Vad betyder det här??

Smuldaisy

Trådstartare
I proppen för Flyinges dressyrtävlingar i början på 2015 står så här: Premier: Hästägarens/ryttarens organisationsnummer- personnummer måste tillhandahållas för att erhålla premier. F-skattsedel skall bifogas anmälan. Premier innehåller alla skatter och avgifter. För mottagare utan F-skattsedel, dras A-skatt och sociala avgifter enligt gällande regler. Artistskatt dras för utländska ryttare.
Är detta nått nytt och vad betyder det för mig som inte har F-skattesedel? Jag är en "vanlig" hobbyryttare....ska jag betala skatt på eventuell premieutbetalning? Nån som vet?
 
Jag skattar på de premier jag vunnit (eller den enda rättare sagt). Det räknas som lön. Känns lite bakvänt för anmälningsavgiften är inte avdragsgill...
 
F-skatten är ju om du är egen företagare, som anställd har du A-skatt. Så det är nog bara för att de ska veta hur de ska beskatta.
I dagsläget skattas väl inte prispengar?
Har inte sett detta förut, kanske ska de börja räkna skatt på premier som inkomst. Då blir det väl olika om du är proffs eller hobby...
Vet inte om det blev så mycket klarare:o
 
Nu har jag haft ett väldigt bra tävlingsår 2014 och fått premier på flertalet starter (mer än anmälningsavgiften tillbaka) men jag har aldrig redovisat dessa på något sätt eller fått avdrag för skatt och sociala avgifter men 2015 ska detta dras fastän jag inte är företagare....???
 
Jag fick frågan om mitt personnummer i somras när jag vann en cup, då frågade jag varför de behövde det (helt plötsligt?). Svaret var att det var pengar jag fått för en prestation och att de då skulle skattas. Förbundet och Skatteverket hade tydligen börjat granska detta...
 
Alla övriga inkomster ska du redovisa i din deklaration. Om så inte görs så kan du under granskning åka dit.

Att de stora tävlingarna nu inför det visar på att frågan har dykt upp.
 
Jaha..... då lärde man sig nått nytt..... Har inte ridit klasser med prispengar innan då jag inte haft nån häst som klarat gå sådana klasser. Dras kostnaden av för startanmälan innan man beskattas då? Jag menar det är ju en utgift.....
 
Inte för att jag tror att jag skulle tävla något "ute" nästa år, but who knows...
Om man "får anmälningsavgiften tillbaka", måste man skatta för det också?
 
Här står mer:

https://www.skatteverket.se/privat/...ster/hobby.4.58d555751259e4d661680003940.html

Enl. den broschyr som man kan läsa via min länk, så står det följande ang anmälningsavgifter:

Du får göra avdrag för de utgifter du har haft i verksamheten
och som du har betalat under inkomståret.
Det gäller även om utgiften inte har gett något
resultat. Utgifter för t.ex. startavgifter och resor m.m.
för deltagande i hästsport är alltså avdragsgilla också
för de tillfällen när deltagandet inte har gett några
inkomster.

Så i slutänden lär det inte bli någon skatt, även om man måste uppge personnr till arrangören (hur många är det som egentligen går plus på sin hobby ;) )
 

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Alternativ 1: Om jag som privatperson hyr ut boxplatser till andra privatpersoner i ett stall jag och min familj äger vilka sketteregler...
Svar
2
· Visningar
8 743
Senast: allroundhästarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp