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 805
Senast: Dopy
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 553
Senast: maria_b
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 107
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
2 837
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp