Vad får du plats med i din lilla bil?

Blueberry

Trådstartare
Till våren ska vi köpa en till bil. Den kommer att vara liten, vilket är en bilegenskap jag inte är så himla bekant med :o

För mig är det oerhört viktigt att hundarna får plats, så klart. Jag vill gärna att de åker längst bak, men är det inte rimligt får jag väl tänka om och hitta ett säkert sätt att köra dem i baksätet.
Kan ni som har små bilar (jag tänker typ inte större än en Golf) berätta eller visa vad som faktiskt får plats?

Vi har ju små hundar, men de är två och åker gärna i samma bur.
Nu har vi en MiM-bur som tar upp halva bagageutrymmet i en Volvo V50, det känns inte helt realistiskt att den får plats i en golf, ärligt talat.
 
Har inte egen bil, men lånar en Toyota Yaris Verso av farsan. Inte pluttliten bil, men klart mindre än en volvo och när jag kör den längre sträckor till tex LC-tävlingar så drar den knappt 0,5l/milen. Vad som går in i den? Med uppfällda baksäten är det knappt något. Med nedfällda baksäten? 5 vuxna salukis och en mängd packning ;) Eftersom sätena bak fälls ner så att golvet blir helt platt så blir bilen lite som en skåpbil. Just det har fått många på LC-tävlingarna att bli nyfikna på bilen. Sedan är det klart, det är inte en rolig bil, men praktisk är den.
 
Jag har en Ford Focus och Frasse (Dvärgschnauzer) åker i en nylonbur i baksätet som sitter fast i bältet. Men buren tar ändå upp 1,5 sittplats vilket göra att jag bara kan ha 2 passagerare med mig. Eftersom jag har sonen så kan vi bara ha en gäst med oss. Rätt värdelöst. Har provat att ha buren bak genom att ta bort hattyllan men det blev inte alls bra. För intängt för Frasse och lastutrymmet blev noll.

Nästa bil blir en liten kombi.
 
Varför måste bilen vara liten?

Tänker att jag har en Megane kombi som ligger på under 0,5l/milen (diesel) och är väldigt rymlig. Den är lika billig som en liten bil.

Men om det inte är av ekonomiska skäl hade jag valt en bil där du kanske kan ta bort ett baksäte och sätta fart en hundbur. Så har jag haft det i en bil och det funkade bra.
 
Min caddy är betydligt soppasnålare än golfen som finns i familjen, snittar på 0.5 blandad körning, 0.4 när jag långkör. Får plats en veckas packning och fem bcs utan problem;)

Om jag skulle köra hundar i golf så skulle jag fälla baksätet. Blir gott om plats för buren då.
 
Jag har en Seat ibiza, halvkombi, och jag har en svetsad bur, där en 18kilos wachtel får plats (47cm i mkh), ca 10 dummysar, spårsele, spårlina, snitslar, vattenflaskor och 4 koppel i den utan större problem :)
Här är när jag precis köpt den och inte fyllt upp med grejer :angel:
Jag har satt på krokar för koppel, selar, spårlinor osv. Sedan har jag hängt snitslarna vid sidan om där jag också har vattenflaskor, dummysar, våtservetter och annat.

1941253_891666610850563_458880183_n.jpg
 
Senast ändrad:
Har en icke kombi och håller på att sliter håret :p
Hade bur (fransk bulldog) i sätet bak förut men pga foglossning får han numera hoppa in själv och sitta på ett säte själv.
Bensinsnål som sjutton men så himla opraktiskt!
Jag kommer byta till en större Volvo så att både bur och barnvagn får plats!
 
Mina hundar åker i två våningar i baksätet i min BMW 120(golfstorlek). Burarna är tvärställda och rejält fastspända i isofixfästena och ryggstödet med 3 spännband. Jag vill tvärtom inte ha hundarna längst bak då det är en deformationszon och det inte finns någon krocktestad bur som passar till mina hundar och i min bil. Då känns det bättre att ha dem inne i kupen. När vi åkte till SM i år hade vi med bland annat tält, 2 stolar, packning för 2 personer 2 veckor, 3 hundburar(mina 2 och en till lite större i baksätet) och ett gäng kompostgaller. Sen var det fullt :)


10460705_10152504073281228_8283939507218965501_n.jpg
 
Tack för svar och input :)

Jag har tänkt köpa en bil i prisklassen runt 25-30 tusen som komplement till Volvon. Detta för att vi kommer behöva varsin bil när maken ska vara föräldraledig, då kan jag ha lilla bilen till jobbet och andra äventyr när hela familjen inte ska med - typ hundträning och tävlingar.

Och jag har tänkt liten bil bara, det kändes smidigt och billigt och bensinsnålt.
(I den prisklassen är det också enklast att få tillbaka pengarna för bilen vid försäljning.)

Om jag ska tänka om och ha hundarna i baksätet, vad ska jag ha för bur då?
Transportbur, gallerbur, mim eller liknande, canvasbur?
 
Jag har en Golf och mina dvärgpinschrar åker i baksätet. De 2 vuxna har alltid delat bur, valpen åker i en lite mindre bur som jag haft sen tidigare. Det blev för trångt med 3 i den stora buren. Båda är stålburar, såpass stora att de inte kan åka ut genom fönster om det händer något. Man kan få ut burarna genom dörrarna utan att ta ur hundarna. Det är ingen risk att de kan ta sig ur burarna utan att någon öppnar dörren. En canvasbur kan lätt tryckas ihop och åka ut ur bilen vid en olycka. Vill det sig sen illa så kan hundarna lätt ta sig ur en canvasbur, det räcker att gräva lite med vassa klor. Vid en snabb inbromsning kan hundarns tyngd göra att både de och canvasburen ramlar ner mellan sätena och kläms fast där. En stålbur står kvar på sätet.
 
Till våren ska vi köpa en till bil. Den kommer att vara liten, vilket är en bilegenskap jag inte är så himla bekant med :o

För mig är det oerhört viktigt att hundarna får plats, så klart. Jag vill gärna att de åker längst bak, men är det inte rimligt får jag väl tänka om och hitta ett säkert sätt att köra dem i baksätet.
Kan ni som har små bilar (jag tänker typ inte större än en Golf) berätta eller visa vad som faktiskt får plats?

Vi har ju små hundar, men de är två och åker gärna i samma bur.
Nu har vi en MiM-bur som tar upp halva bagageutrymmet i en Volvo V50, det känns inte helt realistiskt att den får plats i en golf, ärligt talat.

Jag skulle inte köpa en mindre bil än att hundbur får plats. Dock är Golf-klassen ganska rymlig och två små hundar borde inte vara något problem att transportera där bak. Vill man ha mer utrymme finns dessutom kombi-modeller även i den storleksklassen. Det går också att fälla baksätet och då skulle till och med mina schäfrar gå in.
 
Tack för svar och input :)

Jag har tänkt köpa en bil i prisklassen runt 25-30 tusen som komplement till Volvon. Detta för att vi kommer behöva varsin bil när maken ska vara föräldraledig, då kan jag ha lilla bilen till jobbet och andra äventyr när hela familjen inte ska med - typ hundträning och tävlingar.

Och jag har tänkt liten bil bara, det kändes smidigt och billigt och bensinsnålt.
(I den prisklassen är det också enklast att få tillbaka pengarna för bilen vid försäljning.)

Om jag ska tänka om och ha hundarna i baksätet, vad ska jag ha för bur då?
Transportbur, gallerbur, mim eller liknande, canvasbur?

Du ska inte tänka om. Att ha hundarna i baksätet innebär bara nackdelar. Det blir smutsigt i bilen, de åker inte lika säkert och bäst ventilation blir det om man kan ställa upp luckan bak. Köp en kombi eller rymlig halvkombi.
 
Om jag ska tänka om och ha hundarna i baksätet, vad ska jag ha för bur då?
Transportbur, gallerbur, mim eller liknande, canvasbur?

Oavsett var i bilen hundarna ska vara, så hade jag aldrig valt annat än MIM-bur (eller motsvarande, om det finns). Tygbur och vanlig, ihopvikbar stålbur ger ingen säkerhet alls. Transportlådor i plast likaså, de splittras bara vid en krock och så har du ändå hundar som flyger runt inne i bilen och skadar både sig själva och människorna.
 
Jag valde canvas av två anledningar.
Min son sitter bredvid och hellre en död hund än en skadad son av en stålbur, för det är trångt med båda i baksätet. Sen hade min gamla stålbur sönder ett tidigare baksäte på nolltid. Kanske kan tyckas mindre viktigt iofs men bil är en stor investering för mig även i låga prisklasser.

Näää....kombi nästa gång. Med riktig bur.
 
I en Renault clio tex får du plats med hundarna bak men det är ändå en liten bil. Jag hade inga problem med att få plats med mig själv, två hundar av mellanstorlek i bagaget och en massa packning i baksätet.
 
Oavsett var i bilen hundarna ska vara, så hade jag aldrig valt annat än MIM-bur (eller motsvarande, om det finns). Tygbur och vanlig, ihopvikbar stålbur ger ingen säkerhet alls. Transportlådor i plast likaså, de splittras bara vid en krock och så har du ändå hundar som flyger runt inne i bilen och skadar både sig själva och människorna.

Jag tänkte likadant, men eftersom det inte är aktuellt att byta bil just nu fick det bli en svetsad bur ändå. Den ger inte efter i första taget, den står där den står, hon har bra utrymme, det finns en utrymningslucka i ryggen om det av någon anledning inte skulle gå att öppna bakluckan osv.
Det känns ändå som det absolut bästa alternativet av de som finns, eftersom MIMs lösningar inte fungerar i min bil och jag inte har möjlighet att byta bil just nu.
 
Till våren ska vi köpa en till bil. Den kommer att vara liten, vilket är en bilegenskap jag inte är så himla bekant med :o

För mig är det oerhört viktigt att hundarna får plats, så klart. Jag vill gärna att de åker längst bak, men är det inte rimligt får jag väl tänka om och hitta ett säkert sätt att köra dem i baksätet.
Kan ni som har små bilar (jag tänker typ inte större än en Golf) berätta eller visa vad som faktiskt får plats?

Vi har ju små hundar, men de är två och åker gärna i samma bur.
Nu har vi en MiM-bur som tar upp halva bagageutrymmet i en Volvo V50, det känns inte helt realistiskt att den får plats i en golf, ärligt talat.

Skulle satsa på en liten bil där man kan fälla sätet där bak så att det blir helt plant och där det även finns lastningsöglor att spänna fast bur och last. Satsa på en krocktestad bur till hundarna till exempel MIM, Robust eller Artfex. Själv valde jag Artfex då jag absolut ville ha en krocktestad och säker bur (canvas och plast går sönder vid krock, Stålbur brakar ihop eller böjs sönder, bälte riskerar att skada hunden) samt att Artfex var den billigaste av de som fanns.

Antingen två Artfex small eller en Artfex medium till dina två skulle jag säga. Jag har spänt fast min ordentligt med spännband köpta på Jula för en mycket billig peng (gå för Guds skull inte och köp till Artfex eget spännband för hutlöst pris!).
MIM och Robust har säkert liknande mindre burar.

Denna artikel från Hundsport är läsvärd när det gäller hund i bil och de olika alternativen som finns: http://a3.mndcdn.com/image/upload/a1up3dc8kulnogueqfh4.pdf

Har nu en kombi men tidigare en Peugot 206 som funkade fint för två hundar.
 
Skulle satsa på en liten bil där man kan fälla sätet där bak så att det blir helt plant och där det även finns lastningsöglor att spänna fast bur och last. Satsa på en krocktestad bur till hundarna till exempel MIM, Robust eller Artfex. Själv valde jag Artfex då jag absolut ville ha en krocktestad och säker bur (canvas och plast går sönder vid krock, Stålbur brakar ihop eller böjs sönder, bälte riskerar att skada hunden) samt att Artfex var den billigaste av de som fanns.

Antingen två Artfex small eller en Artfex medium till dina två skulle jag säga. Jag har spänt fast min ordentligt med spännband köpta på Jula för en mycket billig peng (gå för Guds skull inte och köp till Artfex eget spännband för hutlöst pris!).
MIM och Robust har säkert liknande mindre burar.

Denna artikel från Hundsport är läsvärd när det gäller hund i bil och de olika alternativen som finns: http://a3.mndcdn.com/image/upload/a1up3dc8kulnogueqfh4.pdf

Har nu en kombi men tidigare en Peugot 206 som funkade fint för två hundar.

Tack för artikel och tips :)

Ja, jag har ju MIM-bur i dag och är väldigt nöjd med den.
Kollade runt lite på burar förut och fastnade för just Artfex när jag jämförde lite snabbt. Det finns en Artfex small till salu bara någon mil bort till bra (?) pris (2000), men den såg lite liten ut för två hundar. Får du in två dvärgskägg i en small, tror du? I så fall lär ju jag få in pinnarna utan problem :)
 
Tack för artikel och tips :)

Ja, jag har ju MIM-bur i dag och är väldigt nöjd med den.
Kollade runt lite på burar förut och fastnade för just Artfex när jag jämförde lite snabbt. Det finns en Artfex small till salu bara någon mil bort till bra (?) pris (2000), men den såg lite liten ut för två hundar. Får du in två dvärgskägg i en small, tror du? I så fall lär ju jag få in pinnarna utan problem :)

Köp bilen först! Artfex går inte in i min bil, den är en centimeter för lång och tänk på att många mindre bilar har tröskel så en vanlig bur går inte att öppna. (Artfex har en tröskelvariant med men tröskeln i min bil är högre än de räknat med)
 

Liknande trådar

Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 331
Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 308
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 152
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp