Vad finns det mer för smärtstillande?

TinyWiny

Trådstartare
Min ena häst, en islandshästkorsning svarar inte på någon av de vanliga medicinerna mot smärta/inflammation. Vi har provat metacam och finadyne och hon har även blivit sprutad i kotan. Jag minns inte om det var med tuppkam eller kortison hon blev sprutad med då det är 6,5 år sedan men inget av det har gett någon effekt. Hon är tack och lov frisk och pigg i dagsläget så det är inte aktuellt nu men jag tänkte att det kan vara bra att ta reda på sådant här om något skulle hända. Hon har varit frisk de drygt sju av sina tretton år som hon har bott hos mig förutom en muskelinflammation i ryggen och en vrickning i vänster framkota men båda gångerna gjorde alltså inte medicinen någon som helst skillnad. Vid vrickningen fick skadan helt enkelt läkas ut av tiden och samma sak vid muskelinflammationen i ryggen men då fick hon också massage med arnicaliniment som kanske gjorde lite skillnad. Back on track produkter gör inte heller någon verkan på henne. Hon har ju tack och lov inte fått några skador eller sjukdomar som har krävt akut smärtlindring utan det har fått gå ändå även om det har tagit längre tid men tänk om något händer så att hon faktiskt behöver akut smärtlindring/febernedsättning. Vad finns det att ta till då? De två gångerna hon har behövt smärtlindring och det hon har fått inte har hjälpt så har veterinärerna inte ansett att det har funnits anledning att prova andra mediciner då skadorna inte har varit så allvarliga.

Det handlar alltså om en fullt frisk och pigg häst och jag vill bara kolla vad för alternativ som finns. Visst kan jag ringa veterinären och fråga men det känns onödigt att ta dennes tid när hästen faktiskt är fullt frisk.
 
Jag har varit med om det vid en skada. vi gav då djävulsklo i lite större mängd än rekommenderat och jag blev överraskad över dess effekt. Kan absolut vara värt att prova.
 
@Michis När hon vrickade sig fick hon metacam och blev senare sprutad i leden eftersom inte metacam gjorde någon verkan. Jag var inne och röntgade henne då vi var rädda att det skulle vara en fraktur eftersom inte metacamet gjorde någon som helst skillnad. Hon var nästintill blockhalt den första tiden både med och utan medicin och hade medicinen gjort någon verkan så borde hon inte ha varit det efter en vrickning. Eftersom hon var exakt lika halt med eller utan medicin drog veterinärerna och jag slutsatsen att varken medicinen eller sprutningen hade hjälpt och veterinären ansåg att eftersom det för min del inte var något problem att hon istället fick gå som konvalescent i nästan 5 månader så var det det bästa alternativet. Veterinären var faktiskt redo att döma ut henne men när jag frågade om vi inte kunde försöka med lång konvalescens så tyckte han att det var en bra ide och hon har aldrig haft problem av det efteråt. Hon stod på box i två veckor först, sedan liten hage och sedan gick hon på sommarbete i 4 månader innan hon försiktigt sattes igång igen. Jag trodde att de skulle vilja spruta henne igen på återbesöket men veterinären ansåg inte att det var någon ide när inte den första sprutningen hade hjälpt något alls.

Vid ryggmuskelinflammationen fick hon istället finadyne eftersom metacam inte hade hjälpt tidigare men det hjälpte ingenting heller utan den inflammationen fick läka ut av sig självt. Enligt veterinären borde hon varit bra efter 7-10 med finadyne men det var hon alltså inte utan det tog någon månad eller så (jag minns inte exakt hur lång tid det tog då det är några år sedan) och då gjorde veterinären slutsatsen att inte heller finadyne hjälper henne.
 
Jag tror inte du på det du beskriver ska sluta dig till att smärtlindring inte fungerar på din häst. Men om NSAID (finadyne, butta etc) inte hjälper, så det finns andra former av smärtstillning att ta till. Det är dock något som behandlande veterinär beslutar om, men ska man dra det till sin spets så fungerar opiater ( t ex morfin) på häst - det har dock även nackdelar givetvis. Men generellt så krävs det så brukar man kunna smärtlinda (om än att det kan behöva ske på klinik) även vid svåra smärtor. Det finns även en del preparat mellan NSAID och opiater.

Men att t ex säga att kortison inte fungerar på häst X för att den inte svarat på intraartikulär injektion i led blir knasigt. Det är så mycket annat som kan ha spelat in. Så jag skulle inte oroa dig om jag vore du =) Jag har en som inte tål NSAID, men jag är inte särskilt orolig att han ska behöva stå med smärtor ändå. Utan det kommer lösa sig, men kanske på ett dyrare sätt och på annan plats än om man kunnat standardbehandla =)
 
@EmmaW Jo jag har funderat på naturliga smärtstillande men problemet är ju att det är så lurigt med doseringen. Det beror ju så mycket på var och hur örten har växt hur stark effekt det är men skulle vi hamna i det läget att det var lämpligt så skulle jag nog prova. Problemet är ju att det inte går att åka och köpa på apoteket precis utan isåfall hade jag behövt beställa det för det finns ingenstans här i närheten som säljer sådant och det är ju svårt om det är i ett akut skede. Det hade ju känts bäst om det hade varit någon kontrollerad medicin som man vet exakta doseringen och effekten av. Jag provat ge henne gurkmeja men jag vet ärligt talat inte om det hjälpte heller.
 
@Alexandra_W Det är exakt sådan information jag var ute efter. Kan man alltså ge en häst opiater? Är inte risken väldigt stor att magen stannar på hästen då? Eller ger man något för att förebygga det då? Jag tänker att man vill ju absolut inte ha kolik också :crazy:

Vad finns det för andra mediciner?

Hur menar du att jag inte kan sluta mig till att smärtlindringen inte fungerar? Den har ju inte fungerat vid de tillfällena den har behövts?! Eller menar du att det kanske hade fungerat vid en annan typ av skada?

Det är väl inte så att det är något jag går och oroar mig för utan det var mest en fundering sådär. Jag gillar att ha koll på läget ;)
 
@Alexandra_W Det är exakt sådan information jag var ute efter. Kan man alltså ge en häst opiater? Är inte risken väldigt stor att magen stannar på hästen då? Eller ger man något för att förebygga det då? Jag tänker att man vill ju absolut inte ha kolik också :crazy:

Vad finns det för andra mediciner?

Hur menar du att jag inte kan sluta mig till att smärtlindringen inte fungerar? Den har ju inte fungerat vid de tillfällena den har behövts?! Eller menar du att det kanske hade fungerat vid en annan typ av skada?

Det är väl inte så att det är något jag går och oroar mig för utan det var mest en fundering sådär. Jag gillar att ha koll på läget ;)

Ja man kan ge opiater, men precis som du skriver är baksidan att det ökar risken för förstoppning. När opiater ges är nog dock hästen såpass dålig att man står mellan ge opiater och kunna kontrollera smärtan eller ta bort, så att ta risken med förstoppning är nog inte största problemet då.

Jag menar att dels kan att en häst nte svarat på ledinjektion av kortison inte användas som tecken på att hästen inte svarar på kortison. Jag har haft häst som inte alls svarat på upprepade kortisoninjektioner vid ledinflammation, för att en annan gång svara direkt på en injektion. Det är så mycket underliggande som spelar roll. Samma sak ang muskelinfl, man kan inte säga att alla infl ska ha läkt ut på 7-10 dgr annars fungerar inte NSAID. Det är så mycket vi inte vet. Jämför med huvudvärk. Om jag har migrän och tar en alvedon, som inte hjälper alls - så innebär ju inte det att alvedon inte skulle fungera på spänningshuvudvärk eller som febernedsättande.

Så jag tycker det var mycket konstigt uttalande från veterinärerna helt enkelt. Jag tror inte någon hästägare har en häst som alltid svarar enligt boken. Men det betyder inte att valt medel inte alls fungerar, utan den där gången fungerade den inte.
 
@EmmaW Jo jag har funderat på naturliga smärtstillande men problemet är ju att det är så lurigt med doseringen. Det beror ju så mycket på var och hur örten har växt hur stark effekt det är men skulle vi hamna i det läget att det var lämpligt så skulle jag nog prova. Problemet är ju att det inte går att åka och köpa på apoteket precis utan isåfall hade jag behövt beställa det för det finns ingenstans här i närheten som säljer sådant och det är ju svårt om det är i ett akut skede. Det hade ju känts bäst om det hade varit någon kontrollerad medicin som man vet exakta doseringen och effekten av. Jag provat ge henne gurkmeja men jag vet ärligt talat inte om det hjälpte heller.
Gurkmejan är bra men inte vid akuta skeden utan den behöver ca en vecka - tio dagar på sig att ta bort smärta och inflammation.
 
@Alexandra_W Tack för ditt svar :) Förmodligen menade veterinären att inte finadyne hjälper heller eftersom inte metacam hjälpte vi tidigare tillfälle. Det är ju svårt att beskriva men det syntes på hästen att hon hade lika ont oavsett medicinering. Med andra hästar så har det synts tydligt att de faktiskt har blivit smärtlindrade även om de fortfarande har haft ont/varit sjuka.
 
@Alexandra_W Tack för ditt svar :) Förmodligen menade veterinären att inte finadyne hjälper heller eftersom inte metacam hjälpte vi tidigare tillfälle. Det är ju svårt att beskriva men det syntes på hästen att hon hade lika ont oavsett medicinering. Med andra hästar så har det synts tydligt att de faktiskt har blivit smärtlindrade även om de fortfarande har haft ont/varit sjuka.

Jo, det låter ju helt klart som att just där och då fungerade det inte alls med de NSAID ni testat. Sen kan olika NSAID fungera olika bra så det kan vara ide prova byta i framtiden. De fungerar inte exakt likadant. Vid fång t ex finns mer än en studie som visar på stora skillnader i effekt på olika NSAIDS (butta/finadyne/metacam).

Och ibland bara är de små liven obegripliga. Inte NSAID, men jag hade en häst som inte svarade alls på acepromazin (lugnande, verksam beståndsdel i pleg) oralt, men klockrent när sprutat i.m.

Men vore det min häst skulle jag prova NSAID igen den gång det behövs, och även prova byta sort om den första inte fungerade. Jag skulle inte utesluta finadyne för att metacam inte fungerat t ex. (Metacam är fö det som jag rent ovetenskapligt tycker ger minst effekt, men det kan vara slump det med, att just mina varit så)
 
Jo, det låter ju helt klart som att just där och då fungerade det inte alls med de NSAID ni testat. Sen kan olika NSAID fungera olika bra så det kan vara ide prova byta i framtiden. De fungerar inte exakt likadant. Vid fång t ex finns mer än en studie som visar på stora skillnader i effekt på olika NSAIDS (butta/finadyne/metacam).

Och ibland bara är de små liven obegripliga. Inte NSAID, men jag hade en häst som inte svarade alls på acepromazin (lugnande, verksam beståndsdel i pleg) oralt, men klockrent när sprutat i.m.

Men vore det min häst skulle jag prova NSAID igen den gång det behövs, och även prova byta sort om den första inte fungerade. Jag skulle inte utesluta finadyne för att metacam inte fungerat t ex. (Metacam är fö det som jag rent ovetenskapligt tycker ger minst effekt, men det kan vara slump det med, att just mina varit så)

Så lustigt! Jag tycker också att metacam ger sämst effekt. Veterinärerna skriver helst ut det häromkring iallafall men jag tycker att det är en ganska dålig medicin. Visst, det är enkelt att ge men där slutar fördelarna. Varken på häst, hund eller katt tycker jag att det har gett lika bra effekt som andra likvärdiga mediciner.

Jo visst är det bara helt obegripligt ibland. Det är väl inte meningen man ska förstå allt :p även om jag helst vill det ;)
 
MIn häst svarade bra på Metacam de allra flesta gångerna. Men på fången hjälpte det inte, han hade nog alldeles för ont. En veterinär förklarade att beroende på vad som gav det onda så hjälpte olika NSAID olika.
 
Hej!

Metacam verkar vara det första valet man testar "för det är snällast" (eller godast?), men det verkar också vara så att "har du inte sett förbättring på några dagar så byter vi". Min erfarenhet är att Butta tar bättre än både metacam och finadyn.

Sen beror det ju på orsak till smärtan hur bra det tar oavsett medicin.

/Lavinia
 
Hej!

Metacam verkar vara det första valet man testar "för det är snällast" (eller godast?), men det verkar också vara så att "har du inte sett förbättring på några dagar så byter vi". Min erfarenhet är att Butta tar bättre än både metacam och finadyn.

Sen beror det ju på orsak till smärtan hur bra det tar oavsett medicin.

/Lavinia

Metacam är enkelt att dosera, enkelt att ge och därför enkelt att se till att hästen får i sig hela dosen. Det är nog skälet den ofta väljs i första hand (dock ej vid fång), och det är BRA skäl att välja den i första hand anser jag. Sen sägs den ju ska vara snällare mot magen med, men det är olika vilken vet man frågar.

Om jag helt får välja så föredrar jag finadyne som i.m. injektion. Då får man samma fördelar som metacam (enkel dosering, enkel att ge, hela dosen där den ska vara), ingen större risk för oavsiktlig doping osv.
 
Metacam är enkelt att dosera, enkelt att ge och därför enkelt att se till att hästen får i sig hela dosen. Det är nog skälet den ofta väljs i första hand (dock ej vid fång), och det är BRA skäl att välja den i första hand anser jag. Sen sägs den ju ska vara snällare mot magen med, men det är olika vilken vet man frågar.

Om jag helt får välja så föredrar jag finadyne som i.m. injektion. Då får man samma fördelar som metacam (enkel dosering, enkel att ge, hela dosen där den ska vara), ingen större risk för oavsiktlig doping osv.

Hej!

Jag ger ju på samma sätt oavsett medel - i spruta direkt i munnen, enda sättet att få i medicin i min kräsna fröken. Å andra sidan är det ju lättare med Metacam eftersom hon ÄLSKAR det, hon brukar ta sprutan mellan tänderna och försöka springa iväg med den. Sen är det ju trevligt med medicin man kan ge 1 gång/dag istället för 2, vilket verkar vara det vanliga med iaf butta.

Min ges inte i.m. nånsin, många veterinärer vägrar spruta min tjej överhuvudtaget.

/Lavinia
 
Hej!

Jag ger ju på samma sätt oavsett medel - i spruta direkt i munnen, enda sättet att få i medicin i min kräsna fröken. Å andra sidan är det ju lättare med Metacam eftersom hon ÄLSKAR det, hon brukar ta sprutan mellan tänderna och försöka springa iväg med den. Sen är det ju trevligt med medicin man kan ge 1 gång/dag istället för 2, vilket verkar vara det vanliga med iaf butta.

Min ges inte i.m. nånsin, många veterinärer vägrar spruta min tjej överhuvudtaget.

/Lavinia

Nej det är ju inte alla hästar det passar på (inte min lilla t ex). Men spruta är risk för slabb, så föredrar om det är möjligt injektion. Blandar aldrig någonsin i mat dock, det är ju ungefär som roulette.
 
Blanda i mat är inte ens roulette, det är slöseri på medicin och mat. Blir bara en äcklig sörja de vägrar äta kvar:-)
Det jag menade med roulette - du har ingen aning om hästen kommer äta det eller ej första gången du testar. Och om de äter - så har du ingen aning hur mycket de dräller ut.

Mina brukar dessutom just in case vägra äta i nån vecka efteråt IFALL det skulle vara fortsatt förgiftat...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 007
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 076
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 819
Senast: Mkb
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 638

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp