Vad blir det för (vegetarisk) mat?

Fast kolla om carob verkligen är den rätta översättningen. Mitt pulver är vitt...
Hm, jag har iofs aldrig sett det i matrecept. Mitt är ljusbrunt. Carob kommer från johannesbrödträdet iaf. Finns ju nåt vitt som används för att saker ska hålla ihop, i mat och bakning, men jag kan inte komma på vad det heter just nu.
 
Carob är tydligen de malda frukterna, det jag menar är de malda fröna. Det går säkert att ersätta med tapioka, guarkärnmjöl el dyl. Något bindningsmedel...
 
Jag skulle vilja byta ut mjölken mot ett veganskt alternativ och undrar vilket alternativ som är närmst smakmässigt? Har hört att vegan-"mjölken" är ganska så söt så vilken är mest osöt så att säga?:D
 
Jag skulle vilja byta ut mjölken mot ett veganskt alternativ och undrar vilket alternativ som är närmst smakmässigt? Har hört att vegan-"mjölken" är ganska så söt så vilken är mest osöt så att säga?:D
Beror på vad du ska ha den till. De flesta varianter finns även osötade. Jag gillar Oatly iKaffe (tycker den vanliga havremjölken är blaskig) och Alpros sojamjölk (både sötad och osötad, den osötade ekologiska tycker jag är jättegod att dricka som den är). Smakmässigt likt komjölk är jag fel person att svara på, även när jag åt mjölkprodukter drack jag aldrig mjölk. Men hört många som tycker Alpro original sojamjölk.
 
Jag skulle vilja byta ut mjölken mot ett veganskt alternativ och undrar vilket alternativ som är närmst smakmässigt? Har hört att vegan-"mjölken" är ganska så söt så vilken är mest osöt så att säga?:D
Jag dricker bara mjölk i kaffet och är väl fel person att svara men där är iaf oatlys ikaffe bäst tycker jag. Har provat några andra varianter som jag inte kommer ihåg vad dom heter men det blev en konstig söt smak i kaffet då!
Gör chiapudding på mandeldryck (osötad) och tycker inte att den känns så söt men har som sagt inte druckit den!
 
@Niyama & @bollen__ Tack för svar! :)

Jag tänkte byta ut mjölken som dryck och att ha i flingorna. Kanske är bäst att köpa hem ett gäng och testa om någon faller mig i smaken!

Vissa drycker är sötade, andra inte, så det kan du också spana på. Men bäst är nog att prova sig fram.

När jag slutade med vanlig mjölk i kaffet började jag med sötad sojamjölk i. Sen insåg jag att den var just sötad och köpte osötad. Sen varvade jag soja och havre ett tag tills jag insåg att (osötad) havredryck är det godaste för mig. Eftersom så många hyllar Oatly iKaffe testade jag det nyligt, men - det smakade ju som mjölk! :laugh: Jag fattar att det är uppskattat, men jag hade nog hunnit komma ifrån den där liksom gräddiga smaken och gillar det inte.
 
Alltså, blomkål! Ta ett huvud med många blad. Ta loss bladen och kör i ugnen ihop med stammen i tunna skivor. Jag la på rökt paprika och smör också.

Ta blomkålsbuketterna (råa) och häll över lite smält smör och pumpakärnor.

Ta barillas basilika pastasås och låt den koka ihop med lite rapsolja.

Servera med quinoa, (jag blötlägger den över natten för magen och vitaminer/mineraler).

Så gott! Överraskad!
 
Idag blev det väldigt simpelt.

Till frukost åt jag och äldsta barnet Alpro sojajoghurt (körsbär resp blåbär) med müsli. Mittenungen ville ha vanlig joghurt med honung och minsta ville ha müsli med mjölk.

Pastasalladsbar typ till lunch. Kokade pasta och skar upp en massa grönsaker så var och en fick ta vad de ville. Barnen hade riven ost till också (och ketchup), jag föredrog vegansk pesto...

Kvällsmaten blev ris med wok. Morot, squash och paprika och en burk Uncle Bens sötsura sås på. Samt en näve jordnötter.

Det är lite klurigt här. Min man är inte alls med på det vegana tåget. Helt ok för honom att äta huvudsakligen vegetariskt dock. Barnen äter ungefär som han, i och med att det inte finns en vegan norm i hushållet. Jag försöker byta ut en del produkter allt eftersom, inte direkt i lönndom, men om jag hittar t ex en vegan müsli som smakar lika gott som den de brukar äta (med honung) så köper jag den i stället, satsar på vegana snacks osv osv. Peston som jag köpte var faktiskt godare än den med ost!

Ni andra som är veganer här, har ni familj och hur funkar det?
 
Idag blev det väldigt simpelt.

Till frukost åt jag och äldsta barnet Alpro sojajoghurt (körsbär resp blåbär) med müsli. Mittenungen ville ha vanlig joghurt med honung och minsta ville ha müsli med mjölk.

Pastasalladsbar typ till lunch. Kokade pasta och skar upp en massa grönsaker så var och en fick ta vad de ville. Barnen hade riven ost till också (och ketchup), jag föredrog vegansk pesto...

Kvällsmaten blev ris med wok. Morot, squash och paprika och en burk Uncle Bens sötsura sås på. Samt en näve jordnötter.

Det är lite klurigt här. Min man är inte alls med på det vegana tåget. Helt ok för honom att äta huvudsakligen vegetariskt dock. Barnen äter ungefär som han, i och med att det inte finns en vegan norm i hushållet. Jag försöker byta ut en del produkter allt eftersom, inte direkt i lönndom, men om jag hittar t ex en vegan müsli som smakar lika gott som den de brukar äta (med honung) så köper jag den i stället, satsar på vegana snacks osv osv. Peston som jag köpte var faktiskt godare än den med ost!

Ni andra som är veganer här, har ni familj och hur funkar det?
Jag gör alltid samma måltider till hela familjen - men lägger till en laxfile´ eller kycklingfile´ till mannen, som fortfarande vill ha sånt ibland. Han vill gärna ha bacon också, men det köper jag inte.

Där finns sanslöst underbara veganska rätter. Tala bara inte om att de är veganska, bara servera dem.

Max har fantastiska veganska måltider nu!! Deras nuggets klår kycklingoriginalet med sjömil.

Förra veckan var jag i New York på en snabbis med dottern och vi åt på en sanslöst underbar vegansk/organic restaurant; Candle 79 på 2427 Broadway. Det var en upplevelse. Vilka måltider!!!!! Vem behöver kött, liksom?!?
 
Jag gör alltid samma måltider till hela familjen - men lägger till en laxfile´ eller kycklingfile´ till mannen, som fortfarande vill ha sånt ibland. Han vill gärna ha bacon också, men det köper jag inte.

Där finns sanslöst underbara veganska rätter. Tala bara inte om att de är veganska, bara servera dem.

Max har fantastiska veganska måltider nu!! Deras nuggets klår kycklingoriginalet med sjömil.

Förra veckan var jag i New York på en snabbis med dottern och vi åt på en sanslöst underbar vegansk/organic restaurant; Candle 79 på 2427 Broadway. Det var en upplevelse. Vilka måltider!!!!! Vem behöver kött, liksom?!?
Oh då ska jag prova dom om jag hamnar på nax igen. Burger kung hade ett tag men han ta bort tills nästa gång jag var där så han inte prova.
 
Jag gör alltid samma måltider till hela familjen - men lägger till en laxfile´ eller kycklingfile´ till mannen, som fortfarande vill ha sånt ibland. Han vill gärna ha bacon också, men det köper jag inte.

Där finns sanslöst underbara veganska rätter. Tala bara inte om att de är veganska, bara servera dem.

Max har fantastiska veganska måltider nu!! Deras nuggets klår kycklingoriginalet med sjömil.

Förra veckan var jag i New York på en snabbis med dottern och vi åt på en sanslöst underbar vegansk/organic restaurant; Candle 79 på 2427 Broadway. Det var en upplevelse. Vilka måltider!!!!! Vem behöver kött, liksom?!?

"Accidentially vegan" är bäst! Sådana rätter är inte heller något problem att servera (typ linssoppa, grönsakswok, grillade majskolvar osv.

Nu börjar snart sparrissäsongen och vi brukar äta sparris inlindad i gräslökspannkakor, så jag ska fila på mina vegana pannkakor!
 
32FFA4DD-1485-4BCD-8877-A4FBA6820C6E.jpeg

Fried rice med kål, cashewnötter, ärtskott, sojabönor, salladslök, och tofu stekt i rejält med sesamolja och japansk soja. Löjligt gott!
 

Liknande trådar

Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 127
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 362
Senast: Grazing
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 293
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 333
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp