Vad är svenskhet?

MJLee

Trådstartare
Nu i svallvågorna efter SDs framgångar tycker jag det är läge att diskutera definitionen av svensk essens och svenskhet vilket är vad SD har profilerat sig på. Om man lägger åt sidan den mer problematiska frågan om 'svensk' genetisk tillhörighet och DNA, vad betyder egentligen svenskhet?

Är det att klä sig i folkdräkt, dansa hambo och spela nyckelharpa. Är det att vara generös, tolerant och vidsynt och att hjälpa de som behöver det. Är det att vara nöjd med sitt liv och land (Sverige rankades som tvåa ä 'nöjdhetsindex efter Danmark). Är det 'sköt dig själv och skit i andra' och Jantelagen. Är det midsommar med midsommarstång, sill/nubbe, små grodorna och sju blommor under huvudkudden? Är det julbord och Kalle Ankas julparad. Är det schlager och Sven-Ingvars.

Är det ett till synes hierarkiskt platt offentligt rum där även de högst uppsatta tilltalas med förnamn och själva går och hämtar kaffe. Är det jämställdhet, blonda porrstjärnor och sexuell frigjordhet. Världens högsta per capita självmordsfrekvens (fö det enda president Eisenhower kunde om Sverige). Är det kulturen där alla snällt står i kö till Systembolaget och sedan går hem med sina klirrande lila påsar (jag skulle argumentera att Systembolaget är den sista bastionen av absolut jämnställdhet). Är det landet där konsensus måste uppnås - oftast genom en miljon möten - där alla går klädda i svart och grått på vinten, äter lunch klockan elva och fikan är helig. Landet där man kommer på minuten i tid i alla sociala sammanhang - kommer du fem minuter för tidigt sitter du i bilen och väntar till klockan slagit.

Är svenskhet att resa till Thailand, titta på bingolotto och sommar på skansen. Att nära drömmen om en liten röd stuga i skogen vid en sjö (helst utan varmvatten så man måste bada i sjön varje morgon). Att äta tacos eller vitt vin och räkor på fredagen. Att ta semester i juli och vab är en rättighet. Att vara nostalgisk efter 'folkhemmet' och att det är självklart med en avgiftsfri skola och universitet. Är det Astrid Lindgren, Emil i Lönneberga och Barnen i Bullerbyn, Elsa Beskow med sina käcka blåbergspojkar och söta lingonflickor. Du blomstertid nu kommer och luciatåg?

Är det att tro på den 'tredje vägen' ett socialt välfärdssystem inom ramen för en marknadsekonomi. Att parterna på arbetsmarknaderna söker samförstånd och förhandling inte konflikt. Att vara utrikespolitiskt neutrala och tro att allt kan lösas med lite svenskt förnuft och goda viljor.

Nationalromantiken i slutet av 1800-talet är på många sätt en parallel till dagens SD väljares nostalgi och längan efter 'enklare tider.' Nationalromantiken tog sig främst uttryck genom arkitektur (faluröda fasader, mörka träinteriörer och blåmålade möbler med röda och vita blomstermotiv) media, poesi, Verner von Heidenstam, patriotism och kransar vid soldaters gravar. Men det var också sin tids längtan efter det 'enkla ursprungliga bondesamhället.' Intressant är att förespråkarna för nationalromantiken främst var urban medel och överklass som inte visste så mycket om svenskt bondeliv. Landsortsbefolkningen däremot var inte ett dugg romantiska eftersom de visste vilket hårt liv och slit det är att bara bonde :sneaky: Precis som dagens SD väljare i stor utsträckning faktiskt kommer från områden där det de facto inte finns särskilt många invandrare och inte känner så många som kommer från andra länder.

Jag tror inte att alla SDs väljare är medvetna rasister däremot tror jag att de, liksom de flesta andra, vill ha enkla lösningar på komplexa problem och en klart utsedd syndabock för personliga och samhällsproblem. De vill tro på allt kan lösas, deras liv bli bättre genom svenskheten och den svenska essensen.

Så, käre bukefalister, vad är svenskhet och den svenska essensen? :confused:
 
Världens högsta per capita självmordsfrekvens (fö det enda president Eisenhower kunde om Sverige).
Lite OT men jag blir nyfiken. Var kan jag läsa om detta? Jag har hört det så många gånger men hört säkert lika många gånger att det faktiskt inte stämmer och när jag googlar så hittar jag kommentarer om att det är höga tal men inte någon faktiskt källa som visar på att vi är värst.

Enligt OECD iLibrary ligger vi inte alls i topp men där är siffrorna från 2011: LÄNK.
 
Lite OT men jag blir nyfiken. Var kan jag läsa om detta? Jag har hört det så många gånger men hört säkert lika många gånger att det faktiskt inte stämmer och när jag googlar så hittar jag kommentarer om att det är höga tal men inte någon faktiskt källa som visar på att vi är värst.

Enligt OECD iLibrary ligger vi inte alls i topp men där är siffrorna från 2011: LÄNK.

Om jag inte har helt fel, var länge sedan jag läste det, så läste president Eisenhower om det i Readers Digest eller ngt liknande och citerade det sedan i ett tal han höll (jag har ett vagt minne om att det var 1953). Och nej, Sverige ligger inte i topp längre, vi gjorde nog inte någonsin det, men eftersom självmord aldrig var ett brott i Sverige, vilket det är i många andra länder, rapporterades det separat, därav den missvisande statistiken.
 
Nu i svallvågorna efter SDs framgångar tycker jag det är läge att diskutera definitionen av svensk essens och svenskhet vilket är vad SD har profilerat sig på. Om man lägger åt sidan den mer problematiska frågan om 'svensk' genetisk tillhörighet och DNA, vad betyder egentligen svenskhet?

Är det att klä sig i folkdräkt, dansa hambo och spela nyckelharpa. Är det att vara generös, tolerant och vidsynt och att hjälpa de som behöver det. Är det att vara nöjd med sitt liv och land (Sverige rankades som tvåa ä 'nöjdhetsindex efter Danmark). Är det 'sköt dig själv och skit i andra' och Jantelagen. Är det midsommar med midsommarstång, sill/nubbe, små grodorna och sju blommor under huvudkudden? Är det julbord och Kalle Ankas julparad. Är det schlager och Sven-Ingvars.

Är det ett till synes hierarkiskt platt offentligt rum där även de högst uppsatta tilltalas med förnamn och själva går och hämtar kaffe. Är det jämställdhet, blonda porrstjärnor och sexuell frigjordhet. Världens högsta per capita självmordsfrekvens (fö det enda president Eisenhower kunde om Sverige). Är det kulturen där alla snällt står i kö till Systembolaget och sedan går hem med sina klirrande lila påsar (jag skulle argumentera att Systembolaget är den sista bastionen av absolut jämnställdhet). Är det landet där konsensus måste uppnås - oftast genom en miljon möten - där alla går klädda i svart och grått på vinten, äter lunch klockan elva och fikan är helig. Landet där man kommer på minuten i tid i alla sociala sammanhang - kommer du fem minuter för tidigt sitter du i bilen och väntar till klockan slagit.

Är svenskhet att resa till Thailand, titta på bingolotto och sommar på skansen. Att nära drömmen om en liten röd stuga i skogen vid en sjö (helst utan varmvatten så man måste bada i sjön varje morgon). Att äta tacos eller vitt vin och räkor på fredagen. Att ta semester i juli och vab är en rättighet. Att vara nostalgisk efter 'folkhemmet' och att det är självklart med en avgiftsfri skola och universitet. Är det Astrid Lindgren, Emil i Lönneberga och Barnen i Bullerbyn, Elsa Beskow med sina käcka blåbergspojkar och söta lingonflickor. Du blomstertid nu kommer och luciatåg?

Är det att tro på den 'tredje vägen' ett socialt välfärdssystem inom ramen för en marknadsekonomi. Att parterna på arbetsmarknaderna söker samförstånd och förhandling inte konflikt. Att vara utrikespolitiskt neutrala och tro att allt kan lösas med lite svenskt förnuft och goda viljor.

Nationalromantiken i slutet av 1800-talet är på många sätt en parallel till dagens SD väljares nostalgi och längan efter 'enklare tider.' Nationalromantiken tog sig främst uttryck genom arkitektur (faluröda fasader, mörka träinteriörer och blåmålade möbler med röda och vita blomstermotiv) media, poesi, Verner von Heidenstam, patriotism och kransar vid soldaters gravar. Men det var också sin tids längtan efter det 'enkla ursprungliga bondesamhället.' Intressant är att förespråkarna för nationalromantiken främst var urban medel och överklass som inte visste så mycket om svenskt bondeliv. Landsortsbefolkningen däremot var inte ett dugg romantiska eftersom de visste vilket hårt liv och slit det är att bara bonde :sneaky: Precis som dagens SD väljare i stor utsträckning faktiskt kommer från områden där det de facto inte finns särskilt många invandrare och inte känner så många som kommer från andra länder.

Jag tror inte att alla SDs väljare är medvetna rasister däremot tror jag att de, liksom de flesta andra, vill ha enkla lösningar på komplexa problem och en klart utsedd syndabock för personliga och samhällsproblem. De vill tro på allt kan lösas, deras liv bli bättre genom svenskheten och den svenska essensen.

Så, käre bukefalister, vad är svenskhet och den svenska essensen? :confused:

Bortskämdhet, kanske? Småsinthet? :meh:

Nä, jag är nog lite sur idag... :o

Men ett visst mått av "här i min lilla värld..." ser jag nog som typiskt svenskt, ärligt talat. Världen är så stor så stor - men Sverige är lagom litet.
 
För hundra år sen kallades det "nationalkaraktär", inte "essens".

Nationalkaraktär, Folklynne, den tendens till
utveckling af vissa särskilda egenskaper, som
gör sig gällande inom hvarje folkindividualitet,
och den utvecklingsgrad, som den hunnit, under
inverkan af naturbetingelser och historiska
öden. Studiet häraf ansågs förr falla h. o. h. under
de naturvetenskapliga, induktiva metoderna;
enligt den nyare åskådningen måste träda
härtill äfven de metoder, som äro specifika för
själslifvets utforskande. Ett mycket bekant arbete
på nationalkaraktärens område är G. Sundbärgs
"Det svenska folklynnet" (1911). Jfr äfven V. von
Heidenstam, "Om svenskarnes lynne" (1896).

http://runeberg.org/nfbs/0298.html
 
DET HETER ALLSÅNG PÅ SKANSEN! (:p)

För mig är det svenskt att inte riktigt våga sticka ut, och gör någon det då jäklar. Lite jantelag alltså. Sen finns det mycket annat jag tycker är svenskt, som köttbullar och midsommar.
 
Jag skulle säga att mycket av det du nämner är typiskt svenskt ja. Fråga vilken utlänning som helst som flyttar till Sverige så kan de rabbla massor med saker som "typiskt svenska".

I samma land på vikingatiden eller medeltiden var det helt andra saker som var "typiskt svenskt". Kort sagt, typiskt svenska saker, eller "svenskhet" för den delen definieras av samhället och dess invånare. Som hela tiden utvecklas.

Det har väldigt lite med Sverigedemokraterna att göra..
 
Javisst är det mesta i trådstarten "typiskt svenskt", men om det är sådana saker SD menar med den "svenska essensen" och är livrädda att invandring ska förstöra vet jag verkligen inte.

Jag klistrar in ett inlägg från en annan tråd och hoppas att @Blue kanske kan reda ut det här då hen inte svarat där.

Blue skrev:
Anpassningen handlar inte så mycket om ytliga traditioner, hur man inreder sitt hem eller vilken mat man lagar utan på ett djupare plan om värderingar, hur man uppför sig, konfliktlösning och sociala koder m.m. Det är alltid svårt att ge definitioner när det handlar om kultur och identiteter, men jag hoppas det framgår ungefär vad jag menar.
och jag skrev:
Jag är rädd för att det överhuvudtaget inte framgår vad du menar. Hur man uppför sig? Sociala koder? Konfliktlösning? Värderingar? Holländare och libaneser ska få lära sig spotta snus överallt, inte tro "att man är nåt", slå varann på käften på fyllan, protestera om de får en komplimang och vänta tills grannen har försvunnit i trapphuset innan de går ut?
 
Enligt SD är Soran Ismail uppenbarligen inte en del av svenskheten. En av Sveriges bästa komiker. Men när han kallar sig svensk så blir han hotad med järnrör. SvP är lite tydligare och tycker att allt som hänt sedan 1975 har förstört vårt land. Jag inser snart att jag är utpekad som landsförrädare, som är född 20 november 1975. Det är förmodligen min födelse som drivit oss i fördärvet. För nästan allt var perfekt den 19 november 1975.
 
Jag läste en rolig blogg med en Amerikan som flyttat till Sverige, det han verkade absolut gladast över va att han kunde ha en tjejcykel med cykelkorg utan att någon tyckte det var märkligt. Han menade att åtminstone där han kom ifrån hade folk tyckt att han va galen men i Sverige va det helt okej och han tyckte tjejcykel med cykelkorg va ungefär det bästa man kunde ha :D
 
Jag tycker att det märkliga är att man drar slutsatsen att det nog snart måste vara slut med cyklandet på den egna cykeln bara för att det kommer nån till grannbyn som cyklar på en annan slags cykel.
Kan hända att drinken jag sippat på medan jag pluggat ikväll gör mig förvirrad men jag förstår faktiskt inte vad du menar.
 
Kan hända att drinken jag sippat på medan jag pluggat ikväll gör mig förvirrad men jag förstår faktiskt inte vad du menar.
Jag tolkar det som att sjoberga drar en parallell till SD:s oro för att influenser utifrån inkräktar på vad de betraktar som den svenska kulturen. Att någon som firar andra högtider/cyklar en annan sorts cykel utgör ett hot mot dina högtider/ditt cykelval.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp