Vad är grejen med att byta däck?

???
Så du menar att ett professionellt verktyg inte är bättre än ett sämre verktyg?

Ett professionellt verktyg i sammanhanget är en såg som är avpassad till uppgiften. Sen finns det sågar, och så sågar, men har inte så stor koppling till just storleken.
Sen håller jag nog med om att en del män väljer att köra gamla lunsar från när far eller farfar jobbade i skogen, men det får de då ta på nostalgikontot, för effektivt är det inte.

Men när vi ändå är igång med däckbyten och sen motorsågar som männen hugger för sig av, som symbolhandling.
Hur är det med resten av den lite enklare servicen på bilarna, lampor var vi inne på förut - hur är det med olje- och filter-byte?
 
Men när vi ändå är igång med däckbyten och sen motorsågar som männen hugger för sig av, som symbolhandling.
Hur är det med resten av den lite enklare servicen på bilarna, lampor var vi inne på förut - hur är det med olje- och filter-byte?
Jag tror det är litet svårt att dra vidare i den riktningen, för det torde vara en närmast försumbar andel bilägare som byter olja själva idag. En på hundra? Femhundra? Tusen? I de fall det görs är mitt intryck att det är minst lika stor manlig övervikt som för hjulbytena, däremot har jag en känsla av att oljebyten inte används riktigt lika frekvent som argument för att slippa tvätta och diska.
 
Även motorsåg är ett dåligt argument, hur många har öht ett behov av motorsåg även om de bor i hus? Majoriteten av alla husägare har annan uppvärmning än ved.
 
Jag tror det är litet svårt att dra vidare i den riktningen, för det torde vara en närmast försumbar andel bilägare som byter olja själva idag. En på hundra? Femhundra? Tusen? I de fall det görs är mitt intryck att det är minst lika stor manlig övervikt som för hjulbytena, däremot har jag en känsla av att oljebyten inte används riktigt lika frekvent som argument för att slippa tvätta och diska.
Så är det förstås med. Nyare bilar lämnas in för att servas, men de lite äldre går utmärkt att göra en del av det själv. Och nog är det bra många som byter olja själva - annars skulle det inte säljas olja och filter i biltillbehörsbutikerna.
Hört många gånger där det är tjejen som talar om att det minsann är deras karl som servar deras bil och byter hjul.
Tycker det är en jämställdhetsfråga det med, då det kan göra skillnaden mellan att ha råd med bil eller inte när ekonomin som ensamstående är knaper. Behöva ge upp bilen för att de flyttar isär och verkstaden är för mycket pengar för saker som borde gått att göra själv.
Därav tänkte jag att om denna tråden rentav kan få någon mer tjej att byta hjul själv så varför inte fortsätta med tex luftfilterbyte eller något.
 
Jag tänker att det kanske inte nödvändigtvis handlar om rättvisefördelning av arbetsinsatser när det gäller byta-däck vs diska-och-städa. För självklart är hemarbetet astronomiskt mycket större och mer tidskrävande än 2 däckbyten per år.

Jag tänker mer att det är en intressant aspekt av hur vi fortfarande i så stor utsträckning väljer enligt könsnormerna. Titta bara exempelvis på utbildningarna efter grundskolan - hur många tjejer väljer tekniklinjer? Den klassen jag har närmast mig har EN tjej och kanske 13 killar. Hur många tjejer utbildar sig till rörmokare?

Hur många killar väljer stylistlinjen???

Hur ser det ut på ridskolorna? Hur många tjejer vs killar finns i stallet? Fortfarande?

Allt detta mynnar ju i slutänden ut i att fler killar/män byter däck och fler tjejer/kvinnor utför arbeten i hemmet.
 
  • Gilla
Reactions: ptr

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 836
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp