vad är mildast för magen?

annie_cool

Trådstartare
Hejsan i natt blev jag magsjuk det är bättre men är lite orolig på vad jag kan äta vad är mild mot magen? Är kvarg bra? vet att läsk och te är bra men finns det nått annat som är bra.? Läget just nu är att de har gått över kräkningarna då .har fått behållit brödet jag åt.
 
Det är viktigt att du försöker dricka mycket vatten så att du inte blir uttorkad!

Annan mat som är snäll mot magen är blåbärssoppa, kokt fisk med ris och snälla soppor. Jag har hört att laktos kan vara jobbigt för magen när den är extra känslig, men vad som helst som du kan tänka dig att äta är väl bättre än inget :)

Krya på dig!
 
Det enda jag lyckas få behålla när jag blir magsjuk ärfiskbullar i dillsås och potatis. Jag tycker inte ens om fiskbullar men så har det varit sen jag var barn.

Har du svårt att få behålla vätska så gör egen vätskeersättning:
  • 1 liter vatten
  • 6 teskedsmått strösocker (1 tesked = 5 ml)
  • ½ teskedsmått salt
Krya på dig!
 
När jag var barn och hade magsjuka så fick jag alltid börja med te och ljusa skorpor. Ljust hårtbröd funkar också.
Har en släkting som är mag- tarmsjuksköterska och hon rekommenderade Risifrutti.
 
Det bästa sättet att bli av med magsjukor är att dricka risavkok. Det får kräkningar och diarré att försvinna inom några timmar.
Du gör såhär;
koka upp 1 liter vatten.
Tillsätt 1 dl ris, 1 tsk salt och 1 msk socker och sänk plattan. Låt koka på svag värme i minst 10 minuter. Häll bort riset och spara vattnet. Blanda vattnet med blåbär eller nyponsoppapulver enligt paketets instruktioner eller låt det svalna och blanda med saft. Det går att dricka det som det är också men det är inte gott.
Drick teskedsvis när avkoket har svalnat till rumstemperatur. Ät eller drick inget annat på några timmar så att risavkoket hinner göra nytta.

Vanligt vatten ska man undvika vid magsjukor. Det mår man ofta illa utav och det kommer upp igen. Det är bättre att dricka vichyvatten istället eller möjligtvis cocacola, gärna rumstempererad. Vichyvatten dämpar illamående och fyller på salterna i kroppen därför mår man oftast bättre när man har fått i sig det.

När man kan börja äta så ska man undvika mjölkprodukter eftersom det är väldigt svårsmält. Börja istället med lite rostat bröd med lite smör på. Ät sakta och tugga väl och vänta gärna någon halvtimme mellan smörgåsarna så att du inte börjar må illa igen.
 
Det är viktigt att du försöker dricka mycket vatten så att du inte blir uttorkad!

Annan mat som är snäll mot magen är blåbärssoppa, kokt fisk med ris och snälla soppor. Jag har hört att laktos kan vara jobbigt för magen när den är extra känslig, men vad som helst som du kan tänka dig att äta är väl bättre än inget :)

Krya på dig!

Vatten är nog ganska värdelöst vid kräkningar. Hellre någon saft eller soppa.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 652
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Ja kära buke. Google var inte min vän i den här frågan så därför kollar jag med er. Flera gånger när jag stått upp och rakat benen de...
Svar
8
· Visningar
1 367
Senast: underensten
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 886
Senast: Hazel
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 104
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp