Bukefalos 28 år!

Vad bör jag göra...?

diamonia

Trådstartare
Har ett dräktigt sto i månad 8 och den här analysen. Försökt räkna själv men jag är så dålig på det :( :banghead:. Behöver hjälp!

TS 55
Smältbart råprotein 30
Energi foder 5.7
Kalcium Ca 2.5
Fosfor P 1.1
Magnesium Mg 1.0
Kalium K 7.0

Hon äter ca 14-15 kg (så mycket hon vill ha).
1 kg Kvarnby lucern
0.2 Foderjäst
0.2 Betfor
0.1 kraft blå mineral

Hon väger mellan 650-700. Går i hagen. Dräktig.

Hoppas någon vill hjälpa mig!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad bör jag göra...?

Du behöver öka proteinet!
Du har en kvot på ca 5,2 på höet, lite lågt
Och då du har så låg ts-halt som 55 så motsvarar det ju att hon endast petar i sig ca 8 kg hösilage om dagen vilket motsvarar minimigivan på ditt sto.

Stoet får ökande behov sista tre månaderna( 9-11) där din ju snart är
Skulle öka på med lucernet i första hand och toppa med Soya.
Tänk även på att öka mineralerna och lägga till ren selen!
 
Sv: Vad bör jag göra...?

Proteinkvoten är något låg.
Mineralkvoten är för hög och då ska du inte ge blå. Minervit passar bättre med höt.
Finns många som an hjälpa dig att räkna ut foderstat. Man får inte räkna till enskilda hästar här på forumet.
 
Sv: Vad bör jag göra...?

Jag hade bytt ut några kg av höt mot hackad lucern för att få upp kvoten. Alternativt lagt på 300-500 gram Krafft muskel morgon + kväll. Detta för att få upp proteingivan. Din foderstat ger ca 14*30=420 gram SMRP per dag och det skulle jag vila få upp till minst 600 gram om dagen gärna 700 med tanke på att hon är dräktig. Dvs det saknas 180-280 gram protein i foderstaten.

Kvoten mellan kalcium och fosfor bör ligga på ca 1,8-2,0. Om du delar 2,5 med 1,1 blir det 2,27 vilket är för högt. Att då ge Miner blå som ytterligare höjer den kvoten blir ju fel. Beroende på hur du väljer att göra för att få upp proteinet så kan du antingen komplettera med tex miner vit eller liknande och/eller köpa ett rent fosfortillskott.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 666
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 029
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 643
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 918
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp