Vad blir det för (vegetarisk) mat?

halloumihotpot.jpg


Jag åt den här till middag igår, men den var ingen höjdare. Hade fått 50% på två såna genom Icaklassikern så tänkte jag skulle testa. Har blivit så dålig på att laga riktig mat nu när jag är själv. Men uppenbarligen minns mina smaklökar smaken av riktig hemlagad mat fortfarande och det är ju bra, får ta tag i matlagningen igen =).

//r
 
halloumihotpot.jpg


Jag åt den här till middag igår, men den var ingen höjdare. Hade fått 50% på två såna genom Icaklassikern så tänkte jag skulle testa. Har blivit så dålig på att laga riktig mat nu när jag är själv. Men uppenbarligen minns mina smaklökar smaken av riktig hemlagad mat fortfarande och det är ju bra, får ta tag i matlagningen igen =).

//r
Jag älskar den där! :o:D
 
Gryta med adzukibönor, sötpotatis, purjo, vitlök, krossade tomater, grönkål och hirs toppat med riven Pecorino Romano. :d
Gjorde gratinerade bönfyllda tortillas tidigare i veckan som blev sååå gott!
 
@Emiro Kul att du gillar den, hoppas du inte tog illa upp över hur jag skrev =)

------

Idag äter jag tacos, fast utan bröd, vi åt det igår och blir väl det tills de som blev över är slut nu =P =)

//r
 
Idag har jag ätit fajitas!

Paprika och gul lök steks i panna (helst gjutjärn) på hög värme, när de börjat mjukna slänger man i pressad vitlök, chili, salt, svartpeppar, paprikakrydda och spiskummin. Fortsätt stek tills allt fått yta och är på gränsen till bränt.

Serveras i tortillabröd med guacamole, gräddfil och riven ost.

Godast blir det med lite Mexico-inspirerad guaca och inte vår svenska variant med gräddfil. Idag hade jag avocado, salsa, hackade tomater, hackade inlagda jalapeños, lite lite vitlök (behövs egentligen inte), salt och färsk grovhackad koriander!
 
Måste dela med mig av en uppenbarelse jag fick igår kväll! När man som snål student köper torkade kikärter och kokar själv till sin hummus får man ju rätt mycket spad över. Det kan man koka ihop tills det blir simmigt, och när det då kallnar blir det nästan lite geleaktigt. Om man vispar detta blir det skum. I skummet kan man hälla mörkt muscovadosocker och smält mörk choklad.

Och vips har man fått en riktigt lätt och luftig chokladmousse! :banana:
 
Vegobullar, stuvade makaroner och frysgrönsaker.
Jag skulke vilja laga något helt nytt ikväll. Tips på något mumsigt som även ett skeptiskt, vegovägrande barn på 10 år kan tänkas gilla?
 
Jag försökte mig på scrambled tofu igår. Blev mer likt gröt än äggröra :cautious: nytt försök idag men jag är skeptisk till om det kommer bli så mycket bättre :cautious:
 
Betydligt bättre resultat denna gång! Stekte halva smeten till lunch och ska modifiera andra halvan lite utifrån hur första halvan smakade. Den här gången ville den i alla fall lämna gröt-stadiet :p
 
Alltså, jag gillar inte sötpotatis. Fungerar friterat men annars blir det bara mosigt. Åt sötpotatisstuvning, och ärligt, jag åt det, men resterna gav jag bort till min vegovän...
 
Alltså, jag gillar inte sötpotatis. Fungerar friterat men annars blir det bara mosigt. Åt sötpotatisstuvning, och ärligt, jag åt det, men resterna gav jag bort till min vegovän...

Jag gillar sötpotatis, men sötpotatisstuvning låter jättekonstigt och kan inte föreställa mig att det är gott..?
 

Liknande trådar

Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 132
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
515
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 377
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 437
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp