Vad är grejen med att byta däck?

så beror det (bland annat) på att man har rätt positiva känslor kring bilen.
Jo man kan ju, som jag då, råka vara motorintresserad.
Mitt bidrag till kollektivtrafiken är att jag kör buss i den.
För egen del så har jag 3 bilar och en motorcykel.
2 av bilarna är i trafik, den tredje skulle inte klara en besiktning och motorcykeln är hel men avställd och obesiktigad.
Sambon har 5 bilar varav två i trafik, tre traktorer och en trasig C-korts hästlastbil som jag brukade köra.
Så vi har ju olika inställning till fordon.
 
Jag ser väl två ingångar här.

De ovan nämnda körkortslösa personer jag tänkte på är (manliga,) medelålders lektorer och professorer i humaniora och samhällsvetenskap. Urbana nog att inte vara bilberoende.

Men du håller alltså med om att däckbytena som symbol för jämställdhet kan ha att göra med just bilen som frihetssymbol, snarare än med något om hur vi ser på jämställdhet?

Själv upplever jag bilen nästan enbart negativt. Jag tror att jag hade varit en av de körkortslösa akademikerna jag nämnde om jag inte hade ridit. För MIG är bilen motsatsen till frihetssymbol, nästan.

Precis som för flera andra som svarat är bilen mer en frihetssymbol än motsatsen. Förut när jag bodde i en närförort till Stockholm använde jag den varje helg till utflykter med eller utan barn till främst nationalparker och naturreservat. Hade absolut haft ett mycket tråkigare liv utan bil.
 
Precis. Jag tänker också att om man är en person som - ekonomiskt - kan välja någorlunda var man bor, och då väljer en bostad som skapar ett större bilberoende än vad andra möjliga bostäder hade gjort, så beror det (bland annat) på att man har rätt positiva känslor kring bilen.

Jag bor på landet sommartid, och känner mig utpräglat ofri när det krävs bil för att handla och sortera sopor (eller äta på mitt favoritlunchfik).

Eller för att man har negativa känslor kring annat med att bo i tätbebyggt område?

För mig är INTE frihet att handla och sortera sopor, eller äta lunch på fik. Framförallt är frihet inget jag förknippar tätbebyggda områden med, men det är ju en högst personlig känsla.

Jag skulle gärna se att något smartare än bilen fanns tillhanda för transporter. Kanske en
315D7F1F00000578-0-image-a-1_1455882232037.jpg
 
Vad är problemet med det?

Ett problem med att så många är beroende av att ha en egen bil även i tätbebyggda städer är att alla bilar tar en massa plats, även när de står oanvända en stor del av deras livstid. Många bilägare verkar dessutom förvänta sig att deras bil ska stå strax utanför porten trots att de inte äger någon egen tomt eller betalar vad markplätten är värd.
 
Eller att man värderar andra saker högre än att kunna gå eller ta tuben överallt.
Javisst. Det betyder ju att bilberoendet inte i sig är avskräckande.

Men det var inte mina allmänna aversioner mot bilar som var temat här, egentligen, utan jag försökte mest föreslå att det faktum att däckbytenas symbolvärde när det gäller jämställdhet, kanske snarare kan förklaras med just bilens symbolvärde, än med något hos folks föreställningar om jämställdhet.
 
Varför tar man så ofta upp något som görs två gånger om året? Varför verkar däckbytet vara något slags symbolfråga i jämställdhetssammanhang? Och inte minst - varje gång könsroller diskuteras så är det en bunt kvinnor som stolt deklarerar Jag är kvinna men byter däcken själv. Som om det var den högsta av kompetenser.
Jag har inte läst tråden med nio sidor av argument för eller emot, så jag nöjer mig med att konstatera att jag upplever däcksbyten som en rätt kass jämställdhetsindikator.
 
Ett problem med att så många är beroende av att ha en egen bil även i tätbebyggda städer är att alla bilar tar en massa plats, även när de står oanvända en stor del av deras livstid. Många bilägare verkar dessutom förvänta sig att deras bil ska stå strax utanför porten trots att de inte äger någon egen tomt eller betalar vad markplätten är värd.

Jag har ingen bil, men har tänkt skaffa inom en tid. Bor vid storstan och har bra kollektivtrafik, men känner mig ändå låst. Att åka till jobbet med bil tar 20 min, medan det tar nästan 1h med kollektivtrafiken och ibland kommer man inte fram alls eller blir ordentligt försenad. Jag kan inte åka och rida där jag vill för dit måste man åka bil, kan inte komma ut på utflykter i den mån jag önskar, får planera att handla lite och ofta för att man inte kan bära hem allt på en gång osv. För mig är bilen frihet och förenkling av vardagen även om den tar plats. :) Men givetvis får man hyra sin parkering eller garage om man inte har en egen tomt, bilen ska inte vara i vägen för andra.
 
Ett problem med att så många är beroende av att ha en egen bil även i tätbebyggda städer är att alla bilar tar en massa plats,
Jag har massor av alldeles egen plats för mina bilar.
Det bör man ju ha.
Att vara i vägen för andra är ju aldrig okej.
Jag gillar att ställa bilen vid en infartsparkering och fortsätta med tåg dit där det blir trångt.
 
Jag blir helt paff när jag läser om vuxna som "inte får " för sina föräldrar...
Äsch.
Han säger det i omtanke om att jag inte ska skada mig på motorsågen. Och så kommer han gärna och hjälper till och jag är tillräckligt intelligent för att uppskatta hjälpen.
Det är bekvämare för mig att pappa kommer och sågar, än att jag gör det själv.

Del två i det hela, som jag inte skrev, var att om jag ska få ha en motorsåg så ska jag inte köpa en utan får en av hans gamla där enda felet är att värmen i handtaget gått sönder (han hugger ved, ca 60 kubik, på vintrarna och med hela dagar i skogen är det bra med värme; om jag sågar upp ett nedfallet träd så klarar jag mig utan).
 
Jag erkänner rakt av: jag är en person som tycker det är viktigt för att kunna byta däck själv på bilen! Det är symboliskt för mig. Hela mitt liv har män bytt däck på familjens bil för att mamma, enligt henne själv, inte förstår sig på att byta däck. Men att vara kirurg och rädda livet på folk, det är tydligen inte lika komplicerat.

Jag ramlar väl rätt ner i något slags argumentationshål där. Jag har inga problem med att få hjälp med annat jag inte kan eller bryr mig om. Och jag kommer förmodligen lämna in bilen för däckbyte ändå pga ointresse, men kunskapen om hur vill jag ha så jag kan klara det själv om det kniper.

För mig är 'att kunna byta däck själv' en symbol för självständighet, dvs jag behöver inte göra mig hjälplös inför en man, utan "bra kvinna reder sig själv". När jag hör frasen associerar jag inte till däckbyte vid vår och höst, utan till bilden av den hjälplösa lilla kvinnan som står vid vägkanten med punktering och väntar på en stark händig karl som ska rädda henne ur nöden likt prinsen på den vita hästen!
Personligen skulle jag väl kunna byta däck om jag satt verkligt illa till, men jag har ingen lust att skita ner mig eftersom jag oftast kör i jobbet och då inte är klädd f däckbyte. Jag har därför en assistansförsäkring. Men man kan ju undra varför det nästan alltid är män som kör bärgningsbil? Det kan väl tjejer likaväl göra?

Det är precis den där symboliken jag är far efter. Jag har aldrig hört en man säga att eftersom hans mamma under hela hans uppväxt putsat fönster/manglat lakan/sytt gardiner/bakat tårta så ser han det som en självständighetsgrej att själv göra det.

Mäns kunskaper värderas högre.
 
Det där är så värdelöst och jag undrar alltid varför de gör så. Det är inte ens rätt att göra så utan det sista ska alltid dras manuellt. Dels pga att däcken ska gå att få av vid punktering utan knack och dels för att de då samtidigt har koll på att inget har hänt med hjulbultarna. Var det inte någon här som råkade ut för att hjulbultarna hade spruckit efter däckbyte? Jag har för mig det.
Hehe, det var jag! Jag bytte däckverkstad/hotell efter det. Till ett som till och med tvättar bilen när de byter däck. :up:
 
För att återgå till ursprungsfrågan: vad är grejen med att byta däck? Alltså, det ÄR lite fascinerande att just det - som dels innefattar att det är självklart att man har bil (jag känner många som inte har körkort), dels kan man ju så enkelt leja bort just däckbytena.

Borra i betongväggar vore väl en bättre symbol, i så fall? Det är svårare att leja bort den typen av små sysslor.

Har däckbytenas symbolvärde något med BILENS symbolvärde att göra? Bilen tycks ju ofta vara ett slags frihetssymbol och körkortet tycks även det vara ett slags självständighetssymbol. Att ta körkort verkar nästan som en sorts initiationsrit.
Körkort är definitivt en självständighetsfråga för mig. Jag har två kvinnliga vänner som inte har körkort. När de inte kan cykla kör deras män dem.

Sannolikt är det mycket vanligare att kvinnan i ett par saknar körkort än att mannen gör det.

Och rent krasst behöver man körkort för en hel del jobb.
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 834
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp