Vad är ett bra laminatgolv?

Askur

Trådstartare
Som rubriken lyder, vad är ett bra laminatgolv, eller åtminstone ett som duger? Har hittat ett som jag vill ha men vet inte om det är bra. Skall läggas i en tvåa på 65 kvadrat med två personer som bor i lägenheten.

Obs.. Håll er till ämnet nu. Parkett eller annat golv får läggas i framtiden. Just nu är det gammalt (betongolv?) i lägenheten. :)
 
Vi ska lägga nytt golv i kök och sovrum och kommer lägga golv från pergo. Sedan tidigare ligger något billligt laminatgolv av usel kvalité. I det andra sovrummet (som tidigare använts som barnrum) ligger ett laminatgolv från tarkett som är i fint skick, så det får ligga kvar.

Kan inte påstå att jag kan något om laminatgolv, men som med mycket annat utgår jag ifrån att man (i regel) får vad man betalar för. När vi frågade vänner och bekanta om tips på laminatgolv fick vi rådet att titta på golv som kostar från ca 200kr/m2 och uppåt.

Vad är det för golv ni tittat på? Har ni tänkt att lägga samma golv i hela lägenheten?
 
"bra laminatgolv "... Köps inte från Ikea iallafall :devil:
Det blev fult och stora repor direkt.

Iofs vet inte ens om de säljer laminatgolv längre?
 
Men vi har även köpt budgetgolv från byggmax, ett som var riktigt billigt med ungefär 60:-/kvm och ett som kostade ca 100:-/kvm.
Prisvärda, blev inte alls lika slitet och repigt som Ikeas.
 
Vi har köpt laminatgolv på rusta. Bor på landet med allt vad det innebär i grus o smutsväg och trots att det nu legat i 8 år i kök o hall med stora hundar så ser det helt ok ut. Men jag har inga höga krav, det är slitet om man tittar noga. Några skarvar har väl fått mer vatten än dom tålt men det är vi som är slarviga med vattenskålar och blöta skor.
Lägg plastskum under när du har betonggolv.

Om du ändå tänker byta inom några år så är det definitivt prisvärt.
 
Jag har oxå Rusta golv ,ser fortfarande ut som nya efter 5 år.
Och det är samma förutsättningar här som hus Luff,hundar,vattenslabb,skitiga stallstövlar mm
 
@DarkInNight hörde om Ikea golven. Jag kärade ner mig i deras mörka (nästan svart) golv och nu i efterhand så är jag så glad över att det inte köpte det efter vad man har läst om det. :(
 
Har googlat runt lite och läst mycket gott om Krautas golv. Bland annat ett som var i den billigare prisklassen men tydligen otroligt prisvärt och SNYGGT! Men jag är fortfarande skeptisk. :banghead: Hade helst utav allt lagt parkett i lägenheten men vill hellre lägga det innan lägenheten säljs i framtiden.
 
Har googlat runt lite och läst mycket gott om Krautas golv. Bland annat ett som var i den billigare prisklassen men tydligen otroligt prisvärt och SNYGGT! Men jag är fortfarande skeptisk. :banghead: Hade helst utav allt lagt parkett i lägenheten men vill hellre lägga det innan lägenheten säljs i framtiden.

Varför inte lägga parkettgolv nu om det är det du egentligen vill ha?
Låter poänglös att i framtiden, inför försäljning, riva ut ett okej laminatgolv för att lägga parkettgolv.
 
Har googlat runt lite och läst mycket gott om Krautas golv. Bland annat ett som var i den billigare prisklassen men tydligen otroligt prisvärt och SNYGGT! Men jag är fortfarande skeptisk. :banghead: Hade helst utav allt lagt parkett i lägenheten men vill hellre lägga det innan lägenheten säljs i framtiden.
Men va, ska du lägga parkett INNAN du flyttar, så du ska själv inte ha någon nytta av den?
O så river köparen ut den för den vill ha något annat.
Äh lägg ett bra golv direkt.
 
Förlåt. Menade inte betonat att jag ska lägga parkett innan lägenheten säljs men om något år iallafall när badrum och allt annat är klart. :)
 
Förlåt. Menade inte betonat att jag ska lägga parkett innan lägenheten säljs men om något år iallafall när badrum och allt annat är klart. :)

Varför lägga ett golv för att riva ut det efter något år? Och varför ska golvet vara bra om det ska ut lika fort som det kom in? Jag förstår inte. Varför inte vänta med att lägga golv tills renoveringen är klar alternativt lägga ett parkettgolv på en gång? Det går alltid att slipa parkettgolvet om det blir slitet.
 
Vi köpte ett "klick golv" gjort för offentlig miljö för medel slitage från Tarkett. Med tanke på hundar, katter och stallspring. Efter 4 år syns en repa som jag själv gjort när jag drog soffan som hade en sten under ena soffbenet. Det är vatten skyddat så spiller man eller om det sker kiss olycka är det lite mer tåligt. Vi är super nöjda med golvet.
Med vänlig hälsning
pudlan
 
Hej!
Vi har ett k-rauta-golv, misstänker att det var ett av de billigare. Det ser fortfarande bra ut 6 år senare, trots att det var jag och sambo som fösökte lägga det. (Vi fick ta in en kompis till hjälp dag två, annars hade det nog slutat med isärflytt innan vi ens flyttat in.

/Lavinia
 
Pergo har väl de bästa laminatgolven som finns säger de själva iaf. :)
Vi har lagt Pergo i nästan hela huset, samma golv, mööörkt och fint!
Utlovades väldigt slitstarkt och har fått bra recensioner från folk som har djur hemma som kan repa golv med klor osv.
Vi är nöjda! :)
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 685
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 714
Senast: Niyama
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 414
Senast: Jeps
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 310
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp