Vad äta till kassler?

RostKaptenen

Trådstartare
Min sambo fick en massa köttbitar i julklapp av jobbet. Jättebra julklapp, men jag som varit vegetarian hela livet vet inte riktigt vad vi ska göra med dem?
Googlar jag så hittar jag recept som "Bräckt kassler med rödbetsris" inte något min sambo hade gillat...
Så, enkla vardagsrecept med kassler? Kallrökt skinksnibb? Varmrökt picnicbog? Varmrökt fläskfilé?
 
Jag tycker kassler är gott att skära i skivor och äta som det är eller skära i skivor och bräcka i stekpannan. Till brukar vi ha antingen kokt potatis eller ris och en kall gräddfilssås och sallad till. En annan variant är att skiva, lägga i en form och göra i ugnen med en champinjonstuvning, tomater och ost ovanpå och gratinera. Gratinera på 225 grader ca 10 minuter. Till har jag samma saker som till skivad kassler förutom sås som jag inte tycker behövs när man gratinerar det men det kan man ju göra efter tycke och smak, går också bra att gratinera utan champinjonstuvning om man inte gillar det. Detta är några av mina enklaste tips till kassler.
 
"kassler-jansson"
Gör som en vanlig Janssons frestelse men uteslut ansjovisen och ha i strimlad kassler istället.

Tärnad lättstekt kassler och wokade grönsaker.

Skivad eller strimlad kassler med svampstuvning och riven ost. Gratinera.
 
Är många år sedan jag åt kassler, men minns att vi hemma hade kasslerstrimlor som topping på pizza. Eller i paj. Eller i pastasås (en favorit var med tärnad kassler, ärtor, ost, persilja. Ostsåsbaserad typ). Man kan ha det strimlat i frysen i plastpåsar att ta fram när det passar.
 
Min sambo fick en massa köttbitar i julklapp av jobbet. Jättebra julklapp, men jag som varit vegetarian hela livet vet inte riktigt vad vi ska göra med dem?
Googlar jag så hittar jag recept som "Bräckt kassler med rödbetsris" inte något min sambo hade gillat...
Så, enkla vardagsrecept med kassler? Kallrökt skinksnibb? Varmrökt picnicbog? Varmrökt fläskfilé?
Kassler bryn i gryta och äts med kokt potatis och svamp sås :). Ev så skivar man den och steker dem, gott till pasta och vitlös sås. Eller stek tärna och ha i pasta sallad.

Kassler är mycket gott ^_^. Men förstår inte folk som äter den "rå" :/.
 
Mamma brukar göra en jättegod dragonsås till stekt kassler. Pressad potatis till. Såsen passar bra till kyckling också, så du kanske kan ta quornfiléer (om du äter sådana), om ni vill äta ungefär samma mat :). Kan be om receptet om det skulle vara intressant?
 
Något jag tycker är supergott och dessutom fantastiskt enkelt är att fylla en ugnsform med spenat (blad eller hackad går bra vilket som, väljer man bladspenat bör man dock tänka på att den krymper väldigt mycket så ha i rejält), lägga några klickar smör på och strö över salt och vitpeppar och täcka spenaten med grädde. Ovanpå det lägger man skivad kassler (i ett eller flera lager beroende på hur mycket man vill göra), fyller på med grädde igen så att man bara ser toppen på kasslern och strör över riven ost. Ställ in i ugnen på 200-225 grader tills osten fått fin färg och servera med pasta = Mums! :)
 
Tärnad kassler i pastasallad. Kassler i gratäng är också gott. Brukar koka ris (inte helt färdigt) ner i form, täck med kassler skivor, på med valfri "gegga", brukar själv blanda creme fraiche, chili sås, senap och säkert nått annat jag glömt. Och sen på med geggan och på med lite ost och in i ugnen :)
 
Supergott att bara tärna/strimla kassler och blanda i potatisgratäng. Allt i ett med en god sallad och lite bröd till. På sommaren är det gott med en kall sås, potatis och kalla kasslerskivor till detta. Kassler är inte en jättefavorit här hos mig, men dessa rätter är goda iallafall :-)
 
Min standardgryta med kassler (som jag ska äta imorn) :

Strimla kassler och stek i gryta.
Strimla paprika och lägg i grytan. Stek lite till. Sen i med chilisås efter smak, samt matlagningsgrädde.
Låt puttra ihop en stund och smaka av med mer chilisås om det behövs, samt eventuellt salt och peppar. Servera med ris. Enkelt och ASGOTT.
 
En av mina favoriträtter vi gör på jobbet är chilikassler. Skiva kassler, lägg i en form. Täck med grädde smaksatt med chilisås, salt och peppar och in i ugnen kanske 10 minuter. Servera med ris eller potatis.
 
Och av att läsa Trotts inlägg så kom jag på en rätt till. Jag kallar den för min egna risotto, men är långt ifrån som "riktig". Koka ris och blanda i vad du vill, såsom svamp, grönsaker, kassler ( eller annat kött om man vill). Jag brukar ha ananas, lök, frysta ärter och morötter från grönsaksblandning, broccoli och kanske kantareller/ champinjoner. Blanda allt i en ugnsfast form häller över lite grädde och eventuellt strö lite ost över. In i ugnen så allt blir varmt :-)
 
Tack för era svar! Då ska jag nog kunna hitta något att göra med kasslerbiten!:up:
Tips för de andra "delarna"? Fläskfilen kan jag nog reda ut då jag tillagat det förut men skinksnibb och picnicbog är helt nya ingridienser för mig:confused:
 
Mamma brukar göra en jättegod dragonsås till stekt kassler. Pressad potatis till. Såsen passar bra till kyckling också, så du kanske kan ta quornfiléer (om du äter sådana), om ni vill äta ungefär samma mat :). Kan be om receptet om det skulle vara intressant?
Tar gärna recept! Alltid kul att utöka sin "kokbok" lite:up:

Ååhhh ser att jag inte kunnat stava ovanför, så irriterande när det inte går att ändra:rage:
 
Tack för era svar! Då ska jag nog kunna hitta något att göra med kasslerbiten!:up:
Tips för de andra "delarna"? Fläskfilen kan jag nog reda ut då jag tillagat det förut men skinksnibb och picnicbog är helt nya ingridienser för mig:confused:


Picnicbogen blir bra att antingen hugga i bitar och lägga i ugnen med salt peppar, vatten och lite smör i sådär två timmar, eller koka i en gryta på spisen några timmar och dra isär till "pulled pork". :)
 
På det glada 80-talet fick vi ibland kasslergryta med ris.
Älskade det då när jag var uuuuuuuung.

Tärna kassler och fräs i en kastrull tillsammans med massor av burkchampinjoner ( @Anna ) salt och peppar. Häll på grädde av valfri modell. Häll i massor av paprikapulver och lagom med chilipulver. Serveras med ris.
 
Skinksnibb har jag aldrig hört förr, vad är det?

Rökt bog tycker jag gör sig bäst i en god pastasås. Gärna med svamp och purjolök. Mums!
 
Det verkar som om skinksnibb är något i stil med sidfläsk. Kallrökt fläsk är ju löjligt gott som pålägg så det kanske räcker att skiva upp :)
 
Tar gärna recept! Alltid kul att utöka sin "kokbok" lite:up:

Ååhhh ser att jag inte kunnat stava ovanför, så irriterande när det inte går att ändra:rage:

Skiva upp en purjolök och fräs i en kastrull. Slå på lite vatten och ha i en buljongtärning, låt "puttra" ihop lite. Rör i en liten burk creme fraiche och krydda med ganska mycket torkad dragon. Smaka av med salt. Om du tycker att såsen är för tjock, späd med lite mer vatten.

Inte mycket till recept, men så sa mamma att hon gör såsen. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 638
Senast: Fetaost
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 497
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
1 943
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 573
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp