Vad består ditt hästliv av om du inte har egen häst?

Ryttarinnan

Trådstartare
Tänkte det kunde vara kul att jämföra hur det ser ut för oss som inte har egen häst hur våra hästliv ser ut. Jag rider på ridskola, rider mycket kurser och privatlektioner och hyr häst vissa helger och veckovis på sommaren på ridskolan där jag rider. Brukar hyra två hästar en som jag tömkör och en som jag rider. Jag tar privatlektioner i både ridning och tömkörning och NH ibland.

Tycker det är kul att ha hittat en mindre ridskola som är personlig och satsar på kvalité, max 6 stycken i ridgrupperna och på kurserna är man alltid uppdelad i två grupper så man rider max 4. Att man också kan privatlektioner i tömkörning, NH och körning är kul. Rider för det mesta samma häst hela tiden både på ridskolan och på kurser. Jag har ridit större delen av mitt liv och känner mig lite klar med att rida en häst 3-4 gånger för att sen byta som man gör på de flesta ridskolor jag ridit på. Känner att jag utvecklas mycket på ett annat sätt ihop med hästen. Jag har inte möjlighet att ha häst av flera orsaker så detta är perfekt för mig, blir lite som att ha möjlighet att ha egen häst utan att ha hela ansvaret. Det enda jag kan sakna är möjligheten att tävla. Jag rider islandshäst ska jag väl tillägga också.
 
Jag har medryttarhäst som är "som min". Ägaren hinner inte med honom så jag har honom fritt och får göra som jag vill med honom. Rider och kör, just nu kör jag bara. Har tävlat, gått kurser, ridit för instruktör osv.

Jag har varit medryttare på olika hästar de senaste 15 åren. Har haft lite uppehåll här och där.
Jag kan inte ha egen häst p.g.a. ekonomin, men främst p.g.a. psykisk ohälsa som kommer i skov och då klarar jag inte att sköta häst.
 
Jag rider på ridskola. Rider i en dressyrgrupp en dag i veckan och försöker flika in ett par privatlektioner eller någon kurs varje termin också, beroende på vad tid och pengar tillåter.

Som liten red jag på ridskola två dagar i veckan. Slutade rida som 18 åring och fortsatte istället som skötare åt ett dressyrekipage. Gjorde alla marksysslor, tog promenader och fick lektioner i tömkörning. Är det något jag saknar just nu så är det tömkörningen och att få jobba hästarna från marken. Har även gått på travskola en termin, vilket var fantastiskt i en period då mitt självförtroende i ridningen var så knäckt att jag slutade helt.

Har aldrig haft en egen häst men alltid tänkt att någon gång så. Det ligger dock fortfarande en bra bit framåt. Min framtid är på tok för osäker just nu (tar examen i maj och vet inte vart i Sverige jag hamnar med jobb etc) och jag behöver också bli en bättre ryttare innan jag känner att jag kan ta det ansvaret.
 
Innan jag köpte egen häst red jag på ridskola och blev kvarts fodervärd på en av hästarna där, var i stallet jämt. Sedan hade jag uppehåll från ridskolan och var då medryttare i ett travstall. Började på ridskola igen och fortsatte i travstallet, slutade ridskolan och travstallet, blev halvfodervärd på en häst.
Sedan blev det ett långt uppehåll från hästar, red endast sporadiskt ut i skogen på en häst.
Det långa uppehållet varade i 5 år, sedan började jag på ridskola igen, red några år tills jag skaffade mig min egna häst.

Så innan jag skaffade min häst red jag på ridskola och red ibland när jag var och hälsade på kompisar som hade flera hästar. :)
 
Jag rider på ridskola en gång i veckan i en dressyrgrupp. Jag rider även privatlektioner (ca 1 per månad förra terminen), en helgkurs förra terminen och jag har tävlat en gång den här terminen på ridskolehäst (dressyr). I början av sommaren (precis när terminen tagit slut) var jag på ett vuxenridläger på ridskolan. Min tanke med min ridning nu är att jag vill utvecklas och tävla lite mer på klubbnivå först och främst. Dressyr.
 
Jag rider hos två olika vänner medryttare kan man säga.
Brukar bli i snitt två dagar i veckan och bara ut i skogen :)
På sommaren kör vi också dem.
 
Jag har iofs två egna men oridbara hästar. Men jag rider hos en granne ett par gånger i veckan, har en medryttarhäst och rider även ägarens andra häst ibland, rider ut med en kompis ibland på hennes och så jobbar jag i stall :). Plus att jag ska ha ut en foderhäst :p.
Dvs har väldigt mycket häst för att inte ha ngn egen att rida på hemma :p, rider mer nu än när egna hästen var ridbar. Allt från en gång till 5-6 gånger i veckan.
 
Jag volontärar som stallpersonal och instruktör på en ridskola i relativt centala london där vi fokuserar på stt jobba med barn som växer upp i socioekonomsikt "svaga" miljöer. Det är alltså både en ridskola och ungdomsgård. Jag jobbar på kontor mån-fre men är i stallet i stort sett varje lördag.
Jag har min favorithäst, och rider då och då (typ 2 ggr/kvartalet), men uppskattar framförallt stallandan och att kunna dela mina kunskaper och intresse med en ny generation. :)
Till sidan så utbildar jag mig också till instruktör enlight The British Horse Society's regelverk, så åker på träning/kurs och examer några gånger om året.

Allt som slt, inte ett illa hästliv för en kontorsnisse som bor i zon2 i London :)
 
Kul att höra om allas olika erfarenheter! Vad innebär eran dressyrgrupp @Lingon ? Förutom det uppenbara att ni ägnar er åt dressyr då såklart. :D Är det mindre grupp, längre ridtid? När du tävlar är det på tävlingar på ridskolan då eller åker ni ut och tävlar? På vilken nivå?

@Araminta vad innebär er dressyrgrupp? Har ni möjligheter att tävla?

@Steffie det låter jättespännande och som ett viktigt arbete du gör. Så roligt att barn som kanske inte annars har föräldrar som kan betala ridning också får ägna sig åt ridning och hästar. Finns det ridskolor i Engladnd som det gör här? Vad kostar det att ta lektioner i London? Låter spännande att utbilda sig till instrukstör med. Skiljer sig undervisningen mycket åt jämfört med hur vi är vana vid från svenska ridskolor?
 
@Steffie det låter jättespännande och som ett viktigt arbete du gör. Så roligt att barn som kanske inte annars har föräldrar som kan betala ridning också får ägna sig åt ridning och hästar. Finns det ridskolor i Engladnd som det gör här? Vad kostar det att ta lektioner i London? Låter spännande att utbilda sig till instrukstör med. Skiljer sig undervisningen mycket åt jämfört med hur vi är vana vid från svenska ridskolor?

Det är superkul :) Jag har varit där i tre år nu och det är så kul att jobba med barnen när de växer upp, går till gymnasie och blir riktigt duktiga ryttare (även fast det inte är det viktigaste för oss!)
Jag känner bara till en annan ridskola med ett liknande syfte, men i Milton Keynes.

Priser är svårt - det varierar mycket, från storlek på gruppen, till tid på dagen (dagtid i vekcan alltid billigare än helger e.g. men jag tror det är svårt att komma under £40/timme för en grupplektion.
En ridtur genom Hyde Park på en timme kostar £89!

Det var längesen jag red på svensk ridskola (typ 12 år sen), men de stora skillnaderna är att här måste man vara utbildad även om man "bara" ska ha lektioner för nybörjare, av försäkringsskäl. Jag kommer att vara godkänd att hålla lektioner för ryttare upp till "Stage 2" nivå, vilket typ innebär en balanserad grundsits i skritt, trav, galopp, inne och ute, samt en 70cm hoppbana.
I Sverige verkar det vara vanligt att man anställer instruktörer på egen ridförmåga och tävlingsmeriter?
Gällande ridlektionerna så är mitt intryck att de är lite långsammare och mindre utmanande i UK, man håller e.g. ihop gruppen med en ledryttare ganska länge, istället för att sprida ut över hela ridbanan.

Vi har dock superhästar i våra cobbar, som har fantastiskt temprament för ridskolor - snälla och tålmodiga hästar som i många fall också har god ridförmåga! :)
 
@Araminta vad innebär er dressyrgrupp? Har ni möjligheter att tävla?

Klubb ja (en gruppkamrat vann KM senast förra veckan ;) ). Vad gäller regional etc vet jag inte. Jag har inget tävlingsintresse själv så har inte tittat på de möjligheterna alls. Det finns en "gruppnivå" över våran där jag tror det är ett större tävlingsfokus.

Betäckningen "dressyrgrupp" är nog mest en snyggare omskrivning på "vi vågar inte hoppa" :p
 
Kul att höra om allas olika erfarenheter! Vad innebär eran dressyrgrupp @Lingon ? Förutom det uppenbara att ni ägnar er åt dressyr då såklart. :D Är det mindre grupp, längre ridtid? När du tävlar är det på tävlingar på ridskolan då eller åker ni ut och tävlar? På vilken nivå?

Vi är färre i gruppen och rider 60 min istället för 45 min som de vanliga grupperna gör. Dessutom är det bara en teori per termin istället för två som de vanliga grupperna har. Och så är det bara dressyr.

Jag har hittills bara tävlat på klubbtävling på ridskolan. Och det kommer nog dröja tills det blir nåt mer men det beror på hur snabbt jag utvecklas. Jag började rida igen i början av året efter ett nästan 20 år långt uppehåll från ridningen.

Jag valde dressyrgrupp för att jag tyckte att blev för hackigt att rida både dressyr och hoppning eftersom jag bara rider en gång i veckan. I en vanlig grupp har man dressyr vecka 1, dressyr vecka 2 sen markarbete vecka 3 och hoppning vecka 4 och då blir det så långa hopp mellan dressyrlektionerna. Det var tråkigt tycker jag. Sen att jag tycker att hoppning är lite läskigt bidrar. Men jag hoppade 90 cm senast. Och det var ju roligt!
 
Tänkte det kunde vara kul att jämföra hur det ser ut för oss som inte har egen häst hur våra hästliv ser ut. Jag rider på ridskola, rider mycket kurser och privatlektioner och hyr häst vissa helger och veckovis på sommaren på ridskolan där jag rider. Brukar hyra två hästar en som jag tömkör och en som jag rider. Jag tar privatlektioner i både ridning och tömkörning och NH ibland.

Tycker det är kul att ha hittat en mindre ridskola som är personlig och satsar på kvalité, max 6 stycken i ridgrupperna och på kurserna är man alltid uppdelad i två grupper så man rider max 4. Att man också kan privatlektioner i tömkörning, NH och körning är kul. Rider för det mesta samma häst hela tiden både på ridskolan och på kurser. Jag har ridit större delen av mitt liv och känner mig lite klar med att rida en häst 3-4 gånger för att sen byta som man gör på de flesta ridskolor jag ridit på. Känner att jag utvecklas mycket på ett annat sätt ihop med hästen. Jag har inte möjlighet att ha häst av flera orsaker så detta är perfekt för mig, blir lite som att ha möjlighet att ha egen häst utan att ha hela ansvaret. Det enda jag kan sakna är möjligheten att tävla. Jag rider islandshäst ska jag väl tillägga också.
Jag rider på ridskola en gång i veckan. Jag hade annars också de senaste tio åren, tills för ngn månad sedan 1-2 medryttarhästar att rida några gånger i veckan mellan april till september, släktings. Men nu har vi pensionerat den sista vid 24 och hon ska bara äta gräs resten av livet :). Så nu vet jag inte riktigt. Rider dressyrkurs här och var ibland.
 
Det är superkul :) Jag har varit där i tre år nu och det är så kul att jobba med barnen när de växer upp, går till gymnasie och blir riktigt duktiga ryttare (även fast det inte är det viktigaste för oss!)
Jag känner bara till en annan ridskola med ett liknande syfte, men i Milton Keynes.

Priser är svårt - det varierar mycket, från storlek på gruppen, till tid på dagen (dagtid i vekcan alltid billigare än helger e.g. men jag tror det är svårt att komma under £40/timme för en grupplektion.
En ridtur genom Hyde Park på en timme kostar £89!

Det var längesen jag red på svensk ridskola (typ 12 år sen), men de stora skillnaderna är att här måste man vara utbildad även om man "bara" ska ha lektioner för nybörjare, av försäkringsskäl. Jag kommer att vara godkänd att hålla lektioner för ryttare upp till "Stage 2" nivå, vilket typ innebär en balanserad grundsits i skritt, trav, galopp, inne och ute, samt en 70cm hoppbana.
I Sverige verkar det vara vanligt att man anställer instruktörer på egen ridförmåga och tävlingsmeriter?
Gällande ridlektionerna så är mitt intryck att de är lite långsammare och mindre utmanande i UK, man håller e.g. ihop gruppen med en ledryttare ganska länge, istället för att sprida ut över hela ridbanan.

Vi har dock superhästar i våra cobbar, som har fantastiskt temprament för ridskolor - snälla och tålmodiga hästar som i många fall också har god ridförmåga! :)


Oj det var dyrt för en grupplektion, tur det inte kostar så mycket i Sverige då kunde jag nog lika gärna lagt ner ridningen för det hade inte blivit många ridlektioner jag hade råd med innan jag blev pank. Verkar vara tuffa krav att man måste först kunna rida för att få gå på lektioner för nybörjare. Hur lär sig folk rida i då? Har alla nån med häst som de känner eller? Om du vet förstås. Ledryttare låter annorlunda det har jag aldrig hört talas om att någon som ridit på ridskola haft i Sverige. Rida genom Hyde park är väl lite av en turistfälla känns det som. Men kul att få höra lite mer om hur det funkar i London med ridning och ridskolor!
 
Kan ju lägga till för egen del att jag nu blivit med medryttarhäst en dag per vecka också! Eller sanning med modifikation ska ha det lite flexibelt fram till nyår med dagar eftersom jag har rätt mycket annat inbokat (väldigt snällt av ägaren verkligen) och sen kör vi 1 dag per vecka efter nyår.
 
Mitt hästliv har plötsligt förändrats drastiskt. Har haft egna hästar sedan jag var barn, men sedan hästen med stort H som varit min bästa vän i 10 år gick bort nyligen är jag plötsligt inte hästägare längre. Jag antar att jag "bara" är medryttare nu.
Jag det senaste året, parallellt med min egen, ridit en bekants fina dressyrhäst åt henne på grund av hennes sjukdom, och det kommer jag väl fortsätta med. Vi brukar åka på träningar en gång i månaden, och så träningar på hemmaplan ett par gånger i veckan.
Dessutom har jag märkt, när jag själv blev hästlös, att massvis med människor behöver ridhjälp på grund av tidsbrist. Jag har nog aldrig haft möjlighet att rida så mycket som nu, på fina och välutbildade hästar dessutom, men det känns ändå lite... fattigt, om ni förstår. Jag rider bara. Hoppar upp och hoppar av. Hästarna är sadlade när jag kommer, och ägarna tar hand om dem själva när jag ridit klart. Ingen skötsel, inget mys, ingen kvalitetstid med djuren eller "stallterapi" som jag kallar det, det är liksom inte det hästlivet jag är van vid, men det funkar ju tills jag är redo att köpa en ny egen häst. Om jag nu någonsin blir redo för det.
 
Senast ändrad:
Mitt hästliv har plötsligt förändrats drastiskt. Har haft egna hästar sedan jag var barn, men sedan hästen med stort H som varit min bästa vän i 10 år gick bort nyligen är jag plötsligt inte hästägare längre. Jag antar att jag "bara" är medryttare nu.
Jag det senaste året, parallellt med min egen, ridit en bekants fina dressyrhäst åt henne på grund av hennes sjukdom, och det kommer jag väl fortsätta med. Vi brukar åka på träningar en gång i månaden, och så träningar på hemmaplan ett par gånger i veckan.
Dessutom har jag märkt, när jag själv blev hästlös, att massvis med människor behöver ridhjälp på grund av tidsbrist. Jag har nog aldrig haft möjlighet att rida så mycket som nu, på fina och välutbildade hästar dessutom, men det känns ändå lite... fattigt, om ni förstår. Jag rider bara. Hoppar upp och hoppar av. Hästarna är sadlade när jag kommer, och ägarna tar hand om dem själva när jag ridit klart. Ingen skötsel, inget mys, ingen kvalitetstid med djuren eller "stallterapi" som jag kallar det, det är liksom inte det hästlivet jag är van vid, men det funkar ju tills jag är redo att köpa en ny egen häst. Om jag nu någonsin blir redo för det.
Jag läste mitt inlägg och inser att jag låter rätt bitter och otacksam, och det var inte alls meningen!
Jag är jätteglad för möjligheterna jag har att fortsätta rida och utvecklas fast jag är "hästlös", det är bara en så stor omställning, en helt ny livsstil som jag aldrig varit med om tidigare
 
Beklagar din förlust @LitetÄpple det är hemskt när ett älskat djur går bort. Jag har aldrig haft någon egen häst men däremot hundar som jag haft länge och förlorat och det är en jobbig period att gå igenom. Kan förstå lite vad du menar när du skriver att du saknar mys och stallskötsel så har jag känt de perioder jag ridit på ridskola och hästen har gått både lektionerna före och efter min lektion. Nu kan jag ju inte riktigt jämföra detta med egen häst men ändå är det en viktig del av mitt hästliv tycker jag att få mysa, mocka och fixa och dona i ett stall. Men nu är jag glad att jag rider på en ridskola som ger mig de här möjligheterna genom att jag hyr häst ibland då får man alltihop från att hämta från hagen till mockning o.s.v. Och kan pyssla med hästen innan och efter ridning så länge jag vill och har tid med.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 760
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
682
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp