Vad är grejen med att byta däck?

Det är precis den där symboliken jag är far efter. Jag har aldrig hört en man säga att eftersom hans mamma under hela hans uppväxt putsat fönster/manglat lakan/sytt gardiner/bakat tårta så ser han det som en självständighetsgrej att själv göra det.

Mäns kunskaper värderas högre.
Helt klar värderas mäns kunskap högre. Det är ju bara att titta på lönenivåer för typiskt manliga resp kvinnliga yrken. Det är ju tyvärr också vanligare att en kvinna är ekonomiskt beroende av sin man än tvärt om.

Sen kan man ju inte annat än undra varför vissa saker tycks locka män mer än ( de flesta ) kvinnor. Jag tycker t ex inte det är dugg roligt att köra vår ATV men gör det givetvis när jag måste. Min man och inte minst mina två söner tycker däremot att det är jättekul och sönerna till och med frågar om det inte är dags att harva ridbanan eller köra ut vatten till hästarna ...
 
Det är precis den där symboliken jag är far efter. Jag har aldrig hört en man säga att eftersom hans mamma under hela hans uppväxt putsat fönster/manglat lakan/sytt gardiner/bakat tårta så ser han det som en självständighetsgrej att själv göra det.

Mäns kunskaper värderas högre.
Fast man riskerar inte att bli stående mitt ute i ingenstans för att man inte kan putsa fönster.
 
Vet inte om mäns kunskaper värderas högre när det kommer till arbetsmarknad och lön men däremot är det oftare kunskaper som är lättare att koppla till kvantifierbara resultat. Det gör det även lättare att säga hur mycket något är värt. Att sätta siffror på mjuka värden är svårare och det blir på så sätt svårare att beräkna hur mycket det är värt. Inköpare och säljare är ett liknande exempel där säljare ofta kan tjäna mer för att det rent krasst är lättare att räkna på det även om en bra inköpare ofta kan göra en enorm skillnad.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Vet inte om mäns kunskaper värderas högre när det kommer till arbetsmarknad och lön men däremot är det oftare kunskaper som är lättare att koppla till kvantifierbara resultat. Det gör det även lättare att säga hur mycket något är värt. Att sätta siffror på mjuka värden är svårare och det blir på så sätt svårare att beräkna hur mycket det är värt. Inköpare och säljare är ett liknande exempel där säljare ofta kan tjäna mer för att det rent krasst är lättare att räkna på det även om en bra inköpare ofta kan göra en enorm skillnad.
Nah, jag är osäker. Jag tror att samhället har skaffat sig en vana vid att kunna kvantifiera mäns arbete.
 
Jag har tagit mig förbi den där spärren och har nu sågar av allehanda slag - och det är så roligt. Zzzzzommm så är det klart. Så skön känsla. Sitter det en spik i vägen, ett träd på fel ställe, en planka som ska kapas... zzzzommm. Rekommenderas. :D
Bara att se till att ha rätt skyddsutrustning och läsa på först. :up:
Jooo både motorsågen och röjsågen har nog glömt bort sina handledningar på ålderns höst. Och jag får hela tiden en känsla av att jag ska såga av mig benet när jag tänker på det. Men :D jo det är en sak att ta tag i.
 
Vet inte om mäns kunskaper värderas högre när det kommer till arbetsmarknad och lön men däremot är det oftare kunskaper som är lättare att koppla till kvantifierbara resultat. Det gör det även lättare att säga hur mycket något är värt. Att sätta siffror på mjuka värden är svårare och det blir på så sätt svårare att beräkna hur mycket det är värt. Inköpare och säljare är ett liknande exempel där säljare ofta kan tjäna mer för att det rent krasst är lättare att räkna på det även om en bra inköpare ofta kan göra en enorm skillnad.
Jag tror ytterligare en förklaring är att de traditionella kvinnliga yrkesområdens är kopplade till det oavlönade arbete som traditionellt utförs av kvinnor i hemmet ( städa, tvätta, sy, sköta barn och gamlingar, laga mat mm) medan mäns traditionella sysslor har legat utanför utanför hemmet. Sedan är det dessutom så att när ett mansdominerat yrke inte längre är mansdominerat så sjunker både lön och status ...jmf lärare, läkare, veterinärer där den relativa lönenivån har sjunkit när fler kvinnor har kommit in i yrket.
Det är ganska symptomatiskt att det är just 'sopgubbar' som tjänar runt 35 000 ... De vill säker inte ha in några 'sopgummor' ( annat än ngn enstaka som ska vara beviset f att de visst är jämställda ...) eftersom lönenivån då garanterat skull sjunka som en sten ...
 
Helt klar värderas mäns kunskap högre. Det är ju bara att titta på lönenivåer för typiskt manliga resp kvinnliga yrken. Det är ju tyvärr också vanligare att en kvinna är ekonomiskt beroende av sin man än tvärt om....
Det räcker långt att titta på lönerna för samma jobb, generellt sett är lönen för exakt samma arbete några tusen lägre om det är en kvinnlig löntagare jämfört med en manlig, till och med ingångslönerna skiljer flera tusen i månaden på många jobb när det gäller de som kommer direkt från skolan!

Nu finns det de som påstår att det enbart handlar om att kvinnor är dåliga på att löneförhandla, men det förklarar inte varför det är generellt så stora skillnader i inkomst, alla kvinnor kan ju inte vara dåliga och alla män bra?
 
Det räcker långt att titta på lönerna för samma jobb, generellt sett är lönen för exakt samma arbete några tusen lägre om det är en kvinnlig löntagare jämfört med en manlig, till och med ingångslönerna skiljer flera tusen i månaden på många jobb när det gäller de som kommer direkt från skolan!

Nu finns det de som påstår att det enbart handlar om att kvinnor är dåliga på att löneförhandla, men det förklarar inte varför det är generellt så stora skillnader i inkomst, alla kvinnor kan ju inte vara dåliga och alla män bra?
Ja tyvärr och sedan ökar skillnaden ytterligare när kvinnorna tar ut mer föräldraledighet än männen....
 
Det där tycker jag kan tala för avsaknad av körkort som statussymbol. Att somliga (färre och färre unga ffa i städer tar körkort) ser det som en framgångsfaktor att vara priviligierade nog att kunna välja att leva så att bilen inte behövs. Och samtidigt som det förstås finns oemotsägbara fördelar, på flera plan, med att människor bygger bort bilen ur sin tillvaro så behöver man nog också se det i perspektivet urbanisering/ruralisering. Vårt samhälle är ju inte anpassat för att alla skall bo centralt i tätort, eller ens i närheten av rimligt frekvent kollektivtrafik.
Javisst. Det är absolut en sorts identitetsmarkör av upplevt positivt slag att inte vara bilist. Jag avundas det oerhört. Bil är ju SÅ 1900-tal!

Samhällsplaneringsfrågan är galet komplex och tangerar mitt kompetensområde. Jag orkar inte fördjupa mig pga semester, men det råder hyfsat konsensus kring städerna som potential för hållbar utveckling.
 
Spot on. Jag visste att det skulle ses som fint att inte ha körkort/bil. :D
Men det beror givetvis på HUR man inte har det.

Bland alla kungsbackabornas suvar och audi, är det uppenbart att de tycker att det är mycket fint att ha sådana. Jag tycker att de kunde lära sig att parkera inom - de abnormt stora - parkeringarna.
 
Jag orkar inte fördjupa mig pga semester, men det råder hyfsat konsensus kring städerna som potential för hållbar utveckling.
Jag dristar mig våghalsigt att tro att det finns en överrepresentation av stadsbor i den grupp där konsensus råder. ;) Jag är övertygad om att den uppfattningen inte är lika spridd på a) lekmannanivå (läs: de som utgör samhället snarare än formellt planerar det) och b) på landsbygden.
 
Jag dristar mig våghalsigt att tro att det finns en överrepresentation av stadsbor i den grupp där konsensus råder. ;) Jag är övertygad om att den uppfattningen inte är lika spridd på a) lekmannanivå (läs: de som utgör samhället snarare än formellt planerar det) och b) på landsbygden.
Överrepresentation av samhällsplanerare, ja.

Ideologiskt kan man så klart hävda vad som helst.

Sverige är - tvärtemot hur man lätt upplever landet vid resor i det - internationellt sett ganska urbaniserat.
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 826
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp